Saturday, July 20, 2013

Orang kafir bersujud bila Rasulullah baca Surah Fushshilat

Suatu ketika, Rasulullah keluar di bulan Ramadhan menuju Masjidil Haram. Ketika itu Masjidil Haram dipenuhi oleh sekumpulan orang Quraisy yang ramai jumlahnya. Di antaranya terdapat para tokoh dan pembesarnya.

Lalu Rasulullah berdiri di tengah-tengah kumpulan ini. Kaki Fatimah tidak berganjak dari tempatnya menyaksikan keberanian ayahnya berada di tengah-tengah sekumpulan besar para musuhnya. Tiba-tiba Fatimah mendengar suara beliau yang keras ketika membaca surah An-Najm. Orang-orang kafir itu sebelumnya tidak pernah mendengar kalam Allah, kerana cara mereka yang turun-temurun adalah mengamalkan apa yang dipesankan oleh sebahagian mereka kepada sebahagian yang lain.

Di antara ucapan mereka adalah sebagaimana yang disebutkan dalam Al-Qur'an yang artinya, "Janganlah kalian mendengar dengan sungguh-sungguh akan Al-Qur'an ini dan buatlah hiruk pikuk terhadapnya, supaya kalian dapat mengalahkan (mereka)," - (QS Fushshilat (41): 26).

Ketika Rasulullah mendatangi mereka secara tiba-tiba dengan membaca surah ini dan mengetuk telinga mereka dengan kalam Ilahi yang memukau, mereka merasa bingung dengan apa yang mereka alami. Maka masing-masing mereka mendengarkannya dengan baik. Tidak terfikir di benak mereka ketika itu sesuatu selainnya, sehinggakan ketika beliau membaca akhir surah ini seolah-olah hati mereka menjadi terbang. Kemudian beliau membaca ayat yang ertinya, "Maka bersujudlah kalian kepada Allah dan sembahlah (Dia)."

Setelah itu beliau sujud, dan tidak ada seorang pun yang dapat menguasai dirinya sehingga semuanya bersujud.

Fatimah hairan menyaksikan kejadian itu. Ia suatu pemandangan yang indah yang untuk saksikan. Para pemimpin kafir dan pembesar-pembesarnya menjadi bingung berhadapan dengan indahnya kebenaran. Penentangan yang ada di dalam hati mereka yang sombong dan suka mengejek itu pun hilang seketika. Mereka tidak boleh menahan diri untuk bersujud kepada Allah. Tiba-tiba diri mereka menjadi kosong dan sejuk ketika tersentuh oleh arus keyakinan yang timbul dari ayat-ayat Al-Quran yang mulia.

Kejadian ini merupakan petunjuk bagi setiap muslim bahawa sesungguhnya kekuatan keburukan itu, betapa besar pun berkuasanya kejahatan itu, ia tidak akan dapat melawan kalimah-kalimah yang mengandungi cahaya, dan tiang-tiangnya akan hancur apabila tersentuh oleh rahsia yang tersembunyi dalam kalimah -kalimah Allah ini.

Berita tentang kejadian ini sampai kepada orang-orang yang hijrah ke Habasyah, tetapi beritanya sama sekali berbeza dengan keadaan yang sebenarnya. Berita yang sampai kepada mereka adalah bahawa kaum Quraisy telah masuk Islam. Maka kembalilah mereka ke Mekah pada bulan Syawal tahun itu juga.

Ketika mereka telah berada di Mekah pada siang hari dan barulah mereka mengetahui masalah yang sebenarnya, mereka pun kembali ke Habasyah. Tidak ada yang masuk ke Mekah di antara mereka kecuali secara sembunyi-sembunyi atau dengan perlindungan seorang musyrik Quraisy, seperti Al-Walid bin Al-Mughirah dan Abu Talib bin Abdul Muththalib.

Diterjemahkan Oleh Detik Islam dari sumber islampos.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

0 Responses to “Orang kafir bersujud bila Rasulullah baca Surah Fushshilat”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam