Wednesday, January 11, 2012

Menabung sejak kecil dan menunaikan haji pada umur 19 tahun


Menyimpan untuk menjadi kaya sering kita dengar, dan pepatah tersebut boleh jadi akan lebih mudah bila kita melakukannya sejak awal kerana lebih mudah menjadi sebuah kebiasaan untuk menabung. Mungkin seperti inilah gambaran dari seorang mahasiswi yang sejak awal membiasakan diri untuk menabung dalam hidupnya, kini dia telah pun menunaikan haji hasil simpanannya untuk mencapai impiannya iaitu menjalankan rukun Islam yang ke-5 Ibadah Haji.

Dia kelihatan di Kloter 17 Medan ketika masuk ke asrama haji. Seorang jamaahnya Putri Sentika (19) ternyata sudah mengumpulkan wang untuk berangkat haji sejak usia 1,5 tahun. Tentunya, semua berkat dorongan ibu bapa yang telah menabung khas untuknya. Setelah itu dia terus menabung selama 19 tahun, akhirnya Putri dibenarkan untuk berangkat ke Mekah pada tahun 2011.



Selain itu, dia juga meneruskan tabungan khas hajinay itu dengan wang jualan dan pemberian ibu bapa dan yang lebih membuatkan Putri bahagia ialah dia berangkat haji bersama seluruh keluarganya. Putri merasa selesa dan sangat berbahagia boleh melengkapkan ibadah rukun Islam kelima itu secara serentak. Kerana umumnya jemaah calon haji hanya dipanggil secara peribadi oleh Allah.

Perempuan kelahiran 8 Jun 1992 itu mengaku, pada 2008 lalu dia bersama enam ahli keluarganya didaftarkan berangkat haji oleh Ayahnya, Prayitno. "Alhamdulillah, Allah memanggil kami sekeluarga sekalian dengan nenek dan makcik untuk beribadah haji tahun ini," kata Putri kepada Tribun, Rabu bertarikh 19/10/2011 di Asrama Haji Embarkasi Medan.

Putri berkata beliau ingin melihat segala kebesaran Allah di tanah suci. Seperti pusat kiblat umat Islam yakni Kabbah, mencari raudah, melawat makam Rasul, dan tempat-tempat bersejarah yang lain. Namun yang terutama beribadah dan menyerahkan diri secara penuh di rumah Allah.

Mahasiswi Fakulti Ekonomi semester III ini telah memohon pengizinan selama 40 hari untuk fokus ibadah di Mekah. Tetapi rakan di kampusnya tidak lupa menirimkan doa agar dibacakan sesampainya di Mekah. "Lumayan banyaklah yang menghantar doa, umumnya memohon mendapat panggilan Allah agar berjaya memijakkan kaki di tanah Arab," kata kanak-kanak Prayitno dan Nurhamidah. Kemudian Putri juga akan bermohon, agar Allah SWT memberi kesihatan dan rezeki serta kemudahan dalam menjalani hidup di dunia. Dan mendapatkan keberkatan akhirat, sehingga pintu syurga terbuka lebar untuknya dan keluarga.

- terjemahan dari hajsmy.us

0 Responses to “Menabung sejak kecil dan menunaikan haji pada umur 19 tahun”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam