Thursday, August 30, 2012

Subhanallah, 1 September bulan akan berwarna biru

Fenomena alam bakal terjadi di akhir minggu ini pada hari Sabtu (1/9). Kali ini adalah perubahan warna bulan menjadi biru atau disebut Blue Moon.

Ya, pada Mei lalu warga di darataran Amerika Syarikat dapat menikmati Partial Lunar Eclipse atau Strawberry Moon. Gerhana bulan yang terbelah berwarna kemerahan itu dianggarkan baru bakal berlaku lagi pada 26 April 2013 akan datang. Kini di awal September bulan bakal menampakkan sisi birunya.

Warna biru memang bukan erti sebenarnya. Bulan pada 1 September ini akan diselimuti banyak debu angkasa, saat itu bulan akan kelihatan berwana biru jika dilihat dari bumi. Tidak hanya berwarna biru sahaja, orbit bumi tersebut juga dijangka akan tampil penuh atau purnama.

MSN melaporkan, beberapa pakar menyatakan peristiwa 'Bulan Biru' tidak dapat diramal waktu kemunculannya. Namun, para penyelidik mencatat setiap 2,7 tahun sekali anomali angkasa ini akan sentiasa muncul dan menghiasi langit.

Bulan purnama berwarna biru ini akan muncul dan boleh dinikmati kembali pada bulan Julai 2015 akan datang. Terakhir kali Blue Moon muncul pada Disember 2009 lalu. Istilah Blue Moon pertama kali digunakan pada 1542 lampau dan digunakan hingga sekarang.
Sumber republika.co.id




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

0 Responses to “Subhanallah, 1 September bulan akan berwarna biru”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam