Wednesday, December 12, 2012

Subhanallah, tumbuhan juga menangis

Dan bahwasanya Dialah yang menjadikan (makhluk) tertawa dan menangis, "(Surah An-Najm: 43).

Daun adalah salah satu tanaman yang Allah jadikan bahagian khusus untuk menangis. Melalui saluran khas daun ini mengeluarkan bahan-bahan seperti air mata. Para saintis mengagumi tindak balas tumbuhan ini. Bagaimana terjadinya proses ini dan apa alasannya di sebalik itu?

Ya...ini merupakan salah satu tanda kebesaran Allah dalam tumbuhan. Bukankah Allah Tuhan Yang Maha Kuasa telah berfirman: "dan bahwasanya Dialah yang menjadikan (makhluk) tertawa dan menangis," (Surah An-Najm: 43)

Juga di ayat yang lain Allah berfirman: "dan tidak ada suatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka," (Surah Al-Isra ': 44).

Fakta Ilmiah

Kini, dunia ilmiah mendapati bahawa tumbuhan juga mempunyai aktiviti pemikiran taraf tinggi. Satu penemuan yang paling terkenal dan berpengaruh adalah pada tahun 1960-an, seorang ahli elektronik CIA Amerika yang bekerja dalam bidang ujian pembohongan.

Dia menggunakan dua kutub instrumen elektrik yang disambungkan ke tubuh manusia melalui garis lengkung instrumen elektronik, ianya dapat  menganalisa sikap mental manusia. Pada awalnya, dia sama bukan lah bekerja berkaitan dalam bidang tumbuhan tetapi kajiannya terhadap jiwa tumbuhan cuma kebetulan.

Ketika pada tahun 1966, suatu hari dia menyiram tumbuhan di taman rumahnya dan pada ketika itu dia terfikir untuk menyambung alat pengesanan penipuan pada tumbuhan bagi melihat bagaimana reaksi tumbuhan itu. Dia menyambungkan alat pengesanan penipuan pada tumbuhan, kemudiannya dia menyiram air pada tumbuhan tersebut.

Apa hasilnya? hasil yang diperolehi membuatkannya terkejut kerana garis lengkung elektrik yang dipaparkan alat elektronik ini tidak seperti tekaannya. 

Didapati garis lengkung elektrik mengarah ke bawah, menggambarkan satu siri garis lengkung berbentuk gergaji yang rumit. Oleh kerana dia sendiri bekerja sebagai pengkaji jiwa manusia, dia tahu apabila orang sedang gembira akan ada reaksi seperti ini.

Maka, apabila dia mengetahui pada tumbuhan ini berlaku garis lengkung mengarah ke bawah, dia merasa sangat gembira. Dia merumuskan apabila sebatang tumbuhan boleh bertindak balas ketika disirami air, tentunya terdapat reaksi positif bagi tumbuhan. Dia sangat gembira dan terus ke jalan raya lalu melaung tumbuhan mempunyai perasaan, dan juga fikiran!

Maha Suci Allah yang telah menjadikan tanda kebesaran dan keesaan-Nya dalam segala sesuatu. 
Diterjemahkan dari sumber islampos / miracle of quran

1 Responses to “Subhanallah, tumbuhan juga menangis”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam