Bakal penyerang Arsenal: "Assalamualaikum"


Penyerang Newcastle United yang bakal berhijrah ke Arsenal pada awal Januari ini, Demba Ba dikenali sebagai pemain bola sepak Muslim yang taat. Selain dikenali seorang yang taat menjalani ibadah, Ba tidak segan menyokong perjuangan kemerdekaan Palestin dari penjajahan Israel.

Namun satu yang tidak boleh dilupakan, Ba boleh juga dipanggil sebagai pendakwah. Hal itu boleh dilihat dari akaun twitter bekas pemain West Ham United itu, @ dembabafoot. Di kala waktu dia mengingatkan bahawa meraikan dengan bersujud merupakan rasa bersyukur kepada Allah. Hal itu sebagai jawapan atas tuduhan legenda Liga Inggeris Gary Lineker yang menyebut aksi tersebut  seperti orang sedang makan rumput.
Calon Penyerang Arsenal:
Ba memang dikenali sebagai ikon pemain yang melakukan kejayaan dengan bersujud syukur selepas menyumbang gol. Ba pernah membalas dalam akaun dengan peminatnya dengan jawapan "terima kasih ya Allah" dan "inshaallah".
Terkini pemain kebangsaan Senegal itu mengucapkan salam, "Assalamualaikum" yang langsung di retweet 413 dan 70 peminatnya. Dengan jumlah hampir 160 pengikut di twitter, Ba sepertinya sedar boleh berperanan dalam mengenalkan ajaran Islam.
Diterjemahkan dari sumber republika

Comments

Anonymous said…
DEMBA BA...cant wait to see him move and play for Arsenal. He is good muslim footballer ever..and I LIKE GUNNERS.!!
Anonymous said…
I cant wait to see his goals during plays for Arsenal .. then he does his pray (sujud).
-AFELLAY Gunners-
Anonymous said…
PERHATIAN....huh..Demba Ba bkn pnyerang Arsenal, tp Chelsea. Aduh.. sdihnya.kecewa btulla..
Saya teringin sngt ada pmain Islam sjati d Arsenal .
tp,apa bole buat,Chelsea dpt dia dlu..dia mmg pmain favorite saya..tp dia main d klab yg saya x minat lngsung pun.
-AFELLAY Gunners-