11 buah masjid hancur dibom rejim Syiah Assad

Bandar Darya di Damsyik dikategorikan "bandar derita" akibat beberapa serangan yang begitu dahsyat secara berterusan ke atas bandar tersebut sehingga pemerhati merasa bahawa ada indikasi balas dendam peribadi rejim Assad terhadap bandar Darya dan hanyalah bandar Hims adalah satu-satunya bandar yang di serang bom lebih dari Darya.

Meskipun profil balas dendam nampaknya tidak jauh dari cara berfikir rejim Assad, oleh kerana Darya adalah bandar yang berhampiran Damsyik dan mengusainya sangat penting bagi Assad sebagai tempat pertahanan. Maka itu menakluk bandar berhampiran atau bandar "Almedmah" adalah penting bagi kuasa Assad, lebih khusus lagi Bandar Darya dan Almedmah adalah salah satu daripada bandar-bandar besar di wilayah Damsyik.
Di bandar tersebut ketika ini seperti bandar hantu. Kerosakan yang dialami akibatkan bom Assad bukan hanya menghancurkan rumah dan bangunan saja malah masjid juga menjadi sasaran bom rejim Assad. Sebanyak 11 buah masjid di bandar di bom menyebabkan hancur secara keseluruhan atau sebahagian seperti masjid Haskell, almimbar, Attaubah, Usman Bin Affan dan Alkhulafa Arrasidin. Semua masjid ini menjadi korban kerana menjadi pangkalan penantangan Assad sejak awal revolusi di Syria.
Diterjemah dari sumber globalmuslim.co.id

Comments