Tuesday, June 19, 2012

Dunia Menanti Kedatangan Imam Mahdi

Setelah Rasulullah SAW wafat pada 12 Rabiul Awal tahun 11 Hijrah / Jun 632 M, muncul sebuah pengharapan di kalangan umat Islam akan kedatangan seorang ratu adil atau dikenali dengan Imam Mahdi. Keyakinan akan datangnya seorang juru penyelamat atau Imam Mahdi berakar kuat, baik di kalangan Sunni mahupun Syiah.

Menurut Ensiklopedi Islam, Imam Mahdi adalah seorang juru selamat dia akhir zaman. Imam Mahdi diyakini sebagai seorang Muslim berusia muda yang akan dipilih oleh Allah SWT untuk menghancurkan semua kezaliman dan menegakkan keadilan di muka bumi sebelum datangnya hari kiamat.

'' Istilah Imam Mahdi muncul dan berkaitan dengan aqidah mahdawiyyah,'' tulis Ensiklopedi Islam. Yakni, keyakinan bahawa pada akhir zaman akan datang seorang juru selamat yang akan menyelamatkan kehidupan umat manusia di muka bumi dari ketidakadilan, kesengsaraan, dan kekejaman yang akan membawa pada kebahagian dan kedamaian.

John L Esposito dalam Ensiklopedi Oxford, mendedahkan, Mahdi (orang yang diberi petunjuk ilahiah) merujuk pada figur eskatologis yang akan hadir untuk memimpin pada masa keadilan dan keyakinan sejati menjelang tibanya hari kiamat.

'' Asal usul kata Mahdi tak ditemui dalam Al-Quran, kaum Muslim awal menggunakan gelar kehormatan itu untuk Nabi SAW dan empat khalifah pertama,'' ujar Esposito. Keyakinan umat Islam akan datangnya Imam Mahdi pada akhir zaman tak lepas dari kewujudan hadis Nabi SAW.

Dalam hadis yang diriwayatkan Abu Daud, Rasulullah SAW bersabda,'' Dunia akan dipimpin oleh seseorang dari keluargaku. Namanya sama dengan namaku. Seandainya dunia ini hanya tinggal sehari saja, maka Allah akan panjangkan hari itu, sehingga ia akan memimpinnya.''

Rasulullah juga bersabda,'' Al-Mahdi berasal dari keturunanku. Ia akan memenuhi bumi ini dengan keadilan dan pemerataan sebagaimana telah dipenuhi oleh kezaliman dan dan ketidakadilan, ia akan berkuasa selama tujuh tahun.'' (HR At-Tirmizi).


                                                                                ***

Menurut Ensiklopedi Islam, sebahagian ulama menganggap hadis mengenai kedatangan Imam Mahdi itu bersifat mutawatir, kerana diriwayatkan oleh banyak pihak, sehingga dipastikan hadis itu benar-benar berasal dari Nabi Muhammad SAW.

Lalu sejak bila-bila harapan akan munculnya harapan dan sosok yang didakwa sebagai Imam Mahdi itu muncul? Menurut Esposito begitu banyak pengklaim Imam Mahdi dalam sejarah peradaban Islam. Guru Besar Pengajian Islam di Universiti Universiti Georgetown, Amerika Syarikat (AS) itu mendedahkan, istilah Imam Mahdi dibangunkan oleh kalangan Syiah untuk menjuluki Muhammad Ibnu Hanafiyah.

Putra Khalifah Ali yang mengorganisasikan sebuah revolusi pada 685 M itu sangat dihormati oleh pengikut Syiah. Muhammad Ibnu Hanafiyah, kata Esposito, dipandang sebagai'' orang yang mendapat petunjuk'', tidak dianggap mati, tetapi diyakni tersembunyi.

'' Dia diyakni mempunyai pengetahuan esoteris yang diperlukan untuk membebaskan para pengkitnya dari penindasan dan untuk menegakkan masyarakat yang adil,'' papar Esposito. Kaum Syiah juga menganggap Muhammad bin Hasan Al-Askari - Imam ke-12 - yang ghaib pada tahun 878 M, dianggap sebagai Imam Mahdi.

Dalam perkembangan sejarah Islam, susuk yang mengaku dirinya sebagai Imam Mahdi tak terhitung jumlahnya. Pada setiap abad, selalu ada saja tokoh yang mempunyai pengikut yang banyak sebagai seorang Imam Mahdi. Pada abad ke-10 M, misalnya, Khalifah Dinasti Fatimiyah yang pertama, Muhammad Ubaid Allah (wafat 934 M) mengaku sebagai Imam Mahdi.

'' Dengan menampakkan diri di Jabal Massa yang terletak di wilayah Maghribi (Afrika Utara), dia mengaku sebagai keturunan dari anak perempuan Nabi SAW, Fatimah, dan sebagai saudara laki-laki dari Imam ke-12 yang tersembunyi,'' ungkap Esposito.

                                                                                ***


Pada abad ke-12 M, pengasas gerakan reformasi Al-Muwahhidun, Muhammad Ibnu Tumart (wafat 1130 M), juga mengaku sebagai Imam Mahdi yang berasal dari keturunan Khalifah Ali. Memasuki abad ke-15, pelbagai kumpulan Islam mulai menghidupkan kembali harapan mereka akan masa depan yang lebih baik.

Di kota suci Makkah dan Madinah, papar Esposito, sejumlah ulama menulis pendapat mereka untuk menegaskan keyakinan umum akan kemunculan seorang mujaddid (pembaharu) pada abad peralihan.

Bahkan, seorang ahli fikih Sunni terkemuka, Ibnu Al-Hajar Al-Maliki, menyatakan Imam Mahdi akan muncul pada milenium itu. Menurut Ibnu Al-Hajar, Imam Mahdi itu berasal dari keturunan Fatimah, puteri Nabi. Namanya akan sama dengan nama Nabi, serta orang tuanya sesuai dengan nama orang tua Nabi.

Pada abad ke-15 M, di anak Benua India juga muncul tokoh yang mengaku sebagai Mahdi. Pada 1495 M, seorang tokoh bernama Sayyid Muhammad dari Jaunpur mengaku sebagai Imam Mahdi. Uniknya, ia mengaku sebagai Imam Mahdi saat berada di Makkah, sambil melaksanakan tawaf mengelilingi Kaabah.

Saat kembali ke India, di Masjid Utama Taj khan Salar di Ahmebad, Sayyid Muhammad kembali mengumumkan klaimnya sebagai Imam Mahdi. Untuk memperkuat pengakuannya sebagai Mahdi, disebutkan pula bahawa nama kedua orang tuanya adalah Abdullah dan Aminah.

Esposito mencatat, datangnya abad ke-13 Hijriah (1785-1883) sempat memunculkan harapan besar dari kaum Muslim akan datangnya Imam Mahdi. Pada zaman itu, paling tidak ada tiga orang pemimpin gerakan reformasi di Afrika Barat yang mengaku sebagai Mahdi untuk memperkuat jihad yang mereka lakukan. Ketiga-tiganya adalah Syeik Usuman Dan Fodio dari Sakoto, Syeikh Ahmadu Bari dari masina, dan Al-Hajj Umar Tal dari Kerajaan Tukolor.

Harapan akan datangnya Imam Mahdi dari Timur, kata Esposito, sempat menarik gelombang pendatang Afrika Barat sampai ke Nil. Pada abad ke-19, lalu muncullah seorang yang mengaku Imam Mahdi di Sudan, bernama Mahdi Muhammad Ahmad dari Sudan.

Di Mesir juga sempat muncul beberapa tokoh yang mengaku sebagai Imam Mahdi. Para tokoh yang mengaku sebagai Mahdi itu menjadi pemimpin pemberontakan rakyat melawan penjajah Perancis. Bahkan, menjelang akhir abad ke-19 M, revolusi Mahdi melawan penjajah Eropah merebak di negara-negara berpenduduk Islam, seperti India, Algeria, Senegal, Ghana, dan Nigeria.

sumber republika.co.id

28 Responses to “Dunia Menanti Kedatangan Imam Mahdi”

  • June 19, 2012 at 6:22 PM
    Salam,

    Mengenai Imam Mahadi yang ramai memperkatakan kemunculan nya, ingin saya berkongsi bersama anda semua.

    1-Muncul nya di sebelah timur iaitu sebelah nusantara - lahir di Malaysia dan dia adalah Raja untuk Indonesia. Dia adalah dari keturunan Sunan Kalijaga dan dia adalah warisan Rasulullah. Dia sendiri tidak akan mengaku yang dirinya Khalifah tetapi orang lain yang mengesahkan nya. Siapa yang mengaku dirinya maka sahlah ianya bukan warisan tersebut.

    2-Dia mempunyai tanda dibadan bersamaan dengan tanda di badan Rasullullah seperti ketiadaan sebatang gigi sebelah atas kiri akibat peperangan, tahi lalat di antara pipi dan bibir kanan, tahi lalat di bahu sebelah kanan dan tanda lekuk di belakang kepala akibat di baling batu dan mempunyai hidung yang mancung dan akhir sekali mempunyai mata yang bersinar bersamaan mata Nabi Allah Sulaiman.Beliau tidak pandai membaca dan menulis seperti mana Rasullullah tetapi mahir mengenai Al-Quran dan sejarah semua Rasul.

    3-Tanda lain ialah beliau memiliki naskah Al-Quran yang tulin, tongkat Rasulullah, tongkat Nabi Musa, cemeti Amar Rasul dan bermacam-macam lagi dan beliau adalah Pemuda Bani Tamim.

    4-Beliau adalah Khalifah Akhir Zaman (MAHARAJA ALIF KHALIFAHTULLAH) atau Ratu Adil atau Raja Adil yang ditunggu oleh semua umat manusia tidak kira bangsa dan agama.Lahirnya pada tahun ini 2012 dan sila rujuk Surah AlMuzamil (Surah 73 bermaksud 73 golongan dan mempunyai 20 ayat bersamaan sifat 20)

    Banyak lagi maklumat yang saya ingin sampaikan tetapi kenapa beliau muncul disini. Sila kupas maksud Quraish maka anda faham lah akan kemunculannya disini.

    Sekian
  • September 6, 2012 at 11:12 PM
    Assalamualaikum,,,betul tuan,,ana setuju dengan pendapat anta ni,,,cuma ramai umat Islam yang masih tidak fahami,,,Malaysia bumi bertuah,,lahirnya gerakan Khalifah/Raja akhir zaman fasa 1,,,yang akan bergelar Raja Besar Empayar Islam Nusantara,,,sedang dipersiapkan Jamaah 313 Menteri pentadbiranya..Panji Hitam dari Timur...
  • dimanakah hadis dan dalil nya?
  • sok tau lah,emg muslim cm malaysia doank
  • November 19, 2012 at 11:20 AM
    hadis dan dalilnya ada di dalam HADIS AKHIR ZAMAN..
  • November 20, 2012 at 12:35 PM
    Musyrik, ngeduluin اَللّهُ ! Gak boleh bgitu
  • Ad Daulatul Islamiyah Melayu

    adalah khilafah islam yang sedang menantikan
    kehadiran orang-orang mukmin yang siap
    bergabung menjadi pejuang islam di akhir zaman

    Bilakah anda berminat untuk menjadi pembela dan tentara Islam
    http://dimelayu.com.nu



  • December 1, 2012 at 8:25 AM
    x perlulah tunggu Imam Mahdi yg penting kita buat kerja2 Imam Mahdi jalankan dakwah bawa manusia kpd iman dan Islam dimana ia zahir x penting yg terpenting bagaimana kita dgn Allah kita seolah dilalaikan dgn penantian entah bila yg penting buat kerja mampukah kita berjaga malam dgn melakukan ibadah sebanyak mungkin dan berpuasa disiang hari ,bagaimana pula perasaan kita terhadap sesama umat apakah sudah subur nilai kasih sayang atau nafsu nafsi dan cuba lihat sistem yg ada hari ini jika kita berada dlm zon selesa dan x menyedari diri kita dizalimi oleh sistem ciptaan manusia maka x perlulah berbicara tentang Al Mahdi yg terpenting jadikanlah diri kita spt AlMahdi kecil sebelum lahirnya insan yg diberi petunjuk yg sebenar wallahu'alam wassalam maaf jika terkasar bahasa
  • Terdapat satu entri khas bertajuk: "Adakah Benar Imam Mahdi Akan Muncul?" yang terkandung di dalam blog: www.cahayamenerangikegelapan.blogspot.com. Mungkin ada pedoman di dalamnya yang boleh memberikan jawapan terhadap isu Iamam Mahdi ini.
  • January 5, 2013 at 4:02 PM
    Imam Mahdi jelas orang Arab keturunan Nabi Muhammad SAW anak cucu Fatimah, mancung hidungnya lebar dahinya. Beliau akan dibai'at di salah satu sudut Ka'bah. Jadi kalau mencari Imam Mahdi ya di Arab sana. Sedang Khalifah Rasyidah, Khalifah Allah SWT,Khalifah al Mahdi asalnya dari bagian timur dunia, tepatnya di tanah Jawa Nusantara. Khalifah al Mahdi sudah muncul orangnya. Yg ternyata adalah juga Satrio Piningit = Budak Angon = 666 = calon Ratu Adil = The Man from the East.
  • January 5, 2013 at 8:05 PM
    Khalifah al Mahdi ini nanti yg akan mendirikan Pajajaran Baru: Daulah Khilafah Islam di atas tanah Jawa dengan ijin dan pertolongan Allah SWT. Hal ini dilakukan karena negeri Indonesia terkena sunatullah / hukum alam kebinasaan kota / negeri yg banyak dosanya dibinasakan Tuhan. Dosa negeri Indonesia yg salah kelola sejak diproklamirkannya telah bertimbun sampai ke langit. Sedang pemicu sunatullah kebinasaan negeri yaitu orang-orang yg hidup mewah melakukan kedurhakaan saat ini sudah terjadi antara lain penggarongan sekitar 2 triliun dana bail out Bank Century, korupsi berjamaah dan besar-besaran lewat mafia anggaran, pajak, pembelian senjata, energi dll.
  • January 5, 2013 at 8:12 PM
    Angkatn Perang Daulah Khilafah Islam ini akan mempunyai banyak brigade Pasukan Berpanji Hitam yg kelak akan memberikan dukungan besar kepada Imam Mahdi. Dalam perjalanannya menuju Mekah lewat jalan darat karena dunia sudah tanpa listrik dan tanpa bahan bakar fosil akan melewati Khurasan dan India. Dua kelompok dari umatku yg dilindungi dari Dajjal adalah mereka yg bersama Isa ibnu Maryam dan mereka yg memerangi bangsa India. Khalifah al Mahdi / Satrio Piningit / 666 / Budak Angon adalah prototipe Bani Jawi yg juga Bani Ishaq yg dilindungi dari Dajjal dan anak buahnya he he he.....!!!!!
  • Ad Daulatul Islamiyah Melayu
    Khilafah Islam Akhir Zaman

    Kami mengundang Kaum Mukminin-Mukminat
    Dari seluruh Dunia untuk bergabung bersama kami
    Menjadi Tentara Islam The Man from The East of Imam Mahdi
    as A New World Religion Bangsa Islam Akhir Zaman.

