Sunday, June 3, 2012

Subhanallah, Inilah Keajaiban Air Mata

Air mata, yang diandaikan banyak orang sebagai "air yang masin yang keluar ketika menangis", sebenarnya adalah cecair yang sangat istimewa. Tugas pertamanya adalah untuk melindungi mata dari mikrob, enzim "lysozyme" di dalamnya mampu menghancurkan berbagai macam bakteria dan untuk membunuh mikrob. 

Mata dilindungi dari jangkitan melalui lysozyme. Zat ini bahkan lebih berkesan daripada zat pembasmi kuman yang kuat yang digunakan untuk membersihkan bangunan dari mikrob. Dan bagaimana mungkin pembasmi kuman yang begitu efektif tersebut tidak membahayakan mata dan sebaliknya malah melindungi dengan sempurna? inilah tingginya karya seni ciptaan ALLAH.

Airmata diciptakan dengan cara yang sangat tepat dan berkenaan dengan struktur kimianya. Koordinasi sempurna ini yang hadir di tiap segi kehidupan berlaku juga bagi mata dan air mata. Ada juga sistem lubrikasi pada mata, sistem ini mencegah mata yang berubah arah pada empat arah berbeza untuk beratus-ratus kali, dari kerosakan akibat gerakan-gerakan ini.

Air mata adalah anugerah yang diberikan Allah SWT: Dia-lah ALLAH Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Dia mempunyai nama-nama yang indah. Apa yang ada di langit dan di bumi bertasbih kepada-Nya. Dan Dia-lah Yang Maha Perkasa, Maha Bijaksana. (Surah al-Hasyr: 24)



1 Responses to “Subhanallah, Inilah Keajaiban Air Mata”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam