Muslim AS rasai Kenikmatan Meskipun Berpuasa di Musim Panas


Bulan puasa membawa cabaran lebih bagi umat Islam di Amerika, hal itu kerana Ramadan tahun ini jatuh pada musim panas, sehingga matahari terbenam di atas jam delapan malam. Selain itu, suhu udara juga panas.

Ramadan juga membawa cabaran tersendiri bagi kaum Muslim di Amerika, yang berpuasa di tengah-tengah masyarakat yang kebanyakan tidak menjalankan puasa. Tapi, Ramadan lebih daripada sekadar berpuasa dan disiplin. Ketika matahari terbenam, banyak Muslim Amerika berkumpul di masjid-masjid dan berbuka puasa bersama.

"Saya senang menghabiskan bulan Ramadan di masjid hanya untuk mendapatkan perasaan berkumpul ini," kata Rimel Bagoury yang berhijrah ke Amerika dari Mesir ketika berusia 16 tahun. Menurutnya, Ramadan di Mesir terasa sangat berbeza.

"Saya merasa setiap orang merayakan apa yang saya rayakan. Tetapi, di Amerika, hanya pergi ke tempat kerja, kuliah, atau ke sekolah, tidak setiap orang di sekeliling saya sama. Saya tidak merasakan hal yang sama seperti di Mesir, "ujarnya lebih lanjut.

.. Ramadan juga membawa cabaran tersendiri bagi kaum Muslim di Amerika, yang berpuasa di tengah-tengah masyarakat yang kebanyakan tidak menjalankan puasa ..

Berkumpul di masjid untuk berbuka puasa, menurut Bagoury, memperkental perasaan kekeluargaan dan silaturahim seperti yang ia alami di Mesir.

Usman Madha, yang juga pernah tinggal di Arab Saudi selama Ramadan, lebih suka menjalankan ibadah bulan suci Ramadan di Amerika.

Beliau berkata, "Di Arab Saudi, walaupun dikelilingi oleh orang sebangsa, kita merasa sendirian. Tetapi kalau di Amerika, ada sanak saudara dan teman-teman. Walaupun kita tidak berada di negara Muslim, bersama dengan teman-teman dan keluarga serta kerabat terasa berbeza. "

Banyak Muslim Amerika mengatakan pengalaman membentuk hubungan yang lebih kuat dan lebih dekat kepada Tuhan membantu mereka mengatasi cabaran berpuasa secara fizikal dan mental dalam bulan Ramadan.

Comments