Thursday, January 31, 2013

Syiah Nushairiyah anggap bulan sebagai Ali bin Abi Thalib


Ulama asal Syria Syaikh Khatib As-Suri memberikan pendedahan tentang Syria sebagai sebahagian daripada negeri Syam yang begitu dimuliakan dan menjadi kiblat para ulama. Namun semenjak rejim Hafez Asad dan Bashar Al Assad berkuasa, Syria menjadi negeri yang merosot.

Hal itu diungkapkan Syaikh Khatib As-Suri saat menjadi salah satu pembicara penggalangan dana untuk Syria yang diadakan # ITJ Chapter Jakarta, di Masjid Al-Furqon, DDII Jakarta Pusat, pada Ahad (27/01/2013).

Dia menyampaikan bahawa Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam telah melawat negeri Syam dua kali, demikian pula para sahabat.

"Di antara para sahabat yang pergi ke Syam dan berjihad fi sabilillah, diantaranya adalah Khalid bin Walid, Mu'adz bin Jabal, Abu Ubaidah ibnul Jarrah, Abu Darda, Bilal bin Rabah Al Habsyi, dan selainnya sekitar lebih daripada dua puluh orang sahabat yang pergi ke Syam. Di antara para ulama ada Imam Nawawi, Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah, Ibnul Jazi dan banyak ulama lain, "kata Syaikh Khatib As-Suri di hadapan hadirin pada Ahad (27/1/2013).

Negeri Syam yang mulia dan menjadi kiblat para ulama lalu menjadi rendah lantaran kehadiran Hafez Al-Assad dan diteruskan anaknya Bashar Al-Assad.

"Dahulu negeri Syam adalah kiblatnya para ulama kiblatnya para penuntut ilmu, hingga hadirnya Hafez Al-Assad dan anaknya Bashar Al-Assad, maka negeri Syam yang awalnya negeri yang mulia menjadi negeri yang rendah, dari kiblatnya ulama menjadi para penghina ulama," kata beliau.

Lantaran itu rejim Assad penganut Syiah Nushairiyah itu pada dasarnya bukan seorang muslim sebagaimana aqidah dan kelakuan sesat mereka.

"Syria sejak sekitar 40 tahun yang lalu dikuasai pemimpin zalim Hafez Asad yang menganut Syiah Nushairiyah, nama mereka adalah nama Islam akan tetapi aqidah dan perilakunya bukanlah perilaku muslim. Bahkan diantara keyakinannya, ketika para penganut Syiah Nushairiyah itu melihat bulan di langit, mereka akan mengatakan assalamu'alaika ya Amirul Mu'minin (salam sejahtera bagimu wahai amirul mukminin), itu bukanlah bulan, tetapi wajah Ali bin Abi Talib, "jelasnya.

Selain itu, mereka tidak solat, tidak berpuasa dan tidak berhaji, itulah Syiah Nushairiyah dimana Hafez Al-Assad dan Bashar Al-Assad adalah penganutnya.

Demikian pula undang-undang di Syria adalah undang-undang sekular sosialis, buktinya Rusia dan China menyokong Bashar Al Assad begitu juga Iran yang menyokong Assad kerana dia penganut Syiah.

Ramai para ulama yang disumbat ke penjara dan ramai juga dari mereka yang berhijrah akibat sikap autoritarian Bashar Al Assad.
Diterjemahkan dari sumber globalmuslim

0 Responses to “Syiah Nushairiyah anggap bulan sebagai Ali bin Abi Thalib”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam