Kecanggihan kereta perisai (homemade) milik Mujahidin Syria

Dari jauh kelihatan seperti kotak besi yang besar berkarat, tetapi ketika dilihat dari dekat ianya adalah sebuah kereta perisai yang menunjukkan prestasi baru Mujahidin Syria, kereta perisai buatan sendiri (dengan izin Allah) sedang menanti untuk dikerahkan.

Syam II, diambil dari nama arab Syria, dibina dari kerangka kereta dan diubahsuai oleh Mujahidin menjadi sebuah kenderaan seperti kereta perisai yang biasa digunakan oleh tentera. Syam II dipuji oleh para Mujahidin dengan menyebutnya "100 peratus buatan Syria."

Untuk mencipta Syam II, memakan masa selama sebulan untuk merancang, memasang dan mengembangkan kenderaan tersebut kata pereka Syam II, Mahmud Abud dari brigade Al-Ansar yang berpusat di bandar Aleppo, dilaporkan SaudiGazette.

Mujahidin di atas Syam II

Dari luar rupa bentuk Syam II ringkas tetapi hampir setara dengan kereta perisai buatan kilang. Syam II dilengkapi lima kamera, terletak tiga di bahagian depan, satu di bahagian belakang dan selebihnya di dipasang di senjata.

Kru di dalam kabin sepenuhnya dilindungi, pemandu menjalankan Syam II dengan melihat skrin yang memaparkan video dari kamera yang dipasang tersebut.

Mujahidin di dalam Syam II

Sementara penembak duduk di samping pemandu dan dapat mengaktifkan senjata mesin dengan melihat skrin untuk melihat sasaran dan menggunakan stick yang mengawal peralatan dilengkapi dengan butang-butang.

Dinding logam badan Syam II setebal 2.5 cm dan dikatakan boleh menahan tembakan meriam 23 mm. Namun begitu Syam II dikatakan belum mampu menahan tembakan kereta kebal atau senjata anti-tank RPG.

"Saudara saya, seorang jurutera terlatih yang mengemukakan idea ini. Kami ada kereta, enjin dieselnya dibuang dari kerangkanya dan membina mesin tersebut," kata Abud, yang berpusat di pusat komando Mujahidin di Bishqatin.

Mujahidin di dalam Syam II

Kos yang dikeluarkan untuk mencipta Syam II, tidak termasuk senjata, mencapai USD 10,000.

"Tidak termasuk senjata, kenderaan ini bernilai sekitar USD 10.000," kata Abud.

Mujahidin Syria dengan segala kelengkapan yang terhad secara kreatif mencipta senjata dan peralatan tempur sendiri dengan menggunakan barang-barang yang ada.

Bagaimanapun, bagi Mujahidin senjata canggih bukan faktor utama untuk memenangi pertempuran kerana mereka sepenuhnya yakin bahawa kemenangan datangnya dari pertolongan Allah. Mereka akan tetap bertempur walaupun dengan peralatan tidak secanggih milik musuh.
Diterjemahkan dari sumber arrahmah.com

Comments