Islam dan sains: Ketepatan ukuran bumi untuk penghuninya

Ketepatan Ukuran Bumi Untuk Kehidupan
Ketika orang-orang berdiri dan mula berjalan, mereka merasa tidak ada tekanan ke atas atau ke bawah. Duduk, berjalan, dan berlari adalah aktiviti yang sangat biasa. Namun setiap kali orang terlibat dalam kegiatan tersebut, mereka sama sekali tidak menyedari bahawa mereka menolak gaya graviti yang sangat kuat.

Alasan yang paling penting dalam hal ini adalah saiz Bumi. Jika ukurannya sedikit lebih kecil, maka graviti akan jauh lebih lemah, atmosfera planet akan berpecah dan menghilang, dan kita tidak akan mampu untuk tetap stabil di dunia. Jika bumi lebih besar, graviti akan cukup meningkat dan pelbagai gas beracun akan menyebabkan atmosfera kita tercemar. Bahkan jika kita berjaya untuk melindungi diri dari gas, kita tidak akan mampu bergerak.

Namun seperti masalah tidak pernah muncul, kerana saiz bumi telah ditentukan dengan cara yang membolehkan bagi kehidupan manusia. Keadaan yang menggabungkan secara halus di mana tidak ada cara bahkan satu daripada mereka boleh muncul secara kebetulan. Para saintis telah mengira kemungkinan peristiwa seperti itu sebagai 1 dalam 10.123,1 Jelasnya, pembentukan secara kebetulan dari persekitaran yang sesuai untuk kehidupan adalah tidak mungkin.

Apakah Allah menghendaki demikian, Dia boleh membuat bintang dan planet yang sesuai untuk kehidupan, menetapkan hal-hal sehingga manusia tidak perlu makan atau minum, gas untuk bernafas dalam saiz tertentu, atau graviti atau Matahari. Tapi Allah, Yang menciptakan semua yang ada, menghendaki untuk membawa semua keadaan secara terperinci yang diperlukan untuk kehidupan yang luar biasa untuk mengingatkan masyarakat bahawa Dia mencipta dan mengendalikan segala sesuatu dan memberikan kita peluang untuk menghargai kuasa-Nya yang tidak terbatas dan kembali kepada-Nya :

الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا

Ertinya : "Dia Pemilik kerajaan langit dan bumi milik. Dia tidak memiliki anak laki-laki, dan Dia tidak ada sekutu bagi-Nya dalam kekuasaan-Nya. Dia menciptakan segala sesuatu dan menetapkan ukuran-ukurannya dengan cara yang tepat." (QS. Al-Furqan : 2)
Terjemahan dari artikelislami
KLIK UNTUK TABUNG BLOG INI


Comments