Friday, August 31, 2012

Mengapa jika terkena air liur anjing perlu dibasuh dengan tanah

Saintis membuktikan jika virus anjing itu sangat halus dan kecil. Sebagaimana diketahui, semakin kecil saiz mikroorganisma, ia akan semakin efektif untuk melekat dan melekat pada dinding sebuah bekas.

Air liur anjing mengandung virus berbentuk pita cair. Dalam hal ini tanah berperanan sebagai penyerap virus yang melekat dengan lembut pada bekas. 

Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda,

Sucinya wadah seseorang saat dijilat anjing adalah dengan membasuhnya 7 x, salah satunya dengan menggunakan TANAH.

Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda,
Apabila anjing menjilat bekas seseorang, maka kikislah (bekasnya) lalu basuhlah wadah itu tujuh kali. (HR. Muslim)

Tanah, menurut ilmu perubatan moden diketahui mengandungi dua bahan-bahan yang dapat membunuh kuman-kuman, yakni: tetracycline dan tetarolite. Dua unsur ini digunakan untuk proses pembasmian (sterilisasi) beberapa kuman.

Eksperimen dan beberapa hipotesis menjelaskan bahawa tanah merupakan unsur yang berkesan dalam membunuh kuman. Anda juga yang terkejut apabila mengetahui tanah kubur orang yang meninggal kerana sakit aneh dan keras, yang anda kira terdapat banyak kuman kerana penyakitnya itu, ternyata para penyelidik tidak termasuk bekas apapun dari kuman penyakit tersebut di dalam kandungan tanahnya.

Menurut muhammad Kamil Abd Al Shamad, tanah mengandung unsur yang cukup kuat menghilangkan bibit-bibit penyakit dan kuman-kuman. Hal ini berdasarkan bahawa molekul-molekul yang terkandung di dalam tanah menyatu dengan kuman-kuman tersebut, sehingga memudahkan dalam proses sterilisasi kuman secara keseluruhan. Ini sebagaimana tanah juga mengandungi bahan-bahan yang boleh mensterilkan bibit-bibit kuman tersebut.

Para doktor mengemukakan, kekuatan tanah dalam menghentikan reaksi air liur anjing dan virus-virus di dalamnya lebih besar kerana perbezaan dalam daya tekan pada kawasan antara cecair (air liur anjing) dan tanah.

Dr. Al Isma'lawi Al-Muhajir mengatakan anjing boleh menularkan virus tocks characins, virus ini boleh menyebabkan kaburnya penglihatan dan kebutaan pada manusia.


Syria: Sejarah ngeri penindasan yang disembunyikan dari mata dunia

Umat Islam di Syria, sebuah negara yang diperintah oleh Parti Baath yang merupakan nasionalis Arab sejak tahun 1963, telah mengalami penderitaan dan penin­dasan sejak tahun 1920-an lagi.
Syria yang memiliki 75 peratus umat Islam, 11 peratus Syiah, dan 9 peratus Kristian, memiliki sejarah Islam yang panjang dan warisan budaya yang sangat dalam. Ramai para ulama Islam lahir di bumi ini.
Syria ditakluk ketika zaman Khalifah Umar, dan kemudian diperintah oleh Umaiyyah, Abbassiyah, Seljuk dan Ayyub. Tanah Syria menjadi sebahagian daripada wilayah Turki Uthmaniyyah pada tahun 1517, dan mereka hidup dalam keadaan aman damai sehingga penggal pertama abad ke-19. Pada tahun 1831, Syria jatuh ke tangan Muhammad Ali Pasha, yang menjadi penentang kerajaan Turki Uthma­niyyah dan kemudian menubuhkan kerajaannya sendiri. Syria kemudian berada di bawah kekuasaan Turki Uthmaniyyah semula se­hinggalah ia dijajah Perancis pada tahun 1920. Penaklukan oleh Perancis telah menjadi detik permulaan kekacauan dan kezaliman ke atas rakyat Syria. Perancis telah merobek Syria dari Lubnan, yang mana Lubnan pada zaman dahulu adalah sebahagian dari Syria, kemudian ia telah dipisahkan daripadanya.

Hafez al-Assad
Polisi penindasan selama 26 tahun yang berakhir dengan ke­mer­dekaan pada tahun 1946 adalah serupa dengan apa yang dikenakan oleh Pe­rancis ke atas Algeria, Tunisia, dan banyak lagi negara-negara Islam yang lain. Rakyat Syria telah memulakan kempen me­nentang selepas penaklukan Perancis. Perancis dengan kejamnya telah membunuh puluhan ribu rakyat dan mengebom banyak bandar-bandar besar. Kebangkitan yang berlaku telah dihapuskan dengan kejam, namun Perancis menyedari bahawa hari-hari mereka berada di Syria sedang dihitung.
Perancis terpaksa berundur dari Syria selepas Perang Dunia II, dan ia akhirnya menerima kemerdekaan Syria pada tahun 1946. Namun demikian, mereka meninggalkan Syria dalam keadaan yang tidak stabil dan sering terdedah kepada konflik. Mandat Perancis yang dikenakan ke atas Syria selepas Perang Dunia I telah memberikan lebih manfaat kepada puak Syiah berbanding kumpulan-kumpulan lain (Puak Syiah percaya kepada kesucian Saidina Ali r.a. Ia hampir mirip kepada pendewaan yang dilakukan oleh orang-orang Kristian ke atas Nabi Isa a.s.). Pentadbiran Perancis telah meletakkan minoriti Syiah dalam jawatan-jawatan penting kerajaan, lalu menimbulkan rasa tidak senang kepada umat Islam dari kalangan ahli sunnah wal jama'ah. Ini seterusnya membenihkan bibit-bibit permusuhan di antara dua golongan tersebut. Ramai pakar di Timur Tengah berpendapat bahawa puak Syiah berjaya mencapai kedudukan politik dan militari yang tinggi semenjak deklarasi kemerdekaan Syria pada tahun 1946. Berikutan dengan kemerdekaan tersebut, perkara penting yang berlaku ialah puak Syiah berjaya mengambil alih pemerintahan negara dengan meminggirkan kedudukan golongan ahli sunnah wal jama'ah yang telah lama menerajui perkembangan politik dan ekonomi tanah air.
Selepas kemerdekaan, Syria menjadi sebuah negara yang sering berlaku rampasan kuasa. Mereka bermula pada tahun 1949 dan terus melakukannya sehingga tahun 1970 yang pada waktu itu dipimpin oleh diktator Hafez Al-Assad. Rejimnya telah menamatkan rampasan kuasa tetapi telah mewujudkan sebuah sistem pemerintahan yang bersifat menekan. Kerajaan Baath telah menambah lagi kesusahan kepada umat Islam Syria. Negara itu telah jatuh ke tangan puak minoriti Syiah, yang hanya terdiri daripada 11 peratus sahaja dari keseluruhan populasi. Kesemua ras-ras yang lain telah kehilangan pengaruh. Dalam masa yang singkat sahaja, rejim Assad, yang menggelarkan diri mereka sebagai "Demokrasi Rakyat Sosialis," telah mengenakan pemerintahan yang zalim di negara itu. Kesemua parti politik telah ditutup, dan sokongan terhadap pandangan parti politik lain selain dari ideologi sosialis yang disokong oleh Parti Baath diharamkan. Kesemua pergerakan Islam dihalang. Para pemimpin gerakan-gerakan tersebut telah ditangkap dan didera dengan kejam sehingga mati. Pertubuhan hak-hak asasi manusia antarabangsa telah melaporkan bagaimana umat Islam Syria dikenakan penindasan yang sangat teruk dan telah menderita sepanjang era Assad, dan bagaimana wanita Islam diperkosa dan penderaan yang tersangat zalim telah dikenakan ke atas lelaki.
Kekejaman dan Penindasan, Simbol Era Assad

Penduduk Hama, yang dikenali kerana berpegang teguh dengan Islam, telah dibunuh dengan kejam dalam satu peristiwa pembunuhan beramai-ramai selama 27 hari, yang didalangi oleh adik kepada pemimpin Syria Hafez al-Assad, iaitu Rifaat.
Matlamat utama rejim Baath adalah untuk memadamkan identiti Islam Syria. Bagi mencapai hasrat ini, berpuluh-puluh ribu umat Islam telah ditahan tanpa sebab dan kemudiannya didera. Kebanyakannya telah dikenakan hukuman, dan yang lain hilang begitu sahaja. Rejim Assad telah melakukan tindakan-tindakan seperti merogol wanita, memukul mereka sehingga mati dan menggantung mereka pada bahagian kaki. Rejim ini juga cuba untuk memusnahkan masyarakat Islam dengan menyerang rumah-rumah, masjid dan melakukan penghinaan dan kekacauan yang tidak pernah putus, dan se­sungguhnya mereka amat gembira melakukannya.
Contoh paling ngeri kebuasan rejim Assad ialah pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan di bandar Hama. Satu-satunya sebab yang membawa kepada penghancuran bandar itu ialah pergerakan-pergerakan Islam amat berkuasa di sana. Rifaat Assad, adik kepada Hafez dan juga merupakan ketua Staf Jeneral, telah mengarahkan satu siri serangan darat dan udara ke atas bandar Hama pada satu malam Februari 1982. Majoriti askar yang enggan menurut perintah telah dibunuh serta-merta. Bandar tersebut telah musnah teruk. Kira-kira 40,000 umat Islam ke­hilangan nyawa kesan daripada kebuasan rejim Assad selama 27 hari itu.
Terdapat banyak lagi pembunuhan yang dilakukan oleh Assad selama 3 dekad sebagai seorang diktator. Ramai umat Islam Syria yang melarikan diri dari Assad masih hidup di perantauan sebagai seorang pelarian. Terdapat kira-kira 1 juta umat Islam Syria di Arab Saudi sahaja.
Di sebalik semua ini, polisi Bashar Assad, yang mengambil alih pemerintahan negara selepas kematian bapanya, telah menghantar signal yang lebih positif tentang sikapnya terhadap komuniti agama di Syria. Kami berharap signal ini akan membawa kepada satu perubahan positif dan seterusnya membolehkan Syria bebas, aman dan menjadi sebuah negara yang adil. Tiada seorang pun yang ditekan disebabkan oleh kepercayaan dan asal-usul keturunannya.
Namun demikian, kita harus ingat bahawa tiada satu pun masalah sosial di Timur Tengah dan di kawasan-kawasan Islam lain yang tidak memiliki jalan penyelesaian. Sekali pandang, memanglah masalah yang berlaku di kawasan tersebut sangat kompleks dan tidak dapat diselesaikan sama sekali. Namun demikian, jalan penye­lesaiannya di cari selama beratus-ratus tahun di tempat yang salah. Jawapan kepada permasalahan itu ialah dengan hidup berlandaskan ajaran Al-Quran yang telah Allah turunkan kepada seluruh manusia. Menjadi lemah dalam menghadapi situasi sedemikian adalah tidak patut bagi diri umat Islam. Ini kerana Allah, yang telah menciptakan segala-galanya, yang membina sebuah sistem yang membolehkan manusia hidup di dalamnya dalam aman, sejahtera dan selamat, dan telah mewahyukan semua itu kepada manusia melalui al-Quran. al-Quran telah menunjukkan kepada kita jalan yang sebenar bagi setiap perkara, seperti yang diterangkan dalam ayat berikut, "...Kami turunkan kepada kamu Al-Kitab (Al-Quran) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi Muslimin." (An-Nahl, 16:89)

Adik kepada Hafez al-Assad, Rifaat telah mengarahkan pembunuhan beramai-ramai Hama selama 27 hari yang bermula pada 2 Februari 1982. Rifaat telah diberikan kuasa sepenuhnya oleh abangnya, dan dia mengarahkan 12,000 orang askar, termasuk pasukan-pasukan khas. Satu pertiga dari bumi Hama yang diduduki seramai 350,000 orang telah dimusnahkan. Seramai 30-40,000 orang telah dibunuh dan tiada berita tentang 15,000 yang lain. Beribu orang penduduk terpaksa melarikan diri. Masjid-masjid dan bangunan bersejarah telah diruntuhkan. Kerajaan Syria telah mengambil tindakan bagi memastikan berita tentang peristiwa itu tidak sampai ke pengetahuan wartawan asing. Segala bentuk komunikasi denga bandar tersebut telah diputuskan, dan tiada siapa yang dibenarkan masuk atau keluar. Walaupun begitu, mereka tetap gagal untuk menyembunyikan pembunuhan beramai-ramai yang kejam.
Sekiranya ajaran moral terbaik yang diberitahu di dalam al-Quran dapat difahami dan seterusnya diamalkan, maka segala masalah yang sedang berlaku di dunia ini akan dapat diselesaikan dengan mudah. Memandangkan jalan penyelesaiannya adalah hidup berdasarkan ajaran al-Quran, maka mereka yang memiliki kesedaran adalah bertanggungjawab untuk menerangkan al-Quran kepada orang lain. Di dalam al-Quran, para utusan Allah telah menerangkan tanggungjawab mereka seperti berikut:
Kami hanya bertanggungjawab untuk menyampaikan dengan jelas. (Yaasin, 36:17)

ZAMAN KEGELAPAN ISLAM DAN KETIBAAN ERA KEBANGKITAN ISLAM

Seruan kepada mereka yang memiliki kesedaran...

Manusia seolah-olah sudah lali dengan perkara-perkara yang sering mereka temui setiap hari. Apabila manusia pertama kali mendengar sesuatu berita tentang kekejaman yang berlaku, mereka menjadi begitu prihatin. Namun demikian, keprihatinan mereka itu hanya menjadi suatu perkara rutin tidak berapa lama kemudian.

Peperangan dan konflik yang berlaku di dalam dunia yang sedang kita diami ini adalah kes yang paling jelas dan nyata. Apabila sesebuah negara dijajah dan kemudian proses penyembelihan dan genocide (Pent: Tiada terjemahan tepat untuk perkataan genocide, maka istilah ini dikekalkan. Genocide ber­maksud pembunuhan seluruh bangsa atau kaum yang tertentu) bermula, kita akan dapat melihat banyak protes-protes anti-kekejaman yang diadakan di seluruh pelusuk dunia. Sebagai contoh, mari kita merenung semula detik-detik pertama tercetusnya konflik di Bosnia, ataupun Chechnya, ataupun Palestin... Imej seorang kanak-kanak Palestin yang berada di riba ayahnya yang tidak lama selepas itu menjadi sasaran peluru askar-askar Israel, bayi-bayi Chechen yang dibunuh ketika mereka sedang lena diulit mimpi, wanita, golongan tua dan kanak-kanak yang menjadi mangsa genocide yang sangat mengerikan di Bosnia...
Apabila manusia pertama kali melihat imej-imej kekejaman tersebut, mereka sering meluahkan perasaan marah dan berkata mahu melakukan sesuatu. Walau bagaimanapun, laporan-laporan kekejaman yang bertali-arus, yang tidak pernah putus-putus itu, akhirnya tidak berupaya untuk menarik perhatian mereka lagi. Semakin ramai manusia yang mati setiap hari, wanita-wanita dicabul kehormatannya, kanak-kanak sewenang-wenangnya ditembak atau kehilangan kaki setelah terpijak periuk api... Walau bagaimanapun, reaksi masyarakat ketika awal-awal konflik dan peperangan, akhirnya telah digantikan dengan sikap acuh tak acuh dan tidak ambil kisah. Apabila mereka membeli suratkhabar, mereka lebih suka membaca gosip-gosip artis berbanding berita-berita peperangan. Oleh sebab itulah, kematian manusia yang berlaku di Palestin, Chechnya, Kashmir ataupun Timur Turkistan hanya sekadar menjadi suatu "berita rutin."

Tambahan pula, propaganda-propaganda yang dicipta telah menggambarkan kebuasan-kebuasan manusia itu sebagai suatu perkembangan politik sahaja. Akibatnya, pembunuhan berterusan di Chechnya hanya dianggap sebagai urusan sulit pihak Rusia, apa yang berlaku di Palestin hanyalah suatu perjuangan untuk mendapatkan tanah di antara orang-orang Israel dan Palestin, dan penekanan puak Hindu ke atas penduduk Kashmir sebagai masalah yang berpunca daripada posisi strategik wilayah itu. Memang benar bahawa faktor sejarah dan ekonomi memainkan peranan penting yang mencetuskan konflik-konflik tersebut. Chechnya mempunyai kepentingan ekonomi dan strategi yang penting kepada Rusia. Orang-orang Yahudi yang fanatik terus berniat untuk menawan Jerusalem dan kawasan-kawasan pendudukan Palestin yang lain sejak berabad-abad lamanya. Namun demikian, faktor-faktor dalaman dan ekonomi bukanlah satu-satunya penyebab kepada tekanan yang dikenakan kepada orang-orang Chechen oleh pihak komunis Rusia, ataupun kekejaman yang dilakukan kepada umat Islam di Afrika, ataupun keganasan dan proses pembersihan etnik yang dideritai oleh umat Islam di rantau Balkan yang dilakukan di hadapan mata penduduk dunia. Di dalam bab-bab yang seterusnya, kita akan dapat melihat bahawa konflik-konflik yang tercetus itu adalah disebabkan identiti umat Islam itu sendiri.

Mereka dihimpit dengan berbagai-bagai bentuk penindasan kerana mereka adalah golongan yang beriman kepada Allah dan mahu hidup dengan berlandaskan Islam, dan mahu melihat anak-anak mereka menjadi orang-orang yang beriman juga. Kewujudan negara-negara kuat yang mementingkan nilai-nilai spirituil atau sebuah liga Islam yang kuat yang akan melindungi hak-hak umat Islam seadil-adilnya, telah menimbulkan ketakutan kepada golongan-golongan tertentu di Barat dan juga telah menimbulkan ancaman terhadap kepentingan pihak-pihak tertentu.

Aspek lain tentang hal ini ialah terdapat sesetengah manusia yang tidak mengetahui apa-apa pun tentang masyarakat yang hidup di negara-negara tersebut, dan malah tidak pernah mendengar sama sekali nama negara-negara itu. Situasi bagi seseorang yang tidak memiliki sebarang idea tentang kepayahan, penindasan, kekejaman, kebuluran, dan kemiskinan yang dideritai oleh umat Islam Sudan, Algeria, Indonesia, Myanmar, Djibouti dan Tunisia sebenarnya memerlukan suatu "makanan" untuk mengisi minda mereka. Ada juga segelintir manusia yang menyedari kekejaman dan ketidakadilan tersebut. Namun dia tidak mencuba untuk menghulurkan sebarang bantuan ataupun berusaha untuk menghentikan penindasan tersebut. Tambahan lagi, mereka sungguh yakin bahawa mereka tidak dapat melakukan apa-apa, malah laporan-laporan yang dibaca dan imej-imej kekejaman yang dilihat menerusi televisyen tidak dapat menyedarkan mereka walaupun sedikit.

Seseorang yang benar-benar beriman, walau bagai­mana­pun,bertanggungjawab sepenuhnya terhadap apa yang mereka lihat dan dengar. Allah menyeru umat Islam di dalam Al-Quran:

Mengapa kamu enggan berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah baik lelaki, wanita, mahupun kanak-kanak yang semuanya berdoa: "Ya Tuhan kami. Keluarkanlah kami dari negeri ini yang mempunyai penduduk yang zalim, dan berilah kami pelindung dari sisi-Mu. Dan berilah kami penolong dari sisi-Mu." (An-Nisaa', 75)

Sudah tiada sebab lagi bagi orang-orang yang memiliki kesedaran, yang patuh kepada arahan yang terkandung di dalam ayat di atas untuk terus menutup mata dan tidak mengendahkan apa yang sedang berlaku. Adalah sesuatu yang mustahil untuk umat Islam tidur dengan nyenyak di atas katil tanpa wujud sebarang perasaan tanggungjawab di hati mereka, membazirkan masa mereka, dan hanya memikirkan tentang kepentingan dan keseronokkan dirinya sahaja sewaktu kekejaman yang melampau-lampau sedang berlaku di seluruh dunia. Ini kerana orang-orang yang beriman mengetahui bahawa kunci asas untuk menyelesaikan masalah peperangan yang berat sebelah, pembunuhan beramai-ramai, kekejaman, kebuluran, dan kebejatan masalah sosial, atau dengan ringkas segala masalah yang ada di dunia ini, adalah dengan menyebarkan ajaran moral yang terkandung di dalam al-Quran.

Pengetahuan tentang perkara tersebut telah meletakkan suatu tanggungjawab besar di atas bahu mereka: iaitu menerangkan tentang ajaran Islam dan keindahan-keindahan yang dibawa olehnya, menyebarkan ajaran moral yang terkandung di dalam al-Quran, dan melancarkan peperangan ideologi kepada golongan ateis... (Pent: iaitu golongan yang tidak percaya kepada kewujudan Tuhan)

Sesiapa yang mengambil tugas mulia tersebut akan dapat membebaskan semua insan yang hidup di bawah penindasan dengan bantuan petunjuk al-Quran:

...Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan sebuah kitab yang jelas. Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan yang selamat. Dan Allah mengeluarkan orang-orang itu dari kegelapan kepada cahaya yang terang-benderang dengan izin-Nya, dan menunjuk mereka ke jalan yang lurus. (Al-Maaidah, 15-16)
sumber harunyahya.com

Thursday, August 30, 2012

Subhanallah, 1 September bulan akan berwarna biru

Fenomena alam bakal terjadi di akhir minggu ini pada hari Sabtu (1/9). Kali ini adalah perubahan warna bulan menjadi biru atau disebut Blue Moon.

Ya, pada Mei lalu warga di darataran Amerika Syarikat dapat menikmati Partial Lunar Eclipse atau Strawberry Moon. Gerhana bulan yang terbelah berwarna kemerahan itu dianggarkan baru bakal berlaku lagi pada 26 April 2013 akan datang. Kini di awal September bulan bakal menampakkan sisi birunya.

Warna biru memang bukan erti sebenarnya. Bulan pada 1 September ini akan diselimuti banyak debu angkasa, saat itu bulan akan kelihatan berwana biru jika dilihat dari bumi. Tidak hanya berwarna biru sahaja, orbit bumi tersebut juga dijangka akan tampil penuh atau purnama.

MSN melaporkan, beberapa pakar menyatakan peristiwa 'Bulan Biru' tidak dapat diramal waktu kemunculannya. Namun, para penyelidik mencatat setiap 2,7 tahun sekali anomali angkasa ini akan sentiasa muncul dan menghiasi langit.

Bulan purnama berwarna biru ini akan muncul dan boleh dinikmati kembali pada bulan Julai 2015 akan datang. Terakhir kali Blue Moon muncul pada Disember 2009 lalu. Istilah Blue Moon pertama kali digunakan pada 1542 lampau dan digunakan hingga sekarang.
Sumber republika.co.id




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, August 29, 2012

Adakah benar Neil Armstrong mualaf?

Berita mengenai angkasawan Amerika Syarikat, Neil Armstrong menjadi mualaf selepas mendengar suara azan di bulan, dibantah lelaki itu. Armstrong menyatakan dia tidak pernah mendengar suara azan ketika berada di bulan, apatah lagi mengucapkan dua kalimah syahadat sebagai syarat masuk Islam.

Ya, bersama dua rakannya Buzz Aldrin dan Michael Collins, Armstrong disebut-sebut berjaya mendarat dan berjaya menjejakan kaki di bulan. Lewat misi Apollo 11, trio angkasawan NASA itu mencatatkan namanya di dalam buku-buku sejarah sebagai manusia pertama yang menjejakkan kaki di bulan tersebut. Tapi, di sebalik kejayaan tersebut, ada cerita yang masih menyisakan misteri, yakni kisah Armstrong menjadi muslim setelah mendengar suara azan ketika berada di orbit bumi.
Entah dari mana khabar bila sekembali dari bulan Armstrong terus menjadi umat Nabi Muhammad SAW. Selain itu sepanjang hidupnya, Armstrong terkenal sebagai seorang yang tertutup kepada media. Tapi dugaan ia menjadi muslim bermula ketika Armstrong melawat Mesir pada 1970.

Di masa bercuti di negeri para nabi tersebut, Armstrong didakwa mendengar suara azan. Ia disebut-sebut mendengar panggilan solat bagi umat Islam itu ketika sedang makan di sebuah restoran di Kaherah. Kepada seorang pelayan restoran tersebut, Armstrong yang meninggal dunia pada usia 82 tahun, Ahad (26/8) kelmarin, mengaku mendengar suara serupa ketika sedang di bulan. Setelah itu ia didakwa memeluk Islam. (Baca: Neil Armstrong Tutup Usia).

Malangnya, ayah tiga anak itu tidak mengklarifikasi khabar tersebut. Armstrong tidak membenarkan atau menafikan khabar tersebut. Sejumlah media, seperti answering-islam.org, Jurnal Arabia, dan wiki-islam menulis berita kontroversi Armstrong masuk Islam adalah hoax alias cerita bohong. Mereka menuding khabar tersebut adalah cara Barat untuk memperbodohkan umat Islam di seluruh dnia.

Namun, ketika berbincang dengan angkasawan Malaysia, Zaid Zahari di sebuah acara televisyen, Armstrong akhirnya buka suara. Ia mengaku membatah semua khabar tersebut. Ia menyatakan tidak pernah mendengar suara azan di bulan. Ia juga menegaskan dirinya bukan seorang muslim. "Satu-satunya perkara yang sukar dalam misi Apollo adalah berupaya membantah kebenarannya," kata Armstrong.

Sayangnya, tak sedikit umat Islam yang terlanjur percaya dengan hoax tersebut. Tak pelak, kisah Armstrong mendengar azan dan menjadi mualaf pun tetap menjadi misteri yang bakal terkubur rapat seiring upacara pengkebumiannya yang digelar secara tertutup, Jumaat (31/8) ini. Sumber republika.co.id

Makanlah yang halal agar doa mustajab


Dibacakan ayat disisi Rasulullah, "Wahai sekalian manusia makanlah oleh kamu apa-apa yang ada di muka bumi secara halal lagi baik".

Lalu Sa'ad bin Abi Waqqash berdiri seraya berkata, "Ya Rasulullah doakan aku agar Allah menjadikan aku sebagai hamba yang dikabulkan doanya". Maka Nabi Muhammad bersabda kepadanya, "Wahai Sa'ad makanlah yang halal (baik zat atau caranya), nescaya doa-doanya dimakbulkan Allah".

"Demi Dzat yang jiwa Nabi Muhammad berada dalam genggaman kuasaNya, seorang hamba apabila ia memasukkan sesuap barang haram dalam mulutnya, maka amal ibadahnya tidak akan diterima selama 40 hari, dan siapa saja seorang hamba yang tumbuh dagingnya dari barang yang haram, maka nerakalah yang lebih pantas jadi tempat tinggalnya "(HR Thabarani).

Jadi rezeki dan makanan yang halal membuat Allah Ridho untuk mengijabah doa-doa kita dan hidup selalu dalam keberkatan Allah, sebaliknya yang haram walau sesuap membuat doa dan semua amal ibadah tidak berkat dunia akhirat.

Inilah jawapan mengapa doa dan hidup kita tidak berkat, "Allahumma ya Allah berkati kami dengan rezeki dan makanan yang halal ... aamiin".
sumber republika.co.id

8 kemungkaran di Hari Raya

Hari raya 'Aidil Fitri adalah hari yang selalu dinanti-nanti kaum muslimin. Tak ada satu pun di antara kaum muslimin yang ingin kehilangan moment berharga tersebut. Selain itu di negeri kita, selain memeriahkan Idul Fithri atau lebaran, tidak sedikit pula yang berangkat mudik ke kampung halaman. Di antara alasan mudik adalah untuk mengunjungi kerabat dan saling bersilaturahim. Namun ada beberapa perkara yang perlu dikritik ketika itu, iaitu beberapa amalan yang keliru dan mungkar. Satu sisi, amalan tersebut hanyalah tradisi yang memang tidak pernah ada dalil yang menyokong dalam Islam dan ada pula yang termasuk maksiat.

Pertama: Tasyabbuh (meniru-niru) orang kafir dalam berpakaian. Terutama kita lihat bagaimana model pakaian muda-mudi saat ini ketika hari raya, tidak mencerminkan bahawa mereka muslim ataupun bukan. Sukar membezakan ketika melihat pakaian yang mereka kenakan. Sungguh Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam telah bersabda,
من تشبه بقوم فهو منهم

"Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk bahagian daripada mereka" [1] Menyerupai orang kafir (tasyabbuh) ini terjadi dalam hal pakaian, penampilan dan kebiasaan. Tasyabbuh di sini diharamkan berdasarkan dalil Al-Quran, As Sunnah dan kesepakatan para ulama (ijma '). [2]

Kedua: Mendengar dan bermain muzik / nyanyian / nasyid di hari raya. Imam Al Bukhari membawakan dalam Bab "Siapa yang menghalalkan khomr dengan selain namanya" sebuah riwayat dari Abu 'Amir atau Abu Malik Al-Asy'ari telah menceritakan bahawa dia tidak berdusta, lalu beliau menyampaikan sabda Nabi shallallahu' alaihi wa sallam,

ليكونن من أمتى أقوام يستحلون الحر والحرير والخمر والمعازف, ولينزلن أقوام إلى جنب علم يروح عليهم بسارحة لهم, يأتيهم - يعنى الفقير - لحاجة فيقولوا ارجع إلينا غدا. فيبيتهم الله ويضع العلم, ويمسخ آخرين قردة وخنازير إلى يوم القيامة

"Sungguh, benar-benar akan ada di kalangan umatku sekelompok orang yang menghalalkan zina, sutera, khamr, dan alat muzik. Dan beberapa kumpulan orang akan singgah di lereng gunung dengan binatang ternak mereka. Seorang yang fakir mendatangi mereka untuk satu keperluan, lalu mereka berkata, 'Kembalilah kepada kami esok hari.' Kemudian Allah mendatangkan siksaan kepada mereka dan menimpakan gunung kepada mereka serta Allah mengubah sebahagian mereka menjadi kera dan babi hingga hari kiamat. "[3] Jika dikatakan menghalalkan musik, berarti muzik itu haram. [4]

Ibnu Mas'ud berkata, "Nyanyian menumbuhkan kemunafikan dalam hati sebagaimana air menumbuhkan sayuran." Fudhail bin Iyadh mengatakan, "Nyanyian adalah mantera-mantera zina." Adh Dhohak mengatakan, "Nyanyian itu akan merosakkan hati dan akan mendatangkan kemurkaan Allah." [ 5]

Imam Asy Syafi'i rahimahullah berkata, "Nyanyian adalah suatu hal yang sia-sia yang tidak kusukai kerana nyanyian itu adalah seperti kebatilan. Siapa saja yang sudah kecanduan mendengar nyanyian, maka persaksiannya tertolak. "[6] Ibnu Taimiyah rahimahullah mengatakan," Tidak ada satu pun daripada empat ulama mazhab yang berselisih pendapat mengenai haramnya alat muzik. "[7]

Ketiga: Wanita berhias diri ketika keluar rumah. Padahal seperti ini diharamkan di dalam agama ini berdasarkan firman Allah,

وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الأولى

"Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu ber-tabarruj seperti orang-orang jahiliyyah pertama." (QS. Al Ahzab: 33). Abu 'Ubaidah mengatakan, "Tabarruj adalah menampakkan kecantikan dirinya." Az Zujaj berkata, "Tabarruj adalah menampakkan perhiasaan dan setiap perkara yang boleh mendorong syahwat (godaan) bagi kaum lelaki." [8] Seharusnya berhias diri menjadi penampilan istimewa si isteri di hadapan suami dan ketika di rumah sahaja, dan bukan di hadapan khalayak ramai.

Keempat: Berjabat tangan dengan wanita yang bukan mahrom. Fenomena ini merupakan musibah di tengah kaum muslimin apatah lagi di hari raya. Tidak ada yang selamat dari musibah ini kecuali yang dirahmati oleh Allah. Perbuatan ini dilarang berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam,

كتب على ابن آدم نصيبه من الزنى مدرك ذلك لا محالة فالعينان زناهما النظر والأذنان زناهما الاستماع واللسان زناه الكلام واليد زناها البطش والرجل زناها الخطا والقلب يهوى ويتمنى ويصدق ذلك الفرج ويكذبه

"Setiap anak Adam telah ditakdirkan bahagian untuk berzina dan ini suatu yang pasti terjadi, tidak boleh tidak. Zina kedua-dua mata adalah dengan melihat. Zina kedua telinga dengan mendengar. Zina lisan adalah dengan berbicara. Zina tangan adalah dengan meraba (menyentuh). Zina kaki adalah dengan melangkah. Zina hati adalah dengan menginginkan dan berangan-angan. Lalu kemaluanlah yang nanti akan membenarkan atau mengingkari yang demikian. "[9] Jika kita melihat pada hadis di atas, menyentuh lawan jenis-yang bukan isteri atau bukan mahrom-diistilahkan dengan zina. Hal ini bererti menyentuh lawan jenis adalah perbuatan yang haram kerana berdasarkan kaedah usul 'apabila sesuatu dinamakan dengan sesuatu lain yang haram, maka menunjukkan bahawa perbuatan tersebut juga haram'. "[10]

Lihat pula bagaimana contoh dari suri tauladan kita sendiri. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

إني لا أصافح النساء إنما قولي لمائة امرأة كقولي لامرأة واحدة أو مثل قولي لامرأة واحدة

"Sesungguhnya aku tidak akan bersalaman dengan wanita. Perkataanku terhadap seratus wanita adalah seperti perkataanku kepada seorang wanita, atau seperti perkataanku untuk satu wanita. "[11]

Kelima: Mengkhususkan ziarah kubur pada hari raya 'ied. Kita memang diperintahkan untuk ziarah kubur sebagaimana sabda Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam,

فزوروا القبور فإنها تذكر الموت

"Sekarang ziarah kuburlah kerana itu akan lebih mengingatkan kematian." [12] Namun tidaklah tepat diyakini bahawa setelah Ramadhan adalah masa terbaik untuk menziarahi kubur orang tua atau kerabat (yang dikenali dengan "nyadran"). Kita boleh setiap saat melakukan ziarah kubur agar hati kita semakin lembut kerana mengingat kematian. Masalahnya, jika seseorang mengkhususkan ziarah kubur pada waktu tertentu dan meyakini bahawa setelah Ramadhan (saat Aidil Fitri) adalah masa utama untuk nyadran atau nyekar. Ini sungguh suatu kekeliruan kerana tidak ada asas dari ajaran Islam yang menuntunkan hal ini.

Keenam: Tidak sedikit dari yang memeriahkan Aidil Fitri meninggalkan solat lima waktu kerana sibuk bersilaturahmi. Kaum lelaki pun tidak memperhatikan solat berjemaah di masjid. Demi Allah, sesungguhnya ini adalah salah satu bencana yang amat besar. Padahal Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam telah bersabda,

العهد الذى بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر

"Perjanjian antara kami dan mereka (orang kafir) adalah mengenai solat. Barangsiapa meninggalkannya maka dia telah kafir. "[13]

'Umar bin Khottob rahimahullah pernah mengatakan di akhir-akhir hidupnya,

لا إسلام لمن ترك الصلاة

"Tidaklah disebut muslim orang yang meninggalkan solat." [14]

Ibnul Qayyim rahimahullah mengatakan, "Kaum muslimin tidaklah berselisih pendapat (sepakat) bahawa meninggalkan solat wajib (solat lima waktu) dengan sengaja adalah dosa besar yang paling besar dan dosanya lebih besar dari dosa membunuh, merampas harta orang lain, zina, mencuri, dan minum minuman keras. Orang yang meninggalkannya akan mendapat hukuman dan kemurkaan Allah serta mendapatkan kehinaan di dunia dan akhirat. "[15]

Adapun mengenai hukum solat jemaah, menurut pendapat yang kuat adalah wajib bagi kaum lelaki. Di antara yang menunjukkan bahawa solat jemaah itu wajib adalah sabda Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam,

والذى نفسى بيده لقد هممت أن آمر بحطب فيحطب, ثم آمر بالصلاة فيؤذن لها, ثم آمر رجلا فيؤم الناس, ثم أخالف إلى رجال فأحرق عليهم بيوتهم

"Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, ingin kiranya aku memerintahkan orang-orang untuk mengumpulkan kayu bakar, kemudian aku perintahkan mereka untuk menegakkan solat yang telah dikumandangkan azannya, lalu aku memerintahkan salah seorang untuk menjadi imam, lalu aku menuju orang-orang yang tidak mengikuti solat jemaah, kemudian aku bakar rumah-rumah mereka ". [16]

Imam Asy Syafi'i rahimahullah mengatakan,

وأما الجماعة فلا ارخص في تركها إلا من عذر

"Adapun solat jemaah, aku tidak memberi keringanan bagi seorang pun untuk meninggalkannya kecuali bila ada uzur." [17]

Ketujuh: Begadang saat malam 'Aidil Fitri untuk takbiran hingga pagi sehingga kadang tidak mengerjakan solat subuh dan solat' ied di pagi harinya. Diriwayatkan dari Abi Barzah, beliau berkata,

أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - كان يكره النوم قبل العشاء والحديث بعدها

"Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam membenci tidur sebelum solat' Isya dan berbual selepas itu." [18]

Ibnu Baththal menjelaskan, "Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam tidak suka begadang selepas solat' Isya kerana beliau sangat ingin melaksanakan solat malam dan khuatir jika sampai luput dari solat subuh berjemaah. 'Umar bin Al-Khattab sampai-sampai pernah memukul orang yang begadang setelah solat Isyak, beliau berkata, "Apakah kalian sekarang begadang di awal malam, nanti di akhir malam tertidur lelap?!" [19]

Takbiran yang dilakukan juga sering mengganggu kaum muslimin yang hendak berehat padahal hukum mengganggu sesama muslim adalah terlarang. Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam bersabda,

المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده

"Muslim (yang baik) adalah yang tidak mengganggu muslim yang lain dengan lisan dan tangannya." [20] Ibnu Baththal berkata, "Yang dimaksudkan dengan hadis ini adalah dorongan agar seorang muslim tidak menyakiti kaum muslimin yang lain dengan lisan, tangan dan seluruh bentuk menyakiti lain . Al Hasan Al Bashri mengatakan, "Orang yang baik adalah orang yang tidak menyakiti walaupun itu hanya menyakiti seekor semut". "[21] Perhatikanlah perkataan yang sangat bagus dari Al Hasan Al Basri. Seekor semut kecil saja dilarang disakiti, lantas bagaimana dengan manusia yang punya akal dan perasaan disakiti dengan suara bising atau mungkin lebih dari itu?!

Kelapan: Memeriahkan 'Idul Fithri dengan mercun. Selain mengganggu kaum muslimin lain sebagaimana dijelaskan di atas, mercun juga adalah suatu bentuk pembaziran. Kerana pemborosan kata Ibnu Mas'ud dan Ibnu 'Abbas adalah menginfakkan sesuatu bukan pada jalan yang benar. Qotadah mengatakan, "Yang namanya tabdzir (pembaziran) adalah mengeluarkan nafkah dalam berbuat maksiat pada Allah, pada jalan yang keliru dan pada jalan untuk berbuat kerosakan." [22] Allah Taala berfirman,

ولا تبذر تبذيرا إن المبذرين كانوا إخوان الشياطين

"Dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan. "(Surah Al Isro ': 26-27). Ibnu Katsir mengatakan, "Allah ingin membuat manusia menjauhi sikap boros dengan mengatakan:" Dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan ". Dikatakan demikian kerana orang yang bersikap boros menyerupai setan dalam hal ini. [23]

Akhir kata: "Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selama aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali. "(QS. Hud: 88)

Segala puji bagi Allah yang dengan nikmat-Nya segala kebaikan menjadi sempurna.

sumber muslim.or.id

Hikmah, harga segelas air...

Suatu ketika, Khalifah Harun Al-Rasyid duduk gelisah. Untuk meringankan beban fikirannya, ia mengundang ulama terkemuka pada masanya, Abu As-Sammak. "Nasihatilah aku!" Pinta Khalifah.

Pada saat yang sama, pelayan membawa segelas air untuk Khalifah. Sebelum minum, Abu As-Sammak berkata, "Tunggu sebentar. Seandainya dalam keadaan sangat haus, sedangkan segelas air ini tidak kau peroleh, berapakah harga yang kau siap bayar? Jawablah dengan jujur! "

"Setengah dari kekayaanku," jawab Khalifah.

Sang ulama pun mempersilakan khalifah minum. Selesai minum, Abu As-Sammak bertanya lagi, "Seandainya air tadi mendesak untuk dikeluarkan, tapi kau tak mampu mengeluarkannya, berapakah yang akan engkau bayarkan agar ia keluar?"
Khalifah menjawab, "Setengah dari kekayaanku."

"Kalau demikian, sedarilah bahawa seluruh kekayaan dan kuasa yang ada di sisimu, nilainya hanya segelas air. Tidak wajar diperebutkan dan dipertahankan tanpa hak. Ketahuilah, betapa banyak nikmat Allah selain segelas air itu yang telah engkau nikmati sehingga tidak wajar jika engkau tidak mensyukurinya, "nasihat Abu As-Sammak kepada Harun Al-Rasyid.

Dialog ringkas di atas memberikan pelajaran berharga. Pertama, hendaklah para penguasa negeri (umara) dalam semua peringkat untuk sentiasa meminta dan mendengar nasihat para ulama. Selagi para umara masih mendengar nasihat ulama, negeri ini akan selamat dari murka Allah.

Kedua, nilai segelas air. Air sangat berharga dalam kehidupan manusia. Manusia akan mati jika kekurangan cecair (dehidrasi). Air adalah awal dan sumber kehidupan alam semesta. Allah turunkan air yang tidak masin dengan kadar yang tertentu agar mendatangkan kebaikan kepada manusia dan alam semesta. (Surah Al-Waqi'ah [56]: 68-70).

Bumi yang kering akan kembali subur, binatang yang kehausan dan kepanasan akan tersenyum dengan air, dan tanam-tanaman akan tumbuh dengan subur serta rezeki akan melimpah tumbuh dari perut bumi. (Surah [2]: 22, [7]: 57, dan [14]: 32).

Bila makan dan minum yang paling nikmat? Yakni, ketika lapar dan haus. Itulah sebabnya Allah SWT mewajibkan kita puasa. Salah satunya, agar enak makan dan minum. Tetaplah lapar, kerana hanya orang lapar yang mengerti erti sebutir nasi. Tetaplah haus kerana hanya orang haus yang mengerti erti setetes air. Itulah makna bersyukur sebagai salah satu destinasi puasa. (Surah [2]: 185).

Meskipun lapar dan haus, makan dan minumlah mengikut keperluan (keperluan) dan jangan berlebihan. (Surah [2]: 60, [7]: 31, [20]: 81). Bagi yang tidak enak makan, tak perlu minum ubat nafsu makan. Tapi cukup dengan berpuasa, nescaya baik akibatnya (Surah [2]: 184).

Makna berikutnya, makan yang enak adalah ketika makan bersama orang-orang lapar, baik kerana puasa mahupun kemiskinan. Memberi hidangan berbuka akan dibalas dengan pahala orang yang berpuasa. Begitu juga memberi makan anak yatim dan dhuafa. (Surah [76]: 8-10).

Jangan makan bersama orang yang kenyang. Sebab, kenikmatan akan hilang dan akhirnya makanan dibuang-buang. Itulah kekufuran (QS [2]: 152) dan perbuatan syaitan (Surah [17]: 26).
sumber republika.co.id


Subhanallah, 25 perkara berkaitan dengan tubuh badan

Tubuh manusia menyimpan pelbagai misteri yang sangat mengagumkan. Di sini 25 fakta dari tubuh manusia dan masih banyak yang belum diketahui.

Tubuh manusia terdiri dari berbagai macam organ dan rangkaian yang boleh bekerja sama, hal ini membuat seseorang boleh hidup dengan baik. Semua koordinasi sel dan organ membuat tubuh menjalankan fungsi yang sempurna.
Ini 25 fakta tentang tubuh manusia, seperti dilaporkan Healthmad iaitu:

Dalam tubuh manusia, sekitar 3 juta sel mati setiap minit.

Zarah debu yang ditemui di rumah sebahagian besar berasal dari kulit mati tubuh manusia

Otak relatif lebih aktif pada malam hari dalam satu hari

Otak terdiri daripada 80 peratus air

Rata-rata orang setiap hari kehilangan sekitar 60 hingga 100 helai rambut
Otot terkuat dalam tubuh manusia adalah lidah

Mata dan hidung selalu tumbuh, tapi mata tetap dengan ukuran yang sama dari awal.

Sel telur perempuan adalah sel terbesar dalam tubuh dan sperma laki-laki adalah sel terkecil

Untuk mengambil satu langkah, tubuh manusia menggunakan sekitar 200 otot.

Ada sekitar 1 trilion bakteria ditemui pada masing-masing kaki

Sekitar 6 bulan sebelum bayi lahir, gigi sudah mula tumbuh tapi belum muncul ke permukaan gusi.

Kotoran telinga lebih banyak disekresikan oleh tubuh apabila orang merasa takut

Sekitar 36.000 galon darah dipam oleh jantung setiap hari

Ada sekitar 250.000 kelenjar peluh yang ditemui pada sepasang kaki manusia

Setiap manusia pada saat konsepsi (persenyawaan benih) menghabiskan sekitar setengah jam sebagai sel tunggal

Untuk menghasilkan suara ketika bercakap digunakan sekitar 72 otot

Jantung perempuan berdetak lebih cepat daripada jantung lelaki

Semua fungsi tubuh berhenti apabila anda bersin termasuk jantung, selama sekitar satu saat

Sekitar 15 juta sel darah boleh hancur setiap saat

Laki-laki boleh mengalami ereksi setiap satu setengah jam ketika tidur

Ada sekitar 120 juta hubungan seksual yang berlangsung setiap hari di seluruh dunia

Ada sekitar 31.500 kata yang diucapkan manusia setiap hari

Saat terlalu banyak makan, keupayaan pendengaran manusia menjadi berkurang.

Golongan darah O adalah golongan darah yang paling umum di dunia
Manusia tidak merasa geli apabila menggelitik tubuhnya sendiri.


Tuesday, August 28, 2012

Misteri Neil Armstrong

Neil Alden Armstrong berjalan di permukaan Bulan dalam masa dua jam dan 32 minit. Langkah Armstrong di Bulan pada 20 Julai 1969 itu jadi momentum bersejarah. Ketika itulah lahir pernyataan Armstrong yang terkenal, 'one small step for a man, one giant leap for mankind'.

Rakan Armstrong, Edwin 'Buzz' Aldrin, mengikutinya di belakang. Aldrin hanya berjalan kurang dari 15 minit. Kedua astronaut tersebut kemudian memancangkan bendera Amerika Syarikat (AS), mengumpulkan sampel batuan, dan mengambil gambar sebelum kembali ke pesawat mereka.

Armstrong, yang hingga kini dipercayai sebagai manusia pertama yang berjalan di Bulan, menghembuskan nafas terakhir pada Ahad (26/8) dalam usia 82 tahun. Astronaut asal Wapakoneta, Ohio, Amerika Syarikat, itu meninggal akibat komplikasi prosedur jantung.
Sepanjang hidupnya, Armstrong dua kali melakukan perjalanan ke luar angkasa. Pertama apabila dia menjadi ketua pada misi pesawat Gemini 8 pada 1966. Perjalanan tersebut hampir berakhir pada bencana dan membuat Armstrong sempat kemurungan. Akan tetapi, pada misi keduanya bersama Apollo 11, Armstrong bersama Aldrin dan Michael Collins berjaya membuat sejarah dengan mendarat di Bulan. Perjalanan tersebut menghabiskan masa empat hari dengan jarak tempuh hampir 250 ribu batu atau sekitar 402 ribu kilometer.

Sekembalinya dari Bulan, ketiga astronaut itu dialu-alukan sebagai pahlawan. Tidak seperti Yuri Gagarin, kosmonaut asal Kesatuan Soviet yang merupakan manusia pertama melakukan perjalanan ke luar angkasa, ia tidak mahu masuk ke dalam ingar-bingar dunia selebriti.
Minatnya untuk melakukan perjalanan ke luar angkasa memang menjadi keinginan Armstrong sejak kecil. Sedari usia kanak-kanak, lelaki kelahiran 5 Ogos 1930 itu sudah menjadi juruterbang. Ia bahkan telah mendapatkan izin pilotnya dalam usia 16 tahun.

Pada masa remajanya Armstrong mempelajari teknik penerbangan dan berjaya mendapatkan ijazah dari Purdue University dan University of Southern California. Ia sempat berkhidmat untuk Angkatan Laut dan menjalani 78 misi peperangan semasa Perang Korea. "Ia adalah yang terbaik dan saya akan sangat merindukannya," kata Collins.

Seusai misi bersejarah di Bulan, Armstrong bekerja untuk NASA. Namun tak lama, ia keluar dari tempat tersebut dan mengajar teknikal di University of cincinatti hingga hampir satu dekad.
'' Banyak orang tidak tahu siapa Armstrong'', dengan kata-kata itulah Tom Wolfe memperkenalkan Neil Armstrong di dalam karya masterpiece-nya The Right Stuff. Armstrong adalah watak nyata yang ditulis Wolfe dalam bukunya tersebut.

Banyak misteri yang menyertai Armstrong, termasuk soal teori konspirasi yang menyatakan pendaratan manusia di Bulan adalah sebuah kebohongan. AS diduga melakukan kejuruteraan untuk memenangi Perang Dingin dengan Kesatuan Soviet dan membina imej selepas kekalahan dalam perang Vietnam. Debat soal ini telah berlangsung selama beberapa dekad.

Armstrong tidak banyak mengulas soal konspirasi ini. Dia hanya menyebut alasannya pergi ke Bulan adalah sifat manusia yang suka menghadapi cabaran. Beberapa laman internet dan blog juga pernah menyebut Armstrong menjadi Muslim setelah mendengar suara azan di Mesir kerana suaranya sama seperti yang pernah ia dengar ketika di Bulan. Namun, khabar itu tak pernah dapat dibuktikan.
Sumber reuters


Inilah Tiga Tingkat Kenikmatan Manusia

Dalam solat kita memanjatkan doa kepada Allah. "Ya Allah, tunjukkanlah kami jalan yang lurus. Yakni, jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat atas mereka. Bukan jalan orang-orang yang Engkau murkai dan orang-orang yang sesat. "(Surah al-Fatihah [1]: 6-7).

Siapakah orang-orang yang telah diberi nikmat itu? Allah SWT mempertegasnya dalam surah an-Nisa 'ayat 69, iaitu an-nabiyyin (para nabi), ashshiddiqin (orang-orang yang benar dan jujur), asy-syuhada (orang-orang yang mati syahid), dan ash-shalihin (orang -orang yang soleh).

Tentu saja, kenikmatan yang mereka perolehi tidak pada bendawi, tapi nikmat iman dan Islam. Itulah nikmat yang paling tinggi nilainya. Nikmat yang menjadikan segala nikmat duniawi menjadi berharga dan maslahat. Jika tanpa nikmat iman dan Islam, semuanya boleh menjadi malapetaka yang menjerumuskan.
Sungguh nikmat Allah SWT begitu banyak tak terhingga. Sekiranya kita menghitung, tak sanggup menghitungnya. Kerana itulah, Allah SWT tidak menyuruh kita menghitung, tapi bersyukur. (Surah [2]: 152,172, [31]: 12). Kenyataannya, sedikit sekali manusia yang bersyukur. (Surah [7]: 10, [14]: 34, [23]: 78, [67]: 23). "Lalu nikmat Tuhanmu mana lagi yang kaudustakan?" Sebanyak 31 kali diulang dalam surah ar-Rahman.

Ada tiga kategori kenikmatan yang sekaligus menjadi tingkatan yang ingin diraih manusia. Pertama, kenikmatan fizikal. Kategori ini paling rendah dan menjadi keperluan asas manusia (basic needs). Kenikmatan fizikal (material) berkaitan dengan jasmaniah, yakni makan dan minum (termasuk buang hajat), harta, tidur, dan seks. Tidak jauh dari sejengkal dari pusat ke atas (perut) dan ke bawah (kemaluan).

Kedua, kenikmatan sosial. Kalau manusia meraih nikmat fizikal, bererti dia telah memperoleh kelazatan dunia wi (lazaat) yang sifatnya individual. Tapi, dia belum mencapai kebahagian (assa'adah). Sebenarnya, binatang juga tidak boleh hidup tenang hanya dengan fizikal belaka. Mereka memerlukan keluarga dan masyarakat (sosial). Demikian pula manusia. Nikmat sekali hidup seorang yang masih punya isteri / suami, orang tua, kanak-kanak, ahli keluarga, sahabat, dan jiran yang baik. Jika tak bertemu, rasa rindu tak terkira. Keletihan dan penderitan sepanjang mudik pada Hari Raya terabai.

Ketiga, kenikmatan spiritual. Ketika seseorang memiliki harta, kedudukan, sihat, rumah yang indah, kenderaan yang bagus, isteri dan anak yang soleh, peduli pada tetangga dan kaum dhuafa, serta mustadh'afin. Masya Allah, nikmat sekali hidupnya. Tapi, kedua-dua nikmat tersebut masih nisbi dan boleh hilang tak berbekas dalam sekejap. Kedua kenikmatan itu akan lebih bermakna lagi jika kita meraih kenikmatan spiritual.

Kenikmatan spiritual bersifat rohaniah (ilahiah) yang diperolehi ketika seseorang berjaya membersihkan hati, fikiran, dan perbuatan dari segala macam keburukan (Surah [91]: 9-10). Sehingga, cahaya ilahi merasuk ke dalam kalbu, fikiran, dan perbuatan.

Dia akan merasakan nikmat menjalani keadaan apa pun. Musibah bukan lagi derita, melainkan jalan bahagia. Tidak hanya merasa nikmat ketika lapang, tetapi dalam derita dan perjuangan. Wallahu a'lam.
Sumber republika.co.id

HAKIKAT DISEBALIK KEBULURAN DI DUNIA

Di segenap ceruk, alam ini dipenuhi dengan hasil seni kreatif yang menjadi lambang kebesaran Allah SWT. Semua yang kita lihat, terpantul Kekuasaan dan Kemegahan-Nya. Limpahan rahmat-Nya kepada kita tidak terhitung. Hakikat ini diungkap Allah di dalam al-Quran dalam firmannya: 
Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkanNya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah an-Nahl: 18)

Hakikatnya, menciptakan semua ini sangatlah mudah bagi Allah. Sepertimana firmanNya :
Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi (dengan segala keindahannya); dan apabila Ia berkehendak (untuk menjadikan) suatu, maka Ia hanya berfirman kepadanya: “Jadilah engkau!” lalu menjadilah ia. (Surah al-Baqarah: 117)

Allah Yang Maha Besar dan Yang Maha Berkuasa menjadikan sesuatu, berupaya mencipta apa sahaja yang dikehendakiNya pada bila-bila masa. Adalah sangat mudah bagi Allah untuk mewujudkan keseimbangan jitu di dunia ini seperti sistem solar, Bima Sakti, hukum kosmik yang tidak terkira banyaknya dan kekayaan hasil bumi. Allah jugalah Pencipta kesemua unsur yang tidak terduga; daripada panasnya pancaran matahari sehinggalah kepada pantasnya perluasan alam; daripada kebendaliran air sehinggalah kepada kedudukan bumi di Bima Sakti, dan daripada jarak antara bulan dan bumi sehinggalah kepada nisbah gas di atmosfera. Allah menyatakan, adalah mudah bagi-Nya mencipta segala sesuatu seperti firmanNya: 
 “ Dan apakah mereka tidak memperhatikan bagaimana Allah Memulai penciptaan (makhluk), kemudian Dia Mengulanginya (kembali). Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah. (Surah al-Ankabut:19)

Apabila kita beranggapan Allah mencipta segala yang Dia ingini dengan kesempurnaan, pada bila-bila masa yang dikehendaki-Nya, kita akan lebih memahami bahawa Allah mencipta segala sesuatu yang menimpa manusia dengan hikmat Ilahi. Memang, sesungguhnya dalam setiap perkara yang terjadi ada ketentuan-Nya, ketetapan takdir-Nya yang ada sebab dan kebaikan. Tiada apapun yang berlaku dengan sendirinya tanpa sebab. Hatta sekecil perkara sekalipun seperti gugurnya daun berlaku dalam pengetahuan Allah, sebagai tanda kesenian-Nya yang sempurna, dengan sebab dan kebaikan.
“Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib. Tiada yang mengetahuinya melainkan Dia-lah sahaja; dan Ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut, dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata.” (Surah al-An’am, 59)

Maka, banyak peristiwa yang boleh dianggap sebagai kekurangan itu sebenarnya diciptakan dalam takdir demi kebaikan dan bersebab, dan sekali lagi, ini menunjukkan kebesaran dan seni kreatif Allah yang tiada akhirnya. Ada sebabnya manusia dijadikan fana, mudah terdedah kepada bahaya kuman dan dicipta sebagai makhluk lemah yang memerlukan tidur dan makanan. Oleh itu, manusia yang mampu berfikiran rasional dengan mudahnya dapat memahami bahawa hidup di dunia hanyalah sementara dan serba kekurangan. Jadi, dia tidak akan rasa terikat kepada dunia dan berpaling kepada Akhirat. Di samping itu, dia dapat melihat betapa lemahnya dia sebagai makhluk dan menghargai limpah kurnia-Nya dengan lebih baik.   
   

Sangat jelas apabila Allah mahukan sesuatu, Allah Yang Maha Berkuasa menjadikan segala sesuatu, tidak akan mencipta dunia ini sebagai tempat yang serba kekurangan. Akan tetapi, sebagai tempat percubaan, dunia diciptakan-Nya khusus dengan kekurangan. Misalnya, kelaparan adalah rasa khas yang dijadikan Allah. Tanpa ragu, sekiranya Allah mahu, perkara sebegini (lapar) tidak akan berlaku. Tapi sebenarnya, kelaparan dicipta untuk menguji dan memisahkan antara orang beriman daripada orang tidak beriman, mereka yang tabah dan menyerah diri kepada Allah daripada mereka yang menentang Allah. Hasil daripada semua ujian ini, mereka yang beriman akan mendapat ganjaran. Sepertimana yang diperlihatkan dalam contoh ini, terdapat banyak tujuan murni dalam semua perkara yang dianggap kekurangan. 

Sejajar dengan itu, kita dengan mudah memahami bahawa “kebuluran” juga dijadikanNya dengan sebab yang khusus. Semua kebuluran yang berlaku sepanjang sejarah ada sebabnya. Allah mahu menarik perhatian kita kepada sebab-sebab yang sesetengahnya mungkin seperti berikut:
“Dan (berhubung dengan hal kaum yang kufur ingkar) Allah memberikan satu contoh: Sebuah negeri yang aman damai dan tenteram yang didatangi rezekinya yang mewah dari tiap-tiap tempat, kemudian penduduknya kufur akan nikmat-nikmat Allah itu, maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang meliputi keseluruhannya disebabkan apa yang mereka telah lakukan. Dan demi sesungguhnya, mereka pun telah didatangi seorang Rasul dari kalangan mereka sendiri, lalu mereka mendustakannya; maka mereka pun ditimpa azab sedang mereka berkeadaan zalim.” (Surah an-Nahl, 112-113)

resimDetay-6Seperti yang diketahui, nabi-nabi adalah individu yang diredhai Allah, yang diciptakanNya untuk membimbing manusia ke jalan yang benar. Ada banyak sebab khusus dalam setiap peristiwa yang berlaku dalam satu golongan yang berpaling daripada pesuruh yang menyeru mereka untuk mempercayai Allah. Dalam al-Quran, Allah memperincikan keadaan bagi golongan pada masa lampau itu, yang berpaling setelah diberi amaran kepada mereka. Bahkan dalam ayat di atas, Allah kaitkan kisah golongan yang hidup dalam kemewahan dan aman tetapi ditimpa kebuluran akibat ketidaksyukuran mereka kepada Allah.

Dalam surah Yusuf juga terdapat kisah yang merujuk kepada golongan yang ditimpa kebuluran ini. Sebagai hukuman atau amaran dari Allah, kebuluran ini mungkin menimpa golongan tersebut akibat ketidakadilan yang dilakukan terhadap Nabi Yusuf (a.s) oleh mereka yang berpengaruh dalam golongan tersebut. Allah Maha Mengetahui. 

Usia yang kita hidup sekarang adalah waktu khusus yang ditunggu oleh semua orang beriman selama 1400 tahun. Ini adalah tempoh dengan kepentingan sejarah di mana Imam Mahdi (as) akan mula menyebarkan cahaya Allah di seluruh dunia dan Nabi Isa (a.s) akan kembali ke Bumi. Peristiwa ini diumumkan Nabi (saw). Dalam tempoh ini, sesuatu yang belum pernah berlaku telah berlaku dan akan terus berlaku.

Sebagaimana contoh-contoh yang disebut dalam al-Quran, penderitaan boleh datang tanpa disangka-sangka kepada mereka yang berpaling daripada amaran Allah, dari arah yang tidak diketahui. Andai kita perasan, setiap hari, orang terperangkap dalam pelbagai masalah yang mereka sendiri tidak tahu bagaimana mereka terjebak. Kurangnya kejujuran dan keakraban antara manusia, ketidakupayaan untuk berlapang dada dengan kecantikan, kesedihan dan kemurungan yang berterusan menjadi penderitaan yang tidak dapat mereka elakkan. Berpaling daripada agama Allah dan tunjuk ajar al-Quran dan keterikatan mereka kepada dunia yang sementara ini daripada kembali kepada hari Akhirat menyebabkan mereka menjalani kehidupan yang sengsara. Inilah sebenarnya penderitaan tersembunyi yang tidak pernah mereka ambil kira. Membiarkan diri bergelumang dengan keseronokan dunia dan melupakan tanggungjawab sebagai hamba Allah, menjerumuskan mereka kepada penderitaan yang tidak pernah mereka sangka. Apabila mereka lebih mengejar harta dunia, dunia meninggalkan mereka dengan lebih cepat dan mereka akan mendapati diri berada dalam kebencian, ketidakjujuran, dan penyakit psikologi. Akibatnya, mereka hilang kekuatan fizikal dan usia dalam masa yang singkat. Namun, pada masa Imam Mahdi (a.s) ini adalah tempoh manusia di seluruh dunia diseru secara terang-terangan untuk menyempurnakan tugas sebagai hamba Allah. Melalui pelbagai cara manusia terus-menerus diingatkan dengan tanda-tanda dan ayat-ayat al-Quran. Seseorang yang berpengetahuan tentang al-Quran dengan mudah mengetahui bahawa orang yang berpaling dari agama adalah yang pertama dibalas dengan hilangnya cinta dan kepekaan terhadap keindahan dan gagal untuk mencapai kebahagiaan hakiki. Krisis ekonomi yang terjadi pada zaman kita memberikan contoh bagi keadaan tersebut. Begitu banyak sehingga orang yang menghadapi kesulitan menutupi seluruh dunia dalam satu hari. Allah mengetahui kebenaran.
sumber harunyahya




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam