20 Empayar Terbesar Yang Pernah Wujud di Muka Bumi - BHG 1

Menurut Farmer dalam buku, Comparative History of Civilizationsempayarmerujuk kepada kuasa politik yang menyatukan zon budaya yang luas.Kemunculan empayar disebabkan oleh dasar imperialisme  dan kolonisme yang menyebabkan berlaku proses penaklukan dan perluasan kuasa terhadap negara-negara lain. Proses perluasan kuasa menyebabkan munculnya beberapa empayar seperti Empayar Maurya danGupta di India, Empayar Chin dan Han di China dan Empayar Rom di Eropah.
Kekuatan tentera amat penting. Direkodkan bahawa Raja – raja India mempunyai angkatan tentera yang besar. Misalnya, Candragupta Maurya mempunyai 600, 000 orang tentera , Rajaraja I  mempunyai 900, 000 orang tentera dan Mahendrapala boleh menggerakkan 800,000 orang tentera pada bila-bila masa.
Teknologi ketenteraan juga memainkan peranan penting. Ia dapat dilihat melalui teknologi ketenteraan Rom yang jauh melampaui zaman ketika era kegemilangan Empayar Rom. Mereka bukan sahaja memiliki tentera yang lengkap dengan baju besi tetapi dilengkapi juga dengan kereta chariot yang boleh memecahkan barisan depan musuh dengan mudah. Bergitu juga dengan kehebatan Empayar India yang menggunakan sebaik mungkin kekuatan tentera bergajah. Dipercayai bahawa Alexander the Great hampir terkejut apabila melihat sejumlah tentera bergajah ketika misi peluasan kuasanya di India. Malahan kuda tentera Alexander meronta-ronta kerana terkejut dengan pekikan gajah. Mujur dengan kebijaksanaan Alexander yang mana beliau mengarahkan kuda-kuda tenteranya ditutup mata dan gajah-gajah tentera India dibutakan mata.
Sehingga kini, pembaca boleh lihat sendiri berapa banyak empayar runtuh. Yang terbaru adalah Empayar Soviet yang tumbang pada tahun 1991. Untuk pengetahuan pembaca, satu ketika dahulu Empayar Soviet adalah antara empayar paling besar di dunia.  Sebagai ukuran keluasannya, setiap pelancong perlu merentasi sehingga berpuluh zon waktu untuk mengelilingi setiap wilayah Soviet.
Oklah, tanpa membuang masa lagi, penulis kali ini ingin menyenaraikan 20 Empayar Terbesar Yang Pernah Wujud di muka bumi. Selamat membaca..
20.      Empayar Acheamenid(550BC-330BC)
Asal nama Acheamenid adalah daripada nama pengasasnya iaitu Acheamenes. Namun, sejauh mana kebenarannya tidak dapat dipastikan. Ketika kemuncak kekuasaannya, empayar ini telah memiliki empayar seluas 8 juta km persegi dan mempunyai lebih 23 buah negara di bawah jajahan takluknya.
Raja paling dikenali: Cyrus the Great dan Darius the Great
Keruntuhan Empayar: Empayar ini mula merosot selepas serangan oleh panglima muda Macedonia iaitu Alexander the Great. Dalam masa 8 tahun, Empayar Acheamenid runtuh dan hanya tinggal dalam lipatan sejarah.
 19.      Empayar Sasanid(224-651)
Empayar Sasanid pernah diiktiraf satu ketika dahulu sebagai empayar yang terkuat di sebelah Asia di samping Empayar Rom pula terkuat di sebelah Barat. Empayar Sasanid adalah empayar yang bertanggungjawab meningkat tamadun Parsi di mana jiran-jiran mereka masih lagi mundur dan serba kekurangan.
Ketika kemuncaknya, empayar ini telah menjangkaui kawasan daripada Syria ke Barat Daya India ataupun 3.5 juta km persegi.
Raja Paling Dikenali: Kaisar Khosrau II
Keruntuhan Empayar: Kekalahan kepada tentera Islam pimpinan Khalid al-Walid semasa misi penyebaran Islam oleh Khulafa al-Rashidin telah meruntuhkan sama sekali dinasti Sasanid di mata dunia.

Hasil tinggalan Empayar Sasanid.

18. Empayar Kolonial Belanda(1610-1975)
Kekuatan kuasa maritim Belanda pada abad ke-16 hingga 17 telah menyebabkan empayar ini bergitu ditakuti oleh musuh-musuhnya. Kekuatan maritim ini berpunca daripada penubuhan Syarikat Hindia Timur Belanda pada 1602. Pada 1641, Belanda telah mengalahkan Portugis untuk menguasai pelabuhan komersial Melaka yang telah dikuasai oleh Portugis sejak 1511.
Keruntuhan Empayar: Kekuatan kuasa maritim Belanda merudum pada akhir abad ke-18 selepas beberapa siri kekalahan Belanda di pentas dunia. Selain itu, tanah air mereka sering diserang musuh telah menyebabkan kekuatan Belanda hancur-binasa.
 17.       Empayar Mughal(1526-1707)
Tentera Islam berketurunan Tartar mula menguasai benua kecil India sekitar 1526 dan akhirnya telah menubuhkan Empayar Mughal. Kekuasaan Empayar Mughal antara pertengahan abad ke 15 dan berakhir pada awal abad ke-18.
Raja Yang Paling dikenali: Sultan Akhbar the Great dan Sultan Jahanghir
Keruntuhan Empayar: Empayar Mughal mula runtuh sepenuhnya pada tahun 1725 akibat beberapa siri kekalahan dalam peperangan, pemberontakan agama, dan kemunculan kuasa-kuasa baru seperti Empayar Maratha, Empayar Sikh, Empayar Durrani. Kemunculan Empayar British telah mengakhiri sepenuhnya penguasaan Empayar Mughal di India dan jajahannya.

16.      Empayar Perancis Pertama Pimpinan Nepoleon Bonaparte(1804-1814)
Empayar ini adalah produk pertama hasil Revolusi Perancis. Empayar ini dengan cepat tersebar ke seluruh Eropah dengan pimpinan pemimpin berkarisma Nepoleon Bonaparte. Kekuatan Napoleon telah menyebabkan beberapa negara jirannya memperkuatkan tentera masing-masing. Misi Napoleon hanya satu iaitu menyebarkan Revolusi Perancis ke seluruh Eropah dengan menghapuskan sistem beraja. Misi Napoleon ini menyebabkan banyak negara yang ditubuh berasaskan sistem monarki berasa tidak senang duduk.
Keruntuhan Empayar: Empayar mula runtuh satu persatu selepas kalah dalam peperangan Waterloo kepada Duke of Wallington. Empayar Napoleon juga goyah apabila ramai tentera Napoleon terkorban semasa misi menumbangkan Tsar Rusia.

15.      Empayar Jepun(1868-1945)
Empayar ini pada satu ketika amat digeruni oleh musuh-musuhnya. Tentera yang berani mati dan berteknologi tinggi telah menyebabkan beberapa kuasa besar tunduk kepada kekuasaan Jepun. Kekuatan maritim tentera Jepun yang tidak pernah kalah dalam setiap siri peperangan telah menyebabkan tentera maritim Russia kalah teruk dalam Peperangan Ruso-Japan pada 1905. Kemuncak kekuasaan Empayar Jepun adalah pada 1942.
Keruntuhan Empayar: Empayar mula runtuh apabila Amerika Syarikat telah menjatuhkan  Bom nuklear di Bandar utama Jepun seperti Nagasaki. Akibat daripada pengeboman ini juga memberi pertanda berakhirnya Perang Dunia Ke-2.

Tentera Jepun sangat digeruni pada zaman kegemilangan mereka.
14.      Empayar Nazi(1933-1945)
Empayar Nazi pernah menjadi kuasa tentera yang paling ditakuti satu ketika dahulu. Ia bukan kerana jumlah tentera yang besar tetapi teknologi yang canggih sehingga menjangkaui kekuatan teknologi musuh-musuhnya. Banyak teknologi tentera Jerman yang menjangkaui zamannya seperti Roket V1, Jet Pejuang bersayap V, Kereta Kebal berkelajuan tinggi dan sebagainya.
Keruntuhan Empayar: Dengan runtuhnya Berlin akibat serangan tentera-tentera Bersekutu pada 1945 dan terbunuhnya Hitler dipercayai membunuh diri telah menyebabkan Jerman Nazi telah mengangkat bendera putih dan seterusnya meruntuhkan Empayar Nazi Jerman. Ramai penganalisis ketenteraan dunia berkata bahawa jika Amerika Syarikat tidak terlibat dalam Perang Dunia Ke-2, sejarah akan berubah dengan Jerman yang bersendirian akan menang menentang Britain dan negara-negara sekutunya.
13.      Empayar Ming(1368-1664)
Ia adalah dinasti terakhir yang dikuasai oleh etnik Han. Empayar Ming menyebar keseluruh dunia apabila banyak negara secara sukarela tunduk di bawah kekuasaannya. Pembaca mesti mengingati Laksamana Cheng Ho bukan? Laksamana Cheng Ho atau nama sebenarnya Zheng He adalah panglima laut termasyhur semasa Dinasti Ming menguasai China. Zheng He telah diarahkan oleh Maharaja untuk berlayar ke seluruh dunia bagi menyebarkan propanganda mengenai kekuatan dan kekuasaan China. Dikatakan Armada laut yang dipimpin Zheng He tersangat besar sehingga dikatakan bahawa ia seperti perkampungan kecil di lautan.
Empayar Ming juga mempunyai 1 juta tentera yang boleh berkhidmat pada bila-bila masa. Pada ketika Dinasti Ming, bidang sains dan kejuruteraan, bidang falsafah dan seni mencapai tahap kegemilangan.
Raja yang paling dikenali: Maharaja Yongle
Keruntuhan empayar: Pada akhir pemerintahan Dinasti Ming, kebanyakan raja adalah lemah dan gagal menyelesaikan masalah peperangan saudara yang sering menjadi duri dalam daging empayar ini. Akhirnya, empayar ini runtuh dan diganti dengan Dinasti Manchu.
12.      Empayar Othmaniyyah(1299-1923)
Ketika kemuncak penguasaannya, Empayar Othmaniyyah telah tersebar ke seluruh Eropah Timur seperti Georgia, Bosnia, Serbia dan sebagainya. Direkodkan bahawa 29 negara berada di bawah pengguasaannya. Ia tidak termasuk negara-negara yang sukarela berada di bawah naungan Khalifah Othmaniyyah terutama negara-negara Islam.
Raja yang paling dikenali: Sultan Sulaiman al-Kanuni
Keruntuhan empayar: Kebangkitan golongan muda berpendidikan Barat telah menyebabkan Empayar Turki Othmaniyyah jatuh merudum. Ia lebih parah apabila Turki Othmaniyyah yang turut sama terlibat dalam Perang Dunia Pertama telah dipaksa untuk melepaskan banyak wilayahnya kepada kuasa-kuasa besar lain. Sejak daripada itu, Turki Othamiyyah berakhir dan Sultan terakhir adalah Sultan Abdul Hamid.

Mustafa Kamal adalah individu yang menjadi dalang kejatuhan Empayar Turki Othmaniyyah.
11.       Soviet Union(1920-1991)
Soviet Union tertubuh daripada selepas Parti Bolshevik menguasai Russia pada 1917. Sejak daripada itu, Soviet Union tidak menoleh ke belakang lagi. Satu ketika pernah berbaik dengan Nazi Jerman kemudian bermusuh bergitu juga Amerika Syarikat, satu ketika pernah bersepakat dalam memerangi Nazi Jerman dan kemudian bermusuh semasa Perang Dingin.
Pemimpin yang dikenali: Vladimir Lenin, Joseph Stalim
Keruntuhan empayar: Empayar Soviet mula runtuh pada tahun 1991 apabila rakyat mahukan sistem demokrasi berbanding sistem komunis sosialis yang diperkenalkan oleh Parti Bolshevik.
 10.      Empayar Portugis (1415-1999)
Empayar Portugis adalah empayar pertama yang ditubuhkan untuk menguasai negara-negara lain secara global. Ia merupakan negara yang paling lama mengamalkan sistem empayar sehingga menjangkaui 600 tahun. Empayar ini juga empayar pertama yang menguasai pantai di Afrika pada 1419. Ia juga telah mengukuhkan sistem kolonisme lama sebelum Inggeris dan Belanda datang ke timur.
Raja yang dikenali: Henry the Navigator
Keruntuhan empayar: Empayar Portugis mula beransur-ansur lemah apabila meningkatnya kekuatan tentera Inggeris dan Sepanyol. Pada 1999, Timur Timor telah merdeka sepenuhnya daripada cengkeman Portugis. Timur Timor adalah negara terakhir yang merdeka di bawah jajahan Portugis.


Portugis pernah menguasai perdagangan rempah di Asia Tenggara satu ketika dahulu.


Sumber dari takusahrisau.wordpress.com

Comments