Asap bagi satu lingkaran ubat nyamuk menyamai 100 batang rokok !

Sekeping Obat Nyamuk Setara 100 Batang Rokok

Asap hasil pembakaran satu keping ubat nyamuk bakar ternyata setara dengan 100 batang rokok! Ini tentunya akan menimbulkan bahaya serius bagi yang menghirupnya, terutama anak-anak.

"Tidak banyak orang yang tahu tentang hal ini, tetapi kerosakan terhadap paru-paru akibat satu keping ubat nyamuk baker sama dengan satu kumparan nyamuk sama dengan kerosakan akibat 100 batang rokok. Ini menurut sebuah kajian terbaru yang dilakukan di Malaysia," kata Pengarah Chest Research foundation, Sandeep Salvi seperti dikutip dari Times of India, Kamis (1 / 9).



Salvi menyedari kurangnya kesedaran tentang kesan pencemaran udara terhadap kesihatan manusia. Tanpa menyudutkan faktor budaya penggunaan ubat nyamuk baker di Asia, Salvi mengatakan bahawa pencemaran udara dalam bilik juga berisiko terhadap kesihatan.

"Di samping pencemaran kenderaan yang merupakan perhatian utama bagi alam sekitar. Peningkatan kes gangguan genetik juga mempunyai banyak hubungannya dengan pencemaran udara," kata Sanjeev Bagai, pegawai Rumah Sakit Batra.

prita Daneswari

Comments