Rahsia Tidur Panjang Ratusan Tahun Ashabul Kahfi

7 Oktober 2006, sebuah musibah menimpa seorang usahawan muda Jepun berusia 35 tahun, Mitsutaka Uchikoshi. Ia terjatuh & mengalami kecederaan kepala ketika sedang bercuti di gunung Rokko, Jepun. Ia dinyatakan hilang. Seorang pendaki gunung akhirnya berjaya mencari 24 hari kemudian dalam hipotermia.
Saat ditemui korban dalam keadaan patah tulang pinggul, denyut nadinya tak dikesan, suhu badan drop hingga 22 ° C, organ-organ vital tidak menunjukkan aktiviti dan ditambah pula dengan kehilangan darah cukup banyak.

Anda boleh bayangkan apa yang terjadi terhadap seseorang yang hilang ditelan bumi selama 24 hari di tengah gunung bersalji?? Tewas? Tentu itu dugaan banyak orang. Tetapi Allah SWT berkehendak sebaliknya. Setelah melampaui masa kritisnya, Uchikosi kembali pulih 100% seperti sediakala.

"Ia (Uchikosi) masuk ke dalam keadaan yang serupa dengan hibernasi. Fungsi organnya melambat, tetapi otaknya dilindungi & dalam keadaan baik. Saya yakin kemampuan otaknya boleh pulih 100% "ujar Dr Shinichi Sato.

Kes serupa pernah terjadi pula di Kanada menimpa seorang balita, Erika Nordby. Ia terjebak di luar rumah dalam suhu mendekati 0 derajat celcius & ia ditemui oleh ibunya dalam keadaan hampir membeku. Jantungnya berhenti berdetak selama 2 jam & suhu tubuhnya drop hingga 16 ° C. Akan tetapi akhirnya boleh pulih kembali.
Para doktor yakin jika misteri ini boleh dipecahkan maka teknologi hibernasi pada manusia akan berkembang di masa depan. Ilmu ini adalah ilmu masa depan yang boleh menyelamatkan para angkasawan saat menempuh perjalanan panjang ke luar angkasa.

Apaan sih hibernasi? Ringkasnya hibernasi adalah mekanisme mempertahankan hidup yang dimiliki haiwan mamalia saat musim dingin dengan cara menurunkan level aktiviti metabolisme tubuh, ciri yang paling jelas ya tidur panjang.

Para saintis getol sekali membongkar misteri hibernasi. Mereka yakin hibernasi boleh diterapkan pada manusia. Di dalam Al-Quran pun kejadian yang sama pernah diungkap dalam kisah ashabul kahfi. Ini dia Mukjizat Al-Quran dalam aspek teknologi.

Sekarang mari kita bandingkan satu demi satu dengan kisah ashabul kahfi:

The Seven Sleepers

The Seven Sleepers


The Cave Of Seven Sleepers
The Cave Of Seven Sleepers


Inside The Cave
Inside The Cave


Makanan

Ilmuwan:

Cecair kombinasi es & garam yang disuntik dalam badan agar suhu darah menurun. Lumayan drop dari 37 ° C s / d 10 ° C. Apabila suhu darah sudah drop tentu saja metabolisme tubuh pun ikut turun. At least, ini sudah diuji cuba pada seekor babi & berjaya. Namun ini hanya berjaya dalam masa beberapa jam saja.

Menurut para ahli dari University of California & Safar Centre for Resuscitation Research at the University of Pittsburgh, tempoh boleh dilanjutkan hingga hitungan hari, minggu bahkan bulan dengan nota tubuh harus diberi makan dalam bentuk titis yang dialirkan ke pembuluh darah.

Hanya akibat hibernasi: rambut & kuku akan tetap tumbuh. Umur pun tetap bertambah.


Ashabul Kahfi:


Tidak ada pengambilan makanan apalagi minuman kerana para pemuda itu tidur non-stop selama 300 tahun. Yang luar biasa umur tak bertambah sedikitpun.


Kotoran / Tinja


Ilmuwan:


Sampai saat ini para penyelidik masih kesulitan mengatasi perkara-perkara yang satu ini. Di antara binatang-binatang yang mengadopsi sistem hibernasi pun hanya beruang saja yang tidak punya masalah buang air besar.



Ashabul Kahfi:


Mereka tidak mempunyai masalah ini. Apa dalilnya? Apakah anda punya argumentasi yang dapat menjelaskan seseorang yang tidak pernah mendapat asupan makanan & minuman sama sekali tapi masih boleh mengeluarkan kotoran? Bisa-bisa dehidrasi, dong? Jadi no input, no output!


Cahaya


Ilmuwan:


Para ahli nampaknya belum melirik faktor yang satu ini untuk mempertahankan keadaan tubuh. Yang diyakini saat ini menggunakan sistem "drowning in icy water" alias tubuh direndam dalam air ais. Kaedah ini terbukti mampu mengubati tubuh yang terluka atau menyelamatkan pesakit serangan jantung selepas "mati" dalam masa beberapa jam.


Ashabul Kahfi:


Cuba perhatikan petikan ayat ke-17:


"Kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri."

Dalam perubatan pun sinar matahari dianggap penting untuk pembersihan, penguatan tulang & kulit dan manfaat lain.

Dalam tafsir Al-Qurthubi mengatakan, "Ayat 'bila matahari terbenam, meninggalkan mereka ke sebelah kiri', maksudnya adalah bahagian kiri matahari mengenai mereka kerana sengatannya. Sinar matahari memperbaiki tubuh mereka. Ayat itu dalam hal ini menegaskan bahawa Allah SWT meletakkan mereka di gua yang karakteristiknya unik. Mungkin jika arsitektur gua yang berbeza hasil akhirnya boleh jadi berbeza. Malah, boleh-boleh tubuh terpanggang gara-gara matahari siang!

Lihat betapa Maha Besarnya Allah SWT yang telah membuat mekanisme hibernasi begitu sempurna sehingga usia tak sedikitpun bertambah. Kajian lebih lengkapnya bisa anda baca di Ensiklopedia Mukjizat Al-Quran dan Hadis.

Comments