Monday, September 24, 2012

Charlie Hebdo: Pendukung Yahudi-Israel

Sejak awal kemunculannya, Charlie Hebdo (CH) memang mengkhususkan diri pada media satir, anti-agama, sayap kiri, dan berkata pedas, bahkan mengumpat. Namun dalam beberapa karya mereka terang-terang menyokong Yahudi dan Israel. Saat ini Charlie Hebdo dipimpin oleh Stepjane Charbonnier. Majalah ini ditubuhkan dan dibiayai oleh Phillipe Val, Georges Blondeaux, Jean Cabut, dan Renauld Sechan. Tapi yang paling berpengaruh, Val, penyokong setia Yahudi dan Israel. Anti-Islam. Majalah ini pertama kali keluar pada 1969, lalu mereka bankap dan akhirnya gulung tikar. Awal 1990-an mereka kembali terbit setiap hari Rabu dengan edisi-edisi menggelitik sekaligus menampar.

Nama Charlie diadaptasi dari Jeneral Charles de Gaulle. Jeneral perang Perancis dalam Perang Dunia ke II. Dia juga Presiden Negara Menara Eiffel itu dan bersara pada 1969. Charlie juga bererti Charlie Brown, tokoh paling santai dari komik Peanuts, membuat terkenal watak anjing bernama Snoopy. Penggunaan nama Charlie diharapkan kritikal seperti de Gaulle tapi tetap santai menghadapi masalah seperti Brown.

Media ini awalnya berjalan biasa, tidak terlalu disukai masyarakat. Mereka baru dilirik lantaran memuatkan kartun bergambar "Nabi Muhammad". Di situ Rasulullah digambarkan menangis dan tajuk besar "Muhammad dikelilingi Fundamentalis dan sangat berat dicintai oleh si brengsek". Majalah ini juga mengambil kutipan kartun di Jyllands Posten, media asal Denmark yang menghina Rasulullah lewat komik untuk pertama kalinya. Charlie Hebdo mendapat kecaman serius bukan hanya dari umat Islam tapi juga Presiden Jacques Chirac mengatakan mereka sengaja menimbulkan kemarahan Muslim dunia. Markas mereka dilempari bom molotov dan laman web mereka dirosakkan, tahun lalu. Para perosak rangkaian Internet mengacak-acak susunan ayat dan meletakkan nama "Muhammad SAW" sebagai pemimpin tertinggi majalah itu.

0 Responses to “Charlie Hebdo: Pendukung Yahudi-Israel”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam