Azan telah membuatkanya sembuh

Dering suara Hand Phone (HP) di malam nan sunyi membangunkan tidur Ustaz Abdurahman yang sedang berehat di rumahnya. Saat itu jam menunjukkan pukul 10 malam. Dilayar HP beliau Muncul nombor yang tidak dikenali.

Beliau sebenarnya tidak mahu mengangkatnya, namun kerana beliau ingin tahu akhirnya beliau mengangkatnya dan mula menyapa, "Assalamu'alaikum, siapa ini?".

Kemudian pemanggil itu menjawab "Wa'alaikumussalam, Ini Ahmad, ustaz, maaf saya mengganggu ustaz malam ini. Ustaz, saya mohon datanglah ke sini, saudara saya sedang kritikal, dia baru saja kemalangan dan doktornya mengatakan kalau dia sudah tidak boleh berbuat banyak, tolonglah kami ustaz! ".

Ustad Abdurrahman baru paham kalau yang menelefon barusan adalah salah seorang pengurus masjid besar Bully, New South Welsh Australia.

Ustad Abdul Rahman mengenal Ahmad kerana di daerahnya, pengurus masjid berdaftar dengan rapi dan mendapat pengiktirafan daripada kerajaan. Mereka sering bertemu apabila ada acara Fun Raising, Ied Festival, bahkan acara-acara yang diadakan oleh kerajaan Australia.

Sejenak Ustad Abdul Rahman bangun dari tempat tidurnya. Kemudian beliau bergegas berangkat setelah mendapatkan nombor bilik di sebuah Rumah Sakit dari si pemanggil.

"Assalamualaikum," sapanya ketika memasuki bilik di mana Abdullah terbaring tak berdaya. Perban serta bau ubat termasuk disekujur tubuhnya. "Wa'alaikumussalam, Alhamdulillah, Ustad, terimakasih atas kedatangannya, saya mohon ucapkanlah sesuatu untuk Abdullah, doktor sudah tidak mampu berbuat banyak dan mengatakan jika dia akan meninggal ..., tolong katakan sesuatu pada Abdullah." Pinta kakaknya dengan menangis.

Beliau memandang sekitar bilik itu telah ada beberapa keluarga yang juga menangis. "Baik, saya akan cuba bercakap-cakap dengannya, tolong jangan menangis di sini kerana hanya akan membuatnya tidak boleh berkata apa-apa (sedih)," kata Ustaz Abdul Rahman. Kemudian beliau mendekati ke tubuh Abdullah yang penuh dengan luka.

Dilihatnya sebuah sosok yang masih hidup, tetapi tidak bergerak sedikit pun, bahkan menggerakkan bibir dan memancarkan mata saja ia tak mampu. Kemudian Ustad Abdul Rahman duduk tepat di sebelah kanan kepala Abdullah, sehingga membolehkan beliau untuk bercakap ditelinga Abdullah dengan jarak yang paling dekat.

Sejenak Beliau berdoa dan kemudian menggenggam lemah tangan Abdullah. "Assalamu'alaikum saudara saya, saya Ustad Abdurrahman dari Wollongong. Saudaraku, saya datang ke sini untuk menemui, saya tahu kamu adalah muslim yang baik, anda telah menolong Allah untuk mengumandangkan azan setiap hari di masjid.

Kamu mengingatkan orang-orang untuk solat di masjid, saya yakin bahawa Allah dan semua orang menyayangi kamu, Allah akan menolong kamu, Dia akan memberi kesihatan dan kebahagiaan.

Saudaraku, kami masih ingin mendengar engkau mengumandangkan azan di masjid, bolehkah engkau melakukannya, Allah akan menyukainya, Tolong engkau kumandangkan azan untuk kami ........

Sejenak kelihatan airmata keluar dari kedua-dua matanya dan menitis melewati pipi Abdullah. Tak berapa lama kelopak matanya bergerak-gerak perlahan, kemudian matanya membuka sedikit demi sedikit. Bibirnyapun kemudian bergerak-gerak perlahan, seolah ia berusaha untuk mengumandangkan azan.

Ustad Abdul Rahman memandang wajah Abdullah dengan tersenyum, "Alhamdulillah" teruskan saudaraku, kumandangkan azan untuk kami .....

Dan ... Subhanallah, secara tidak diduga monitor alat pengesan jantung yang dipasangkan di tubuh Abdullah menunjukkan kerja jantung yang beransur-ansur normal, itu menunjukkan jika Abdullah telah melewati masa kritisnya.

Ahmad yang mengetahui hal itu kemudian melakukan sujud syukur di dalam bilik itu, kemudian diikuti saudaranya yang lain. Ahmad memeluk Ustad Abdul Rahman dan berkali-kali mengucapkan terima kasih.

Tak berapa lama Doktor muncul kembali dan memeriksa kesihatan Abdullah. Seraya bertanya, "Apa yang terjadi? Apa yang kamu telah berikan kepadanya? "Dia bertanya kepada Ahmad yang berada di sisinya. "Azan" Jawab Ahmad dengan tersenyum.

"Azan? Apakah azan yang telah menyembuhkannya? Tanya sang doktor kepada Ustad Abdul Rahman yang juga masih berada di situ? "Ya, Allah menyembuhkannya dengan Azan," jawab Ustad Abdul Rahman dengan tersenyum pula.

Sang doktor yang bukan muslim tersebut semakin hairan, kemudian ia mengangguk-angguk, ikut tersenyum dan berkata kepada Ustad Abdul Rahman. "Suatu hari saya ingin bertanya kepadamu tentang ADZAN, tolong beri aku nombor yang boleh dihubungi," katanya. "Dengan senang hati doktor," jawab Ustad Abdul Rahman penuh keyakinan.

Comments