Perancis Larang Muslim Solat di Jalan Raya

Menteri Prancis Larang Muslim Shalat di Jalan Raya

Menteri Dalam Negeri Perancis, Claude Guéant, menawarkan komuniti Muslim bangunan bekas barak tentera sebagai pengganti jalan raya untuk digunakan sebagai lokasi solat. Tawaran itu disampaikan Gueant pada Isnin lalu.

"Saya sudah bertemu mereka (pemimpin Muslim) dan mereka telah melawat bangunan bekas barak. Mereka setuju, "kata dia seperti dikuti rfi.fr, Selasa (9 / 8).

Gueant mengatakan solat di jalan raya merupakan sesuatu yang tidak boleh diterima. Kerana, apa yang dilakukan bertentangan dengan prinsip-prinsip sekularisme Perancis. "Sudah tiba masanya kegiatan itu dihentikan," katanya.

Selama ini, sebahagian komuniti Muslim mengadakan solat berjemaah di jalan-jalan utama Perancis. Keadaan itu tidak terlepas dari kesulitan kebenaran yang diberikan kerajaan Perancis untuk mendirikan masjid atau Islamic Center.

Gueant mengatakan barak-barak yang terletak di jalan Rue Championate, Paris, akan difungsikan pada 16 September mendatang. Sosialisasi akan dilakukan sepanjang Ramadhan. "Tindakan sama akan kami lakukan di Marseille," pungkas dia.




Comments