20 Empayar Terbesar Yang Pernah Wujud di Muka Bumi - BHG 2

9.        Amerika Syarikat(1776-sekarang)
Pernah menjadi jajahan takluk British satu ketika dahulu sebelum mendapat kemerdekaan pada 14 Julai 1776 hasil pejuangan pejuang-pejuang kemerdekaan mereka seperti George Washington, Thomas Jefferson, Benjamin Franklin dan beberapa lagi tokoh mereka. Sejak kemerdekaannya, Amerika Syarikat mengorak langkah tanpa berpaling ke belakang untuk muncul kuasa besar dunia menjelang abad ke-20. Terlibat dalam kedua-dua Perang Dunia bersama-sama Pakatan Bersekutu dan berjaya dalam kedua-dua perang tersebut telah menyebabkan Amerika Syarikat berjaya menambah pengaruhnya di seluruh dunia. Pada masa sekarang, Amerika Syarikat telah muncul sebagai satu-satunya kuasa besar tanpa dicabar mana-mana negara lain kecuali Iran, Cuba dan Korea Utara selepas runtuhnya Soviet Union pada 1991. Menurut ramai penganalisis politik antarabangsa, amat mustahil untuk melihat pengaruh Amerika Syarikat musnah dalam masa 10 tahun daripada sekarang.
Pemimpin yang dikenali: G. W. Bush, Abraham Lincoln, Theodore Rossevelt, Barack Obama
8.        Empayar Dinasti Qing(1644-1912)
Dinasti ini turut dikenali sebagai Dinasti Manchu kerana dinasti ini diterajui oleh bangsa Manchu. Dinasti ini merupakan dinasti beraja yang terakhir sebelum jatuh ke tangan rakyatnya dalam beberapa revolusi.
Runtuhnya Empayar: Dinasti ini menunjukkan kadar kemerosotan menjelang abad ke-18 selepas berdepan dengan tekanan antarabangsa terutama daripada kuasa-kuasa besar Eropah. Tambahan pula, pemberontakan dalam negeri mula tercetus menyebabkan sistem pentadbiran menjadi kurang teratur. China yang terkenal sebagai sebuah negara ketenteraan yang kuat satu ketika dahulu mula merosot kekuatannya apabila mula tunduk kepada British dalam siri peperangan Candu. Empayar ini terus merosot menjelang tahun 1900 dan seterusnya runtuh pada 1912.
7.         Empayar Kolonial Perancis(1605-1960)
Empayar Kolonial Perancis mula ditubuhkan selepas era pemerintahan Napoleon Bonaparte. Empayar ini mula menunjukkan belang apabila mula bertapak di Dunia Baru iaitu Amerika Syarikat di sebelah Utara. Empayar ini juga mula menjajah wilayah-wilayah di sekitar Carribean dan India. Tempoh di mana Perancis dan beberapa negara colonial mencari tanah jajahan untuk membentuk empayar mereka sendiri dikenali sebagai Tahun Pencarian(Age of Discovery). Miskipun demikian, Perancis agak terlewat sedikit berbanding Portugis, Sepanyol, British dan Belanda. Semasa abad ke-16 dan ke-17, Perancis mula mencabar kekuatan Sepanyol dan British untuk menjadi negara yang mempunyai empayar terbesar di dunia. Menjelang abad ke-19 dan 20, Perancis telah menjadi negara yang mempunyai empayar kedua terbesar di dunia.
Runtuhnya Empayar: Empayar Kolonial Perancis mula runtuh akibat kesilapan mereka menumpu perhatian kepada penjajahan di bumi asing. Perancis mula mengalami kemerosotan ketenteraannya akibat serangan dan penguasaan Jerman ke atas wilayahnya semasa Perang Dunia Ke-2. Tentera Legionaire Perancis gagal menahan asakan tentera Nazi yang jauh lebih sistematik dan berteknologi tinggi berbanding mereka.

6.          Empayar Rusia(1721-1917)
Secara rasminya, Empayar ini ditubuhkan oleh Tsar Peter 1 pada 1721 selepas Treaty of Nystad yang mana telah mengakhiri Great Nortern Wardengan Sweden. Empayar ini pernah muncul sebagai empayar kedua terbesar pada zamannya dan ketiga terbesar dalam sejarah manusia. Empayar Rusia ini terkenal sebagai negara yang mempunyai tentera yang kuat dalam dua elemen iaitu darat dan lautan. Pernah terlibat dalam banyak konflik terbesar di Eropah sebelum runtuh empayarnya pada 1917.
Pemimpin yang paling dikenali: Peter the Great, Tsar Nicolas
Runtuhnya Empayar: Empayar ini mulai runtuh akibat revolusi yang dicetuskan oleh Parti Bolsvik pada 1917 dan kemudian secara rasminya menjadikan Rusia sebagai negara Komunis pertama di dunia.
5.        Empayar Kristian Sepanyol(1402-1899)
Ditubuhkan selepas kemenangan mereka ke atas Empayar Ummayyah Andalusia pada 1400-an. Empayar ini pernah memiliki tanah jajahan yang cukup besar yang terdiri daripada negara-negara Afrika, Amerika, Asia dan Oceania. Kekayaan daripada hasil tanah jajahan adalah tidak terkira bahkan raja mereka pernah muncul sebagai raja terkaya di dunia satu ketika dahulu. Empayar ini mencapai zaman keemasan menjelang abad ke-16 hingga abad ke-17.
Runtuhnya Empayar: Selepas beberapa siri peperangan yang menelan wang yang besar, peningkatan kadar inflasi, pemberontakan dalam negeri serta rasuah dalam kerajaan menyebabkan Empayar Kristian Sepanyol runtuh sama sekali menjelang akhir abad ke-18.
4.        Empayar Macedonia(336BC-323BC)
Empayar yang sangat ditakuti pada abad ke-3 sebelum masihi. Dengan terajunya iaitu Alexander the Great selepas menggantikan ayahnya, Philip yang meninggal dunia akibat dibunuh, empayar ini telah mengorak langkah dengan agresif menjangkaui imaginasi para pengkritik Alexander. Alexander yang masih muda belia telah memainkan peranan penting untuk menyakinkan rakyatnya untuk melaksanakan kempen peluasan kuasa bagi menyebarkan pengaruh Helinistik Macedonia. Pada satu ketika, empayar Alexander telah terbentang luas sehingga ke India.
Runtuhnya empayar: Empayar Macedonia mengalami kemerosotan selepas terbunuhnya Alexander semasa peperangan di India. Alexander meninggal dunia di saat umurnya masih muda iaitu 33 tahun. Satu persatu negara di bawah jajahannya mencapai kemerdekaan selepas pemberontakan demi pemberontakan. Sekiranya Alexander memiliki umur yang cukup panjang, kemungkinan empayarnya menjangkaui satu dunia.
3.        Empayar Mongol(1206-1368)
Diasaskan oleh Temujin atau lebih dikenali dengan Genghiz Khan. Empayar ini mencapai keluasan yang cukup mengujakan. Hampir setiap peperangan mereka sertai akan memperolehi kemenangan. Empayar Mongol dikaitkan dengan beberapa keruntuhan tamadun dunia seperti Tamadun Islam di Baghdad. Empayar Mongol ditakuti oleh setiap tamadun kerana sikap agresif mereka ketika peperangan. Pada satu ketika, empayar mereka menjangkaui daripada Asia Timur hinggalah ke Eropah Timur. Disebabkan itu, Empayar Mongol muncul sebagai empayar paling besar dan kuat dalam sejarah tamadun manusia.
Runtuhnya Empayar: Empayar Mongol mula mengalami kejatuhan selepas kematian Genghiz Khan. Selepas kematian tokoh golongan gasar tersebut, telah berlaku beberapa siri peperangan saudara di kalangan waris dan anak-anak Genghiz Khan. Akibatnya, Empayar Mongol mula berada dalam keadaan goyah. Menjelang 1368, Dinasti Yuan mengambil kesempatan ke atas kelemahan empayar Mongol dengan memusnahkan sama sekali empayar mereka.
 2.        Empayar Rom(27BC-476AD/1453)
Empayar Klasik Rom ini muncul di akhir tamadun purba manusia. Memiliki tentera yang hebat dan sistematik menyebabkan empayar ini mampu menakluk kira-kira 6.5 juta km persegi permukaan bumi. Empayar ini terbahagi kepada dua iaitu Empayar Rom Barat dan Empayar Rom Timur(Byzantine). Kedua-dua empayar ini memiliki kekuatan yang luar biasa dan sering berperang dengan sebuah lagi empayar yang kuat ketika itu iaitu Empayar Parsi Sasanid.
Pemimpin yang dikenali: Julius Ceasar, Augustus, Brutus, dan Constantine.
Runtuh Empayar: Empayar Rom mula runtuh selepas beberapa siri perang saudara, dan pencerobohan kaum Gasar seperti Atilla the Hun, Vasigoth dan Ostrogoth. Kemuncuk kemorosatan Empayar ini adalah pada tahun 1453 di mana Empayar Byzantine mula runtuh selepas diserang bertali arus oleh Sultan Muhammad al-Fatih ke atas kubu Constantinople. Empayar Byzantine mula runtuh dan bermula era baru bagi Constantinople dengan pemerintah Islam Uthmaniyyah.
Dan berada di tempat pertama adalah:
1. Empayar British(1583-1997)
Ketika zaman kemuncaknya, Empayar British muncul sebagai empayar paling besar di dunia merangkumi tanah jajahan daripada Eropah, Afrika, Asia, Oceania,Australia dan Amerika. Boleh dikatakan seluruh tanah di dunia ini pernah mereka jelajahi. Seorang sejarahwan pernah berkata;

‘ The Sun never sets on British Empire’
Ia merujuk kepada luasnya empayar British. Boleh dikatakan Empayar British langsung tidak mengalami kejatuhan dan tetap kekal sebagai empayar nombor 1 dunia miskipun ketika itu berperang dengan Nazi Jerman.
Sehingga kini, jajahan British tetap kekal sebagai ‘jajahan-jajahannya’ dengan penggunaan pelbagai elemen British seperti bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar(India,Australia,New Zealand dan beberapa buah negara Afrika), wujudnya sukan negara jajahan iaitu sukan Commonwealth, undang-undang British yang digunakan cukup meluas di negera bekas tanah jajahannya termasuklah Malaysia serta beberapa elemen lain yang tidak boleh diperkatakan kerana bimbang mengundang sensitiviti sesetengah pihak. Bergitulah bijaknya British memainkan peranan mereka. Dan ia wajar untuk dinobat sebagai negara penjajah nombor 1 di dunia.!

Sumber dari takusahrisau.wordpress.com

Comments

Anonymous said…
Tak ada Empayar Islam Andalusia?...lebih 700 tahun memerintah.