Saturday, June 30, 2012

Kisah Pemain Newcastle Temukan Islam

Hatem Ben Arfa mempunyai rekod kelam dalam kisah hidupnya ketika melakukan carian terhadap Islam. Gelandang serang Newcastle United itu mendedahkan, ia hampir bergabung dengan kelompok agama yang radikal.

Yang dimaksudnya dengan radikal adalah menjadi pengikut gerakan sufi di Kota Lyon ketika masih bermain kelab tersebut. Ia merintis karier sejak bergabung dengan Lyon junior pada 2002 hingga 2008, sebelum pindah ke Marseille hingga hijrah ke Liga Perdana Inggeris dua tahun lalu.

Ketika dalam kebimbangan, Ben Arfa sempat bergabung dengan kumpulan itu dan mendapat indoktrinasi hingga "hampir terputus dari seluruh dunia." Ben Arfa remaja melakukan itu lantaran merasa tidak dicintai ayahnya hingga harus melakukan pelarian demi mendapatkan kasih sayang dari pihak lain.

Bintang Les Bleus keturunan Tunisia, kelahiran Paris itu mengatakan kepada surat khabar Perancis L'Equipe: "Ayah tidak pernah mencintai saya dan saya dianggap sebagai anak bermasalah."

Kerana itu, pencarian Islam menghantarkannya kepada kelompok Islam ekstrem. Ia dipaksa untuk mencium kaki salah seorang sheikh, pimpinan para sufi.

Namun kerana egonya memberontak, ia tidak membiarkan keadaan itu terus membelenggunya. "Saya memang terdedah waktu itu, tapi saya mempunyai idealisme terhadap agama," kata Ben Arfa. "Saya memilih menjadi pengikut Islam moderat saja."

sumber republika.co.id


0 Responses to “Kisah Pemain Newcastle Temukan Islam”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam