Thursday, February 23, 2012

Subhanallah, kisah Keajaiban berIstighfar semasa gempa bumi berlaku

Dalam gempa di Pakistan di mana mangsanya mencapai ribuan, pertolongan Allah 'Azza wa Jalla berkenan menyelamatkan seorang lelaki dari kematian.

Pada saat gempa, dia berada di rumah sedang menikmati makanannya. Kemudian dia beranjak ke tempat tidurnya untuk sedikit rehat. Saat dia terlentang di atas katilnya, tiba-tiba gempa ganas terjadi. Bilik bergetar hebat, bahkan seluruh rumah. Atap di atasnya mulai retak dan dia melihatnya. Begitu dahsyatnya hingga dia tidak boleh bergerak dari tempatnya. Tembok-tembok bilik mulai berjatuhan di hadapan matanya. Dia tidak boleh berbuat apa-apa kecuali beristighfar, mengucapkan, astaghfirullah ... astaghfirullah ... dan terus berterusan sementara atap pun mulai jatuh.

Peristiwa ini terjadi begitu singkat, tidak lebih dari beberapa minit. Allah 'Azza wa Jalla berkehendak menyelamatkan orang ini, dia menceritakan dirinya, "Atap yang terbuat dari tanah khurasan yang tebal benar-benar jatuh, akan tetapi-alhamdulillah-reruntuhannya jatuh di seluruh sudut bilik kecuali tempat yang saya ada di sana. Saya bangkit dan segera keluar, saya pun memuji Allah Subhanallahu wa Ta'ala. "

Saya berkata, "Sungguh benar Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam,

"Barangsiapa memperbanyak istighfar nescaya Allah membuatkannya dari setiap kesusahan ada jalan keluar dan dari setiap kesempitan ada penyelesaian serta diberikan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka."

> Kisah ini saya diceritakan oleh Ustaz Dr. Mubasysyir, seorang perunding di rumah sakit Garda Nasional.

Sumber: Keajaiban Sedekah & Istighfar karya Hasan bin Ahmad bin Hasan Hammam (penterjemah Muhammad Iqbal, Lc & Jamaluddin), penerbit Darul Haq cet. V, Rajab 1429 H / Ogos 2008 M, hal. 143-144.


0 Responses to “Subhanallah, kisah Keajaiban berIstighfar semasa gempa bumi berlaku”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam