'Keajaiban' Jadikan Makanan Segar Bertahun-tahun

'Keajaiban' Bikin Makanan Segar Bertahun-tahun

Penyelidik berjaya mencari 'keajaiban' untuk membuat makanan tetap segar selama bertahun-tahun. Penemuan ini menjanjikan penurunan pembuangan makanan tiap tahun. Pengawet alami ini mampu menghilangkan serangga yang membusukkan daging, ikan, telur dan produk susu dalam hitungan hari. Pengawet ini disebut bisin yang merupakan bahan kimia yang mampu memanjangkan 'jangka hayat' makanan selama bertahun-tahun.

Penemuan ini akan merevolusi cara orang membeli-belah dan mengurangkan berjuta-juta tan sisa makanan yang dibuang setiap tahun. Bisin muncul dari beberapa jenis bakteria tak berbahaya. Menariknya, pengawet ini juga mencegah penyebaran bakteria berbahaya seperti E-coli, salmonella dan listeria.

Mikrobiolog Dan O'Sullivan dari Minnesota University menjadi orang yang tak sengaja mencari bahan ini apabila menyemak budaya bakteria yang dijumpai dalam usus manusia. "Bahan ini tak merosakkan high nutrisi kerana kita tak menambah bahan kimia melainkan bahan alami," ujarnya seperti dikutip Dailymail.

Bahan ini boleh memanjangkan 'janga hidup' pelbagai makanan sehari-hari yang mempunyai tarikh tamat ketat, termasuk makanan laut, keju, dan makanan tin.

Comments