    Kunjungi Undangan kami
    di http://dimalayo.co.de



  • January 31, 2013 at 6:39 AM
    Assalamu'alaikum Wr. Wb.
    Sudahlah janganlah pada mengklaim kaum2nya sendiri. Yang pasti Islam itu tak suka perpecahan, walaupun telah ditetapkan bahwa Imam Mahdi itu datangnya dari Timur. Kita ini satu agama, yaitu agama Islam. Jika kita mengkafirkan yang lain dan menganggap benar kaumnya sendiri, maka sama saja. tiada guna kita mengikuti ajaran agama islam. Allah SWT dan Nabi kita Muhammad inginkan kita untuk bersatu, bukan berpecah belah. jadilah satu wahai umat Islam, jadilah satu jangan berpecah lagi.
    Allahu Akbar...!!!
  • Alo....
  • Alo....
  • asalamualaikum.ana x taulah nk kata pasal imam mahadi.tp ana nk ceritakan bukti yg hebat bhw islam itu benar.ana dpti dr kalimah allah.ada bukti sains dan ghaib didlmnya.ia adalah simbol utk hkm sains.sgl teknologi berasal dr kalimah ini.teknologi tentera yg canggih berasal dr kalimah ini.jika usa dpt takluk dunia guna teknologi maka ia akan mengatakn hebatnya kalimahini.pada 11sept2004 ana dikjtkn utk sebarkn bukti ini.pd 19.8.97 bala ekonomi gawat dan jerebu serentak brlaku hasil doa ana.malangnya alqaeda dpt firasat tntg bukti dan bala ini dan memalsukn cerita sbnr.11sept2004 ialah tarikh ana dikjtkn utk sebarkn bukti kalimah yg bleh jthkn usa tp jd 11sep2001.bala ekonomi gawat jerebu serentak jd asap bom dan pst dagangan dunia.lht dalil ayat 10addukhan tafsir prof mahmud yunus.slps itu peperangan dan teroris brlaku.jd ana brtggungjwb naikkn islam dgn bukti itu dan amankn dunia.kalimah allah adalah simbol bkn huruf yg bleh jthkn kuasa bsr,naikkn islam dan amankan dunia.bkn dgn cara teroris.jerebu dan ekonomi gawat serentak bkn asap bom dan pst dagangan dunia.11sept2004 ana disuruh sebarkn kebenaran bkn 11sept2001 islam dinaikkn melalui keganasan.maafkn ana lambat muncul cerita yang sbnrnya.
  • dajjal ruled moslem country trough banking system that moslem country used today , they used that

    moneytary banking system (dajjal get fund for free) to divide,funding war, slave & counquer each individu in all moslem country , God said that in Golden Age All Will Be Free No more price tag for having something , to eat, to feed your kid ,to get education , to travel,to work & to pray , all money system will be erased !!!
  • February 24, 2013 at 1:10 PM
    AL-HADIS : Jika sekiranya umur bumi ini hanya tinggal sehari lagi (yakni akan kiamat) nescaya Allah akan bangkitkan keturunan-ku (AhlulBait dari Sulbinya Nabi) yg akan membawa keadilan dan kemakmuran, sebageimana bumi sebelumnya telah dipenuhi dgn kepalsuan, kekufuran, kesesatan dan kezaliman.." Bumi serta penghuninya sedang meniti Akhir Zaman. Ini bermakna Sang Juru Penyelamat itu sudah Allah zahirkan...

    Namun keberadaan jasad batang tubuhnya disembunyikan Tuhan dari musuh2nya. Kecuali hanya mereka itu "Yang Sedikit" yg Allah izinkan mengenalinya dan telah berbaiah dgnnya. Mereka itulah Pemuda Bani Tamim sebagei perintis jalan perjuangan Imam Mahdi AS. Dan lagi AL-HADIS : "Sekiranya kamu ketahui dimana beradanya itu Imam Mahdi, maka bersegeralah kamu berbaiah dgnnya, walo utk ketemunya kamu terpaksa merangkak atas salji..." Allahu'alam....
  • ASALAMUALAIKUM. ana mahu berkenal2 dengan ahli rohani kalijogo,indonesia.yang dahulu pernah menulis tentang imam mahadi pada tahun 2001 tak silap saya diinternet dan dimajalah cermin.katanya mereka sedang mencari seorang jawa tinggal dilembah klang malaysia keturunan banihasyim dan sunan kalijogo yang akan mendedahkan rahsia alam dan mengamankan dunia serta menaikkan islam lantas menjatuhkan kuasa besar dunia.merekaini tunggu orang ini muncul ,tapi tak muncul2.kasyaf mereka sangat hebat.apa yang mereka katakan benar belaka.ceritanya seperti apa yang berlaku kepada diri ana tentang surah muzammil dan sebagainya.tapi ana rasa ana masih muda dan tak matang lagi dan rasanya banyak lagi peristiwa yang ana belum temui justeru itu ana tak mahu munculkan diri,belum sampai masanya.tapi kini ana sudah bersedia.umur ana sekarang sudah 42thn.segala kekalutan semuanya berpunca dari ana seperti bala jerebu dan ekonomi gawat serentak diasia,11sept2001,peperangan afghanistan dan iraq,teroris,islamofobia,peperanganislam dan musrik.ana bertanggungjawab atas apa yang terjadi.kini ana muncul untuk menceritakan perkara sebenar yang berlaku supaya dunia kembali aman dan seterusnya menaikkan islam dengan cara pembuktian sains iaitu tentang rahsia alam yang dicari2 oleh manusia yang boleh menjadi sebab jatuhnya kuasa besar.namun bukan hak ana untuk mengaku ana ini ratu adil atau satrio peninggit.ana perlu kerjasama ahli rohani kalijago untuk menjayakan perkara ini.ahli rohani kalijogo sila hubungi ana.asalamualaikum.
  • Salam..demi masa manusia dlm kerugian..jgn sekali2 katakan sesuatu yg kalian tidak fahami dgn dalil akal dan dalil alquran,smuanya perlulah murshid bertaraf mutajjid..iaini wali Allah sperti mana didalam surah yunus 62,63,64
    Dan carilah wasilah spertimana surah al-maidah 35
    Dan crilah mursid bg pertunjuk spertima surah al kahfi ayat 17..
    Dan lihatlah www.dewanbagsharif.com
    Pergilah..kerana saya telah sediakan alamat..maka tidaklah sesat kalian..dgn alamat ini!!
    Inilah salur galur hazrat rasul muhammad saw,saidatina fatimah az-zahra,hasan.ahlul baid..yg dtunggu2 oleh dunia dsamping 7 wali disisinya..pergilah.percayalah kata2 ini demi..bertemu dgn penghidup muhammadi islam..
    Persoalanlah yg membawa nafsu dalam kekesatan..umpama detik jam yg berjalan..pergi..bkn taruhan pedang yg disangka,rupanya pertempuran hawa nafsu yg sbenar!!!
  • apa guna salur galur dari nabi muhammad saw ataupun 7 wali allah ataupun mempunyai kekuatan spiritual yang hebat tapi tak dapat meyakinkan orang kafir untuk masuk islam.tak payahlah kita membincangkan sesuatu yang ghaib sebab perkara2 yang ghaib ni sukar untuk dibuktikan.sejarah nabi2 dahulu sehingga nabi muhammad saw sudah banyak menunjukkan atau membincangkan perkara2 yang ghaib spt kiamat,syurga,neraka,dosa,pahala dsbgnya dan tidak kurang juga menunjukkan keajaiban kehebatan spiritual spt mukjizat nabi2 itu.namun tidak dapat juga menarik orang kafir masuk islam.bukankah sudah diterangkan didalam surah yasin bahawa tiada nabi lagi diturunkan selepas nabi muhammad.ini bermaksud segala hujah yang digunapakai oleh nabi2 itu tidak relevan atau tidak dapat menarik orang kafir masuk islam.sebaliknya allah mencabar manusia untuk mengkaji alam ini kerana disana terdapat bukti yang kuat bahawa allah itu wujud dan agama islam itu benar.sesiapa yang dapat meyakinkan orang kafir sehingga masuk islam dengan bukti itu maka dialah yang layak digelar imam mahadi.telah ditemui kalimah allah sungguh hebat.telah terbongkar rahsia kalimah allah.mengapa tuhan kita bernama allah mengapa tidak ali,samy,ahchong,john dsbgnya.kalimah allah adalah simbol untuk alam ini.aliff simbol allah yang satu dan lamlamha adalah simbol untuk alam.lamlamha yang berbentuk gelombang adalah simbol untuk hukum newton atau hukum graviti yang menjadi teras untuk hukum sains.malah kalimah allah juga terdapt gambaran alam ghaib didalamnya.kalimah allah ini dapat menjatuhkan kuasa besar dunia dan membangkitkan islam didunia diakhir zaman ditimur.turunnya kalimah allah menggegarkan dunia!berlaku bala,peperangan,teroris dsbgnya.untuk mengetahui lebih lanjut sila layari satriogemilang.blogspot.com dan satriopeninggit.blogspot.com serta satriogemilang2.blogspot.com.
  • Hadith perlu ada sanad... Sbg org awam wajib kita rujuk kesahihan hadith dari para ilmu hadith yg mendalami ilmu hadith...
    Kerana hadith ada yg di tulis oleh ahli bida'ah.
    Wallahualam.
  • July 7, 2013 at 9:57 PM
    http://banggolpetaicom.blogspot.com/search/label/BOCAH%20ANGON
    hanya ingin berbagi wawasan. salam.
  • August 26, 2013 at 10:53 PM
    asalamualaikum.ana ingin maklumat dan memberi pencerahan dengan sahabat sahabat yang di rahmati allah semua :) rujuk di artikel ini


    http://www.mykhilafah.com/artikel/3935

    .wallalahualam
    asalamualaikum.
  • maklumat yang lebih terperinci ana akan salurkan kealamat mana ya? kealamat email hizbut tahrir ke?
  • Apakah seperti ini yang kamu maksud?>>>>> buka gambar


  • Besnis produk kesihatan myherb2u
    Goji, tricajus, susu kambing, mlm call +60192311900
    http://www.healthbuilders.com.my/
    othmandraman@yahoo.com
    http://othmandraman.blogspot.com/?m=1
    http://www.dnaglobal2u.com/
    http://www.iphytoscience.com/
    http://www.drtina.mynucerity.biz/indexi.php
    https://www.google.com/#fp=eccba6f7b5b00530&q=myherb2u
    http://www.youtube.com/watch?v=JSOi1e3ethM
    https://www.google.com/search?q=myherb2u&filter=0&bav=on.2%2Cor.r_cp.r_qf.&bvm=bv.50952593%2Cd.bmk%2Cpv.xjs.s.en_US.epv7Gxs5zsU.O&biw=1366&bih=667&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JrwTUt6VB4K4rAeI-YHQDA
    http://radiosilaturahim.com/tembok-pemisah-israel-mesir-telah-selesai-di-bangun/
    Kedai P01 pasar majlis sek16 shah alam, selangor, malaysia
    Rakan niaga/penyewa/pekerja diperlukan
    Kursus motivasi besnis disediakan
    Stokis/pegedar diperlukan
    Pakej melancong Kelantan/Selatan Thailand disediakan
    Rumah dijual diSubang Suria,Shah Alam
    Kelas mengaji Al Quran disediakan
    Welcome to Health Builders (M) Sdn.
    www.healthbuilders.com.my
    Syarikat jualan langsung unggul yang membawa kepada anda satu kerjaya … untuk terus berjaya. Nikmatilah kehebatan rangkaian produk dan keistimewaan pelan pemasaran kami untuk kehidupan yang lebih bermakna
  • Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

    Back To Top
    Profile Picture
    ©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
    Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
    E-mel :detikislamblog@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam