Saturday, September 29, 2012

Hikmah disebalik larangan bernafas ketika minum

Sebuah riwayat dari Tsumamah bin Abdullah menyebutkan, "Dahulu Anas bin Malik RA pernah bernafas di dalam bejana dua kali atau tiga kali, dan dia mengira Nabi SAW pernah melakukan hal itu." (HR. Bukhari)

Riwayat lain dari Abu Qatadah dan bapanya mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Apabila salah seorang di antara kamu minum, maka janganlah ia bernafas di bejana (gelas)."

"Dan jika salah seorang dari kamu buang air kecil maka janganlah ia memegang dzakar (kemaluannya) dengan tangan kanannya, jika membersihkan maka jangan membersihkan dengan tangan kanannya." (HR. Bukhari).

Sebahagian ulama mengatakan bahawa larangan bernafas di dalam bejana ketika minum sama seperti larangan ketika makan dan minum, sebab hal itu boleh menyebabkan keluarnya ludah sehingga boleh menjejaskan kebersihan air minum tersebut. Keadaan ini apabila dia makan dan minum dengan orang lain.

Adapun bila ia makan sendirian atau bersama keluarganya atau dengan orang yang tidak terganggu dengan caramu tersebut, maka hal itu tidak mengapa.

Imam Ibn Hajar Al-Asqalani pernah berkata, "Dan yang lebih bagus adalah menguatkuasakan larangan hadis Nabi tersebut, sebab larangan itu bukan untuk menghormati orang yang layak dihormati ataupun untuk mendapat penghargaan dari orang lain."

Imam Al-Qurtubi menambah pula, makna larangan itu adalah supaya bejana dan air tersebut tidak tercemar dengan air liur atau pun bau yang tidak sedap. (Fathul Bari, 10/94).

Demikianlah penjelasan para ulama kita. Para pakar kontemporari pun telah berusaha mengorek hikmah atas larangan tersebut. Mereka mengatakan ini adalah petunjuk yang indah yang diajarkan oleh Nabi kita Muhammad SAW dalam menyempurnakan akhlak. Sumber republika.co.id

Jaminan kesihatan semasa di zaman Khilafah ‘Abbasiyah

Abu Bakar Muhammad bin Zakaria al-Razi, atau dikenali sebagai Rhazes di dunia Barat, merupakan salah seorang pakar sains yang hidup antara tahun 251-313 H/865-925 M. Dia hidup pada zaman Khilafah Abbasiyah, bertepatan pada era lapan Khalifah. Mulai dari Khalifah al-Muntashir (861-862 M) hingga Khalifah al-Muqtadir (902-932 M).

Sebagai ilmuan sekaligus doktor, ar-Razi memberikan panduan kepada murid-muridnya, bahawa tujuan utama para doktor adalah menyembuhkan orang sakit lebih besar berbanding niat untuk mendapatkan upah atau ganjaran material yang lain. Mereka diminta memberikan perhatian kepada orang fakir, sebagaimana orang kaya mahupun pejabat negara. Mereka juga harus mampu memberikan motivasi kesembuhan kepada pesakitnya, walaupun mereka sendiri tidak yakin. Kerana keadaan fizikal pesakit banyak dipengaruhi oleh keadaan psikologinya ('Abdul Mun'im Shafi, Ta'lim at-Thibb' Inda al-Arab, hal. 279).

Perhatian di bidang kesihatan seperti ini tidak hanya terhad di bandar-bandar besar, bahkan di seluruh wilayah Islam, hingga sampai ke pelosok, bahkan di dalam penjara-penjara sekalipun. Pada era itu, sudah ada polisi Khilafah dengan rumah sakit keliling. Rumah sakit seperti ini masuk dari desa ke desa. Perlu dicatat di sini, Khilafah saat itu benar-benar memberikan perhatian di bidang kesihatan dengan perkhidmatan nombor satu, tanpa membezakan persekitaran, strata sosial dan tahap ekonomi.

Wazir Ali bin Isa al-Jarrah, yang menjadi wazir di masa Khalifah al-Muqtadir (908-932 M) dan al-Qahir (932-934 M), dan dikenali sebagai wazir yang adil dan ahli hadis yang jujur, juga penulis yang produktif , pernah menghantar surat kepada kepala doktor di Baghdad, "Aku berfikir tentang orang-orang yang berada dalam tahanan. Jumlah mereka banyak, dan tempatnya pun tidak layak. Mereka boleh diserang penyakit. Maka, anda harus menyediakan doktor-doktor yang akan memeriksa mereka setiap hari, membawa ubat-ubatan dan minuman untuk mereka, berkeliling ke seluruh bahagian penjara dan merawat mereka yang sakit. "(Ibn Qifthi, Tarikh al-Hukama ', hal. 148)

Wazir Ali sendiri dikenali kaya raya. Pendapatannya 700.000 dinar satu bulan. Tetapi, dari 700,000 Dinar itu, ia infakkan untuk kemaslahatan umat sebanyak 680.000 dinar. Termasuk untuk wakaf dan lain-lain.

Para Khalifah dan penguasa kaum Muslim di masa lalu, bukan hanya bergantung anggara negara. Kerana mereka juga ingin mendapatkan pahala yang mengalir, maka mereka pun mewakafkan sebahagian besar harta mereka untuk membiayai rumah-rumah sakit, rawatan dan perubatan pesakitnya. Di masa itu, dikenal istilah Waqf Khida 'al-Maridh (wakaf mengubah persepsi pesakit). Sebagai contoh, Saifuddin Qalawun (673 H/1284 M), salah seorang penguasa di zaman Abbasiyah, mewakafkan hartanya untuk memenuhi bayaran tahunan rumah sakit, yang ditubuhkan di Kaherah, iaitu rumah sakit al-Manshuri al-Kabir.

Dari wakaf ini juga gaji pekerja rumah sakit ini dibayar. Bahkan, ada pegawai yang secara khusus ditugaskan untuk berkeliling di rumah sakit setiap hari. Tujuannya untuk memberikan motivasi kepada para pesakit, dengan suara lirih yang boleh didengar oleh pesakit, walaupun tidak melihat orangnya. Bahkan, al-Manshur al-Muwahhidi, mengkhususkan hari Jumaat, selepas menunaikan solat Jumaat, untuk mengunjungi rumah sakit, khusus memberikan motivasi kepada pesakit.

Di antara motivasi para penguasa kaum Muslim kepada pesakit yang terkenal adalah ungkapan Wazir Ali al-Jarrah, "Mushibatun qad wajaba ajruha khairun min ni'matin la yu'adda syukruha (Musibah yang pahalanya sudah ditetapkan lebih baik berbanding dengan nikmat yang syukurnya tidak ditunaikan). Sumber globalmuslim.web.id

Hamas minta rakyat Gaza boikot kelab Barcelona

Warga Jalur Gaza Kecam Barcelona
Parti Politik Palestin, Hamas, yang mempunyai kuasa menetapkan Jalur Gaza, mengeluarkan satu kenyataan untuk menggalakkan warga Gaza memboikot Barcelona.

Dikutip dari AS.com, Jumaat (28/9), langkah itu ditempuh setelah Blaugrana dilaporkan mengundang bekas tentera Israel, Gilad Shalit untuk menonton "El Clasico" di Nou Camp pada Ahad (7/10) waktu setempat.

Shalit sempat diculik oleh pasukan bersenjata Hamas pada Jun 2006. Ia ditahan selama lima tahun sebelum dibebaskan sebagai opsyen pertukaran tahanan yang melibatkan pejuang Palestin pada Oktober 2011. Kerana itu, polisi pengurusan Barcelona yang secara khusus menghormati Shalit telah membuat marah Barcelonistas di sepanjang Jalur Gaza.

Para penyokong kelab gergasi Catalan itu memprotes melalui media sosial dan mengemukakan petisyen kepada kelab untuk melarang Shalit memasuki stadium. Bahkan The Prisoners Club of Gaza, kelab bola sepak yang bersekutu dengan Hamas membuat statemen keras berkaitan hal itu.

"Jemput Shalit merupakan usaha baru untuk menutupi kejahatan Zionisme dalam nama sukan. Bagaimana boleh sebuah kelab penting, yang pada masa lalu telah membela multikulturalisme dan humanisme, mengundang pembunuh dan jenayah seperti Shalit dan menunjukkan kepadanya kehormatan dan rasa hormat?" Demikian bunyi pernyataan itu .

Barcelona yang secara luas disokong di Palestin dan di Israel bertindak balas cepat kabar itu.

Pihak kelab menegaskan bahawa Shalit memang akan menghadiri pertandingan paling berprestij itu. Tetapi Naib Presiden Barcelona, Carles Vilarrubi membantah bahawa kopral Angkatan Bersenjata Israel (IDF) itu dijemput secara rasmi. Yang berlaku, kata Vilarrubi, Shalit diundang menonton perlawanan sebagai wartawan untuk surat khabar Israel, Yedioth Aharonot.

Menurut akhbar itu, Shalit telah diundang atas permintaan bekas menteri Israel Yitzhak Herzog, yang mempunyai hubungan rapat dengan mantan presiden Barcelona Joan Laporta. Sumber dari republika.co.id

Friday, September 28, 2012

Subhaanallah, Sabda Rasulullah S.A.W tentang Sendi dibuktikan sains modern

"Sesungguhnya setiap manusia dari kalangan anak Adam diciptakan dengan 360 sendi. Sesiapa yang bertakbir memahabesarkan Allah, bertahmid memuji Allah, bertasbih menyucikan Allah, dan beristighfar memohon keampunan kepada Allah, menyingkirkan batu dari jalanan, atau (menyingkirkan) duri atau tulang dari tengah jalanan, memerintahkan kebaikan, dan mencegah kemungkaran, sejumlah 360 sendi tersebut, maka hari itu ia telah berjalan sambil menjauhkan dirinya dari neraka. "(Shahih Muslim: 1007,2 / 698)

Suatu hal yang sangat mengagumkan bahawa dalam hadis Rasulullah ini disebutkan jumlah sendi pada tubuh manusia dengan sangat detail (360 sendi) di zaman yang pada saat itu belum berkembang anatomi tubuh dan jumlah kerangka tulang beserta sendi-sendi di dalamnya.
Dalam Ensiklopedia Global (The Global Encyclopedia) juga hanya disebutkan jumlah tulang dan klasifikasinya, namun tak dirinci. Ensiklopedia Britannica menggolongkan tulang-tulang dan tengkorak pada manusia dalam 3 kumpulan besar tanpa sekatan, iaitu:

- Struktur pusat yang meliputi: tulang belakang dan sebahagian besar tengkorak

- Struktur dalam yang meliputi: rongga dada, tulang rahang bawah, dan sebahagian organ-organ tulang rahang atas.

- Terminal Struktur yang meliputi: tulang-tulang pinggul (pelvis), tulang-tulang belikat, dan hujung-hujung pada tulang rawan.

Di dalam The Hatchinson Encyclopedia yang tersebar pada tahun 1995 juga menyebutkan jumlah tulang-tulang di dalam kerangka tubuh pada manusia hanya 206 sahaja.

Akan tetapi seorang Doktor muslim bernama Hamid Ahmad Hamid di dalam bukunya 'Perjalanan Iman di dalam tubuh manusia' ("The Journey of Faith inside the Human Body"), menyebutkan dengan sangat detail 360 sendi pada manusia, sebagaimana yang dinyatakan secara jelas sangat jelas oleh Rasulullah di dalam hadisnya 14 abad yang lalu.Adapun jumlah sendi tersebut adalah:

A. 147 sendi yang terdapat pada vertebrae / tulang belakang:
- 25 sendi di kawasan vertebrae / tulang belakang
- 72 sendi di antara vertebrae / tulang belakang dan costae / tulang rusuk.
- 50 sendi di antara vertebraetulang punggung.

B. 24 sendi pada thorax / dada:
- 2 sendi di antara 2 tulang dada dan rongga dada
- 18 sendi di antara dada dan rusuk
- 2 sendi di antara tulang selangka dan tulang bahu
- 2 sendi di antara tulang bahu dan dada.

C. 86 sendi area atas:
- 2 sendi di antara 2 tulang bahu
- 6 sendi di antara 2 siku tangan
- 8 sendi di antara 2 pergelangan tangan
- 70 sendi di antara tulang-tulang tangan.

D. 92 sendi area bawah:
- 2 sendi di antara 2 paha
- 6 sendi di antara 2 lutut
- 6 sendi di antara 2 mata kaki
- 74 sendi di antara 2 kaki
- 4 sendi di antara tulang lutut

E. 11 sendi gelang panggul:
- 4 sendi di antara tulang belakang dan tulang ekor
- 6 sendi di antara tulang pangkal paha
- 1 sendi pada simfisis pubis (pubic symphysis).

Jumlah keseluruhan adalah: 147 +24 +86 +92 +11 = 360 sendi.

Rangka manusia terdiri dari kumpulan tulang yang fungsinya menyokong tubuh dan memberinya bentuk, sekali gus melindungi alat-alat dan bahagian-bahagiannya, plus menyediakan permukaan yang kukuh yang menjadikan landasan urat.

Tanpa sendi yang telah disediakan Allah agar sebahagian besar tulang rangka manusia yang keras dapat bergerak, tentu manusia akan menderita banyak kesakitan, dan menghadapi pelbagai macam persoalan dan pelbagai kesulitan.
dari sinilah Rasulullah saw berwasiat kepada manusia untuk bersyukur kepada Allah setiap hari sesuai dengan (bersedekah) sekurang-kurangnya sejumlah sendi di tubuhnya jika memang tidak dapat melakukan lebih banyak lagi. Ketika manusia melakukan zikir, syukur, dan sedekah maka sesungguhnya dia tidak akan mampu memenuhi syukur kepada Allah walau untuk satu sendi dari 360 sendi yang telah diciptakan Allah di dalam tubuhnya.

Persoalannya, siapakah yang mungkin mengejarkan kepada Nabi Muhammad SAW bahawa setiap manusia diciptakan dengan 360 sendi? Siapakah yang mendorong Nabi Saw untuk menyelami hal-hal ghaib seperti ini? Allah. Jikalau Allah tidak menguatkan ilmu ini dengan ilmu dari sisiNya yang telah mendahului semua ilmu manusia, maka percuma saja ilmu yang diturunkan dan diilhamkan-Nya di dalam kitab-Nya kepada Nabi terakhir-Nya ini. Penyebutan masalah ini dalam hadis sahih yang dinisbatkan kepada Nabi saw sebagaimana yang dikaji di atas merupakan bukti tersendiri atas kenabian dan kerasulan hingga hari kiamat.

Thursday, September 27, 2012

SUBHANALLAH, TERBUKTI! SEMUA BENDA BERTASBIH MEMUJI ALLAH!: Penelitian Ultrasonic, seorang saintis Amerika masuk Islam

253855_135789526564505_1210165345_n.jpg (228×228)
Pada sebuah kajian ilmiah yang diberitakan oleh sebuah majalah sains terkenal, Journal of Plant Molecular Biologies, menyebutkan
bahawa sekumpulan ilmuwan yang mengadakan penyelidikan mendapatkan suara halus yang keluar dari sebahagian tumbuhan yang tidak boleh didengar oleh telinga biasa. Suara tersebut berjaya disimpan dan dirakam dengan sebuah alat perakam tercanggih yang pernah ada.

Juga ketika lafad Allah terdengar, getaran di atas suara (ultrasonic / ultra sound) tersebut berubah menjadi gelombang elektrik optik yang dapat ditangkap oleh monitor. Mukjizat ini membuat seorang saintis terkenal Amerika memilih masuk Islam.

Dilaporkan bahawa sebuah pasukan saintis dari Amerika mendapati bahawa sebahagian daripada tumbuh-tumbuhan khatulistiwa juga mengeluarkan frekuensi di atas suara tersebut. Dan itu hanya dapat ditangkap oleh peranti canggih.

Para saintis ini selama tiga tahun melakukan penyelidikan dan melihat fenomena seperti ini membuat mereka tercengang sangat hairan.

Para saintis berjaya menganalisis denyutan atau detak suara tersebut sehingga menjadi isyarat-isyarat yang bersifat cahaya elektrik (kahrudhoiyah) dengan sebuah alat canggih yang bernama oscilloscope.

Akhirnya para saintis tersebut boleh menyaksikan denyutan cahaya elektrik ini dapat diubah menjadi gelombang elektrik optik dan lebih dari 1000 kali dalam satu saat persekon berulang-ulang!

Prof. William Brown (alm.) yang memimpin para pakar sains untuk mengkaji fenomena tersebut mengisyaratkan setelah dicapainya hasil bahawasanya tidak ada tafsiran ilmiah atas fenomena tersebut.

Padahal seperti diakui oleh sang profesor bahawa pihaknya telah menyerahkan hasil kajian mereka kepada universiti-universiti serta pusat-pusat kajian di Amerika dan Eropah, akan tetapi semuanya tidak sanggup menafsirkan fenomena malah semuanya tercengang tidak tahu harus komentar apa.

Saat pasukan ini membuktikan penemuan mereka di hadapan sebuah pasukan penyelidik Britain. Kebetulan dalam pasukan itu ada seorang yang beragama Islam.

Setelah melakukan uji cuba selama lima hari, saintis Inggeris juga menjadi terkagum-kagum dengan apa yang mereka lihat. Namun, saintis muslim ini mengatakan bahawa hal ini sudah diyakini oleh kaum muslimin sejak 1400 tahun yang lalu.

Mereka yang mendengar ucapan itu memintanya untuk lebih jauh menjelaskan masalah yang disebutnya. Ia kemudian membaca ayat dalam Al-Quran yang berbunyi:

"Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tak ada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun. "(QS: Israa ': 44).

Tidaklah suara denyutan halus tersebut melainkan lafadz jalalah (nama Allah Subhanahu wa Ta'ala) sebagaimana tampak dalam skrin. Maka keheningan dan kehairanan yang luar biasa menghiasi dewan di mana ilmuwan tersebut berbicara.

Subhanallah, Maha Suci Allah! Ini adalah salah satu mukjizat dari sekian mukjizat agama yang haq ini! Segala sesuatu bertasbih mengagungkan nama Allah Subhanahu wa Ta'ala. Akhirnya orang yang bertanggung jawab terhadap kajian ini, iaitu Profesor William Brown menemui sang ilmuwan muslim untuk membincangkan tentang agama yang dibawa oleh seorang Nabi yang ummi (tidak boleh baca tulis) sebelum 1400 tahun lalu tentang fenomena ini.

Maka ilmuwan tersebut pun menerangkan kepadanya tentang Islam, setelah itu ia memberikan hadiah Al-Qur'an dan terjemahnya kepada sang profesor.

Selang beberapa hari selepas itu, Profesor William mengadakan ceramah di Universiti Carnegie Mellon, ia berkata:

"Dalam hidupku, aku belum pernah menemui fenomena semacam ini selama 30 tahun menekuni pekerjaan ini, dan tidak ada seorang saintis pun dari mereka yang melakukan pengkajian yang sanggup menafsirkan apa makna dari fenomena ini."

"Begitu pula tidak pernah ditemui kejadian alam yang boleh menafsirinya. Akan tetapi satu-satunya tafsir yang boleh kita dapati adalah dalam Al-Quran. Hal ini tidak memberikan pilihan lain buatku selain mengucapkan Syahadatain "

Profesor ini telah mengumumkan Islamnya dihadapan para hadirin yang sedang terkejut. Kemuliaan hanyalah bagi Islam, ketika seorang ilmuwan sedar dari kelalaiannya, dan mengetahui bahawa agama yang haq ini adalah Islam. Sumber globalmuslim.web.id

Wednesday, September 26, 2012

Berniat menentang Islam tetapi akhirnya memeluk Islam

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/318453_141361816007276_1025949471_n.jpg
Ibrahim Killington, semula ingin menyertai tentera untuk melawan Islam, tapi kemudian hatinya terpaut oleh Al Quran dan Islam!

Berikut ini adalah kisah seorang mualaf asal Inggeris. Berpunca dari keinginan untuk mengkaji paganisme dan "bahkan" berniat bergabung dalam tentera untuk melawan Islam, namun akhirnya boleh mencari cahaya dan hidayah Islam,
ini kisahnya:

My name is Ibrahim Killington.

Sebelum saya menuju Islam, hidup saya benar-benar tertumpu pada minuman (mabuk-mabukan), ubat-ubatan (ganja, dadah, ekstasy), dan bersenang-senang semata.

Seluruh tujuan hidup saya hanya untuk bersenang-senang, ketawa, dan tidak ada yang dilakukan lagi selain bersenang-senang, mungkin sampai mati, dan berkumpul dengan orang-orang yang mempunyai kebiasaan yang sama, dan tentunya itu tidak membuat diri menjadi semakin lebih baik.

Pengalaman pertama saya mengenal Islam adalah pada saat terjadi serangan 9/11. (Lihat juga video kami pada bahagian video,-Salah satu video terbaik-memberikan bukti, "Konspirasi Tragedi WTC dan bukti dilakukan" orang dalam "sendiri).

Saya ingat saya masih sangat muda pada waktu itu, saya tidak sepenuhnya menyedari apa yang sedang berlaku. Bahkan, saya berlari ke teman-teman saya setelah melihat laporan berita itu, dan saya mengatakan kepada mereka bahawa "Pelancong" (salah pengucapan = orang yang melancong / Berliburan ke suatu tempat) telah menyatakan perang terhadap Amerika .. kerana saya belum pernah mendengar tentang pengganas sebelumnya.

Dan ketika perang itu berlangsung, saya melihat semakin banyak maklumat tentang perang di Afghanistan, saya mula memahami bahawa orang-orang "yang diperangi ini" adalah Muslim. Kaum Muslim melakukan kekejaman dahsyat di seluruh dunia, begitu katanya yang terus di "bombardment" (= bertubi-tubi) di gencarkan oleh media-media. Saya mula sangat membenci Islam. bahkan saya cuba untuk bergabung dengan tentera sebayak tiga kali dengan maksud agar boleh pergi ke sana (Afghanistan), dan membunuh banyak muslim yang saya boleh, sebagai bahagian demi membela negara serta melindungi dan memberi rasa aman bagi keluarga saya. Saya fikir pada masa itu mereka adalah jenayah besar dunia.

Mencari Islam

Saya selanjutnya mula mendengar lebih banyak tentang Islam, kali terakhir saya melamar tentera, saya datang ke stesen radio, pada waktu itu saya mendengar radio yang mendedahkan tentang teori konspirasi, dan seumpamanya. Stesen radio itu membicarakan tentang suatu perang melawan keganasan dan tentang kehidupan Nabi Muhammad (sallallahu alaihi wa sallam).

Ini sangat tidak masuk akal bagi saya, bagaimana orang-orang itu "percaya" dan "mengikuti" Nabi ini, setelah semua macam saya dengar perihal "evil things" (hal-hal jahat) yang "mereka katakan" tentang dia. Jadi, saya mula mempersoalkan apa yang diyakini Muslim pada waktu itu, dan 'ketika itu pun' saya sedang tertarik untuk mengetahui hal-hal keagamaan ..

Pada saat saya sedang mencari Norse Mythology, (kepercayaan terhadap mitos, legenda dan kekuatan supranatural), and Paganism (penyembahan terhadap berhala), Salah satu teman saya mengatakan kepada saya sebelum saya memutuskan mengkaji paganisme ada baiknya saya melihat-lihat ajaran spiritual yang lain.

Oleh sebab itu, menjadi terfikir buat saya untuk mencari maklumat tentang Muslim di Internet. Saya fikir salah satu muslim pertama yang saya lihat di Internet adalah Baba Ali (muallaf, pembuat filem-filem keislaman yang ditanyangkan dalam "Islam channel" Inggeris).

Dia mematahkan stereotaip tentang Islam bagi saya. Saya terkejut bahawa orang ini lucu (tidak berdarah dingin) dan pembawaannya tenang. Dia tidak seperti apa yang "mereka" tuduhkan perihal muslim dari apa yang pernah saya dengar.

Bagi memenuhi kehausan saya akan Islam, saya membuat keputusan untuk meminjam Al-Quran dari tempat saya kuliah (kampus). Ketika saya memegangnya, saya fikir ini adalah "Buku Pegangan pengganas," dalam gemgaman saya, dan saya khuatir bahawa agen MI5 (Agen rahsia Inggeris) akan datang untuk menahan saya. Saya memutuskan untuk cepat-cepat keluar dari perpustakaan dan membawa pulang Al-Quran yang saya pinjam.

Tapi begitu mulai saya membaca Al-Quran (terjemahan), ".. it hit me immediately", itu menghentam saya, .. dan saya tidak dapat menghentikan untuk tidak membacanya; itu benar-benar menjunam jauh ke dalam hati saya.; Saat saya membaca surat-surat yang ada di Al Quran, Saya tak sengaja membaca tentang orang-orang di neraka yang keadaannya meminum air mendidih sehingga membakar tekak mereka. Membaca ini, hati saya bergetar, seakan-akan saya boleh merasakan tekak saya terbakar, dan saya boleh merasakan bagaimana sebenarnya hal ini, sehingga saya memutuskan saya perlu berubah.

Dalam usaha untuk berubah, hal pertama yang saya lakukan adalah saya pergi ke masjid, saya menghabiskan sepanjang hari di sana dengan membaca. Bahkan ibu saya menelefon di malam hari dan bertanya di mana saya berada sepanjang hari. Saya katakan "Saya sedang berada di masjid! ..."

Dengan terkejut Ibu saya mengatakan, "Tidak, kamu tidak boleh di Masjid, kamu seorang Kristian. Kristian tidak pergi ke masjid."

Ibu saya sangat terkejut dan sangat yakin bahawa saya akan menyusuri jalan yang buruk.

Itu reaksi ibu saya yang wajar, (mengingat gencarnya media dalam melakukan stereotaip negatif tentang islam "war on terror"). namun setelah beberapa waktu, dia mula dapat menerimanya. Dia banyak menangis. Saya tidak terlalu yakin mengapa dia menangis, saya fikir dia merasa saya menolak semua yang diajarinya ke saya selama ini.

Banyak orang mengatakan bahawa ketika mereka mencari Islam, seolah-olah mereka sudah pulang ke rumah asalnya. Dan itulah perasaan yang saya dapatkan. Saya di masa lalu bukanlah saya yang sesungguhnya, saat itu bukanlah diri saya yang sebenarnya. Dan inilah sekarang diri saya sebenarnya.! Saya menjadi diri yang lebih baik setelah saya masuk Islam.

Dan saran saya bagi orang lain (non muslim) yang berfikir / meragukan Islam, Janganlah mencari hanya di internet untuk mengetahuinya, tapi datangilah ke masjid dan berbicara dengan orang yang mempunyai pengetahuan tentang hal itu. kerana terdapat banyak propaganda dan fitnah-fitnah dari laman-laman web anti Islam yang tidak benar. dan jika anda tidak tahu apa-apa tentang Islam. Anda akan kesulitan untuk menilai mana yang benar dan mana yang dusta. Jadi jauh lebih baik untuk bercakap dengan seseorang yang paham dan berilmu.

Dan jangan takut dengan apa yang akan difikirkan keluarga anda; banyak orang bahkan saya sendiri pada mulanya bimbang tentang apa yang akan orang tua saya fikirkan, namun setelah masuk Islam. justeru saya berharap yang terbaik bagi kedua-dua orang tua. bahawa mereka akan mengikuti jejak saya untuk segera memeluk Islam. Sumber globalmuslim.web.id

Tuesday, September 25, 2012

Isteriku tidak cantik

Istriku tidak cantik, standard dan biasa saja. Aku juga sedar bahawa dia tidak cantik dan kalau bersanding denganku maka aku nampak lebih rupawan dari dia. Badannya kecil ada di bawah dada, juga kulitnya agak hitam, lebih putih kulitku, satu lagi kakinya agak pincang, yang kanan lebih kecil sedikit daripada yang kiri. Aku menyedarinya ketika aku sudah berkahwin, namun aku sedar bahawa aku telah memilih dia dengan ikhlas dihatiku, kan aku yang memilih, bukan dia yang memaksa, dan walau istriku tidak cantik, namun aku mencintainya. Allah taburkan rasa cinta itu ketika malam pertama aku bersamanya.

Dimataku dia tetap tidak cantik, namun aku selesa bila melihat senyumannya. Dia selalu menerima apa adanya aku, sempat aku pulang tidak bawa gaji seperti yang dijanjikan di lembar penerimaan pekerja bahawa gajiku tertera 4 juta sekian-sekian, namun kerana aku selalu terlambat dan juga sering bolos lantaran menghantar si kecil ke rumah sakit dan juga si sulung ke sekolah maka hampir 40% gajiku dipotong. Subhanallah dia tidak bersungut, malah akan bersiap menukar menu makanan dengan yang lebih sederhana dan berkeras meminjam komputer butut kami untuk menulis artikel yang dikirimkannya ke beberapa majalah yang kadang-kadang satu atau dua artikel ditayangkan, dan baginya itu sudah Alhamdulillah dapat menambah sambung susu anakku.

Istriku tidak cantik, namun aku ingat, banyak sekali sumber daya alam yang buruk bahkan legam dan membuat tangan kotor namun tetap dicari, diburu dan dipertahankan orang, seperti arang. Istriku mungkin bukan emas, dia mungkin batubara, keberadaannya selalu menghangatkan hatiku dan selalu membuatku tidak merasakan resah. Aku membayangkan bila aku menyimpan arang batu satu kilo dirumahku dibandingkan dengan menyimpan emas satu kilo dirumahku, maka aku tidak akan dapat berjaga semalaman bila emas yang kusimpan. Namun bila batubara yang ku simpan, aku masih punya izzah ada barang yang ku simpan yang cukup berharga, namun aku tetap dapat tidur nyenyak dengannya.

Bayangkan bila isteriku sangat cantik, mungkin aku tidak akan tenang membayangkan dia ke pasar dilirik semua lelaki, membayangkan dia sms-an dengan bekas kekasih-kekasihnya dulu, membayangkan mungkin dia bosan padaku. Akh .. aku bersyukur isteriku tidak cantik sehingga aku boleh tidur nyenyak walau banyak nyamuk sekalipun. Istriku tidak cantik, namun dia adalah isteri yang terbaik untukku.

Pesanku: aku selalu melihat sisi baik dari isteriku yang membuatku merasa sama dan selesa dengannya. sumber eramuslim.com

Setiap hari kubur menyeru manusia sebanyak 5 kali


1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran. 

2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam. 

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan. 

4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar. 

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan "Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya

Monday, September 24, 2012

Charlie Hebdo: Pendukung Yahudi-Israel

Sejak awal kemunculannya, Charlie Hebdo (CH) memang mengkhususkan diri pada media satir, anti-agama, sayap kiri, dan berkata pedas, bahkan mengumpat. Namun dalam beberapa karya mereka terang-terang menyokong Yahudi dan Israel. Saat ini Charlie Hebdo dipimpin oleh Stepjane Charbonnier. Majalah ini ditubuhkan dan dibiayai oleh Phillipe Val, Georges Blondeaux, Jean Cabut, dan Renauld Sechan. Tapi yang paling berpengaruh, Val, penyokong setia Yahudi dan Israel. Anti-Islam. Majalah ini pertama kali keluar pada 1969, lalu mereka bankap dan akhirnya gulung tikar. Awal 1990-an mereka kembali terbit setiap hari Rabu dengan edisi-edisi menggelitik sekaligus menampar.

Nama Charlie diadaptasi dari Jeneral Charles de Gaulle. Jeneral perang Perancis dalam Perang Dunia ke II. Dia juga Presiden Negara Menara Eiffel itu dan bersara pada 1969. Charlie juga bererti Charlie Brown, tokoh paling santai dari komik Peanuts, membuat terkenal watak anjing bernama Snoopy. Penggunaan nama Charlie diharapkan kritikal seperti de Gaulle tapi tetap santai menghadapi masalah seperti Brown.

Media ini awalnya berjalan biasa, tidak terlalu disukai masyarakat. Mereka baru dilirik lantaran memuatkan kartun bergambar "Nabi Muhammad". Di situ Rasulullah digambarkan menangis dan tajuk besar "Muhammad dikelilingi Fundamentalis dan sangat berat dicintai oleh si brengsek". Majalah ini juga mengambil kutipan kartun di Jyllands Posten, media asal Denmark yang menghina Rasulullah lewat komik untuk pertama kalinya. Charlie Hebdo mendapat kecaman serius bukan hanya dari umat Islam tapi juga Presiden Jacques Chirac mengatakan mereka sengaja menimbulkan kemarahan Muslim dunia. Markas mereka dilempari bom molotov dan laman web mereka dirosakkan, tahun lalu. Para perosak rangkaian Internet mengacak-acak susunan ayat dan meletakkan nama "Muhammad SAW" sebagai pemimpin tertinggi majalah itu.

Subhanallah,hikmat duduk Iftirash dari segi kesihatan


Kebanyakan kita tidak mengetahui hikmat duduk Iftirash dari segi kesihatan. Kalau kita lihat gambar rajah Refleksologi, bila dalam duduk Iftirash ini, kaki kanan kita dapat tekanan di bahagian atas kaki & kaki kiri kita dapat tekanan bawah & tengah kaki. Duduk Iftirash ini memberi 'tekanan refleksologi' yang menyeluruh. Tapi bagi orang yg tidak menegakkan kaki kanan, mereka hanya mendapat 'tekanan refleksologi' utk sebahagian tubuh sahaja (tidak meliputi bahagian - Brain, Neck, throat, heart, voice sinus, pituitary glands etc. spt dalam gambar rajah). 

Ini merugikan! Eloklah kita cuba duduk secara Iftirash yg sempurna semoga kita dapat pahala kerana ikut sunnah & juga kesihatan yg menyeluruh melalui 'indirect reflexology exercise' utk bahagian kritikal - Brain, Neck, throat, heart, voice sinus, pituitary glands etc brain, neck, throat etc.
Didoakan agar kita semua dirahmati Allah SWT. Dari Abu Hamid al-Sa`idi (r.a.) katanya: "Aku melihat Nabi Muhammad (s.a.w.).. Apabila Baginda saw duduk pada rakaat yg kedua (Utk membaca Tahiyyat Awal), ia duduk di atas kaki kirinya & menegakkan kaki kanan (Duduk Iftirash)....." (Hadith shohih riwayat Bukhari) 

 Pengajaran Hadith 

 1. Disunatkan duduk Iftirash pada tahiyyat pertama. 

2. Duduk Itirash juga disunatkan semasa duduk antara dua sujud & ketika duduk Istirahah (iaitu duduk sesudah bangkit dari sujud yg kedua) 

 3. Amalan duduk Iftirash adalah sunnah Rasul (s.a.w.) & apabila kita mengamal & menyampaikannya kepada orang lain untuk mengamalkannya adalah mendapat pahala & keberkatan dari Allah (s.w.t.) 

 4. Amalan-amalan Rasul (s.a.w.) adalah bercahaya & boleh mendekatkan diri seseorang kepada Allah (s.w.t.) sumber kbakti.multiply.com

Sunday, September 23, 2012

Seorang lelaki Perancis mengaku telah memenggal kepala editor kartun hina Nabi

Pria Prancis Mengaku Penggal Leher Pembuat Kartun Nabi
Polis Perancis menangkap seorang lelaki yang mengaku sudah membunuh seorang editor surat khabar Charlie Hebdo yang mengandungi kad Nabi Muhammad SAW. Lelaki itu dilumpuhkan setelah ia mengkhabarkan telah menghabisi nyawa sang editor di salah satu laman web jihad.

Keterangan tersebut diungkap salah satu sumber Mahkamah Perancis. Dalam laman jihad tersebut, lelaki itu mengaku sudah membunuh dan memenggal kepala editor yang bertanggung jawab atas terbitnya kartun Rasulullah SAW tanpa busana.

"Editor tersebut tidak boleh dibiarkan hidup dalam damai," kata si lelaki yang tidak disebutkan namanya, seperti dinukil Alarabiya.net.

Polis menahan lelaki tersebut di sebelah barat Bandar La Rochelle. Polis saat ini sedang membuka siasatan awal atas tuduhan pembunuhan tersebut.

Para pemimpin Islam di Perancis, Jumaat (21/9) lepas menggesa agar tidak melakukan kekerasan dan protes terhadap kartun Nabi Muhammad SAW. Menteri Dalam Negeri Perancis, Manuel Valls menegaskan, akan memberikan hukuman kepada para penunjuk perasaan yang mengadakan demo menentang terbitnya kartun Nabi. Manuel Valls beralasan, demonstrasi akan mengganggu ketenteraman awam.

Terbitnya kartun Nabi Muhammad SAW menambah panas umat Islam dunia, berikutan pengedaran filem 'Innocence of Muslims' yang menghina Rasulullah SAW. Demonstrasi umat Islam Perancis di Pejabat Kedutaan Amerika Syarikat di Paris, sempat pecah hujung minggu lalu. Sekurang-kurangnya 150 penunjuk perasaan digaruk polis.

Meski Pemerintah Perancis melarang demonstrasi, umat Islam Perancis rencananya bakal menggelar aksi protes besar-besaran. Sumber rimanews

'Kematian untuk Amerika, Kematian untuk Israel'

'Kematian untuk Amerika, Kematian untuk Israel'
Teriakan 'Kematian untuk Amerika, Kematian untuk Israel, Kematian untuk Musuh-musuh Islam', tak berhenti bergema di seluruh negara-negara Islam dunia. Teriakan itu datang dari para demonstran menyusul sederet penghinaan terhadap Islam dan Nabi Muhammad SAW dalam dua minggu terakhir.

Ya, umat Islam seluruh jagat naik pitam berikutan pengedaran filem 'Innocence of Muslims' yang diarahkan warga Amerika Syarikat keturunan Mesir, Sam Bacile alias Nakoula Basseley Nakoula. Dalam filem itu Sam Bacile menggambarkan sosok Nabi Muhammad SAW sebagai seseorang yang kejam, oportunis dan doyan main perempuan.

Padahal, semua ulama sepakat mengharamkan menggambar Rasulullah SAW, apalagi memfilmkannya. Dan yang dilakukan Bacile jauh lebih mengesalkan kerana membayangkan Rasulullah mempunyai akhlak buruk.

Belum sembuh luka umat Islam atas filem anti-Islam itu, surat khabar Perancis, Charlie Hebdo malah menyiram air garam dengan menerbitkan kartun Nabi Muhammad SAW. Tidak hairanlah, sekurang-kurangnya puluhan juta umat Islam di 20 negara-negara yang majoriti beragama Islam mendemo pejabat Kedutaan Besar Amerika Syarikat dan Kedutaan Perancis.

Demonstrasi teranyar meletus di Republik Rakyat Bangladesh, Sabtu (22/9). Pertengkaran berlaku di pusat Bandar Dhaka, ketika penunjuk perasaan dari 12 perikatan parti Islam dipukul mundur polis.

Pertengkaran tak dapat dielakkan ketika polis melepaskan tembakan gas air mata ke arah para pendemo. Polis Bangladesh mendakwa cara tersebut adalah jalan terakhir untuk membubarkan massa yang kian beringas.

Para penunjuk perasaan tak tinggal diam. Mereka menyerang polis dengan membaling batu. Beberapa motosikal dan kereta polis juga ikut dibakar. "Tak ada pilihan, polis pun harus melepaskan tembakan gas air mata untuk membubarkan mereka," kata Masudur Rahman, Jurucakap Polis Dhaka kepada AFP.

Sekurang-kurangnya 30 orang cedera dalam pertempuran tersebut, dan 40 penunjuk perasaan ditangkap.

Menyebrang ke Benua Afrika, demonstrasi menentang filem anti-Islam dan kartun Nabi Muhammad SAW juga berlaku di Benua Hitam tersebut. Di Nigeria puluhan ribu penunjuk perasaan turun memenuhi jalan sepanjang beberapa kilometer melalui Bandar Kano. Penduduk salah satu bandar yang terbesar di utara Nigeria itu majoriti beragama Islam.

'Kematian untuk Amerika, kematian bagi Israel, kematian bagi musuh-musuh Islam', teriak para penunjuk perasaan.

Aksi tersebut diadakan Gerakan Islam Nigeria, kumpulan pro-Iran yang menganut Syiah dan telah beroperasi di negara Afrika sejak 1970-an. "Kami berada di luar hari ini untuk meluahkan kemarahan dan penolakan atas filem yang menghina Nabi Muhammad SAW," ujar Mohammed Turi, Anggota Gerakan Islam.Sumber republika.co.id


Kita didampingi Jin Kafir dan Malaikat


Asy-Syaikh Muhammad Al-Imam hafizhahullah berkata dalam "Al-Inqadz":

Tidak ada seorang muslimpun Kecuali Memiliki Pendamping Kafir Dari Kalangan Jin Yang Selalu Bersamanya

Termasuk perkara yang wajib diketahui oleh kaum muslimin baik lelakinya ataupun wanitanya, bahawa Allah menguji mereka dengan adanya pengaruh pendamping dari kalangan jin. Maka tidak ada seorang muslimpun kecuali dia memiliki pendamping yang kafir dari kalangan jin. Imam Muslim meriwayatkan no. 2814 dari hadits Abdullah bin Mas'ud berkata: Rasulullah bersabda,

ما منكم من أحد إلا وقد وكل به قرينه من الجن, قالوا: وإياك يا رسول الله, قال: وإياى إلا أن الله أعاننى عليه فأسلم فلا يأمرنى إلا بخير

"Tidaklah seorang dari kalian kecuali telah diwakilkan kepada keluarga, dari kalangan jin." Mereka berkata: "Engkau juga wahai Rasulullah?" Beliau bersabda: "Dan juga aku, hanya saja Allah telah menolongku atasnya dan pendampingku itu masuk islam sehingga tidaklah memerintahkan kepadaku kecuali dengan kebaikan. "
Yang dimaksudkan pendamping di sini adalah yang terus-menerus bersamanya. Pendamping dari kalangan jin ini terus-menerus menyertai seorang muslim untuk menyesatkan dan menyimpangkannya. Dia menggunakan segala cara yang dia mampu dengannya untuk menyesatkan dan mengeluarkan kita dari islam. Bahkan pendamping dari jin ini membantu rakan-rakannya dari syaitan untuk menguasai kita. Betapa banyak dia telah memberi jalan pada syaitan, betapa banyak bantuannya kepada syaitan untuk mewujudkan keinginan mereka berupa penimpaan kepada kita perkara kejelekan dan ujian. Bahkan dia berkomplot dengan syaitan dari kalangan manusia mulai dari tukang sihir dan selain mereka untuk menambah gencar pemusnahan agama kaum muslimin dan dunia mereka.

Tidakkah engkau khuatir atas dirimu wahai hamba Allah dari musuh ini, tidakkah engkau bersiap untuk memeranginya dengan senjata syari'at sebelum dia menyerang dengan pelbagai serangan dan mendatangkan kepadamu segala kehancuran?

Tidak ada seorang muslimpun Kecuali Memiliki Pendamping Dari Malaikat Yang Mengilhamkan Pada Kebaikan

Merupakan rahmat Allah kepada kaaum muslimin adalah Allah menjadikan bagi mereka pendamping dari malaikat yang menyeru ada kalbu mereka berbagai kebaikan dan sebab-sebab kebaikan.

Diriwayatkan oleh Muslim no. 2814 dari Abdullah bin Mas'ud bahawa Rasulullah bersabda,

ما منكم من أحد إلا وقد وكل به قرينه من الجن

"Tidaklah seorang dari kalian kecuali telah diwakilkan kepada keluarga, dari kalangan jin."

Dan dari hadits Abdullah bin Mas'ud juga, beliau bersabda,

إن للملك لمة وللشيطان لمة, فلمة الملك إيعاد بالخير وتصديق بالحق

"Sesungguhnya malaikat mempunyai bisikan dan syaitan juga mempunyai bisikan, maka bisikan malaikat menjajikan kebaikan dan membenarkan al-haq."

Diriwayatkan oleh Abdur Razaq dalam At-Tafsir (1/109) dan Ibnu Jarir dalam "At-Tafsir" (3/88) dan sanadnya sahih mauquf pada Ibnu Mas'ud dan riwayat tersebut mempunyai hukum marfu '. Dan telah diriwayatkan dengan sanad yang marfu 'oleh At-Tirmidzy dalam "Jami'" nya no. 2988, Abu Ya'la no. 4999 dan Ibnu Hibban akan tetapi riwayat tersebut lemah, kerana orang menjadikannya marfu 'adalah' Ata 'bin As-Sa'ib dan dia rawi yang tercampur hafalannya, dan rawi yang meriwayatkan darinya adalah Abul Ahwash, dan Abul Ahwash meriwayatkan dari' Atha 'selepas terjadinya tercampur hafalannya.

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah berkata dalam "Majmu 'Al-Fatawa" (4/34) yang berkaitan dengan bisikan yang telah disebutkan: "Maka prinsip ilmu yang benar dan keinginan yang soleh adalah bisikan malaikat".

Maka semangatlah wahai kaum muslimin untuk tidak menerima semua perkara yang terbetik dalam kalbumu kecuali perkara yang berupa kebaikan, maka jika datang was-was kejelekan jauhilah!!


Saturday, September 22, 2012

Inilah nasib keluarga pembuat Filem Innocence of Muslims

Begini Nasib Keluarga Pembuat Film Innocence of Muslims

Ahli keluarga Nakoula Basseley Nakoula, warga California yang menulis dan menghasilkan filem anti-Islam, Innocence of Muslims, hidup tak tenang setelah filem itu menuai kemarahan muslim di pelbagai negara. Mereka memutuskan meninggalkan rumah Selasa dinihari, dengan kawalan polis, untuk mula hidup dalam persembunyian.

Nakoula Basseley Nakoula belum kembali ke rumahnya di Cerritos, California, sejak diwawancara Jumaat larut malam oleh pegawai persekutuan tentang peranannya dalam pembuatan filem itu. Karyanya telah mencetuskan protes ganas anti-Amerika di seluruh dunia.

Saat meninggalkan rumah, ahli keluarga Nakoula menutupi seluruh wajahnya. Mereka kemudian naik ke kereta polis untuk bergabung dengan Nakoula di sebuah tempat yang dirahsiakan.
"Mereka memutuskan bahawa mereka akan lebih selamat keluar dari rumah itu sehingga boleh bergerak dan hidup normal," kata Steve Whitmore, juru bicara polis. "Yang kami lakukan adalah menjemput mereka dan menyatukan mereka dengan Nakoula," seperti dipetik Tempo online dari ABC News Selasa (18/9).

Whitmore menolak menyebutkan di mana keluarga itu tinggal saat ini. Mereka menyatakan tidak akan pernah kembali ke rumah mereka di Cerritos, walaupun keputusan itu "sepenuhnya terserah kepada keluarga".

Nakoula, 55 tahun, mengakui peranannya dalam pembuatan filem itu minggu lalu. Saat itu, ia meminta bantuan polis untuk menangani ancaman pembunuhan yang diterimanya sejak pelancaran filem itu. Ia juga menyatakan "takut mati", berkaitan keselamatan dirinya dan keluarganya.

Nakoula awalnya menggunakan nama samaran Sam Bacile, mengatakan kepada wartawan ia adalah seorang "Yahudi-Israel", dan filem itu menelan kos sekitar US $ 5 juta, yang berasal dari teman-teman Yahudi-nya. Namun, yang sebenarnya, Nakoula adalah seorang Mesir-Amerika beragama Kristian Koptik.

Ia kemudian berkata kepada pihak berkuasa bahawa ia dan anak lelakinya, Abanob Basseley, 21 tahun, yang bertanggung jawab untuk menghasilkan filem itu. Ia juga meralat kos pengeluaran sebanyak US $ 50 ribu hingga US $ 60 ribu dan penggambaran yang dilakukan tak lebih dari 12 hari. Ia mendakwa wang untuk filem itu berasal dari keluarga isterinya di Mesir.

Catatan yang diperolehi oleh ABC News menunjukkan, Nakoula pernah dihukum kerana berniat menghasilkan metamfetamin pada 1990-an. Ia juga pernah terjerat kes undang-undang bagi tuduhan penipuan bank.

Menurut laman web The Smoking Gun, Nakoula dihukum 21 bulan penjara dan lima tahun masa percubaan, lalu dipindahkan dari kompleks pemasyarakatan persekutuan di Lompoc, California, ke rumah peralihan pada tahun 2010. Ia dibebaskan dari tahanan persekutuan pada Jun 2011. Produksi filem itu bermula hanya dua bulan selepas dia tidak di sebuah tempat di selatan California. sumber eramuslim.com


Friday, September 21, 2012

Astagfirullah, lelaki Saudi mengaku Tuhan

Firaun, manusia yang mengaku sebagai Tuhan, kembali muncul di Timur Tengah. Firaun abad 21 itu adalah seorang lelaki Saudi yang mengaku dirinya adalah Tuhan. Saat memberikan arahan kepada lapan anak buahnya, lelaki Saudi tersebut menyatakan dirinya pantas disembah laiknya Tuhan. Sayang identiti lelaki yang diketahui sebagai pengurus baru di sebuah pusat membeli-belah di bandar pelabuhan, Jeddah, itu dirahsiakan.
"Lelaki itu lalu menyuruh anak buahnya mematuhi dan menjalankan perintahnya. Alasannya, dia menyebut dirinya Tuhan mereka," tulisan dari surat khabar berbahasa Arab, seperti dilaporkan dalam laman emirates247.com, Rabu (19/9). 

 Orang bawahan menentangnya lalu melaporkan lelaki tersebut ke polis syariah Saudi. Tidak sampai beberapa jam sahaja, aparat berjaya menangkap Tuhan palsu tersebut. Lelaki itu bakal diadili atas dakwaan mengaku sebagai Tuhan. Lapan anak buahnya akan menjadi saksi dalam kes tersebut. Namun, belum ada penjelasan soal ancaman hukuman yang akan diterima lelaki tersebut. Arab Saudi adalah salah satu negara Islam di dunia. Dalam ajaran Islam, syirik hukumnya jika seseorang menduakan Allah SWT, dan termasuk dosa yang tidak diampunkan.

Thursday, September 20, 2012

Iklan ini menyebabkan kemarahan orang Yahudi

Inilah Iklan yang Bikin Marah Kaum Yahudi
Gambar mengerikan mangsa kem tahanan rejim Nazi adalah mimpi buruk bagi sebahagian besar kaum Yahudi.

Namun, gambaran mengerikan itu justru menjadi bahan olok-olok sebuah surat kabar Estonia dengan menjadikannya sebuah iklan. Tidak hairanlah, iklan ini mengundang kemarahan banyak orang, terutama kaum Yahudi.

Iklan itu sendiri mempromosikan pil diet yang memaparkan sejumlah lelaki kelaparan dengan lokasi di kem mematikan terbesar di Jerman itu. Dalam iklan itu, terpampang tulisan,'' Satu, Dua, Tiga, pil pelangsing Dr Mengele sangat ampuh untuk anda! Tak ada lagi orang gendut di Buchenwald! '

Reaksi paling keras datang dari organisasi Yahudi. Mereka mengecam iklan di Eesti Ekspress yang diletakkan di bahagian humor surat khabar itu. '' Iklan yang mengelirukan dengan mengorbankan jutaan korban Nazi,'' ungkap Efraim Zuroff dari Pusat Simon Wiesenthal, Jerusalem.

Alla Jakobson, jurucakap komuniti Yahudi Estonia, berkata, insiden itu menunjukkan masyarakat Estonia mengalami masalah besar dalam moral dan nilai etika.


Wednesday, September 19, 2012

3 Tugas Utama Imam Mahdi di Akhir Zaman

Pada Hari Akhir akan muncul kekacauan yang mengerikan. Menurut cendekiawan Islam, Harun Yahya, Hari Akhir bererti 'masa terkini.'

'' Menurut kitab-kitab Islam, hal ini bererti sebuah tempoh masa yang dekat dengan Hari Kiamat,'' ujarnya.

Ia menuturkan, pada hari akhir itu Allah akan memerintahkan seorang hamba yang mempunyai akhlak yang mulia, yang dikenal sebagai Al Mahdi (pemberi petunjuk ke arah kebenaran).

Imam Mahdi itulah yana akan mengajak umat manusia kembali ke jalan yang benar. Tugas pertama Al Mahdi adalah mengobarkanperang pemikiran di dalam dunia Islam dan mengembalikan umat Muslin yang telah jauh dari intipati Islam sejati, menuju iman dan akhlak sesungguhnya.

'' Dalam hal ini, Al Mahdi mempunyai tiga tugas asas,'' ujar Harun Yahya. Berikut ini ketiga tugas Imam Mahdi itu:

1. Menghancurkan seluruh sistem falsafah yang mengingkari kewujudan Allah SWT.

2. Memerangi khurafat dengan membebaskan Islam penindasan orang-orang munafik yang telah menyimpangkan agama, dan kemudian mengungkap dan melaksanakan akhlak Islam sejati yang berdasarkan pada aturan Al-Quran.

3. Memperkuat seluruh dunia Islam, baik secara politik mahupun sosial, dan kemudian mengembangkan keamanan, keselamatan, dan kesejahteraan serta menyelesaikan pelbagai masalah kemasyarakatan.

'' Menurut sejumlah besar hadis, Nabi 'Isa AS akan turun ke bumi pada waktu bersamaan dan akan menyeru seluruh penganut Kristian dan Yahudi, khususnya, untuk meninggalkan pelbagai kepercayaan tahyul yang diyakini oleh mereka pada saat ini dan hidup menurut Al-Quran,'' papar Harun Yahya.

Menurut dia, ketika penganut Kristian telah mendengarkannya, umat Islam dan Kristian akan bersama di bawah satu keimanan dan dunia ini akan menghadapi zaman keamanan, keselamatan, kebahagian, dan kesejahteraan yang terbesar yang dikenali sebagai Masa Keemasan.
Sumber republika.co.id/Harunyahya.com

Tuesday, September 18, 2012

Artis filem anti islam kini ketakutan !

Anna Gurji tidak menyangka bahawa filem 'Desert Warrior' yang ia bintangi, ternyata diubah menjadi filem anti-Islam yang sedang dikritik hebat, 'The Innocence Of Muslims'.

Dubbing besar-besar dan editing pascaproduksi menukar filem tersebut menjadi imej buruk bagi Nabi Muhammad. Dalam sebuah surat yang diposting di laman penulis Neil Gaiman, Anna menyatakan tak tahu filemnya akan menjadi demikian.

"Tak PERNAH sekalipun disebut mengenai Muhammad dan agama (Islam) selama saya berada di lokasi penggambaran. Saya 100% yakin tidak ada pelakon dan kru yang tahu apa sebenarnya rancangan filem ini, "tulis Anna.
Ia mengaku amat terkejut bagaimana filem yang menyebabkan gelombang protes dan konflik di seluruh dunia itu ternyata diubah sedemikian rupa. "Dua jam selepas melihatnya, saya bersedia diwawancara dan saya langsung menangis."

Gadis cantik ini berkata, ia sedih dan merasa sakit kerana wajah para pelakon digunakan untuk membuat sesuatu yang jahat, tanpa mereka ketahui. Meski khuatir dengan keselamatannya, Anna tidak bersembunyi.

"Saya tak tahu apa yang harus saya lakukan, selain mendedahkan kebenarannya. Saya takkan bersembunyi (kerana tidak ada yang disembunyikan). Jika tak ungkapkan kebenaran, dunia ini tak lagi layak dihuni, "katanya.

Pengarah porno Alan Roberts baru saja diketahui menjadi pengarah projek 'The Innocence Of Muslims'. Nampaknya, ia juga bernasib sama seperti Anna. Yakni tertipu dan menyangka mereka menggarap filem bertajuk 'Desert Warrior'.


Waktu terasa semakin cepat, tanda hadirnya Imam Mahdi?

'' Hari Kiamat tak akan datang kecuali insiden ini juga terjadi. Waktu akan semakin singkat, di mana jarak akan semakin pendek dengan penggunaan kenderaan.'' (Buhari, Fitan.25; Ahmad ibn Hanbal, Musnad, 2/313).

Dalam hadis lain disebutkan, Anas RA berkata, Rasulullah SAW bersabda,'' Hari Kiamat tak akan datang kecuali masa semakin singkat. Penyingkatan ini terjadi sedemikian cara seperti satu tahun yang berlalu seperti sebulan, dan sebulan yang berlalu seperti seminggu, dan seminggu berlalu seperti satu hari dan satu hari yang berlalu seperti satu jam dan satu jam yang berlalu seperti secepat kilat.'' (Tirmidhi, Zuhd: 24, 2333).

Cendekiawan Muslim Harun Yahya mengungkapkan, saat ini waktu memang terasa berputar lebih cepat. Perjalanan yang dulu berlangsung beberapa bulan, kini boleh dilakukan dalam beberapa jam.
'' Dengan perbandingan yang lebih aman, lebih mudah, dan format yang lebih selesa,'' ujar Harun Yahya.

Tak cuma itu, komunikasi yang dulu memerlukan masa berminggu-minggu untuk menjangkau wilayah antarbenua, saat ini dapat dilakukan hanya dalam hitungan detik melalui internet dan teknologi komunikasi lain.

Selain itu, papar Harun Yahya, tugas sehari-hari seperti membersihkan, memasak, penjagaan kanak-kanak, penyelenggaraan, dan membeli-belah tidak lagi mengambil terlalu banyak masa dengan menggunakan alat elektronik yang canggih.

'' Petanda akhir zaman yang telah disebut Rasulullah SAW itu secara ilmiah telah terbukti. Masa semakin singkat,'' papar cendekiawan mempunyai nama asli Adnan Oktar itu.

Menurut Harun Yahya, di ruang di antara permukaan bumi dan ionosfera konduktif, terdapat getaran alami. Frekuensi asas ini yang juga dikenali sebagai Detak Jantung Dunia, disebut sebagai Resonansi Schumann.

'' Hal tersebut telah diramalkan secara matematik oleh ahli fizik Jerman Winfried R Schuman pada tahun 1952,'' ujarnya.

Resonansi Schumann, kata dia, sangat penting kerana membungkus bumi. '' Dengan demikian terus menjaga alam dan semua bentuk kehidupan di bawah kesannya. Hal ini secara terus menerus diukur oleh pusat penyelidikan fizik terkemuka di dunia.''

Pada 1950, Resonansi Schumann diukur pada skala 7.8 hertz. Nilai ini dianggap tetap malar. Memang sistem komunikasi global tentera ini ditubuhkan di atas frekuensi ini.

Namun, pada 1980-an, berlaku perubahan tiba-tiba. Sebab, pada tahun itu Resonansi Schumann diukur di atas 11 hertz. '' Laporan terbaru telah mendedahkan bahawa angka ini bahkan akan meningkat lagi. Perubahan dalam Resonansi Schumann; frekuensi menunjukkan mempercepatkan masa,'' ujarnya.

Dengan demikian, masa 24 jam terasa seperti 16 jam atau kurang. Ilmu pengetahuan tidak mampu menjelaskan mengapa angka ini mengalami kenaikan, atau faktor yang menyebabkannya meningkat.

'' Dengan makin singkatnya waktu, petanda akhir zaman yang diramalkan oleh Nabi SAW terbukti secara ilmiah saat ini,'' ujarnya.

Bumi semakin dipersiapkan untuk hari Kiamat dan oleh kehendak Allah petanda yang diisyaratkan berlaku secara berturut turut.

"Di masa lalu, hari itu lebih lama; kami dapat melakukan banyak pekerjaan setiap hari. Waktu telah makin singkat. Ini jelas. Ini adalah petanda dari Akhir Zaman. Ini adalah petanda hadirnya Imam Mahdi. Ini adalah sebuah keajaiban yang disebutkan Nabi Muhammad SAW,'' papar Adnan Oktar dalam wawancara dengan AKS SAMSUN TV dan TV Kayseri.


'' Semua orang mengatakan ini. Akhir pekan datang dalam waktu yang singkat. Apakah akhir pekan datang begitu cepat di masa lalu? Hari-hari tersebut tidak terelewati. [Sekarang] hari berakhir dalam sekejap. Satu kali tidur untuk sementara waktu, untuk tujuh atau lapan jam, kemudian dia terbangun, sarapan dan malam datang dan hari berakhir. Orang pergi bekerja dan dalam masa yang singkat kembali ke rumah dan tidur. Dia tidak punya masa untuk bernafas,'' kata beliau.
Sumber republika.co.id/Harunyahya.com


Monday, September 17, 2012

Kekejaman Vasco da Gama terhadap orang Islam didedah

Bagi dunia Barat, Vasco da Gama adalah hero. Namun, ada satu peristiwa mengerikan yang melibatkan bangsawan Portugis peneroka India dan Afrika itu.

Buku berjudul 'The Last Crusade: The Epic of Voyages Vasco da Gama' karya penulis Nigel Cliff memaparkan aib da Gama. Dalam bukunya, Cliff menuliskan kejayaan da Gama ketika memimpin ekspedisi dari Eropah ke India pada 1498. Ia juga menyebutkan peneroka dunia asal Portugal ini adalah salah satu tentera salib.

"Pada ekspedisi seterusnya, dengan jumlah 15 armada kapal bersenjata mencapai India pada Oktober 1502. Dalam eskpedisi keduanya, da Gama merancang menahan kapal Arab," tulis bekas editor Harper magazine, seperti dilaporkan bloomberg.com.

The Miri, demikian nama kapal itu, berangkat dari Makkah membawa pedagang kaya asal Kolkata, India. Mereka merundingkan kebebasan mereka dengan emas dan rempah-rempah. Namun, tawaran itu tidak membuahkan hasil. Da Gama menolak lobi mereka.

Cliff menulis para muslimah sambil mengangkat bayi mereka memohon belas kasihan kepada da Gama. Tapi permintaan para muslimah tak dituruti. Semua penghuni kapal dibantai pasukan da Gama dengan cara dibakar hidup-hidup bersama kapal tersebut. Setelah merampas kapal, armada da Gama hanya menyisakan 17 kanak-kanak yang selanjutnya dibaptis.

"Menurut saksi kejadian, jeritan penumpang terdengar kuat. Miri kemudian dibakar dengan sisa 300 penumpang di dalamnya. Sangat kejam dan tanpa belas kasihan sedikit pun," tulis Cliff.
sumber republika.co.id

Sunday, September 16, 2012

Subhanallah, kerana wuduk Bilal bin Rabah Menjadi Penghuni Syurga

Seorang kiai melakukan perjalanan bersama santri-santrinya. Di tengah perjalanan, ternyata masuk waktu (Zuhur). Kemudian sang kiai, yang selalu mempunyai wudhu, bertanya kepada para santrinya, "Apa kamu punya wudhu?"

"Tidak, Pak Kiai," jawab santri-santrinya.

"Wudhu saja kamu tidak punya, apatah lagi duit ...," seloroh sang kiai.

Canda yang dilontarkan sang kiai tentu bukan tanpa pesan, melainkan memasukkan nasihat yang menawan. Tidak hanya mempraktikkan gaya nasihat yang cair dan alami, tapi cuba menggebah motivasi dan menggugah logik santri-santrinya; santri jangan susah, maka raih peluang-peluang yang ada di depan mata. Betapa banyak peluang dan hal-hal yang ringan dan percuma yang tersaji di hadapan mereka.
Sang kiai mengingatkan, kalau hal-hal yang ringan dan percuma saja para santri tidak punya, seperti wudhu, bagaimana dengan hal lain yang perlu dicari sedemikian rupa, misalnya duit atau kekayaan?

Mesej utama yang dipraktikkan sang kiai kepada para santrinya adalah bagaimana ia terus melazimkan wudhu. Sebab, banyak keutamaan dalam wudhu. Seorang Bilal bin Rabah boleh menjadi penghuni syurga kerana wudhu, bahkan khabar tersebut sudah ia terima sejak masih menjejakkan kaki di muka bumi ini ketika masih hidup.

Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah bertanya kepada Bilal ketika solat Fajar, "Wahai Bilal, ceritakan kepadaku tentang amalan yang paling engkau amalkan dalam Islam, kerana aku sungguh telah mendengar gemerincing kasutmu di tengah-tengahku dalam syurga."

Bilal berkata, "Aku tidak mengamalkan amalan yang paling kuharapkan di sisiku, hanya aku tidak bersuci di waktu malam atau siang, kecuali aku solat bersama wudhu itu sebagaimana yang telah ditetapkan bagiku." (HR Bukhari).

Secara perubatan, sudah diakui bahawa wudhu dapat menghilangkan mikrob yang bersarang dalam hidung, yang jika mikrob ini cepat merebak dan berkembang-biak, akan menyebabkan munculnya pelbagai penyakit. Lebih-lebih kalau sampai ke kerongkong, lalu masuk menerobos ke peredaran darah. Maka, berbahagialah orang yang melazimkan diri berwudhu secara terus-menerus. Kerana dengan istinsyaq (menghirup air ke dalam hidung), lalu mengeluarkannya lagi, hidung bersih dari debu, kuman, dan bakteria.

Bahkan, Prof Leopold Werner von Ehrenfels, seorang psikiater sekaligus neurolog berbangsa Austria, memeluk Islam lantaran berjaya menguak keajaiban yang ada dalam wudhu kerana mampu merangsang pusat saraf dalam tubuh manusia. Adanya keselarasan air dengan wudhu dan titik-titik saraf menjadikan keadaan tubuh selalu sihat.

Manfaat secara ilmiah dan perubatan ini hanya sebahagian kecil daripada berkat wudhu. Masih begitu banyak hikmah lain dari amal yang ringan ini. Wudhu boleh menghapuskan dosa-dosa kecil dan mengangkat darjat seseorang (HR Muslim).

Wudhu adalah tanda dari pengikut Nabi SAW (HR Muslim). Wudhu boleh mengurai ikatan atau jeratan syaitan (HR Bukhari-Muslim). Wudhu adalah separuh daripada iman (HR Muslim). Dengan wudhu, seorang Muslim juga boleh meraih kecintaan dari Allah: "Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan orang-orang yang bersuci." (Al-Baqarah: 222).
Sumber republika.co.id




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam