Friday, February 15, 2013

Sniper: Izrael dari Khalidiyah


Sniper ini sangat terkenal di kalangan mujahidin wilayah Homs. Nama penuhnay adalah Ridwan Ahmad Nuhaili. Nama panggilannya adalah Abu Hamzah. Dikenali sebagai sniper tepat di kalangan mujahidin, dia diberi dijulukan Abu Hamzah Al-Qannash, atau Abu Hamzah penembak tepat.

Dia adalah sniper dari bandar Khalidiyah, seorang syahid di Homs dan simbol ketegaran rakyat muslim Syria di medan jihad.

Setiap peluru yang ditembakkan Abu Hamzah adalah untuk melindungi nyawa kanak-kanak, wanita dan orang tua di Homs dari ancaman peluru dan bayonet tentera rejim Nushairiyah Syria atau militia Syiah Shabihah akan menjadi sebab turunnya rahmat Allah bagi seorang sniper. Namanya akan dicatat dengan tinta emas sejarah dalam barisan mujahidin yang mengorbankan harta dan nyawanya untuk melindungi umatnya, memperjuangkan kemerdekaan dan menegakkan syariat Rabbnya.

Abu Hamzah gugur dalam pertempuran pada hari Jumaat (8/2/2013) di masjid Khalidiyah, Homs. Penembak tepat ini gugur oleh peluru tentera rejim Nushairiyah Syria apabila dia melindungi ratusan orang kampungnya yang berdemonstrasi selepas solat Jumaat dengan mengusung slogan "Jumaat berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah".

Abu Hamzah telah gugur di jalan Allah. Namun namanya akan sentiasa tercatat dalam sejarah panjang jihad abad moden di Syria. Rakyat muslim Syria, khususnya penduduk bandar Khalidiyah dan daerah Homs pada umumnya akan sentiasa meriwayatkan sejarah ketegaran dan kepahlawanannya di medan jihad.

Semoga Allah menerima amal kebajikan Abu Hamzah Al-Qannash, menempatkannya pada syurga yang tertinggi Al-Firdaus dan memberikan kesabaran kepada keluarga yang ditinggalkannya. Rahmat Allah mengiringi kepergianmu, wahai Abu Hamzah dan redha Allah telah menunggumu, insya Allah.

AL- FATIHAH

0 Responses to “Sniper: Izrael dari Khalidiyah”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam