Fenomena ‘Doomsday Preppers’ persiapan kaum kafir barat hadapi kiamat

Saat ini di di dalam program TV kabel di saluran NGC (National Geographic Channel) sedang hebatnya ditayangkan program berjudul Doomsday Preppers (untuk selanjutnya kita singkat DP). Menurut Wikipedia acara tersebut boleh didefinisikan sebagai berikut:

Doomsday Preppers is a reality TV show on the National Geographic Channel that follows people preparing for the end of civilization. The series interviews people who are preparing to survive the various circumstances though which life as we know it might come to an end, including: economic collapse, electromagnetic pulse, terrorist acts, fuel shortages, war, pandemics, etc. The interviews detail the actions that the preppers have taken, and end with an expert analysis and recommendations for improvements.

"Preppers Kiamat" adalah acara reality show TV di saluran National Geographic Channel yang menggambarkan aktiviti-aktiviti orang-orang yang mempersiapkan diri menghadapi akhir peradaban. Siri wawancara orang-orang yang sedang mempersiapkan diri untuk bertahan hidup dalam pelbagai keadaan walaupun kehidupan seperti yang kita ketahui ini mungkin akan berakhir, di antaranya kerana: keruntuhan ekonomi, pulsa elektromagnetik, tindakan para pengganas, kekurangan bahan bakar, perang, pandemi, dll. Terdapat wawancara intensif mengenai tindakan persiapan para preppers dan diakhiri dengan analisis para ahli dan cadangan untuk pembaikan.

Yang dimaksudkan dengan DP ialah komuniti terhad, khususnya di Amerika Syarikat, yang mengisi hidupnya dengan persiapan intensif menghadapi "hari kiamat". Selintas bagi kita orang beriman pastilah acara tersebut sangat baik dan bermanfaat. Mengapa? Kerana Islam jelas-jelas memerintahkan setiap muslim untuk sentiasa dalam keadaan bersiap-siap sedia menghadapi hari kiamat atau hari berbangkit atau kehidupan di akhirat. Allah subhaanahu wa ta'aala berfirman:

يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله ولتنظر نفس

ما قدمت لغد واتقوا الله إن الله خبير بما تعملون

"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Surah Al-Hasyr 18)

Tetapi jika kita perhatikan, ternyata tayangan tersebut sangat jauh dari yang kita perkirakan. Mengapa? Kerana program DP dibuat berlandaskan paradigma kaum kafir barat. Acara DP dibuat berlandaskan cara-pandang kaum kafir terhadap dunia yang sangat berbeza dengan cara pandang seorang mukmin. Bahkan istilah Doomsday (hari kiamat) yang mereka maksud sangat berbeza dengan konsep Islam mengenai hari Kiamat. Menurut Al-Qur'an hari kiamat merupakan hari di mana Allah subhaanahu wa ta'aala menghancurkan segenap alam semesta atas kehendak-Nya Yang Maha Kuasa sehingga tidak bakal menyisakan satu pun makhluk bernyawa yang masih hidup di muka bumi. Dan Hari Kiamat menurut Al-Qur'an ialah berakhirnya kehidupan dunia yang fana untuk selanjutnya memasuki alam seterusnya iaitu alam akhirat yang kekal-abadi.

Sedangkan konsep "hari kiamat" menurut program DP adalah aneka bencana di dunia yang memang membimbangkan, tetapi tidak bakal menyebabkan hancurnya dan binasanya seluruh makhluk bernyawa. Serta tidak bererti berpindahnya seseorang dari alam dunia fana menuju alam akhirat. Mereka makna "doomsday" sebagai sesuatu yang harus diterima pakai dengan pelbagai persiapan agar seseorang dapat tetap survive (bertahan) hidup terus di dunia, bukan untuk mempersiapkan diri berpindah ke alam akhirat.

Di antara senario "hari kiamat" menurut program DP seperti misalnya terjadinya global economic breakdown (kegagalan sistem ekonomi dunia), nuclear war (perang nuklear), super-volcano (letusan gunung skala raksasa), fuel shortages (punahnya persediaan bahan bakar) dll. Jadi acara DP menggambarkan pelbagai persiapan yang dilakukan oleh para preppers. Persiapan itu meliputi kegiatan mengumpul pelbagai jenis makanan di dalam rumah. Makanan itu ada yang berupa makanan kalengan atau makanan yang diawetkan dengan teknik tertentu. Ia juga meliputi persiapan evakuasi ke tempat yang lebih selamat. Mungkin di bawah tanah atau di sebuah container yang telah diubahsuai menjadi sebuah rumah lengkap dengan segala kemudahan tandas, tempat bermain, ruang keluarga, ruang makan dan lain sebagainya. Ia juga meliputi persiapan pembuatan tenaga alternatif, entah itu tenaga suria, bahan bakar bio-etanol dan lain-lain. Ia juga meliputi persiapan pertahanan diri sehingga wajib menyimpan senjata dan melatih diri setiap ahli keluarga agar mahir menggunakannya.

Apa sebenarnya mesej yang ingin disampaikan melalui program DP ini? Menurut penulis sekurang-kurangnya ada beberapa mesej yang ingin disampaikan kepada para penonton:

Pertama, dunia sudah semakin kacau sehingga umat manusia dikondisikan untuk menghadapi pelbagai kemungkinan doomsday scenario (senario hari kiamat). Dan adalah terserah anda untuk meyakini senario mana yang paling mungkin terjadi. Apakah itu sebuah perang nuklear, gunung meletus berskala gergasi, gempa skala besar diiringi tsunami dahsyat, kegagalan sistem ekonomi dunia, kehabisan bahan bakar, kehabisan sumber makanan atau apa-apa senario yang boleh dibayangkan.

Kedua, apa-apa senario kiamat yang paling anda yakini bakal terjadi, maka anda perlu segera menyesuaikan diri dengan pelbagai persiapan yang diperlukan. Dan semua kes yang ditayangkan pasti meliputi persiapan yang memerlukan pembiayaan sehingga ratusan ribu dollar atau kalau di kurs dengan rupiah mencapai berjuta-juta ringgit. Bermakna ini peluang perniagaan bagi para peniaga makanan kalengan, peralatan survival dan persenjataan. Semua preppers yang diperlihatkan di saluran NGC rela menghabiskan wang dalam jumlah yang besar demi menyelamatkan diri dan keluarganya dari peristiwa katastrofik yang diyakini bakal datang. Jadi program ini patut disyaki merupakan sebuah kerjasama antara pengeluar acara DP dengan pelbagai industri besar di bidang makanan tahan lama, peralatan survival, teknologi tenaga alternatif serta industri persenjataan.

Ketiga, mengingat bahawa semua preppers yang diperlihatkan merupakan warga Amerika Syarikat, maka ada semacam ajakan kepada seluruh warga dunia agar melakukan perkara yang sama. Sebab Amerika dicitrakan sebagai pelopor sekaligus role model (teladan) negara dan masyarakat yang paling maju di dunia. Maka hendaknya masyarakat di belahan bumi manapun jika ingin selamat menghadapi doomsday scenario perlu meniru langkah-langkah persiapan yang telah dilakukan para preppers negara paling maju di dunia moden.

Keempat, secara langsung ataupun tidak langsung program DP hendak menyesatkan umat manusia, kaum muslimin khususnya, dari konsep pemahaman akan hari kiamat yang benar berpunca dari penggunaan Allah subhaanahu wa ta'aala dan Rasulullah صلى الله عليه و سلم. Bahawa kiamat yang bakal datang bukanlah kiamat yang memisahkan antara kehidupan dunia yang fana ini dengan kehidupan akhirat yang kekal. Tidak ada jenis kiamat seperti itu yang perlu dikhuatiri. Sebab yang penting adalah menjadi kaum minoriti yang bijak dan sanggup bertahan (kelompok elite) menghadapi pelbagai doomsday scenario agar dapat lebih lama hidup di dunia. Pembuat tayangan DP benar-benar mempunyai latar-belakang paradigma materialisme dan dunia-oriented sebagaimana Allah subhaanahu wa ta'aala gambarkan di dalam ayat berikut:

يعلمون ظاهرا من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة هم غافلون

"Mereka hanya mengetahui yang lahir (sahaja) dari kehidupan dunia, sedang mereka tentang (kehidupan) akhirat adalah lalai." (Surah Ar-Ruum 7)

Kelima, kerana konsep hari kiamat yang mereka perkenalkan adalah konsep materialisme yang batil dan menyesatkan, maka akibat selanjutnya umat manusia, termasuk umat Islam, diharapkan tidak mempersiapkan diri menghadapi pelbagai tanda-tanda kiamat sebagaimana dikehendaki oleh Allah subhaanahu wa ta'aala dan Rasul-Nya Nabi Muhammad صلى الله عليه و سلم.

Bererti sesiapa yang bersetuju dengan langkah-langkah serta falsafah para Doomsday Preppers akan sangat jauh dari mempersiapkan diri untuk berbaiah dengan Al-Imam Al-Mahdi. Mereka juga akan sangat jauh dari mempersiapkan diri menghadapi fitnah yang paling dahsyat iaitu fitnah Al-Masih Ad-Dajjal. Alih-alih turut bergabung dengan barisan Imam Mahdi beserta Nabiyullah Isa 'alaihis-salam memerangi Dajjal, maka sangat boleh jadi para preppers yang digambarkan di dalam tayangan saluran NGC tersebut justeru akan menjadi cikal-bakal paramiliter utama pasukan Dajjal. Wa na'udzubillahi min dzaalika ...! sumber eramuslim.com

Comments

Anonymous said…
I seriously love your blog.. Excellent colors & theme.
Did you create this amazing site yourself? Please reply back as I'm looking to create my very own website and want to know where you got this from or what the theme is called. Appreciate it!

Also visit my site; Personer