Hina Rasulullah, McD Tarik Power Rangers

Hina Rasulullah, McD Tarik Power Rangers
Syarikat makanan segera Mc Donald Arab Saudi menarik mainan Power Rangers yang diberikan percuma bersama pakej menu Happy Meal yang dijual di negara tersebut. Keputusan itu diambil untuk mengelakkan salah paham akibat munculnya protes dari pelbagai kalangan atas mainan yang dianggap menodai Nabi Muhammad SAW.

Lafaz nama Nabi Muhammad SAW (dalam bahasa Arab) tampak jelas terlihat di dasar mainan tempat pijakan kaki Power Rangers. Ketika dimainkan, maka sambil berputar kaki tokoh super hero itu akan mengenai nama Nabi Muhammad SAW. Sehingga terkesan nama Nabi Muhammad SAW diinjak oleh tokoh super hero tersebut.

Hal ini mencetuskan protes keras dari beberapa pelanggan di Arab Saudi yang jeli melihatnya. Mainan itu dibahagikan secara percuma bersama pakej Happy Meal yang dijual untuk pelanggan-pelanggan kanak-kanak-kanak-kanak dengan harga 12 Riyal. Syarikat cepat saji itu membahagikan mainan tersebut di tengah gencarnya pelbagai aksi kempen masyarakat Arab saudi seperti "Dukung Nabi-mu" dan "Bersama Kita Membela Nabi", untuk membela kehormatan Rasulullah dari serangan dan hujatan yang sengaja dilancarkan oleh kumpulan tertentu.

sumber republika.co.id

Comments