Tuesday, January 31, 2012

Subhanallah, kisah seorang kanak-kanak Amerika masuk Islam

Kisah ini mengingatkan kita cara didikan Angelina Jolie mendidik anaknya dengan mendedahkan pelbagai agama untuk dipelajari. Semoga dikurniakan hidayah. Begitu juga Alexander Pertz, akhirnya menemui hidayah.

Rasulullah saw bersabda: ”Setiap bayi yang dilahirkan dalam keadaan fitrah.

Maka kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, atau Nasrani, atau Majusi.” (HR. Bukhari)

Kisah budak Amerika ini tidak lain adalah sebuah bukti yang membenarkan hadits tersebut di atas.

Alexander Pertz dilahirkan dari kedua orang tuanya Nasrani pada tahun 1990 M.

Sejak awal ibunya telah memutuskan untuk membiarkannya memilih agamanya jauh dari pengaruh keluarga atau masyarakat.

Begitu dia sejak boleh membaca dan menulis maka ibunya menghadirkan untuknya buku-buku agama dari seluruh agama, baik agama langit atau agama bumi.

Setelah membaca dengan mendalam, Alexander memutuskan untuk menjadi seorang muslim.

Padahal dia tidak pernah bertemu muslim seorang pun selama ini.

Dia sangat cinta dengan agama Islam ini sampai pada tahap dia mempelajari solat, dan mengerti banyak hukum-hukum syar’i, membaca sejarah Islam, mempelajari banyak kalimat bahasa Arab, menghafal surah, dan belajar azan.

Semua itu berlaku tanpa bertemu dengan seorang muslim pun.

Berdasarkan bacaan-bacaan tersebut dia memutuskan untuk mengganti namanya iaitu Muhammad ’Abdullah, dengan tujuan agar mendapatkan keberkahan Rasulullah saw yang dia cintai sejak masih kecil.




Suka menilai orang bodoh tanda ilmu tidak bermanfaat




Al Hafidz Ibnu Rajab telah menyebutkan ciri-ciri seseorang mempunyai ilmu yang bermanfaat atau sebaliknya, "Adapun sesiapa yang ilmunya tidak bermanfaat, maka tidak ada kesibukan baginya kecuali takabbur dengan ilmunya terhadap manusia. Dan menampakkan kelebihan ilmunya dari yang lain serta menilai orang lain bodoh. Serta merendahkan orang lain untuk meninggikan dirinya sendiri. Dan ini adalah pencapaian yang paling buruk. Dan boleh juga menilai para ulama sebelumnya sebagai orang bodoh, lalai dan lupa. Maka ada keharusan baginya cinta kepada dirinya dan cinta kepada popilaritasnya. Berkhusnudzan kepada dirinya dan bersu`udzan kepada para ulama sebelumnya."

Adapun mengenai ciri seseorang mempunyai ilmu bermanfaat, Ibnu Rajab meneruskan, "Adapun pemilik ilmu bermanfaat bertolak belakang dengan hal tersebut, ia bersu'udzan kepada diri mereka sendiri, dan berhusnudzan kepada para ulama sebelumnya, mengakui dengan hati mereka keutamaan siapa sebelumnya dan ketidak mampuan diri mereka untuk sampai kepada darjat mereka. "(Fadhl Ilmi As Salaf 'ala Ilmi Al Khalaf, hal. 28).

Mudah-mudahan kita dihindarkan Allah dari sifat yang melekat pada orang-orang yang ilmunya tidak bermanfaat.

- sumber dari fiqhislam.com


Monday, January 30, 2012

Kuasa Allah, bayi ini dilahirkan tanpa darah

Bagaikan satu keajaiban, seorang bayi yang mengejutkan dunia sains perubatan kerana dilahirkan tanpa darah dalam tubuh badannya, didapati sihat seperti bayi normal yang lain.

Oliver Morgan ketika dilahirkan, doktor tidak dapat mencari denyutan nadi dan jantungnya selama hampir 25 minit apabila tubuh badannya berada dalam keadaan pucat serta tidak bernyawa.

Bagaimanapun Oliver dapat diselamatkan dari sebarang ancaman apabila doktor memberikan oksigen tambahan serta memasukkan darah ke dalam tubuhnya.

Setelah puas berusaha, akhirnya nadi dan degupan jantung Oliver dapat didengar sekali gus memberikan perasaan lega kepada para doktor yang menyambut kelahirannya.

Katy, 36, ibu kepada Oliver menyifatkan kejadian itu merupakan perkara yang paling tragis berlaku dalam hidupnya hinggakan dia tidap dapat memberitahu cerita sebenar kepada anaknya itu hingga kini.

“Melahirkan Oliver adalah saat yang paling tragis dan membuatkan saya trauma untuk memberitahu hal yang sebenar kepada Oliver.

“Dia lahir tapi ‘mati’, tetapi sekarang dia mampu duduk dan tersenyum kepada saya.

“Para doktor telah berusaha mengembalikan kehidupan Oliver dan pastinya sukar untuk saya mengucapkan terima kasih kepada mereka,” kata Katy.

Oliver kini berusia 15 bulan hidup bahagia dan kesihatannya berada dalam keadaan baik.

Dia hampir mati akibat kehilangan darah yang banyak di mana penyakit itu di panggil ‘ Vasa Previa’ yang membentuk satu urat tambahan di dalam rahim ibunya.

Sewaktu mengandungkan Oliver, Katy telah mengalami tumpah darah pada minggu ke 37 kehamilannya dan dia terus dikejarkan ke Hospital Besar Maidstone.

Akibat dari komplikasi itu, doktor terpaksa melakukan pembedahan bagi mengeluarkan Oliver.

Bagaimanapun, para doktor terkejut apabila mendapati Oliver tidak bernyawa dan terpaksa dibawa ke unit penjagaan khas bayi di mana doktor memutuskan untuk menurunkan suhu badannya bagi mengelakkan otaknya rosak.

Oliver telah diletakkan di dalam ‘inkubator’ kecil yang bersuhu rendah supaya aliran darahnya dari dalam badan ke otak kembali normal.

Dalam masa yang sama, susu ibu terus disalurkan ke perut Oliver sebagai makanan sewaktu proses tersebut.

Setelah 11 hari bertarung nyawa, Oliver akhirnya dibenarkan oleh doktor untuk pulang ke rumah setelah doktor mengesahkan tahap kesihatannya berada dalam keadaan stabil.

- sumber dari mynewshub.my


Jihad! Warga negara Arab Saudi, UAE, Bahrain, Algeria, Libya, Jerman, Britain tiba di Yaman

Sebuah sumber puak di wilayah Sa'ada di Yaman utara menyatakan bahawa aliran pejuang Arab serta luar negara yang berbeza mulai masuk ke wilayah Sa'ada untuk menyokong pejuang Salafi melawan kumpulan Syiah Houthi.

Sumber tersebut menunjukkan bahawa lebih dari seratus warga negara Arab Saudi, UAE, Bahrain, Algeria, Libya dan negara-negara lain Jerman, Inggeris, telah tiba di Sa'ada selama beberapa hari.

Dan para pejuang yang terjun ke medan jihad di wilayah Sa'ada untuk melawan kumpulan Syiah Houthi, mereka memasuki Yaman melalui cara formal sebagai pelancong.

Tindakan pejuang dari luar negeri tersebut dalam usaha menyokong kumpulan pejuang Salafi dari markas Darul Hadits Dammaj yang ketika ini sedang berjuang melawan mazhab Syiah Houthis yang sejak akhir tahun lalu melakukan serangan terhadap mereka.

Sumber tempatan melaporkan bahawa pejuang asal Libya yang digelar Abu Huzaifa telah syahid selama konfrontasi dengan Syiah Houthi dua hari yang lalu, sementara yang lain adalah warga Algeria, syahid Sabtu malam lalu dalam serangan sama di dekat kota.

- terjemahan dari eramuslim.com


Renungkan lah! Kalaulah bukan kerana Allah menutup keaiban kita

Pada zaman Nabi Musa `alaihis salam, bani Israel ditimpa musim kemarau yang berpanjangan. Mereka pun berkumpul mendatangi Nabi mereka. Mereka berkata, "Ya Kaliimallah, berdoalah kepada Rabbmu agar Dia menurunkan hujan kepada kami." Maka berangkatlah Nabi Musa `alaihis salam bersama kaumnya menuju padang pasir yang luas. Waktu itu mereka berjumlah lebih daripada 70 ribu orang. Mulakan mereka berdoa dengan keadaan yang lusuh dan kumuh penuh debu, haus dan lapar.

Nabi Musa berdoa, "Ilaahi! Asqinaa ghaitsak .... Wansyur `alaina rahmatak ... warhamnaa bil athfaal ar rudhdha '... wal bahaaim ar rutta' ... wal masyaayikh ar rukka '... .."

Setelah itu langit tetap saja terang benderang, matahari pun bersinar makin kemilau. (Maksudnya segumpal awan pun tak jua muncul).

Kemudian Nabi Musa berdoa lagi, "Ilaahi ... asqinaa ...."

Allah pun berfirman kepada Musa, "Bagaimana Aku akan menurunkan hujan kepada kamu sedangkan di antara kamu ada seorang hamba yang bermaksiat sejak 40 tahun yang lalu. Umumkanlah di hadapan manusia agar dia berdiri di hadapan kamu semua. Kerana dialah, Aku tidak menurunkan hujan untuk kalian. "

Maka Musa pun berteriak di tengah-tengah kaumnya, "Wahai hamba yang bermaksiat kepada Allah sejak 40 tahun, keluarlah ke hadapan kami, kerana engkaulah hujan tak kunjung turun."

Seorang lelaki melirik ke kanan dan kiri, maka tidak seorang pun yang keluar di hadapan manusia, kwtika itu pula dia sedar kalau dirinyalah yang dimaksud.

Dia berkata dalam hatinya, "Kalau aku keluar ke hadapan manusia, maka akan terbuka rahasiaku. Kalau aku tidak berterus terang, maka hujan pun tidak akan turun. "

Maka hatinya pun gundah gulana, air matanya pun menitis, menyesali perbuatan maksiatnya, sambil berkata lirih, "Ya Allah, Aku telah bermaksiat kepadamu selama 40 tahun, selama itu pula Engkau menutupi` aibku. Sungguh sekarang aku bertaubat kepada Mu, maka terimalah taubatku. "

Tidak lama selepas pengakuan taubatnya itu, maka awan-awan tebal pun muncul, semakin lama semakin tebal menghitam dan akhirnya turunlah hujan.

Musa pun kehairanan, "Ya Allah, Engkau telah turunkan hujan kepada kami, namun tidak seorang pun yang keluar di hadapan manusia." Allah berfirman, "Aku menurunkan hujan kepada kamu oleh sebab hamba yang kerananya hujan tak kunjung turun."

Musa berkata, "Ya Allah, Tunjukkan padaku hamba yang taat itu."

Allah berfirman, "Ya Musa, Aku tidak membuka` aibnya padahal dia bermaksiat kepada-Ku, apakah Aku membuka `aibnya sedangkan dia taat kepada-Ku?!"

- terjemahan dari smartnewz.info


Pertama kali wanita Arab Saudi dibenarkan menonton bola sepak di stadium

Satu laporan dari surat khabar yang dikendalikan kerajaan Saudi Arabia menyatakan bahawa untuk pertama kalinya negara Muslim yang dianggap konservatif ini, perempuan akan dibenarkan untuk menghadiri perlawanan bola sepak di salah satu stadium di negara tersebut.

Surat khabar Al-Sharq pada hari Sabtu (28 / 1) melaporkan pegawai yang tidak disebutkan namanya yang mengatakan bahawa wanita akan boleh menonton perlawanan bola sepak di kemudahan baru yang akan selesai pada tahun 2014 di bandar pelabuhan barat Jeddah.

Pejabat itu mengatakan bahawa stadium baru akan merangkumi balkoni khas keluarga dengan kabin peribadi dan balkoni khusus wanita yang ingin menghadiri perlawanan bola sepak.

Peraturan yang ketat di Arab Saudi, melarang lelaki dan wanita yang bukan mahram saling bercampur baur.




Sunday, January 29, 2012

Sebelum meninggal dunia pemuda itu berkata, "Aku Mencium Bau Surga!"

Dalam sebuah hadis yang terdapat dalam ash-Shahihain dari Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah saw bersabda, "Ada tujuh golongan orang yang akan mendapatkan naungan Allah pada hari tiada naungan seleain dari naunganNya ... di antaranya, seorang pemuda yang tumbuh dalam melaksanakan ketaatan kepada Allah . "

Dalam sebuah hadis sahih dari Anas bin an-Nadhir ra, ketika perang Uhud ia berkata, "Wah ... angin Syurga, sungguh aku mencium bau Syurga yang berasal dari balik gunung Uhud."

Seorang Doktor bercerita kepadaku, pihak hospital menghubungi aku dan memberitahu bahawa ada seorang pesakit dalam keadaan kritikal sedang dirawat. Ketika aku sampai, seorang pemuda yang sudah meninggal, semoga Allah merahmatinya. Bagaimana kisah wafatnya. Setiap hari puluhan bahkan ribuan orang meninggal. Namun bagaimana keadaan mereka ketika wafat? Dan bagaimana pula dengan akhir hidupnya?

Pemuda ini terkena peluru sesat, dengan segera kedua orang tuanya semoga Allah membalas kebaikan mereka membawanya ke hospital tentera di Riyadh. Di tengah perjalanan, pemuda itu menoleh kepada ibu bapanya dan sempat berbicara. Tetapi apa yang dia katakan? Apakah dia menjerit atau mengerang sakit? Atau menyuruh agar segera sampai ke rumah sakit? Atau marah dan gusar? Atau apa?

Orang tuanya menceritakan bahawa anaknya tersebut mengatakan kepada mereka. "Jangan bimbang! Saya akan meninggal ... tenanglah ... sesungguhnya aku mencium bau Syurga!" Tidak hanya sampai di sini saja, bahkan dia mengulang-ulang kalimat trsebut di hadapan para doktor yang sedang merawatnya, dia berkata kepada mereka, "Wahai saudara-saudara, aku akan mati, janganlah kamu menyusahkan diri sendiri ... kerana sekarang aku mencium bau syurga. "

Kemudian dia meminta kedua-dua orang tuanya agar mendekat lalu mencium kedua-duanya dan meminta maaf atas segala kesalahannya. Kemudian dia mengucapkan salam kepada saudara-saudaranya dan mengucapkan dua kalimah syahadah, "Asyhadu alla ilaha illAllah wa asyhadu anna Muhammadar Rasulullah". 

Allahu Akbar ... Apa yang harus aku katakan dan apa yang harus aku ceritakan ... semua kalimat tidak mampu terucap ... dan pena telah kering di tangan ... aku tidak kuasa apa-apa kecuali hanya mengulang-ulang firman Allah.

"Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh dalam kehidupan di dunia dan di akhirat." (Surah Ibrahim [14]: 27)

Dia meneruskan ceritanya. Mereka membawanya untuk dimandikan. Maka dia dimandikan oleh saudaranya Dhiya 'di tempat memandikan mayat yang ada di hospital tersebut. Petugas itu melihat beberapa keanehan yang berlaku. Sebagaimana yang telah dia ceritakan sesudah solat Maghrib pada hari yang sama.

1. Dia melihat dahinya berpeluh. Dalam sebuah hadis sahih Rasulullah saw bersabda, "Sesungguhnya seorang mukmin meninggal dengan dahi berpeluh." Ini merupakan tanda-tanda khusnul khatimah.

2. Dia katakan tangan jenazahnya dan sendi seakan-akan dia belum mati. Masih panas yang belum pernah dia jumpai sebelumnya semenjak dia bertugas memandikan mayat. Padahal tubuh yang sudah meninggal itu sejuk, kering dan kaku.

3. Telapak tangan kanannya seperti seorang yang membaca tahiyad yang mengacu jari telunjuknya mengisyaratkan ketauhidan dan persaksiannya, sementara jari-jari yang lain ia genggam.

Subhanallah ... sungguh indah kematian seperti ini. Kita mohon semoga Allah menganugerahkan kita husnul khatimah.

Saudara-saudaraku tercinta ... kisah belum selesai ... saudara Dhiya 'bertanya kepada salah seorang bapa saudaranya, apa yang biasa dia lakukan semasa hidupnya? Tahukah anda apa jawapannya?

Adakah anda kira dia menghabiskan malamnya dengan berjalan-jalan di jalan raya? Atau duduk di depan televisyen untuk menyaksikan hal-hal yang terlarang? Atau dia tidur hingga tidak mengerjakan solat? Atau sedang meneguk arak, dadah dan merokok? Menurut anda apa yang telah dia lakukan? Mengapa dia mendapatkan husnul khatimah yang aku yakin bahawa saudara pembaca pun mengidam-idamkan; meninggal dengan mencium bau Syurga.

Ayahnya berkata, "Dia selalu bangun dan melaksanakan solat malam. Dia juga membangunkan keluarga dan seisi rumah agar dapar melaksanakan solat Subuh berjemaah. Dia gemar menghafal al-Quran dan termasuk salah seorang pelajar yang berprestasi di sekolah."

Aku katakan, "Maha benar Allah yang berfirman, 'Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan," Tuhan kami ialah Allah "kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka (dengan mengatakan)," Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu sedih dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan kepada "Kamilah pelindung-pelindungmu dalam kehidupan dunia dan di akhirat, di dalamnya kamu memperoleh apa yang kamu inginkan dan memperoleh (pula) di dalamnya apa yang kamu minta . Sebagai hidangan (bagimu) dari (Rabb) Yang Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang '. " (Al-Fushshilat [41]: 30-32)

- terjemahan dari eramuslim.com



Dalam dua hari tentera perang salib membunuh 40 ribu orang islam

Kenderaan yang digunakan oleh Salahuddin al- Ayubi waktu perang salib
Tentera Perang Salib merampas Jerusalem selepas pengepungan lima minggu, dilanjutkan perampasan perbendaharaan bandar dan membunuh orang-orang Yahudi dan Islam.

Ketika orang-orang Yahudi, Nasrani, dan Islam hidup bersama dalam kedamaian, Paus memutuskan untuk membina sebuah kekuatan perang Salib. Mengikuti ajakan Paus Urbanius II pada 27 November 1095 di Dewan Clermont, lebih daripada 100,000 orang Eropah bergerak ke Palestin untuk "memerdekakan" tanah suci dari orang Islam dan mencari kekayaan yang besar di Timur. 

Setelah perjalanan panjang dan melelahkan, dan banyak perampasan dan pembunuhan di sepanjang perjalanannya, mereka sampai di Jerusalem pada tahun 1099. Kota ini jatuh selepas pengepungan hampir 5 minggu. Ketika Tentera Perang Salib masuk ke dalam, mereka melakukan pembunuhan yang kejam. Seluruh orang-orang Islam dan Yahudi dihapus dengan pedang.

Dalam kenyataan seorang ahli sejarah: "Mereka membunuh semua orang Saracen dan Turki yang mereka temui ... lelaki mahupun wanita." 

Salah seorang tentera Perang Salib, Raymond dari Aguiles, merasa bangga dengan kekejaman ini:

Pemandangan mengagumkan akan kelihatan. Beberapa orang lelaki kami (dan ini lebih mengasihi sifatnya) memenggal kepala-kepala musuh-musuh mereka; lain menembak mereka dengan panah-panah, sehingga mereka berjatuhan dari menara-menara; lain menyeksa mereka lebih lama dengan memasukkan mereka ke dalam nyala api. Tumpukan kepala, tangan, dan kaki akan kelihatan di jalan-jalan bandar. Perlu berjalan di atas mayat-mayat manusia dan kuda. Tapi ini hanya masalah kecil jika dibandingkan dengan apa yang terjadi pada Biara Sulaiman, tempat di mana ibadah keagamaan kini dinyanyikan kembali ... di biara dan serambi Sulaiman, lelaki berdarah-darah disuruh berlutut dan dibelenggu lehernya.

Salahuddin al-Ayyubi, yang mengalahkan Tentera Perang Salib dalam pertempuran Hattin, tercatat dalam sumber sejarah dengan keadilan, keberanian, dan wataknya yang terhormat.

Dalam dua hari, tentera Perang Salib membunuh sekitar 40000 orang Islam dengan cara yang tidak berperikemanusiaan seperti yang telah digambarkan. Keamanan dan ketenteraman awam di Palestin, yang telah berlangsung semenjak Umar, berakhir dengan pembunuhan beramai-yang mengerikan.

Tentera Perang Salib menjadikan Baitulmuqaddis sebagai ibu kota mereka, dan mendirikan Kerajaan Katolik yang terbentang luas dari Palestin hingga Antakiyah. Namun pemerintahan mereka hanya sekejap, kerana Salahuddin mengumpulkan seluruh kerajaan Islam di bawah benderanya dalam suatu perang suci dan mengalahkan tentera Perang Salib dalam pertempuran Hattin pada tahun 1187. Setelah pertempuran ini, dua pemimpin tentara Perang Salib, Reynald dari Chatillon dan Raja Guy, dibawa ke hadapan Salahuddin. Beliau menghukum mati Reynald dari Chatillon, yang telah begitu keji kerana kekejamannya yang hebat yang dia lakukan kepada orang-orang Islam, namun membiarkan Kingdom Guy pergi, kerana dia tidak melakukan kekejaman yang sama. Palestin sekali lagi menyaksikan erti keadilan yang sebenarnya.

Salahuddin memasuki Baitulmuqaddis dan membebaskannya dari 88 tahun pendudukan tentera Perang Salib. Sebaliknya dengan "pembebasan" tentera Perang Salib, Salahuddin tidak menyentuh seorang Nasrani pun di bandar tersebut, sehingga menyingkirkan rasa takut mereka bahawa mereka semua akan dibunuh. Dia hanya memerintahkan semua umat Nasrani Latin (Katolik) untuk meninggalkan Jerusalem. Umat ​​Nasrani Ortodoks, yang bukan tentera Perang Salib, dibiarkan tinggal dan beribadah menurut pilihan mereka.

Karen Armstrong menggambarkan penaklukan kali kedua keatas Jerusalem ini dengan kata-kata berikut ini:

Pada tarikh 2 Oktober 1187, Salahuddin dan tenteranya memasuki Jerusalem sebagai penakluk dan selama 800 tahun berikutnya Jerusalem tetap menjadi bandar Muslim. Salahuddin menepati janjinya, dan menakluk kota tersebut menurut ajaran Islam yang murni dan yang paling tinggi. 

Dia tidak berdendam untuk membalas pembunuhan tahun 1099, seperti yang Al-Qur'an anjurkan (16:127), dan sekarang, kerana permusuhan dihentikan, ia menghentikan pembunuhan (2:193-194). Tidak ada seorang Kristian pun yang dibunuh dan tidak ada perampasan. Jumlah tebusan pun sangat rendah .... Salahuddin menangis tersedu-sedu kerana keadaan mengenaskan keluarga-keluarga yang hancur berpecah-belah dan dia membebaskan banyak daripada mereka, mengikut imbauan Al-Quran, walaupun menyebabkan putus asa pengurus negara yang telah lama menderita. Saudara lelakinya al-Adil begitu tertekan kerana penderitaan para tawanan sehingga dia meminta Salahuddin untuk membawa seribu orang di antara mereka bersamanya dan kemudian membebaskan mereka di tempat itu juga ... 

Semua pemimpin Islam merasa tersinggung kerana melihat orang-orang Kristian kaya melarikan diri dengan membawa kekayaan mereka , yang boleh digunakan untuk menebus semua tawanan ... Heraclius membayar tebusan dirinya sebanyak sepuluh dinar seperti tawanan lain dan bahkan diberi pengawal peribadi untuk mempertahankan keselamatan harta bendanya selama perjalanan ke Tyre.

Pendeknya, Salahuddin dan tenteranya melayan orang-orang Nasrani dengan kasih sayang dan keadilan yang agung, dan menunjukkan kepada mereka kasih sayang yang lebih berbanding yang diperlihatkan oleh pemimpin mereka.

Ketika Raja Richard I dari Inggeris merampas Residen Acre, dia membunuh orang-orang Islam. Lukisan di bawah ini menggambarkan hukuman mati atas beratus-ratus tahanan beragama Islam. Mayat-mayat mereka dan kepala-kepala terpenggal ditumpuk di bawah pentas.
Setelah Jerusalem, tentera Perang Salib meneruskan perbuatan tidak berprikemanusiaannya dan orang-orang Islam meneruskan keadilannya di bandar-bandar Palestin yang lain. Pada tahun 1194, Richard Si Hati Singa, yang digambarkan sebagai seorang pahlawan dalam sejarah Inggeris, memerintahkan untuk menghukum mati 3000 orang Islam, yang kebanyakan di antaranya wanita-wanita dan kanak-kanak, secara tidak adil di Kastil Acre. 

Walaupun orang-orang Islam menyaksikan kekejaman ini, mereka tidak pernah memilih cara yang sama. Mereka malah tunduk kepada perintah Allah: "Dan janganlah sekali-kali kebencian (mu) kepada sesuatu kaum kerana mereka menghalang-halangi kamu dari Masjidilharam itu, mendorong kamu menceroboh (kepada mereka) ..." (Qur'an 5:2) dan tidak pernah melakukan kekejaman kepada orang-orang awam yang tidak berdosa. Di samping itu, mereka tidak pernah menggunakan kekerasan yang tidak perlu, bahkan kepada tentera Perang Salib sekalipun.

Kekejaman tentera Perang Salib dan keadilan orang-orang Islam sekali terungkap lagi sebagai kebenaran sejarah: Sebuah kerajaan yang dibina di atas dasar-dasar Islam membolehkan orang-orang dari keyakinan berbeza untuk hidup bersama. Kenyataan ini terus ditunjukkan selama 800 tahun selepas Salahuddin khususnya semasa Ottoman.

- terjemahan dari tragedipalestina.com



Saturday, January 28, 2012

Cara syaitan membogelkan perempuan

Syaitan sangat tidak suka kalau ada manusia yang taat kepada Allah. Kerana itulah syaitan selalu berusaha menggoda manusia agar tergelincir dari jalan Allah. Dalam menggoda manusia, syaitan memiliki berbagai cara dan strategi. Dan yang sering dipakai adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu, yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan (ammaratun bis su '). Syaitan seakan mengetahui kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah.

Salah satu sebab kehancuran umat manusia adalah kerana hubungan lawan jenis yang tidak sah. Dan sebelum terjadinya hubungan ini, biasanya didahului dengan saling memandang, saling tertarik, lalu saling bertemu, dan selanjutnya saling bermaksiat. Untuk menjayakan terjadinya proses kemaksiatan inilah syaitan berusaha melepaskan hijab atau pakaian muslimah. Lepasnya hijab muslimah merupakan jalan licin yang mudah menggelincirkan manusia dari ketaatan kepada Allah.

Ini adalah tahap-tahap yang digunakan oleh syaitan dalam melepas pakaian muslimah:

1. Menghilangkan Definasi Hijab.

Pada tahap ini, syaitan membisikkan kepada para wanita, bahawa pakaian apa pun termasuklah hijab, tiada kaitannya dgn agama, ia hanya sekadar pakaian atau gaya hiasan bagi para wanita. Jadi tidak ada pakaian syar'ie. Pakaian, dengan apa pun bentuk dan namanya, tetap juga dikira pakaian.

Akibatnya, ketika zaman telah berubah, atau kebudayaan manusia telah berganti, maka tidak ada masalah utk pakaian ikut berganti juga. Demikianlah pula ketika seseorang berpindah dari suatu negeri ke negeri yg lain, maka harus baginya untuk menyesuaikan diri dengan pakaian penduduknya, walau apa pun yang mereka pakai.

Berbeza halnya jika seorang wanita berkeyakinan bahawa hijab adalah pakaian syar'ie (identiti keIslaman), dan memakainya adalah ibadah, bukan sekadar gaya (fashion). Bagi mereka ini, biar hidup dalam zaman dan negeri mana sekalipun, hijab syar'ie akan tetap dipertahankan.

Pertama: Membuka Bahagian Tangan

Telapak tangan mungkin sudah kebiasaannya terbuka, maka syaitan membisikkan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan model yakni membuka bahagian hasta (siku hingga telapak tangan). "Ah tidak mengapa, kan masih pakai tudung dan pakai baju panjang?" Begitu bisikan syaitan. Dan benar, si wanita akhirnya memakai pakaian model baru yang menampakkan tangannya, dan ternyata para lelaki melihatnya juga seperti biasa saja. Maka syaitan berbisik, "Lihat ... tiada apa-apa, kan?"

Kedua: Membuka Leher dan Dada

Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah syaitan untuk membisikkan perkara baru. "Kini buka tangan sudah menjadi lumrah, maka perlu ada peningkatan model pakaian yang lebih maju lagi, yakni terbuka bahagian atas dada kamu. Tapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sekadar sedikit untuk mendapatkan hawa, agar tidak panas. Cubalah! Orang pasti tidak akan peduli, sebab hanya sebahagian kecil sahaja yang terbuka. "

Ketiga: Berpakaian Tapi Telanjang

Seterusnya syaitan berbisik lagi, "Pakaianmu hanya biasa-biasa saja .. bagaimana kalau kamu cari fesyen atau bahan lain yang lebih bagus?". Si wanita berfikir sejenak. Pakaian yang macam mana ya? "Banyak fashion dan kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat agak ketat biar lebih sedap dan cantik dipandang," syaitan memberi idea baru.

Maka tergodalah si wanita. Dicarinya model pakaian yang ketat dan kain yang tipis bahkan transparant. "Mungkin tak ada masalah, kan potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan model nya saja yg agak berbeza, biar nampak lebih feminin," begitu dia menambah. Dan hasilnya pakaian tersebut akhirnya menjadi budaya di kalangan wanita muslimah, makin hari makin bertambah ketat dan transparant, maka jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi sebagai wanita kasiyat 'ariyat (berpakaian tetapi telanjang!).

Keempat: Agak dibuka Sedikit

Setelah para wanita muslimah memakai pakaian yang ketat, maka syaitan datang lagi. Dan sebagaimana biasa, dia menawarkan idea baru yang sepertinya "cool" dan "vogue", yakni dibisikkan kepada wanita itu, "Pakaian seperti ini membuat anda susah berjalan atau duduk, soalnya sempit, apa tak sebaiknya dibelah hingga lutut atau mendekati paha? Dengan itu kamu akan lebih selesa, lebih kelihatan lincah dan energik. " Lalu dicubalah idea baru itu, dan memang benar, dengan dibelah mulai dari bahagian bawah hingga lutut atau mendekati paha, ternyata membuat lebih selesa dan selesa, terutama ketika mahu duduk atau naik kenderaan. "Ya .... tersingkap sedikit tak mengapa lah, yg penting enjoy," katanya.

2. Terbuka Sedikit Demi Sedikit.

Kini syaitan melangkah lagi, dengan tipu daya lain yang lebih "power", tujuannya agar para wanita menampakkan bahagian aurat tubuhnya.

Pertama: Membuka Telapak Kaki dan Tumit

Syaitan berbisik kepada para wanita, "Baju panjang benar-benar tidak praktikal, kalau hanya dgn membelah sedikit bahagiannya masih kurang selesa, lebih elok kalau dipotong sahaja hingga atas mata kaki, barulah agak longgar ... Oh ya, ada yang terlupa, kalau kamu pakai baju sedemikian, maka jilbab yang besar tidak sepadan lagi, skrg kamu carilah tudung yang kecil agar lebih serasi dan sepadan, asal orang tetap menamakannya dengan tudung. "

Maka para wanita yang terpengaruh dengan bisikan ini terburu-buru mencari fashion pakaian yang dimaksudkan. Tidak ketinggalan sandal tumit tinggi,  apabila berjalan, dapat menarik perhatian orang.

Kedua: Membuka Seperempat Hingga Separuh Betis

Terbuka telapak kaki telah biasa dia lakukan, dan ternyata org yang melihat juga tidak begitu ambil peduli. Maka syaitan kembali berbisik, "Ternyata kebanyakan manusia menyukai apa yg anda lakukan, buktinya mereka tidak ada reaksi apa-apa, kecuali hanya beberapa orang. Kalau langkah kakimu masih kurang selesa, maka cubalah kamu cari fashion lain yg lebih menarik. Bukankah kini banyak skirt separuh betis dijual di pasaran? Tidak usah terlalu terbuka, hanya terlihat kira-kira sepuluh sentimeter saja. Nanti kalau sudah biasa, barulah kamu cari fashion baru yang terbuka hingga separuh betis. "

Ketiga: Terbuka Seluruh Betis

Kini di mata si wanita, zaman benar-benar telah berubah, syaitan telah berhasil membalikkan pandangan jernihnya. Kadang-kadang si wanita berfikir, apakah ini tidak menyelisihi para wanita di masa Nabi dahulu. Namun bisikan syaitan dan hawa nafsu menyahut, "Ah jelas tidak, kan sekarang zaman sudah berubah, kalau zaman dulu para lelaki mengangkat pakaiannya hingga setengah betis, maka wanitanya harus menyelisihi dengan menjulurkannya hingga menutup telapak kaki, tapi kini lain, sekarang banyak lelaki yang menurunkan pakaiannya hingga bawah mata kaki, maka wanitanya harus menyelisihi mereka iaitu dengan mengangkatnya hingga setengah betis atau kalau perlu lebih ke atas lagi, sehingga nampak seluruh betisnya. "

"Tetapi apakah itu tidak menjadi fitnah bagi kaum lelaki?" . "Fitnah? Ah, itu kan zaman dulu, di masa itu kaum lelaki tidak suka kalau wanita menampakkan auratnya, sehingga wanita-wanita mereka lebih banyak duduk di rumah dan pakaian mereka sangat tertutup. Tapi sekarang sudah berbeza, kini kaum lelaki kalau melihat bahagian tubuh wanita yang terbuka, mereka malah senang dan mengatakan 'ooh' atau 'wow'. Bukankah ini bererti sudah tidak ada lagi fitnah, kerana sama-sama suka? Lihat saja fashion pakaian di sana-sini, dari yang di pasar malam hingga yang di jual di butik, membeli-belah, semuanya memperagakan fesyen yang dirancang khusus untuk wanita moden di zaman ini. Kalau kamu tidak mengikutinya, akan menjadi wanita yang ketinggalan zaman. "

3. Serba Mini

Setelah pakaian yang menampakkan betis menjadi pakaian sehari-hari dan dirasakan biasa-biasa saja, maka datanglah bisikan syaitan yg lain.

"Pakaian memerlukan variasi, jangan yang itu-itu saja, sekarang ini model skirt mini, dan agar sepadan, rambut kepala harus terbuka, sehingga benar-benar kelihatan indah."

Maka akhirnya skirt mini yang menampakkan bahagian bawah paha dia pakai, bajunya pun bervariasi, ada yang terbuka hingga lengan tangan, terbuka bahagian dada sekaligus bahagian punggungnya, dan pelbagai fesyen lain yang serba pendek dan mini. Koleksi pakaiannya sangat beraneka ragam, ada pakaian untuk berpesta, bersosial, pakaian kerja, pakaian rasmi, pakaian malam, petang, musim panas, musim sejuk dan lain-lain, tidak ketinggalan pakaian pendek separuh paha pun dia ada. Model dan warna rambut juga ikut bervariasi, semuanya telah dicuba. Begitulah sesuatu yang sepertinya mustahil untuk dilakukan, ternyata kalau sudah dihiasi oleh syaitan, maka segalanya menjadi serba mungkin dan diterima oleh manusia.

Hingga suatu ketika, muncul idea untuk mandi di kolam renang terbuka atau mandi di pantai, di mana semua wanitanya sama, hanya dua bahagian paling ketara saja yang tersisa untuk ditutupi, iaitu kemaluan dan buah dada. Mereka semua memakai pakaian yg sering disebut "bikini". Kerana semuanya begitu, maka harus ikut begitu, dan na'udzubillah bisikan syaitan berhasil, tujuannya "Membogelkan Kaum Wanita" tercapai.

"Seterusnya terserah kamu wahai wanita, kamu semua sama, telanjang di hadapan lelaki lain, di tempat awam. Aku berlepas diri kalau nanti kelak kamu sama-sama di neraka. Aku hanya menunjukkan jalan, engkau sendiri yang melakukan itu semua, maka tanggunglah sendiri semua dosamu" kata syaitan, tidak mahu mengambil risiko.

Demikianlah halusnya cara yg digunakan syaitan, sehngga manusia terjerumus dalam dosa tanpa terasa. Selamatkan para wanita muslimah, jangan jerumuskan mereka ke dalam kebinasaan yang menyengsarakan, baik di dunia mahupun di akhirat.

Wallahu a'lam bisshawab.

- terjemahan dari unikaneh.com

- Sumber asal Kitab "At ta'ari asy syaithani", Adnan ath-Thursyah.
The Art Of Islam



Maldives, negara islam yang menakjubkan

Sejarah Ehwal Islam Maldives salah satu laman rasmi Maldives menyebutkan negara tersebut menjadi negara Islam pada tahun 1153 Masihi. Sebelumnya, Maldives merupakan negara Buddha.

Menurut legenda, adalah seorang Muslim Sunni dari Maghribi (Afrika Utara),  yang membawa Islam ke Maldives. Muslim tersebut pembawa syiar yang juga seorang hafiz, Abul Barakat Yoosuf Al Barbary, tiba di Kota Malé (sekarang ibu kota Maldives) dan menetap di sana untuk menyebarkan Islam.

Legenda tersebut berdasarkan pada kisah seorang musafir Muslim Berber berasal Maghribi, Abu Abdullah Muhammad Ibn Batuta (1304-1368), dalam catatan perjalanannya, Rihla (The Journey).

Menurut Jawaharlal Nehru dalam Glimpses of World History, Ibn Batuta adalah seorang peneroka ulung. Beliau menghabiskan masa 30 tahun, di antaranya untuk menjelajah Afrika Utara, Afrika Barat, Eropah Selatan, bahagian barat Eropah Timur, Timur Tengah, Asia Selatan, dan bahagian timur China. Ibn Batuta juga dikenali sebagai Shams ad-Din (AS Chughtai, 1990 dalam Ibn Battuta - The Great Traveler).

Selanjutnya, menurut Thangeehu Kurevunu Dhivehi Raajjeyge Thaareekhuge Thanthankolhu (Petikan-petikan dari Sejarah Maldives yang telah diteliti), Abul Barakat berjaya mengislamkan Maldives selepas melalui perjuangan yang panjang dan rumit. Usaha pertamanya gagal sebelum akhirnya dia memilih mngenalkan syiar Islam di kalangan kerajaan. Kerana, orang pertama yang memeluk Islam pada masa itu adalah seorang raja, Sri Tribuvana Aditiya, yang kemudian diikuti isteri dan anak-anaknya.

Setelah memeluk Islam, raja menukar kepada nama Islam, yakni Muhammed Ibn Abdulla. Raja (kemudian diganti menjadi sultan) yang telah memimpin sejak 1138 M itu lalu menghantar pendakwah-pendakwah Islam ke pelbagai penjuru Maldives untuk menyebarkan Islam.

Setelah penduduk Maldives memeluk Islam, candi-candi dan patung-patung Buddha dimusnahkan. Penggalian arkeologi yang dilakukan dalam abad ini membenarkan fakta mengenai kewujudan candi-candi tersebut selama abad ke-12 Masihi.

Masih menurut legenda yang sama, Sultan Muhammed Ibn Abdulla-lah yang mengarahkan pembangunan Masjid Dharumavantha Rasgefaanu Miskiiy (diterima dari kata "mosque"), termasuk juga cikal bakal pembangunan Hukuru Miskiiy pertama yang kini dikenali pula dengan nama Friday Mosque. Dan Abul Barakat sang pembawa Islam diminta menetap di Maldives untuk mengajar Islam kepada penduduk di sana.

Abul Barakat akhirnya meninggal dunia, masih dalam masa kekuasaan Sultan Muhammed Ibn Abdulla. Menurut sejarawan Hassan Thaajuddheen seperti disiarkan dalam maldivesstory.com.mv, Abul Barakat dimakamkan di Medhuziyaaraiy di Kota Malé. Medhuziyaaraiy kini menjadi salah satu laman suci yang terletak di sebelah istana presiden dan menjadi daya tarikan pelancongan di Maldives. Dalam bahasa Dhivehi, "Medhu" bererti pusat atau tengah, sedangkan "ziyaaraiy" bererti makam.

- terjemahan dari unikaneh.com




Friday, January 27, 2012

Rakyat Britain kagum dan tertarik dengan ibadah Haji

Dalam pameran haji yang berlangsung di Muzium di Britain, satu perkara dapat disimpulkan bahawa warga Britain dilihat kagum dengan proses ibadah rukun Islam kelima ini. Seorang curator muzium, Qaisra Khan, yang baru saja naik haji untuk kali pertama tahun lalu menikmati pengalaman yang campur aduk ketika mengerjakan haji. ''Dikelilingi oleh jutaan orang yang ingin beribadah, luar biasa,''ujarnya.

Di tempat yang sama, para tetamu juga bakal mendapatkan kisah dari Lady Evelyn Cobbold, seorang bangsawan Scotland. Catatan hariannya tentang haji sangat menyentuh. Dia menulis,''Nampaknya, saya memang selalu menjadi seorang Muslim.''Lady Evelyn adalah perempuan Inggeris pertama yang memutuskan menjadi mualaf. Dia sempat menunaikan ibadah haji pada 1933.

Ada pula kisah dari mualaf Harry St John Philby, ayah dari agen perisikan Kim Philby.

Tidak ketinggalan, ada catatan harian dari seorang gadis Inggeris berusia 10 tahun, Saleena Nur Mohammed. Dia sempat mengerjakan haji bersama keluarganya pada tahun 2006. Dia menulis bahawa dia sebelumnya tidak dapat melihat Kaabah denga jelas sehingga akhirnya dia mencari gambaran yang jelas.''Sebuah objek yang sederhana, namun sangat menakjubkan dan luar biasa,''kata dia.

Uniknya, Qaisra yang juga mendapat tugas untuk mengumpul pelbagai benda untuk koleksi pameran muzium, tidak ketinggalan membeli-belah. Alhasil, di tengah-tengah kekhusyukan beribadah, dia pun berkeliling mencari kain putih yang dipakai para jemaah haji, gelas model Kaabah, sampai Al-Quran digital. ''Saya sempat berfikir, apakah saya perlu beribadah atau membeli hadiah? Saya melakukan kedua-duanya. Saya bilang sih pada semua orang apa yang saya lakukan dan mengapa, tapi saya fikir mereka tidak akan percaya,''kata dia sambil tersenyum.

- sumber dari republika.co.id


Fakta menarik dalam Perang Salib

Perang Salib adalah gerakan umat Kristian di Eropah yang memerangi umat Islam di Palestin secara berulang-ulang dari abad ke-11 hingga abad ke-13, dengan tujuan untuk merebut Tanah Suci dari kekuasaan kaum Muslim dan mendirikan gereja dan kerajaan Latin di Timur. Dinamakan Perang Salib, kerana setiap orang Eropah yang ikut bertempur dalam peperangan memakai tanda salib pada bahu, lencana dan panji-panji mereka (wikipedia). Namun ada fakta menarik yang perlu kita semua ketahui dalam perang salib tersebut, ini fakta menarik dalam perang salib.

1. Richard the Lion heart, yang terkenal sebagai Raja Inggeris, dan konyolnya beliau tidak boleh bahasa inggeris. Kerana sejak kecil dia selalu berada di Perancis. Dia cuma numpang lahir di Inggeris. Bahkan konon, beliau lebih mahir bahasa Arab daripada bahasa Inggeris.

2. Raja Richard berada di Inggeris dalam masa pemerintahannya hanya selama 11 bulan. Permaisurinya, Queen Berengaria of Navarre, malah tidak pernah ke Inggeris sama sekali. Oleh kerana itu Richard juga dikenali sebagai "The Absent King.

3. Saking tidak percayanya dengan motivasi rakannya sesama ekspedisi perang salib, Raja Richard pernah mengatakan: "Saya lebih rela Jerusalem dipimpin oleh seorang Muslim yang bijak dan berjiwa kesatria daripada kota suci itu jatuh ke tangan para baron Eropah yang hanya mengejar kekayaan peribadi"

4. Pada suatu peristiwa di pertempuran di Jaffa, ketika pasukan pasukan askar berkuda Tentera Salib merasakan keletihan, Richard sendiri memimpin pasukan tombak melawan kaum muslim. Saladin hampir berada di sisinya dengan penuh kekaguman. Saat dia melihat kuda Richard terjatuh di bawahnya, seketika Sultan menghantar tukang kudanya ke medan pertempuran dengan dua ekor kuda yang masih segar untuk Raja Inggeris yang berani itu.

5. Ada juga cerita mengenai Richard yang memasuki Baitulmuqaddis dengan menyamar dan makan malam bersama Saladin: mereka benar-benar saling bersikap ramah. Dalam rangkaian perbincangan, Richard bertanya kepada Sultan tentang bagaimana pandangannya mengenai Raja Inggeris.

Saladin menjawab bahawa Richard lebih mengunggulinya dalam sifat keberaniannya sebagai seorang kesatria, tapi kadang-kadang dia cenderung mensia-siakan sifatnya ini dengan terlalu gegabah dalam pertempuran. Sedangkan menurutnya Richard, Saladin terlalu sederhana dalam mengukuhkan nilai-nilai keksatriaan, bahkan dalam pertempuran

6. Ketika ada salah satu panglima perang saladin memberontak, Richard membunuhnya dan menyerahkan kepalanya pada saladin serta berkata, "Aku tidak mahu orang ini mengacaukan" permainan "kecil kita". Dan keesokan harinya mereka bertempur sengit.

7. Pernah dalam suatu pertempuran, Richard melihat bahwa pedang saladin tumpul dan dia menghentikan perang hari itu untuk memberikan kesempatan agar saladin mengasahnya

8. Suatu hari, Richard sakit keras. Mendengar khabar itu, Salahuddin menghantar doktor yang terbaik untuk mengubati Richard. Bila lagi kita boleh mendapatkan pemimpin kaum muslim yang mempunyai akhlak seperti Salahuddin?

9. Orang Eropah pada awalnya menyebut orang Muslim sebagai Barbarian, tetapi akibat kenalan yang intensif dari perang salib, Lambat laun mereka menyedari bahawa yang barbar sesungguhnya adalah mereka. Jika ditilik dari tingginya peradaban budaya dan ilmu kaum muslimin ketika itu.

10. Menurut catatan sejarah, pada saat perang salib, semua wanita dan pelacur di usir keluar dari kem crusaders. Seluruh crusaders harus suci secara jasmaniah, bebas dari nafsu. Tapi ada satu kumpulan wanita yang bebas keluar masuk camp crusaders iaitu tukang cuci baju. Bahkan kalau satu kumpulan tukang cuci mahu perjalanan antara bandar, mereka dijaga oleh sepasukan knight, dan dikejar pasukan infantri.

Kalau iring-iringan ini diserang, keselamatan para tukang basuh ini no.1. Waktu ditawan pasukan muslim, para tukang cuci ini lebih dihormati daripada askar biasa. Sampai-sampai Richard The Lion Heart juga rela membayar ransum buat para tukang cuci itu

11. Ketika Frederick Barbarossa (datuk maharaja Frederik II) meninggal dunia pada ekspedisi perang salib III, banyak ksatrianya yang menganggap bahawa ini adalah kehendak Tuhan dan banyak yang bergabung dengan kaum muslim. Lalu yang tinggal membawa jasad Barbarossa menuju ke Jerusalem dengan anggapan nanti Barbarosa akan lahir kembali.

12. Frederick II Maharaja Jerman, mempunyai hubungan khusus dengan Sultan Malik dari Mesir di perang salib V. Beliau merasa di zaman itu (zaman dark ages), satu-satunya yang setanding dengan dia di masalah budaya dan personality adalah pangeran-pangeran dari kerajaan Islam. Oleh kerana itu gaya hidupnya agak nyentrik (dia berpoligami, padahal seorang Katolik tidak demikian).

13. Waktu terpaksa mengambil bahagian dalam perang salib, Frederick II berjaya merebut Jerusalem, Bethlehem dan Nazareth tanpa menitiskan setitik darahpun. Walaupun sebenernya dia cuma menyewa ke 3 bandar tersebut dari sahabatnya si sultan Malik dari Mesir

14. Pernah ada kejadian Frederick II memukul pendeta yang masuk ke dalam masjid dan memberi amaran agar jangan melakukan hal itu lagi. Sedangkan al-Malik pernah dinasihati oleh Knight Templar agar membunuh Frederick II pada saat pengawalannya sedang longgar. Mengetahui hal tersebut, al-Malik akan menyuruh Frederick II agar segera pergi dari situ kerana keadaannya 'berbahaya'.

15. Kekalahan pasukan Arab lebih kerap kerana mereka terpancing melakukan serangan terbuka menentang pasukan askar berkuda berat Eropah. Dimana disiplin serta pengalaman pejuang sukarelawan Jihad kalah jauh dari unit tempur veteran Eropah khususnya aliran-aliran ketenteraan seperti Templar, Hospitallers dan Teutonic Knight.

16. Kekalahan pihak Eropah umumnya akibat dari insubordinasi alias kurang kuatnya komando perseorangan dalam kesatuan tentera yang terdiri daripada elemen-elemen berbeza dari para baron dan aliran tentera yang sebenarnya saling tidak suka satu sama lain. Selain itu dalam beberapa kekalahan, para tentera bayaran (mercenary) dan sukarelawan Eropah seringkali terlalu cepat meninggalkan barisannya untuk menjarah kota-kota Islam yang hampir ditaklukannya. Hal itu membuat tentera Islam yg sebenarnya sudah terpojok boleh melakukan counter-attack

17. Pasukan turki khwaraziman yang menyerang jerusalem tahun 1244 waktu itu dikawal oleh keturunan genghis khan, Eljigidei. Yang lucu dari pasukan ini adalah pasukannya majoriti beragama Buddha bahkan komander Hulegu khan juga seorang Buddhis.

18. Sebenarnya penghantaran para Crusader salah alamat, kaum Turki Seljuk yang banyak mengganggu ziarah kaum kristiani ke Baitulmuqaddis sudah diusir oleh khalifah Mesir. Akan tetapi lamanya perjalanan serta miskinnya maklumat membuat pemimpin Crusader tidak mendengar oleh kuasa di Jerusalem.

19. Bahagian elit pasukan berkuda Cossack di Rusia dan Musketer berkuda di Perancis kerana terinspirasi berjayanya pasukan berkuda pemanah bangsa Arab. Pasukan berkuda bukan hanya sebagai pasukan sayab tapi menjadi pasukan khas

20. Membangun sepasukan knights memakan kos yang sangat besar. Seorang raja sekalipun di abad pertengahan yang hanya mempunyai sekitar 100 - 300 Full Knight dengan Heavy Horse yang berkhidmat di bawah komandonya secara full - time. Biasanya para raja akan mengumpulkan seluruh Knight yang berada di bawah para duke dan baronnya apabila menghadapi pertempuran besar.

21. Para Knights umumnya adalah anak para bangsawan yang tidak mempunyai hak waris. Di masa itu seperti juga para bangsawan di mana saja, kekayaan dan kekuasaan sang ayah hanya diwarisi oleh putera sulungnya, melainkan tingkat raja atau baron kaya di mana putra ke dua hingga ke 3 masih mungkin mewarisi satu county atau estate dengan istana kecil.

Putra-putra yang tidak atau merasa kurang memiliki kekayaan biasanya sejak remaja mengasah diri dengan kemahiran perang. Mereka kemudian pada usia tertentu (15-16 tahun) di inagurasi menjadi knight oleh raja atau baron tempat dia berkhidmat.

22. Ada peraturan yang tidak pernah dilanggar oleh kedua-dua belah pihak sewaktu perang salib. Iaitu Fakta Nobility atau Hukum Chivalry yang berlaku di abad pertengahan bahawa raja tidak boleh membunuh sesama raja. Khususnya apabila tertawan.

Salah satu kod etika knights dan para noble adalah mereka pantang membunuh keluarga atau orang2 dari keturunan bangsawan yang menyerah / tertawan dalam pertempuran. Akan tetapi khusus buat agama-military Order spt Templar, Hospitaller dan Teutonic dalam perang Salib, peraturan itu tidak berlaku terhadap para noble / bangsawan Muslim. Kecuali dalam keadaan khas atau mendapat khas order dari pemimpin Crusader yang mendapat mandat terus dari Paus.

Dalam tradisi Arab sendiri, seorang raja pantang membunuh sesama raja. Hal itu yang dilaksanakan Saladin ketika dia tidak membunuh Guy of Lusignan, raja kerajaan Latin di Jerusalem ketika berjaya memenangi pertempuran Hattin

23. Saladin pernah melanggar etika dan undang-undang perang Islam yg selalu dia junjung tinggi ketika dia melaksanakan semua tawanan Ksatria Templar dan Hospitaller ketika dia memenangi pertempuran Hattin. Sementara Richard The Lion Heart juga pernah melanggar kod etika Chivalry dan etika Noble-nya saat dia melaksanakan 2000 tentera Saladin yang tertawan di depan gerbang Acre / Akko

24. Kalau selama ini kita mendengar bahawa Saladin itu komander yg santun, maka salah satu panglima mamluk iaitu Baybar adalah komander yang garang. Tidak kalah garangnya dalam soal bunuh-membunuh seperti crusaders.


Kalau crusaders dibawah pimpinan Richard pernah menghukum mati seluruh tawanan muslim di Aacre, pasukan Baybar juga membunuh semua orang Kristian di Acre, termasuk pendeta dan perempuan. bahkan dia berkirim surat ke komander crusaders untuk menceritakan terperinci pembunuhan di dalam suratnya. Baybar bahkan sampai membuat persekitaran acre jadi gurun agar di masa depan sukar untuk jadi pangkalan crusaders lagi.

25. Saat pengepungan bandar Acre, Baybars menggunakan siege weaponnya selain sebagai senjata pemusnah berat jarak jauh, juga sebagai senjata psikologi dan biologi. Senjata katapel-nya tidak hanya melontarkan batu ke arah bandar, tetapi juga mayat pasukan musuh, tawanan anak-anak yang masih hidup serta bangkai binatang spt kuda, unta dll. Di abad pertengahan hal itu kerap disebut sbg 'humor pasukan artileri'. Namun Baybars melakukannya lebih intensif dan mengerikan.

26. Akibat dihinggapi penyakit wahn (cinta dunia dan takut mati). Maka.Shalahuddin lantas mengasaskan sebuah festival yang diberi nama peringatan Maulid Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam. Tujuannya untuk menumbuhkan dan membangkitkan spirit perjuangan.

Di festival ini dikaji habis-habisan sirah nabawiyah (sejarah nabi) dan atsar (perkataan) sahabat, terutama yang berkaitan dengan nilai-nilai jihad. Festival ini berlangsung dua bulan berturut-turut. Hasilnya luar biasa. Banyak pemuda Muslim yang mendaftar untuk berjihad membebaskan Palestin. Mereka pun siap mengikuti pendidikan ketenteraan.

- sumber dari sayaberitahu.com


Angelina Jolie ajar anak tentang Agama Islam

Pasangan pelakon Hollywood Angelina Jolie (gambar) dan Brad Pitt mengaku memberikan pendidikan agama kepada anak-anak mereka.

Jolie tidak membataskan pendidikan itu pada satu atau dua agama sahaja, malahan enam anaknya mendapat pendedahan terhadap semua bentuk agama yang ada.

"Brad dan saya membesarkan anak-anak kami untuk menghargai sesama manusia," ujar ibu kepada Maddox, Pax, Zahara, Shiloh dan si kembar Vivienne dan Knox itu kepada majalah Parade.

Jolie dan Pitt memperkenalkan semua agama yang ada di dunia ini kepada enam anak mereka dengan menyediakan rak yang memuatkan pelbagai buku dan kitab agama di rumah mereka.

"Kami ada Injil, al-Quran dan semuanya. Kami juga mengajak anak kami ke gereja, kuil, menghadiri upacara ajaran Buddha, pergi masjid, mengajar mereka tentang semua kepercayaan," katanya pada Sabtu.

Menurut Jolie, walau apapun agama yang dipilih oleh anak-anaknya kelak, dia tidak akan membantah.

"Pilihannya (agama) terletak pada tangan mereka," ujarnya.
- Detik Islam: kepada hero Star Wars Liam Neeson semoga menjadi seorang muslim sejati dan juga Angelina Jolie semoga mendapat hidayah.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam