Tiada satu pun masjid di Syria yang tidak dibom oleh Syiah - Syeikh Ali al-Shobuni


Syeikh Muhammad Ali al-Syabuni dari Syria, ketika melawat Malaysia memaparkan apa yang sedang berlaku di Syria. Berikut ini adalah beberapa perkara yang disampaikan Syeikh Ali a-Syabuni mengenai perjuangan di Syria.

Syeikh mengatakan bahawa ada empat sebab mengapa jihad di Syria lebih diutamakan sementara waktu ini berbanding Palestin. Syeikh tentu saja menegaskan bahawa jihad di Palestin pun juga pentingnya.
1). Beliau berkata keadaan di Syria lebih buruk daripada Palestin. Umat ​​Islam dibunuh dengan kejam. Menurut beliau, ibaratnya 60 ribu rakyat Palestin dibunuh dalam masa 60 tahun. Tapi di Syria, 60 ribu umat Islam dibunuh hanya dalam masa dua tahun sahaja. Itu menurut data rasmi. Ada puluhan ribu pembunuhan lain yang tidak mungkin direkodkan.

2). Para ulama sudah mengeluarkan fatwa bahawa Syria menjadi tempat yanga istimewa berdasarkan Quran dan Sunnah, melihat keutamaan Syria. Syria adalah bumi Dimasyh, di mana Nabi Isa akan turun nanti, seterusnya Imam Mahdi mengikuti dalil al-Quran.

3). Jihad di Palestin sudah diketahui oleh umat Muslim sedunia. Namun di Syria, sebahagian besar umat Islam hanya tahu bahawa itu hanya konflik sosial dan reformasi. Di Syria tidak ada media dan juga tidak ada bantuan.

4). Menurut Syeikh Ali, "Tiada satu pun masjid di Syria yang tidak dibom!". Seorang perempuan harus merahsiakan kematian keluarganya kerana jika dia membocorkannya, dia akan ditangkap dan dibunuh.

Comments