Puasa dan Kesihatan Fizik


Puasa adalah sebuah ujian bagi semua umat Islam, di dalamnya terkandung banyak pelajaran yang boleh kita ambil. Puasa tidak saja merupakan sebuah kewajipan yang memerlukan kita menahan dari waktu imsak sehingga maghrib, tetapi tentu ada manfaat lain yang boleh anda dapat dalam menjalan ibadah puasa, antaranya dalam hal kesihatan.

Beberapa hal yang boleh anda dapatkan dalam berpuasa adalah:

Pertama, puasa dapat menurunkan berat badan anda. Dengan puasa tentu saja kita tidak akan makan dan minum selama hampir 12 jam. Dalam masa itu, tentu saja tidak ada bekalan tenaga yang masuk dalam diri kita dan tentunya pasti kita akan merasakan lapar dan dahaga. Kemudian, jika hal ini terjadi, pasti tubuh kita akan mencari sumber tenaga lain berupa lemak dalam diri kita. Hal inilah yang menyebabkan berat badan tubuh kita turun sekitar 4-5 kg ​​selama bulan ramadhan. Puasa juga merupakan cara yang baik bagi anda yang mempunyai masalah dengan berat badan, tetapi belum dapat mencari cara yang tepat.

Kedua, puasa dapat meningkatkan daya tahan tubuh. Pada saat kita berpuasa beberapa organ dalam tubuh kita dapat berehat sehingga metabolisme dalam tubuh pun tidak seaktif di bulan yang lain. Hal ini tentu saja menambah daya tahan sistem imun kita kerana puasa akan mengurangkan pengeluaran sebatian oksigen yang bersifat racun yang boleh membahayakan tubuh dan membuangnya.

Ketiga, puasa dapat mencegah diri dari stroke. Hal ini terjadi kerana puasa dapat memperbaiki kadar kolesterol darah. Beberapa kajian yang dilakukan menunjukkan bahawa puasa dapat meningkatkan HDL (high density lipoprotein atau kolesterol baik) dan menurunkan lemak trigliserol (pembentuk kolesterol LDL-low density lipoprotein-yang merosakkan kesihatan atau kolestrol jahat) sehingga mempunyai peluang yang lebih kecil untuk terkena stroke.

Keempat, puasa dapat menjaga Kadar Gula Dalam Darah. Puasa sangatlah bagus untuk menurunkan kadar gula dalam darah. Mengapa? Kerana dengan berpuasa, kita merehatkan kelenjar pankreas. Kelenjar pankreas berfungsi dalam tetapan insulin. Hal inilah mengapa puasa sering digunakan sebagai ubat mujarab menghalau penyakit akibat seperti diabetes yang disebabkan kadar gula dalam darah.

Kelima, puasa dapat merehatkan alat pencernaan. Dengan berpuasa maka kita tentu tidak makan dan minum sehingga apa alat pencernaan kita boleh berehat sehingga dapat mengurangkan penyakit pencernaan seperi kanser usus atau sakit perut.

Anda sudah tahu manfaat berpuasa? Oleh kerana itu berpuasalah dengan baik dan benar sesuai dengn kaedah kesihatan dan agama.



Comments