Izinkan Anak Menunjukkan Ekspresi Marah


Perasaan marah pada anak harus disalurkan dengan cara-cara yang boleh diterima, bukan dengan cara kasar seperti membanting, berteriak, berkata kasar. Kerana itu, adalah penting bagi anak untuk dapat mengendalikan diri.

Si kecil mempunyai kemampuan menguasai diri sejak ia sudah mampu mengenal emosi. Salah satu media perkenalan terhadap emosi adalah memberi pelbagai ekspresi gambar wajah. Cara ini boleh diterapkan pada batita. Ikon smiley yang kerap digunakan semasa menghantar SMS atau BBM juga boleh dimanfaatkan. Seperti wajah tersenyum menandakan emosi senang, wajah merah padam merujuk pada emosi marah, wajah murung menandakan emosi sedih.


Anak yang belum mampu melabelkan emosi atau perasaannya, terutama kesedihan, kekesalan, atau kemarahan, akan mengekspresikannya dengan cara sama, iaitu menangis. Pada saat ditanya mengapa si kecil menangis, ia hanya boleh menangis kerana tidak tahu cara mengomunikasikannya.

Bantu anak anda menyalurkan kemarahan dengan konstruktif, caranya:

* Sering-seringlah mengajak anak mengungkapkan emosi yang tampil di dirinya. "Aku sedang marah", "Aku sedang sedih". Ini merupakan latihan bagi kanak-kanak untuk menyedari apa yang sedang berlaku dalam dirinya.

* Bila anak marah, izinkan ia menunjukkan ekspresi kemarahan dengan cara yang baik. Seperti berwajah marah sambil berkata, "Aku marah". Ajarkan anak untuk tidak mendedahkan ekspresi kemarahan dengan cara berteriak, apalagi memukul orang lain.

* Minta si kecil mendedahkan terus terang apa yang membuatnya marah, lalu berikan alternatif penyelesaian. Perlahan ajak anak bicara, hargai perasaan si kecil, katakan bahawa anda tahu ia marah. Ajarkan juga bahawa si ​​kecil tak perlu cemberut tanpa sebab, dan mulakan pancing si kecil bicara. Anda yang harus mengajarkan bagaimana seharusnya si kecil membicarakan emosinya. Anda memang terkesan bicara sendiri, tetapi itulah cara orang tua mengajar anak untuk mendedahkan emosinya. Lama-lama anak akan memahami dan meniru cara anda ketika ia marah atau sedih.




Comments