Ketika Abu Bakar al-Shiddiq bersedekah

Selepas menunaikan solat Subuh, Abu Bakar terbiasa pergi ke padang pasir, kemudian kembali lagi sejenak ke Madinah. Kerana ingin tahu, suatu hari Umar bin Khatab mengekorinya.

Ternyata yang dikunjungi Abu Bakar adalah sebuah khemah kotor di tengah padang pasir. Umar pun bersembunyi di belakang batu besar. Tidak lama kemudian Abu Bakar pun keluar dari khemah itu .

Setelah Abu Bakar berlalu, Umar masuk ke khemah terebut. Di dalamnya ada seorang wanita tua dan buta bersama seorang bayi kecil.

Umar bertanya, "Siapa yang datang tadi pada kalian?"

Wanita itu menjawab , "Aku tidak tahu. Yang jelas dia seorang muslim. Setiap pagi dia datang kemari . "

"Apa yang dia buat? " lantas Umar

Wanita itu berkata, "Dia menyapu rumah kami, mencampur adunan kami, memeras susu ternakan kami, lalu pulang. "

Sambil keluar, Umar berkata, "Engkau membuat lelah penggantimu , wahai Abu Bakar. Engkau membuat lelah para penggantimu, wahai Abu Bakar. "

Dari Mu'awiyah bin Haidah radhiyallahu'anhu, Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda , "Sesungguhnya sedekah secara rahsia boleh meredam murka Rabb [ Allah ] tabaroka wa ta'ala. " ( HR. ath -Thabrani dalam al- Kabir, lihat Shahih at -Targhib [ 1/ 532 ] )

Allah ta’ala berfirman,

وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

 “Apapun harta yang kalian infakkan maka Allah pasti akan menggantikannya, dan Dia adalah sebaik-baik pemberi rizki.” (QS. Saba’: 39).

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber dari islampos.com

Comments