Sunday, April 7, 2013

Azab-azab kubur

1. Diperlihatkan neraka jahannam

النار يعرضون عليها غدوا وعشيا

"Kepada mereka dinampakkan neraka pada pagi dan petang." (Ghafir: 46)

Dari Ibnu Umar radhiyallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bersabda:

إن أحدكم إذا مات عرض عليه مقعده بالغداة والعشي, إن كان من أهل الجنة فمن أهل الجنة, وإن كان من أهل النار فمن أهل النار فيقال: هذا مقعدك حتى يبعثك الله يوم القيامة

"Sesungguhnya apabila salah seorang di antara kamu mati maka akan diperlihatkan kepadanya calon tempat tinggalnya pada waktu pagi dan petang. Bila dia termasuk calon penghuni syurga, maka ditampakkan kepadanya syurga. Bila dia termasuk calon penghuni neraka maka ditampakkan kepadanya neraka, dikatakan kepadanya: 'Ini calon tempat tinggalmu, hingga Allah Subhanahu wa Ta'ala membangkitkanmu pada hari kiamat'. "(Muttafaqun 'alaih)

2. Dipukul dengan penukul dari besi

Dari Anas radhiyallahu 'anhu, dari Nabi Shallallahu' alaihi wa sallam:

فأما الكافر والمنافق فيقولان له: ما كنت تقول في هذا الرجل? فيقول: لا أدري, كنت أقول ما يقول الناس. فيقولان: لا دريت ولا تليت. ثم يضرب بمطراق من حديد بين أذنيه فيصيح فيسمعها من عليها غير الثقلين

Adapun orang kafir atau munafik, maka kedua-dua malaikat tersebut bertanya kepadanya: "Apa jawab kamu tentang orang ini (Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam)?" Dia berkata: "Aku tidak tahu. Aku mengatakan apa yang dikatakan orang-orang. "Maka kedua-dua malaikat itu berkata:" Engkau tidak tahu?! Engkau tidak membaca?! "Kemudian ia dipukul dengan penukul dari besi, tepat di wajahnya. Dia lalu menjerit dengan jeritan yang sangat keras yang didengar seluruh penduduk bumi, kecuali dua golongan: jin dan manusia. "(Muttafaqun 'alaih)

3. Disempitkan kuburnya, sampai tulang-tulang rusuknya saling bersilangan, dan didatangi teman yang buruk wajahnya dan busuk baunya.

Dalam hadis Al-Bara 'bin' Azib radhiyallahu 'anhu yang panjang, Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam menceritakan tentang orang kafir setelah mati:

فأفرشوه من النار وافتحوا له بابا من النار; فيأتيه من حرها وسمومها ويضيق عليه قبره حتى تختلف فيه أضلاعه ويأتيه رجل قبيح الوجه قبيح الثياب منتن الريح فيقول: أبشر بالذي يسوؤك, هذا يومك الذي كنت توعد. فيقول: من أنت, فوجهك الوجه الذي يجيء بالشر. فيقول: أنا عملك الخبيث. فيقول: رب لا تقم الساعة

"Gelarkanlah untuknya alas tidur dari api neraka, dan bukakanlah untuknya satu pintu ke neraka. Maka panas dan wap panasnya mengenainya. Lalu disempitkan kuburnya sampai tulang-tulang rusuknya berimpitan. Kemudian datanglah kepadanya seseorang yang jelek wajahnya, buruk pakaiannya, dan busuk baunya. Dia berkata: 'Bergembiralah engkau dengan perkara yang akan menyeksa. Inilah hari yang dahulu kamu dijanjikan dengannya (di dunia). 'Maka dia bertanya:' Siapakah engkau? Wajahmu adalah wajah yang datang dengan kejelekan. 'Dia menjawab:' Aku adalah amalanmu yang buruk. 'Maka dia berkata:' Wahai Tuhanku, jangan engkau datangkan hari kiamat '. "(HR. Ahmad, An-Nasa'i, Ibnu Majah dan al-Hakim)

4. Dirobek-robek mulutnya, dimasukkan ke dalam tanur yang dibakar, dipecah kepalanya di atas batu, ada pula yang diseksa di sungai darah, bila mahu keluar dari sungai itu dibaling batu pada mulutnya.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam berkata kepada Jibril dan Mikail' alaihissalam sebagaimana disebutkan dalam hadis yang panjang:

فأخبراني عما رأيت. قالا: نعم, أما الذي رأيته يشق شدقه فكذاب يحدث بالكذبة فتحمل عنه حتى تبلغ الآفاق فيصنع به إلى يوم القيامة, والذي رأيته يشدخ رأسه فرجل علمه الله القرآن فنام عنه بالليل ولم يعمل فيه بالنهار يفعل به إلى يوم القيامة, والذي رأيته في الثقب فهم الزناة , والذي رأيته في النهر آكلوا الربا

"Beritahukanlah kepadaku tentang apa yang aku lihat." Keduanya menjawab: "Ya. Adapun orang yang engkau lihat dirobek mulutnya, dia adalah pendusta. Dia berbicara dengan tuduhan yang lalu kedustaan ​​itu dinukil darinya sampai tersebar luas. Maka dia diseksa dengan seksaan tersebut hingga hari kiamat. Adapun orang yang engkau lihat dipecah kepalanya, dia adalah orang yang telah Allah ajari Al-Qur'an, namun dia tidur malam (dan tidak bangun untuk solat malam). Pada siang hari pun dia tidak mengamalkannya. Maka dia diseksa dengan seksaan itu hingga hari kiamat. Adapun yang engkau lihat orang yang disiksa dalam tanur, mereka adalah penzina. Adapun orang yang engkau lihat di sungai darah, dia adalah orang yang makan harta dari hasil riba. "(HR. Al-Bukhari no. 1386 dari Jundub bin Samurah radhiyallahu 'anhu)

5. Dicabik-cabik ular-ular yang besar dan ganas

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

فإذا أنا بنساء تنهش ثديهن الحيات, فقلت: ما بال هؤلاء? فقال: اللواتي يمنعن أولادهن ألبانهن

"Tiba-tiba aku melihat para wanita yang payudara-payudara mereka dicabik-cabik ular yang ganas. Maka aku bertanya: 'Kenapa mereka?' Malaikat menjawab: 'Mereka adalah para wanita yang tidak mahu menyusui anak-anaknya (tanpa alasan syar'i)'. "(HR. Al-Hakim. Asy-Syaikh Muqbil rahimahullahu dalam Al-Jami 'ush Shahih berkata: "Ini hadis sahih dari Abu Umamah Al-Bahili ra.")

1 Responses to “Azab-azab kubur”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :detikislamblog@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam