Monday, July 8, 2013

Golongan yang menolak Sunnah

Kemunculan golongan menolak sunnah telah disebutkan oleh Rasullullah s.a.w dalam sabda Baginda,maksudnya : ”ingatlah!!!aku telah dianugerahkan oleh Allah s.w.t dengan Al-Quran dan sesuatu yang sedarjat dengannya?dan ingatlah,hampir sahaja akan muncul seorang lelaki yang kenyang ( dengan keduniaan ) berada diatas kerusinya sambil berkata : kamu hendaklah memegang Al-quran (sahaja),maka segala sesuatu yang kamu jumpai halal didalamnya,maka halalkanlah ia dan segala sesuatu yg kamu temukan haram didalamnya,maka haramkanlah ia.( Riwayat oleh Abu Daud dari Miqdam bin Ma’ad Yakrab dan diriwayatkan oleh Tirmizi )

Hadis ini menerangkan akan lahir di akhir zaman nanti segolongan yang menolak Sunnah,bukan menolak teks dan dalil hukum-hakam dari hadis,bahkan Sunnah dan cara hidup Rasullullah s.a.w juga dianggap lapok dan tidak sesuai lagi dengan zaman ini.Penolakan itu berlaku sama ada secara ilmiah,lisan dan juga sikap serta perbuatan.

Dinegara kita telah lama muncul golongan anti-hadis,yang kononnya mereka hanya menerima Al-Quran sahaja.Tetapi sebenarnya,mereka juga tidak mengikut Al-Quran secara total,cuma teori sahaja.
Al-Quran cuma dibaca secara mencari bahan-bahan penting untuk dijadikan sebagai modal untuk berbincang dan berbahas,bukan untuk diamalkan.

Golongan sesat ini,mengikut para pengkaji,disebut sebagai ”At-Quraniyyin” atau ”Al-Farmawiyyah” (yang kenyang). Golongan ini ramai terdapat di Mesir,India,dan lain Negara Islam.

Perkataan ”Yang kenyang” dimaksudkan adalah kata celaan dari Nabi s.a.w sendiri terhadap orang yang suka hidup mewah (pemalas) yang menolak Sunnah atau hadis Nabi Muhammad s.a.w dan membuat keraguaan padanya.Sedangkan Allah s.w.t telah menganugerahkan kepada Rasullullah s.a.w dengan Al-Quran dan Hikmah.Maksud hikmah tersebut adalah Sunnah Nabi s.a.w kemudian kewajipan beriman dan beramal dengannya adalah wajib.

Allah s.w.t telah berfirman , maksudnya :”Dan hendaklah kamu ingat akan apa-apa yang dibacakan di rumah-rumah kamu dari ayat-ayat Allah dan Hikmah ( Sunnah Nabi) .Sesungguhnya Allah adalah Maha Lembut lagi Maha Mengetahui.”( Surah Al-Ahzab (33) ayat 34).

Sumber dari peribadirasulullah.wordpress.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

0 Responses to “Golongan yang menolak Sunnah”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam