Daging babi diberi label halal di Norway

DFI sebuah lembaga yang mengawal makanan di Norway, termasuk sejumlah produk makanan berlabel "Halal,"

Rang Heald Ernasn jurucakap dari badan tersebut, menjelaskan mereka mencari kandungan daging babi berkisar antara 5 hingga 30% dan itu diberi tanda halal di sebuah kedai yang menjual "kebab".

Fakta itu menunjukkan bahawa pendedahan itu didapati setelah adanya pengawasan yang dilakukan kerana ada sebuah kes penipuan dalam hal daging juga.

Institusi di Norway yang hendak membuat aduan terhadap produk daging itu adalah kelompok Quars Norway, Ernasn mengatakan: tidak seharusnya dalam makanan yang terkandung babi di berikan label halal. Ketika kita menjumpai sejumlah makanan yang mengandungi daging babi dalam sebuah produk makanan, maka itu adalah kes penipuan "

Pihak berkuasa mengumumkan mereka mencari sisa-sisa kandungan babi di sosej Ayam yang di cop halal dan itu di jual di kantin sekolah. Begitu juga didapati kandungan daging babi dalam hidangan yang ditawarkan di 19 sekolah dan taman kanak-kanak, selain itu juga ditemui sisa-sisa kandungan daging biri-biri dan babi di dalam daging lembu cincang yang dihidangkan di 17 kantin sekolah lain di kawasan tersebut, akan tetapi itu tidak di cop halal.

Comments