Tuesday, December 25, 2012

Bagaimana Islam masuk ke Afghanistan


Afghanistan suatu masa dahulu adalah tanah yang merangkumi wilayah-wilayah Badakhshan, Juzjan, Takhar, Heart, Khurasan, Bukhara, dan Samarqand yang diatur dari kerajaan Parsi.

Apabila Uthman bin Affan yang menakluk Afghanistan. Semua daerah-daerah yang disebutkan di atas ditakluk di era 'Uthman. Sedangkan sebelumnya Abdurahman bin Samurah menakluki Kabul pada zaman baik Umar dan kemudian Uthman. Dalam "Sunan" Abu Daud, dia berkata: "'Abdurahman bin Samurah meriwayatkan kepada kami di Kabul." Jadi,' Abd ar-Rahman bin Samurah menakluki Kabul pada zaman 'Umar atau' Uthman.

Tidak seorang pun dari penduduk yang ditakluk oleh kaum Muslim pernah memberontak atau menentang mereka kecuali orang-orang Afghanistan. Rakyat Afghanistan sangat keras kepala dan ini bukan tugas yang mudah untuk membuat mereka tunduk. Jadi kronologisnya, kaum muslim menakluk itu pada zaman Umar, dan ini diikuti oleh sebuah pemberontakan dari beberapa suku dan pengusiran kaum muslimin dan umat Islam harus kembali di kemudian hari dan menakluk Afghanistan untuk kali kedua di zaman Umar.

Jika rakyat Afghan yakin akan sebuah idea atau kepercayaan, mereka sememangnya sangat terkenal dengan soal itu (kepercayaan). Sebelum Islam datang, rakyat Afghanistan memeluk agama Buddha. Itu sebabnya sehingga kini masih ada patung besar Buddha Bamiyan. Zaman dahulu, sebelum Islam masuk rakyat Afghan terkenal sebagai orang yang menyebarkan agama Buddha ke Pakistan dan India.

Islam kemudian datang, mereka menjadi yakin Islam dan mereka menyebarkannya ke seluruh wilayah. Jadi, sebahagian besar daerah ini melaksanakan Islam melalui mereka dan Mahmud Al-Ghaznawi menyerang India tujuh kali. Dia masuk dan menghancurkan patung mereka.

Sampai sekarang, kerana keyakinan yang eratnya itulah, rakyat afghansitan tetap berdiri kukuh menghadapi badai pencerobohan dari sejak zaman Russia dulu sehingga lah kini di era Amerika dan NATO.
Diterjemahkan dari sumber Islampos.com

0 Responses to “Bagaimana Islam masuk ke Afghanistan”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam