Wednesday, July 20, 2011

Izinkan Anak Menunjukkan Ekspresi Marah


Perasaan marah pada anak harus disalurkan dengan cara-cara yang boleh diterima, bukan dengan cara kasar seperti membanting, berteriak, berkata kasar. Kerana itu, adalah penting bagi anak untuk dapat mengendalikan diri.

Si kecil mempunyai kemampuan menguasai diri sejak ia sudah mampu mengenal emosi. Salah satu media perkenalan terhadap emosi adalah memberi pelbagai ekspresi gambar wajah. Cara ini boleh diterapkan pada batita. Ikon smiley yang kerap digunakan semasa menghantar SMS atau BBM juga boleh dimanfaatkan. Seperti wajah tersenyum menandakan emosi senang, wajah merah padam merujuk pada emosi marah, wajah murung menandakan emosi sedih.


Anak yang belum mampu melabelkan emosi atau perasaannya, terutama kesedihan, kekesalan, atau kemarahan, akan mengekspresikannya dengan cara sama, iaitu menangis. Pada saat ditanya mengapa si kecil menangis, ia hanya boleh menangis kerana tidak tahu cara mengomunikasikannya.

Bantu anak anda menyalurkan kemarahan dengan konstruktif, caranya:

* Sering-seringlah mengajak anak mengungkapkan emosi yang tampil di dirinya. "Aku sedang marah", "Aku sedang sedih". Ini merupakan latihan bagi kanak-kanak untuk menyedari apa yang sedang berlaku dalam dirinya.

* Bila anak marah, izinkan ia menunjukkan ekspresi kemarahan dengan cara yang baik. Seperti berwajah marah sambil berkata, "Aku marah". Ajarkan anak untuk tidak mendedahkan ekspresi kemarahan dengan cara berteriak, apalagi memukul orang lain.

* Minta si kecil mendedahkan terus terang apa yang membuatnya marah, lalu berikan alternatif penyelesaian. Perlahan ajak anak bicara, hargai perasaan si kecil, katakan bahawa anda tahu ia marah. Ajarkan juga bahawa si ​​kecil tak perlu cemberut tanpa sebab, dan mulakan pancing si kecil bicara. Anda yang harus mengajarkan bagaimana seharusnya si kecil membicarakan emosinya. Anda memang terkesan bicara sendiri, tetapi itulah cara orang tua mengajar anak untuk mendedahkan emosinya. Lama-lama anak akan memahami dan meniru cara anda ketika ia marah atau sedih.




0 Responses to “Izinkan Anak Menunjukkan Ekspresi Marah”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam