Jemaah haji wanita buta dapat melihat semula di dalam Masjid Nabi Madinah

Para jemaah haji di masjid Madinah Nabi Muhammad ( saw ) terkejut mendengar jeritan kegembiraan dari seorang wanita jemaah haji dari Sudan bahawa dia boleh melihat semula [gambar] laporan OnIslam Web.

“Saya tidak boleh percaya apa yang berlaku kepada saya,” kata Fatima Al Mahi memberitahu akhbar harian arab Okaz News Saudi Arabia 24/7 seperti dilaporkan pada Isnin, 14 Oktober 2013 bersamaan 1434 Hijrah.

Fatima Al Mahi berkata bahawa dia tinggal di masjid Nabi apabila dia mula melihat cahaya yang pertama dalam tempoh tujuh tahun yang lalu.
buta dapat lihat mukjizat
Fatima Al Mahi
“Saya boleh melihat anak saya buat pertama kali dalam tempoh tujuh tahun dan saya kini boleh bergerak tanpa bantuan dari mana-mana pun, ” katanya.

Kisah Fatima bermula apabila dia kehilangan penglihatan mata tujuh tahun lalu.

Walaupun melalui beberapa operasi di rumah untuk mengubatinya, di mana mana tidak berubah. Pada masa itu, dia mula untuk mempercayai bahawa dia akan mengembalikan penglihatan jika dia melawat Makkah dan Madinah untuk menunaikan haji.

Pergi ke haji tahun ini, sebagai seorang wanita warga tua dia  tinggal untuk tempoh yang lama di dalam masjid nabi, berdoa kepada Allah.

“Saya berharap saya akan melihat sekali lagi apabila saya pergi ke Arab Saudi untuk menunaikan haji ,” katanya yang dipetik oleh Okza .

“Saya menghabiskan beberapa hari di Masjidil Haram berdoa kepada Allah SWT untuk menyembuhkan saya.

“Saya sedang duduk di satu sudut di Masjidil Haram apabila tiba-tiba kegelapan yang seperti dibersihkan dari mata saya dan saya mula dapat melihat, ” katanya.

Setiap tahun, Makkah melihat berjuta-juta umat Islam dari seluruh dunia mencurah curah datang untuk menunaikan ibadah haji, salah satu daripada lima rukun Islam.

Jemaah haji biasanya minum dari Telaga Zamzam diberkati yang telah mengalir selama ribuan  tahun.

Allah mencipta Zamzam yang baik itu untuk menyediakan Hajar, isteri kepada Nabi Ibrahim ( Abraham) , dan anak anaknya Ismail dengan air di dalam cuaca panas dan  kering lembah Makkah.

Dalam carian terdesak beliau untuk air, Hajar berlari tujuh kali berulang-alik dalam panas terik di antara dua bukit Safa dan Marwa untuk menyediakan untuk bayi dahaga beliau.

Perlakuan ini kekal sebagai acara perlu jemaah haji yg mesti melengkapkan rukunnya.

Nabi Muhammad ( saw ) telah mengesyorkan minum dari air yang diberkati, dengan berkata ia berfungsi apa-apa tujuan ia digunakan untuknya.

Islam juga mengajar bahawa dalam kes penyakit fizikal yang kita harus mengambil jalan yang terbaik rawatan perubatan yang disediakan serta berdoa kepada Allah.

Arahan untuk berdoa adalah relevan bukan sahaja dalam kes penyakit fizikal, tetapi juga dalam hal segala usaha manusia.

Ini adalah kerana kita tidak mampu mencapai apa-apa pada kita sendiri, tanpa bantuan Allah, Esa Pencipta yang memelihara dan mentadbirkan semua. Agensi / MRM

*Sumber dari malaysianreview.com

Comments