Ratusan Ulama Merumuskan Sikap Terhadap Syi’ah

Sekitar 200 ulama dari berbagai daerah berkumpul di masjid Al-Fajr-Kota Bandung, Ahad (22/4), menghadiri undangan Forum Ulama Umat Indonesia (FUUI) dalam acara Musyawarah 'Ulama dan Ummat Islam Indonesia ke-2 dengan agenda "Merumuskan Langkah Strategis Untuk menyikapi Penyesatan dan Penghinaan Para Penganut Syiah ". Ulama-ulama tersebut dari pelbagai pesantren dan organisasi masyarakat Islam seperti Persis, Muhamadiyah, NU, Hidayatullah, Al Irsyad, DDII, PUI, termasuk MUI Pusat.

Musyawarah ini juga dihadiri Datuk Bandar Kuala Lumpur, Dada Rosada dan Gabenor Jawa Barat, Ahmad Heryawawan Lc.
"Fatwa ulama sudah jelas tentang kedudukan Syiah ini dalam keyakinan Ahlu Sunnah wal Jamaah, maka sikap kita juga harus jelas juga," tutur Heryawan dalam sambutannya. Beliau menegaskan bahawa salah satu tugas ulama adalah menjaga aqidah umat.
Selain itu, Ia berharap cadangan dari ulama diharapkan menghasilkan hal yang mampu menyelesaikan masalah umat, sehingga boleh disyorkan kepada pemerintah Kota Bandung mahupun langsung kepada Kerajaan Jawa Barat. Menurutnya, cadangan tersebut boleh menjadi acuan gabenor dalam mengeluarkan peraturan jika dianggap perlu.

Aktiviti musyawarah bermula dengan pendedahan pandangan umum dari elemen ormas Islam yang hadir tentang kedudukan Syiah dalam pandangan Sunni. Semua ormas Islam memberi pandangan yang sama bahawa Syi'ah sesat dan menyesatkan.

Selepas Zuhur, peserta dibahagikan kepada 3 komisyen yakni taktikal, strategik dan sosialisasi. Masing-masing komisyen akan mempresentasi hasil dari musyawarahnya tentang cadangan pengendalian Syi'ah di indonesia.

sumber dari eramuslim

Comments