Sejuta wanita di Michigan AS kenakan tudung

Satu Juta Perempuan Michigan Kenakan Jilbab
Jean Younis berniat tidak akan mengenakan topi khas di Gereja, Ahad (8/4). Ia bahkan berniat untuk memakai tudung sebagai bentuk sokongan terhadap keluarga Shaima Alawadi, pendatang asal Iraq yang meninggal dunia kerana dipukul orang tak dikenali pada 24 Mac lalu.

"Saya perlu bertindak balas pembunuhan ini," kata dia seperti dikutip dari Thehuffingtonpost.com, Khamis (5/4).

Younis adalah satu dari sekian banyak perempuan non-Muslim yang menghantar gambar diri mereka sedang mengenakan jilbab dalam akaun rangkaian sosial Facebook 'Satu Juta Jilbab untuk Shaima Alawadi'. Hingga saat ini, lebih dari 10 ribu pemilik akaun Facebook menyertai menyokong Shaima.

Shaima (32), melarikan diri dari Iraq pada 1993 silam, dan menetap di Dearborn, Michigan, Amerika Syarikat. Selanjutnya ia dan suaminya bekerja untuk tentera AS, memberikan latihan budaya Iraq di California.

Para penyokong Shaima mengesyaki kumpulan anti-Muslim ada di sebalik pembunuhan tersebut. Sebab, hingga sekarang pelaku pembunuhan belum tertangkap.

"Saya seorang Kristian yang taat. Saat telur nanti saya akan memakai tudung. Saya mungkin berbeza, tapi merasakan sama apa yang dirasakan keluarga Shaima," tambah Younis.

Di tempat berasingan, Judith castro, seorang Katolik juga bersimpati terhadap keluarga Shaima. Ia mengaku begitu hanyut saat memakai tudung. Hal serupa juga dirasakan Lauralyn Welland Taylor. Menurutnya, memakai tudung merupakan usaha merapatkan hubungan antara umat beragama. Kedudukannya sama dengan dialog antara umat beragama.

"Jilbab merupakan tanda kerendahan hati, dan kini menjadi simbol universal dari solidariti," sebut Lauralyn.

sumber dari republika.co.id

Comments