Saturday, October 20, 2012

Mansa Musa, orang terkaya dunia dalam tempoh 1000 tahun terakhir ini

Siapakah orang terkaya dunia sepanjang masa? Jawapannya adalah Mansa Musa I. Orang terkaya dunia sepanjang masa yang meninggal 700 tahun lalu dan namanya tidak terlalu terdengar.

Laman Celebrity Net Worth berjaya menjawab soalan sukar soal siapakah orang terkaya dunia sepanjang masa. Celebrity Net Worth berjaya mendapatkan 25 orang terkaya dunia dalam kurun 1000 tahun terakhir.

'' Kami memulakannya dengan 50 nama yang kemudian dikecilkan menjadi 25 nama selepas disesuaikan dengan kadar inflasi pada 2012,'' sebut Celebrity Net Worth seperti dilaporkan oleh Mirror.

Jumlah kekayaan 25 orang tersebut mencapai angka 4,317 trilion dolar AS. Dan selepas disesuaikan dengan kadar inflasi, Mansa Musa I tercatat sebagai orang yang paling kaya dengan nilai kekayaannya mencapai 400 bilion dolar AS.

Mansa Musa I lahir pada 1280 dan meninggal pada 1337. Dia dikenali sebagai raja Afrika Barat pada abad 14 M.

Mansa Musa I menguasai empayar Mali. Pada masa moden ini, kekuasaan Empayar Mali meliputi wilayah Ghana, Timbuktu dan Mali.

Tapi, setelah Mansa Musa I wafat, kekayaan keluarganya semakin berkurang. Generasi seterusnya menghadapi perang saudara dan pencerobohan pihak luar.

1 Responses to “Mansa Musa, orang terkaya dunia dalam tempoh 1000 tahun terakhir ini”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam