Saturday, November 16, 2013

Siapa wajah-wajah ceria di Hari Kiamat?

Pada suatu ketika, Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa jika hari kiamat telah tiba maka Allah SWT akan mengumpulkan suatu kaum yang wajahnya laksana bintang-bintang di angkasa. Dan para malaikat bertanya kepada mereka, " Apa amalan yang kalian kerjakan selama hidup di dunia? "

Mereka pun menjawab , "Setiap kami mendengar azan, segera kami bergegas mengambil air wudhu atau bersuci . "
purnama Wajah Wajah Ceria di Hari Kiamat
Gambar hiasan
Ada pula sekelompok orang yang wajahnya berseri-seri laksana rembulan yang memancarkan sinar yang terang. Para malaikat bertanya, " Apakah yang kalian kerjakan sewaktu hidup di dunia? "Jawab mereka, "Kami selalu mempersiapkan diri untuk solat berjemaah. Sebelum azan dikumandangkan, kami telah berwudhu . "

Di samping itu, ada pula sekelompok orang yang wajahnya berseri-seri laksana matahari yang memancarkan cahaya terang benderang. Seperti biasa, para malaikat pun bertanya kepada mereka, "Amalan apa yang telah kalian lakukan selama hidup di dunia? " Mereka menjawab, "Kami secara tekun mengikuti solat berjemaah. Setiap waktu solat tiba, kami telah siap di masjid, sebelum azan dikumandangkan.

*Diterjemah dari sumber islampos.com

0 Responses to “Siapa wajah-wajah ceria di Hari Kiamat?”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam