Wednesday, February 15, 2012

Subhanallah, Janin bersujud ketika dibacakan Al-Quran

Subhanallah, Janin pun Bersujud Ketika Dibacakan Alquran
Seorang Ibu hamil dan doktor pernah menunjukkan bagaimana kesan ayat Al-Quran yang didengar pada janin. Memperdengarkan ayat Al-Quran pada janin bayi ternyata dapat memberi kesan mententeramkan bayi dan dalam janin. Mengapa demikian?.

Pada tahun 1839, saintis Enrick William DuVe mendapati bahawa mendedahkan otak dengan gelombang suara rendah berpengaruh positif pada sel di dalam tubuh manusia. saintis ini mendapati bahawa memperdengarkan gelombang rendah ini membuat sel-sel otak berada dalam keadaan getaran. Setiap sel bergetar mempengaruhi perbaharuan sistem sel-sel lain di sekitarnya.

Kerana itu, penyelidik menggunakan cara ini untuk mengubati beberapa penyakit psikologi seperti Skizofrenia, kecemasan, masalah tidur dan beberapa kebiasaan buruk seperti merokok, ketagihan dadah dan lain-lain.

Di dalam kebiasaan masyarakat barat, mendengar lagu klasik menimbulkan 'mozart effect' yang berpengaruh dalam tumbuh kembang janin dan membuat anak semakin bijak. Namun apakah kita tidak sedar, bahawa bacaan ayat Al-Quran yang merdu ternyata memiliki gelombang alpha yang sama.

Mendengarkan bacaan ayat Al-Quran yang disenandungkan dalam merdu juga mempunyai gelombang alpha pada otak bayi. Ini juga menjadikan fikiran yang tenang, kesihatan dan intelejensia meningkat. bahkan dalam scan dan Ultra SonoGrafi (USG) menunjukkan bayi bersujud ketika dibacakan ayat Al-Quran.

"Kami telah menciptakan kamu, maka mengapa kamu tidak membenarkan? Adakah kamu perhatikan (benih manusia) yang kamu pancarkan? Adakah kamu yang menciptakannya? Ataukah Kami yang menciptakannya?" (QS, 56:57-59).

- sumber dari republika.co.id

0 Responses to “Subhanallah, Janin bersujud ketika dibacakan Al-Quran”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam