Hukum Menonton Televisyen

Fatwa Qardhawi: Hukum Menonton Televisi
Televisyen sama halnya seperti radio, surat khabar, dan majalah. Semua itu hanyalah alat atau media yang digunakan untuk pelbagai maksud dan tujuan sehingga kita tidak boleh mengatakannya baik atau buruk, halal atau haram. Segalanya bergantung pada tujuan dan bahan acaranya.

Seperti pedang, di tangan mujahid ia nya adalah alat untuk berjihad dan bila di tangan perompak, maka pedang itu merupakan alat untuk melakukan jenayah. Oleh itu sesuatu dinilai dari sudut penggunaannya, dan sarana atau media undian sesuai tujuan dan maksudnya.



Televisyen boleh saja menjadi media pembangunan dan pembangunan fikiran, roh, jiwa, akhlak, dan kemasyarakatan. Demikian pula halnya radio, surat khabar, dan sebagainya. Tetapi di sisi lain, televisyen dapat juga menjadi alat penghancur dan perosak. Semua itu kembali kepada bahan penyampaian dan pengaruh yang ditimbulkannya.

Dapat saya katakan bahawa media-media ini mengandungi kemungkinan baik, buruk, halal, dan haram. Seperti saya katakan dari mula bahawa seorang Muslim hendaknya dapat mengendalikan diri terhadap media-media seperti ini, sehingga dia menghidupkan radio atau televisyen jika rancangannya mengandungi kebaikan, dan tidak menyiarkannya bila mengandungi keburukan.

Media kini, seseorang boleh menyaksikan dan mendengar berita-berita dan acara-acara keagamaan, pendidikan, pengajaran, atau acara lain yang boleh diterima (tidak mengandungi unsur keburukan / keharaman). Sehingga dalam hal ini anak-anak dapat menyaksikan gerakan-gerakan lincah dari suguhan hiburan yang menyenangkan hatinya atau boleh mendapat faedah dari tayangan acara pendidikan yang mereka saksikan.

Namun begitu, ada acara-acara tertentu yang tidak boleh ditonton, seperti tayangan filem-filem Barat yang pada umumnya merosakkan akhlak. Kerana di dalamnya mengandungi unsur-unsur budaya dan kebiasaan yang bertentangan dengan akidah Islam yang lurus. Misalnya, filem-filem itu mengajarkan bahawa setiap gadis harus mempunyai teman kekasih dan suka berfoya-foya.

Tambahan dengan bermacam-macam pembohongan, dan mengajarkan bagaimana cara seorang gadis berdusta terhadap keluarganya, bagaimana usahanya untuk tidak keluar rumah, termasuk memberi contoh bagaimana membuat rayuan dengan kata-kata yang manis. Selain itu, jenis filem-filem ini juga hanya mengandungi kisah-kisah bohong, dongeng-dongeng khayal, dan sebagainya. Ringkasnya, filem seperti ini hanya menjadi cara untuk mengajarkan moral yang rendah.

Secara objektif saya katakan bahawa sebahagian besar filem tidak luput dari sisi negatif seperti ini, tidak sunyi dari adegan-adegan yang merangsang nafsu seks, minum arak, dan tari telanjang. Mereka bahkan berkata, "Tari dan joget sudah menjadi kebudayaan dalam dunia kita, dan ini merupakan ciri tamadun yang tinggi. Wanita yang tidak belajar berdansa adalah wanita yang tidak moden. Apakah haram jika seorang pemuda duduk berdua dengan seorang gadis sekadar untuk bercakap-cakap serta saling bertukar janji? "

Inilah yang menyebabkan orang yang konsisten pada agamanya dan menaruh perhatian terhadap akhlak anak-anaknya melarang memasukkan media-media seperti televisyen dan sebagainya ke dalam rumahnya. Sebab mereka berprinsip, keburukan yang ditimbulkannya jauh lebih banyak daripada kebaikannya, dosanya lebih besar daripada manfaatnya, dan sudah tentu yang demikian adalah haram. Lebih-lebih media tersebut mempunyai pengaruh yang sangat besar terhadap jiwa dan fikiran, yang cepat sekali menjalarnya, belum lagi waktu yang tersita olehnya dan menjadikan kewajipan terabaikan.

Tidak diragukan lagi bahawa hal inilah yang harus disikapi dengan hati-hati, ketika keburukan dan kerosakan sudah demikian dominan. Namun cubaan ini telah begitu merata, dan tidak terhitung jumlah manusia yang tidak lagi boleh menghindarkan diri darinya, kerana memang ciri-ciri positif dan manfaatnya juga ada. Kerana itu, yang paling mudah dan paling sesuai dilakukan dalam menghadapi kenyataan ini adalah sebagaimana yang telah saya katakan sebelum ini, iaitu berusaha memanfaatkan yang baik dan menjauhi yang buruk di antara filem bentuk tayangan yang sejenisnya.

Hal ini dapat dielakkan oleh seseorang dengan cara mematikan radio atau televisyennya, menutup surat khabar dan majalah yang mengandungi gambar-gambar bogel yang terlarang, dan mengelakkan membaca media yang memuatkan berita-berita dan tulisan yang buruk.

Manusia adalah mufti bagi dirinya sendiri, dan dia dapat menutup pintu kerosakan dari dirinya. Apabilad ia tidak dapat mengawal dirinya atau keluarganya, maka langkah yang lebih utama adalah jangan memasukkan media-media tersebut ke dalam rumah sebagai usaha pencegahan (saddudz dzari'ah).

Inilah pendapat saya mengenai hal ini, dan Allah lah Yang Maha Memberi Petunjuk dan Memberi Taufiq ke jalan yang lurus.

Kini tinggal bagaimana tanggung jawab negara secara am dan tanggung jawab penerbit serta seluruh pihak yang berkaitan dengan media-media maklumat tersebut. Kerana bagaimanapun, Allah akan meminta pertanggungjawaban kepada mereka terhadap semua itu. Maka hendaklah mereka mempersiapkan diri mulai sekarang. - terjemahan dari republika.co.id | Fatwa Qardhawi

Comments