Wednesday, January 4, 2012

Iblis dari Rahmadi penembak tepat bunuh 255 orang di Iraq

Chris Kyle, seorang penembak tepat (sniper) berasal dari Amerika Syarikat digelar "Iblis dari Rahmadi". Selama bertugas di Iraq, dia telah membunuh 255 orang. Kepalanya dikehendaki bernilai puluhan ribu dollar oleh para pemberontak.

Dilaporkan dari Daily Mail, Selasa 3 Januari 2012, nama Kyle harum sebagai penembak tepat yang paling hebat dalam sejarah ketenteraan AS. Dia mendapatkan tiga pingat Silver Star dan lima pingat Bronze Star atas jasa-jasanya.

Dia pernah ditembak dua kali dan terkena enam letupan ketika bertugas di pasukan khas angkatan laut AS, Navy SEAL. Tembakannya paling tepat di antara sniper AS lain. Tembakan paling jauh dilakukan pada jarak 1.9 kilometer dan tepat menembak mati seorang pemberontak yang akan melancarkan roket.

Ketika bertugas di Iraq, Kyle telah menembak mati 255 orang, 160 di antaranya diakui oleh Pentagon. Dalam pertempuran kedua di Fallujah sahaja, Kyle telah membunuh 40 orang.
Jumlah ini mengalahkan rekod sniper AS sebelumnya, Adelbert F, yang menembak 109 orang pada Perang Vietnam, dan Carlos Hathcock yang membunuh 93 orang, juga di Vietnam.

Dalam bukunya yang telah terbit, "American Sniper", Kyle yang bersara setelah bertugas 10 tahun, berkata tugas pertamanya adalah membunuh seorang wanita di Iraq. Keraguan muncul dalam dirinya ketika perintah tembakan diarahkan oleh orang atasannya.

Lalu dia melepaskan tembakan. Jelas wanita itu hendak melemparkan bom tangan ke arah tentera Tentera Laut. Tembakan pertama, wanita itu menjatuhkan granatnya. Tembakan kedua, bom tangan tersebut meletup. Setelah empat kali penempatan di Iraq, dia mengaku tidak ragu lagi melepaskan tembakan.

Walaupun Kyle telah membunuh ramai orang, namun rekod pembunuhan oleh sniper masih dipegang oleh Simo Hayha, tentera Finland yang membunuh 542 tentera Soviet pada Perang Dunia II.


0 Responses to “Iblis dari Rahmadi penembak tepat bunuh 255 orang di Iraq”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam