Ikan atau Tuhan

Apabila saya bertanya kepada seorang pakcik menjual ikan.. "pakcik pakcik percaya jika saya katakan bahawa Ikan ini Tuhan?" pakcik itu berkata, "kamu ni gila ke apa? menyekutukan Allah tu.." kemudian saya tersenyum.."

5 minit kemudian Azan maghrib berkumandang.. saya berkata, "pakcik marilah sama-sama ke masjid untuk solat.." pakcik itu berkata, "tak boleh nak, tiada orang nak jaga ikan bakar ni.." saya berkata "tadi pakcik kata ikan ni bukan Tuhan kan?" pakcik itu menjawab "ya benar"

saya berkata, "siapa yang memberi rezeki? ikan ni ke? atau Allah?"

pakcik itu tunduk dan malu sepertinya dia berfikir tentang soalan saya yang pertama tadi, lalu saya meninggalkan beliau untuk menunaikan solat maghrib.

*kita tidak menyekutukan Allah, tapi perbuatan itu yang menggambarkan apa yang terkandung dalam hati kita.
Sumber dari suatuperjalananmaya

Comments