Monday, April 23, 2012

Kunjungan Mufti Mesir ke Israel: Kunjungan ke Wilayah Pendudukan Israel Al Quds adalah Haram - Syaikh Qaradhawi

Berikutan maraknya kemarahan yang berterusan berkaitan kunjungan Mufti Mesir ke Al-Quds (Jerusalem), ulama terkemuka Syaikh Yusuf Al-Qaradhawi mengecam lawatan itu dan menyebutnya sebagai haram, melanggar undang-undang, dan sebahagian daripada normalisasi hubungan dengan Israel dan pendudukan tentera Israel terhadap kota suci umat islam tersebut.

"Saya tidak berharap orang terkemuka seperti Syaikh Jumaah melawan konsensus ini dan melawat Jerusalem dan melakukan solat khusus di masjid Al-Aqsa," kata Syaikh Qaradhawi, presiden persatuan ulama muslim antarabangsa (IUMS), dalam satu kenyataan yang diterbitkan di websitenya pada hari Jumaat, 20 April lalu.

"Ada perjanjian bersama antara Muslim dan Kristian yang mengunjungi Al-Quds akan tetap dilarang selama Israel terus menduduki dan cuba menguasainya," tegas Syaikh Qaradhawi.

Syaikh Ali Jumaah mengunjungi Al-Quds pada hari Rabu lalu dan solat di Masjid Al-Aqsa, tempat suci ketiga umat Islam. Ia disertai oleh Pangeran Jordan, Ghazi bin Muhammad, sepupu Raja Abdullah II dan penasihat pada isu-isu agama.

Kedua orang itu juga melawat Gereja Makam Kudus dan patriarkat Ortodoks Yunani selama kunjungan mereka.

Syaikh Jumaah menyatakan bahawa kunjungannya adalah "tidak rasmi" dan ia masuk ke kota Al-Quds melalui Jordan dan Tebing Barat, bukan dari sisi Israel. Kementerian Jordan urusan Wakaf dan Islam mengatakan lawatan itu sesuai dengan perintah dari Nabi Muhammad.

Namun Syaikh Qaradhawi menggambarkan lawatan ke Al-Quds di bawah pendudukan Israel sebagai tindakan haram (melanggar undang-undang) menurut hukum Islam.

Dia mengatakan bahawa orang-orang yang melawat Jerusalem saat ini sama saja mengukuhkan entiti zionis yang merompak tanah Palestin, dan merka dipaksa untuk bekerja sama dengan kedutaan zionis untuk menerima visa.

Sumber dari eramuslim.com

0 Responses to “Kunjungan Mufti Mesir ke Israel: Kunjungan ke Wilayah Pendudukan Israel Al Quds adalah Haram - Syaikh Qaradhawi”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam