Thursday, February 28, 2013

Bekas Setiausaha Agung Syiah Hizbullah: 'Pejuang Hizbullah yang berperang di Syria masuk neraka'

Malang sungguh nasib para pejuang Syiah Hizbullah Lebanon yang berjuang membela rejim Assad di Syria.

Bekas Setiausaha Agung gerakan penentangan Syiah Hizbullah Lebanon, Syaikh Sobhi Tfaili mengecam campur tangan pejuang Syiah Hizbullah dalam konflik Syria, berkata mereka yang terbunuh di Syria akan "pergi ke neraka" dan tidak dianggap syuhada.

Dalam satu wawancara televisyen, Tfaili menegaskan bahawa Hizbullah memang berjuang bersama rejim di Syria.

"Anggota Hizbullah yang membunuh kanak-kanak, membunuh warga dan menghancurkan rumah-rumah di Syria tidak akan menjadi Syuhada dan kematian mereka akan berakhir di neraka," tegasnya.

Tfaili menambah bahawa Syiah di Syria tidak perlu siapa pun untuk berdiri membela mereka.

"Syiah di Syria tidak perlu siapa pun untuk membela mereka. Kami adalah orang-orang yang menyebabkan mereka kesulitan. Masjid Sayyidah Zainab tidak memerlukan perlindungan kerana sayyidah Zainab juga dicintai oleh kaum Sunni, "ujarnya, merujuk kepada laporan bahawa pejuang Syiah Hizbullah dikerahkan di sekitar masjid untuk mempertahankan masjid tersebut.

Dia menambah bahawa pejuang Hizbullah di Syria hanya hadir untuk mempertahankan rejim dan tindakan jenayah mereka.

Pada bulan Oktober 2012, pemimpin Hizbullah Hassan Nasrallah mengakui bahawa anggota partinya telah berjuang menentang kelompok pembangkang Syria, namun mengatakan mereka bertindak sebagai individu dan tidak di bawah arahan parti.

Tfaili juga mengkritik tentera Lubnan yang tidak melarang warga Lebanon di Hermel pergi ke Syria untuk berperang.

"Kenapa tidak tentera Lebanon mencegah warga Lebanon di Hermel pergi ke Syria untuk berperang? Kenapa tidak boleh melindungi warga di bandar-bandar yang bersempadan dengan Syria? "Tanyanya.

Tfaili juga menuduh Hizbullah bertanggung jawab atas setiap orang Syiah yang tewas di Syria dan memberi amaran bahawa "musuh Israel" merupakan penerima keuntungan pertama dari perjuangan Syiah Hizbullah di sana.
Diterjemahkan dari sumber islampos

Tunjukkan aku cara memeluk Islam

Tersentuh hati saya mendengar satu kisah benar diradio ikim petang semalam. Kisah seorang imam di Barat, yang menceritakan tentang pengalamannya.

Suatu hari ketika dia berada disebuah masjid, dia didatangi oleh seorang lelaki yang berbadan besar, rambutnya yang panjang itu diikat kebelakang, pakaiannya yang tidak ubah seperti seorang gangster itu basah dengan peluh dibadannya.

Lelaki itu lalu berkata, "Tunjukkan aku cara untuk ku memeluk islam?"
Lalu imam itu bertanya,"siapakah kamu?". Lalu dijawbnya,"aku Carlos.

Tunjukkan aku cara untuk aku menjadi seorang muslim?". Lalu imam tersebut pun mengislamkn lelaki tersebut. Berkali-kali dan betapa susahnya untuk dia mengucapkan kalimah syahadah, akhirnya berjaya diislamkan oleh imam tersebut.

Lalu bertanya imam tersebut,"Apakah yang membuatmu ingin memeluk Islam?".

Jawab Carlos, Aku sebenarnya langsung tidak tahu apakah itu Islam. Aku cuba mencari kebenaran didalam hidupku yang kosong.

Satu hari aku bermimpi cahaya datang kepadaku dan aku mendengar suara berkata, "Carlos, sekiranya engkau inginkan kebenaran, kamu masuklah Islam". Lalu aku terjaga. Aku anggap ianya hanya mimpi.

Keesokannya aku bermimpi yang sama. pada kali ini, cahayanya lebih terang dan suara itu lebih kuat sehingga aku tersentak lalu terjaga dari tidur.

oleh itu hari ini aku mencari dimanakah tempat untuk aku menjadi seorang muslim".

Kemudian Carlos berkata lagi," Apakah yang perlu aku lakukan seterusnya?".Imam itu pun berkata,"

Pergilah bersihkan badanmu terlebih dahulu". Lalu Carlos membuka bajunya untuk membersihkan badannya. Lalu imam itu dapat melihat penuh tatusalib pada badan Carlos.

(BACALAH DENGAN NADA YANG SEDIH..... )

Sejurus selepas itu azan.... berkumandang... lalu imam bersiap sedia untuk menunaikan solat.

Lalu berkata Carlos ,"Apakah yang kamu sedang lakukan?". imam itu pun berkata,"Aku hendak solat, kamu duduk sahaja dihujung sana". Carlos pun berkata," Aku ingin solat, tetapi aku tidak tahu solat". (Mulianya Carlos walau tidak tahu lansung pasal solat dia tetap hendak solat).

Imam itu pun menjawab, "Kalau begitu, kamu berdiri dibelakangku dan ikuti sahaja pergerakanku".

Lalu Carlos pun mengikuti solat imam tersebut sehinggalah selesai solat. Imam itu dapat merasakan solat Carlos begitu tertib sekali.

Setelah beberapa lama, imam merasakan Carlos telah terlalu lama bersujud. Lalu dengan perlahan dia berbisik kepada ,"Carlos, solat sudahpun selesai".

Namun Carlos masih bersujud. Imam berbisik untuk kali kedua, "Carlos, solat sudah pun selesai".

Namun tiada respon daripada Carlos. Dengan perlahan imam itu menyentuh Carlos. Tiba2 Carlos jatuh terbaring.

Tersentak imam itu mendapati yang Carlos tidak lagi bernyawa. Allah telahpun menjemput Carlos sejurus dia memeluk Islam, dikala dia mendirikan solat pertama, didalam sujudnya yang terakhir....

Ya Allah.. betapa hidayahmu dimana-mana. Jadikanlah pengakhiran yang baik juga untukku (husnul khatimah).

Subhanallah, Allahuakbar...

Sumber suatuperjalananmaya

Wednesday, February 27, 2013

Kisah pencuri lebih mulia dari sahabat Nabi Isa

Diriwayatkan dari Wuhaib Al-Wardi, ia berkata : Kami mendengar bahawa Nabi Isa a.s bersama seorang sahabat baginda, ketika sedang berjalan-jalan bertemu dengan seorang pencuri yang berada di dalam rumahnya.

Ketika sang pencuri itu melihat kedatangan Nabi Isa a.s berserta sahabatnya, Allah pun memberi hidayah kepada pencuri itu sehingga sang pencuri itu timbul hati untuk bertaubat. Sang pencuri itu lalu berkata dalam hati, "Ini adalah Nabi Isa bin Maryam a.s sebagai Ruhullah dan kalimat-Nya, sedang seorang lagi adalah sahabat baginda. Sedangkan dirimu ini sendiri siapa wahai orang yang celaka? Pencuri dari kaum bani Israil ! kamu telah menghadang dan merampas harta benda orang lain, bahkan sering membunuh orang!"

Selepasa berkata demikian dalam hatinya, dia pun mendekati Nabi Isa a.s untuk bertaubat dan menyesali perbuatan yang pernah dilakukannya. Demikianlah, selepas pertemuaan tersebut dengan Nabi Isa a.s hatinya sekali lagi berkata-kata "Kamu ingin berjalan bersama mereka berdua? kamu tidak layak melakukan hal itu! Berjalanlah kamu di belakang mereka berdua saja sebagaimana layaknya orang-orang bersalah yang banyak melakukan dosa seperti dirimu!"

Sahabat Nabi Isa a.s kemudian menengok ke belakang dan mengetahui kalau pencuri itu mengikutinya. Dalam hati sahabat itu pun berkata, "Lihatlah orang buruk dan celaka yang sedang berjalan di belakang kita!"

Seketika itu pula Allah menampakan kepada Nabi Isa a.s apa yang mereka simpan dalam hati masing-masing yang berkatian penyesalan dan taubat si pencuri mahupun penginaan dari sahabat Nabi Isa a.s yang merasa lebih mulia daripada pencuri itu.

Allah kemudian memberikan wahyu kepada Nabi Isa a.s agar memerintahkan kepada sahabat baginda mahupun si pencuri untuk memulai lagi amal ibadatnya "Adapun sang pencuri telah Aku ampuni segala dosa yang telah lalu akibat penyesalan dan taubatnya, sedangkan sahabatmu itu telah Aku hapus semua amalnya kerana kesombongan dan sikapnya yang merendahkan orang yang telah bertaubat (si pencuri)"
Sumber suatuperjalananmaya.com

Tuesday, February 26, 2013

Sahabat Nabi yang masih hidup

Inilah pohon yang memahami cinta buat Nabinya Muhammad SAW صلى الله عليه وسلم. Pohon yang diberkati.

Sehingga sekarang pokok ini masih hidup lagi di Jordan. Sebab itu ianya digelar "the only living sahabi" atau "sahabat Nabi yang masih hidup".

Sedikit sejarah mengenainya...

Ketika Rasulullah صلى الله عليه وسلم keluar ke Syam bersama Maisarah -pekerja Sayyidatuna Khadijah ra- untuk berniaga, Baginda صلى الله عليه وسلم pernah berteduh di bawah pohon ini sebelum sampai ke sana.

Semasa Baginda صلى الله عليه وسلم berteduh di bawahnya, dahan dan ranting² pohon ini bergerak menaungi Baginda صلى الله عليه وسلم daripada cahaya matahari.

Seorang paderi yang melihat kejadian ini datang bertemu Maisarah & menunjukkan kepadanya pohon tempat teduhan Rasulullah صلى الله عليه وسلم itu dengan berkata: "Hanya seorang Nabi sahaja yang berteduh di bawah pohon ini."

Pohon ini terletak di tengah padang pasir bernama Buqa'awiyya di negara Jordan. Dari segi geografi, ia berdekatan dengan kota Bosra di Syria. Sebagaimana kita tahu, Rasulullah S.A.W 2 kali tiba di Bosra 1. Ketika bersama bapa saudaranya Abi Talib sewaktu berumur 12 tahun & bertemu dengan Rahib Buhaira dan terserlah tanda kerasulan baginda di belakang bahu sepertimana tercatat dalam kitab injil tentang tanda kerasulan nabi akhir zaman. 2. kali kedua rasulullah ke bosra membawa barang dagangan saidatina khadijah. apa yg menarik..selepas dari tanah Tabuk hingga ke Bosra sejauh lebih 500km..kita tidak akan berjumpa dengan pokok seumpama di atas.

~ Lihatlah sampai hari ini ia tetap subur walaupun berada di tengah-tengah padang pasir yang kering kontang. Tiada tumbuhan hidup sepertinya. ALLAH menghidupkannya dengan kehendak-NYA jua, ALLAHU ALLAH.

Dan di dalam foto ini juga, Habib Umar Benhafidz seorang daripada keturunan Rasulullah صلى الله عليه وسلم menziarahi pohon di mana Rasulullah صلى الله عليه وسلم- pernah berada di situ.

Wallahhualam...

Sumber suatuperjalananmaya.com


Aku bersyukur kerana tidak diberi penglihatan

Sheikh Fahd al Kanderi bertanya pada anak itu. anda tidak diberi penglihatan, bagaimana menjalani kehidupan seharian.

jawab anak itu ialah " aku bersyukur, aku tidak diberi penglihatan. aku sudah terlepas dari pertanyaan di akhirat kelak mengenai mataku yang tidak memandang Al-Quran. Tapi ia tidak menghalang aku membacanya dan mentadabbur."

sheikh itu tak henti-henti mengalir airmatanya. subhanallah. sungguh suci hati anak itu..


Sumber suatuperjalananmaya.com

Monday, February 25, 2013

Kisah RM0.50 yang menyentuh hati

Kringggg.. 

Terima kasih cikgu, semua pelajar beredar ke kantin. Tapi seorang pelajar ni tak keluar untuk rehat.
Awak tak rehat ke Alif? Ujar saya kepada pelajar ni. Tak cikgu. Jawab Alif ringkas.

Kenapa Alif tak rehat? Jawab alif "Mak saya beri 50 sen sehari cikgu. Kat kantin 50 sen ni dapat beli nugget je sekeping. Malu la cikgu beratur panjang2 dapat beli nugget je. Jadi saya kumpul duit hari ini untuk makan hari esok. Jadi saya dapat la makan nugget 50 sen dan air sirap 50 sen. Saya kat kantin hari Selasa dan Khamis je cikgu " Alif tertunduk malu

Perasaan sy mula bercampur baur, sedih sebak. Di zaman 2013 ini masih ada pelajar yg membawa 50 sen ke sekolah. Ramai di antara kita memandang 50 sen jumlah yg kecil sedangkan bg pelajar ini 50 sen sgt besar ertinya.

Saya tanya lg, kalau hari jumaat awak tak pergi kantin la ye?
Oh hari jumaat duit 50 sen ni saya sedekah masa bacaan yasiin cikgu. Jawab Alif dengan bersahaja. Mak saya kata kalau kita sedekah rezeki kita akan bertambah..

Mata saya dah berkaca...Saya terkejut dan bertambah sebak. Dah la duit ada 50 sen. Siap boleh sedekah pulak. Ya Allah, limpahkanlah rezeki bg keluarga pelajarku ini..luaskan rezeki mereka semoga mereka tidak lagi berada dalam kemiskinan.

Huh macam terpukul sungguh saya, bayangkan duit 50 sen yang diberi untuk makan, dia infakkan 50 sen untuk tabung sekolah setiap jumaat semasa bacaan yasiin.

Mungkin kisah ini nampak simple tp bagi saya ia memberi seribu pengajaran. Mungkin Allah nak temukan saya dengan pelajar ini supaya lebihkan sedekah dan berinfak.

Sumber dari suatuperjalananmaya.com

Sunday, February 24, 2013

Syiah sesat: Keyakinan Khomeini terdapat hari-hari sial setiap bulan

Khomeini menyakini bahawa terdapat hari-hari sial dalam setiap bulan, di mana setiap penganut Syiah wajib untuk menghentikan segala aktivitinya. Dan bahwsanya pergeseran bulan ke buruj bintang tertentu menimbulkan pengaruh negatif terhadap aktiviti manusia. Maka orang-orang Syiah wajib untuk menghentikan setiap aktiviti yang telah mereka lakukan hingga bulan melewati buruj tersebut.

Keyakinan semacam ini jelas mengeluarkan orang yang mempercayainya dari lingkup iman, sebagaimana telah diketahui oleh sesiapa pun yang telah belajar akidah, pemula sekalipun.

Hal yang menunjukkan akidah Khameini yang kufur ini adalah kenyataan dalam bukunya Tahrir al-Wasilah, 2/238, "Makruh hukumnya untuk mengadakan akad nikah sementara bulan sedang berada pada buruj Cancer, atau pada akhir bulan, atau pada salah satu hari-hari sial dalam setiap bulan yang terdiri dari tujuh hari, iaitu; hari ke-3, hari ke-5, hari ke-13, hari ke-16, hari ke-21, hari ke-24, dan hari ke-25. Demikianlah pada setiap bulan. "

Khameini telah mengutuk perkataan imamnya sendiri, iaitu Ali bin Abi Talib radhiyallahu 'anhu yang diriwayatkan dalam kitab Nahj al-Balaghah (iaitu kitab yang paling dipercayai bagi Syiah), "Wahai sekalian manusia! Jauhkanlah diri kamu dari mempelajari ilmu perbintangan kecuali sekadar untuk menjadi panduan di darat mahupun laut, kerana sesungguhnya hal tersebut boleh menyeret seseorang kepada dunia perdukunan. Ahli nujum itu seperti seorang dukun, dan dukun ibarat seorang tukang sihir. Tukang sihir serupa dengan orang kafir, dan orang kafir tempatnya di neraka. "(Lihat Nahj al-Balaghah, 1/157).

Pemimpin revolusi Syiah Iran, sang tokoh yang banyak dialu-alukan, ternyata akidahnya menyimpang jauh dari Islam. 

Sesat! Kedudukan Imam-imam Syiah lebih terhormat daripada para Nabi

Imam_Khomeini_by_SAEED_ART
Sebagai penganut Syiah, Khomeini dalam mengamalkan keyakinannya lebih cenderung memilih pendapat orang-orang yang melampau di kalangan para penganut Syiah. Di antara yang menunjukkan hal tersebut adalah perkataannya yang ia sandarkan kepada orang-orang Syiah yang ekstrem dalam menetapkan keutamaan para wali mereka hingga melebihi keutamaan para nabi Allah dan rasul-rasul-Nya.

Khomeini berkata, "Sesungguhnya di antara perkara yang termasuk paling urgen dalam mazhab kami, bahawasanya imam-imam kami mempunyai kedudukan yang tidak boleh dicapai oleh para malaikat yang didekatkan dan tidak pula para nabi yang diutus .... Telah diriwayatkan dari mereka 'alaihimus salam (imam-imam Syiah-pent.) "Bagi kami keadaan-keadaan tertentu bersama Allah yang tidak dapat dicapai oleh para malaikat yang didekatkan, demikian pula para nabi yang diutus." (Lihat al-Hukumah al- Islamiyah hal. 52, karya Khomeini).

Khomeini juga berkata tentang salah seorang imam mereka yang hingga saat ini masih ghaib dan terus ditunggu-tunggu, "Telah datang para nabi seluruhnya untuk meneguhkan prinsip-prinsip keadilan, tapi mereka tidak berjaya. Bahkan Nabi Muhammad sekalipun, penutup para nabi yang datang untuk memperbaiki kehidupan manusia. Sesungguhnya, orang yang akan berjaya mewujudkan hal tersebut hanyalah al-Mahdi al-Muntazhar. "(Di antara isi khutbah Khomeini yang disampaikan dalam acara peringatan Maulid al-Mahdi pada tarikh 15 Syaaban 1400 H).

Bahkan Khomeini telah melontarkan tuduhan keji terhadap Nabi bahawa beliau tidak menyampaikan risalah Islam dengan betul. Khomeini berkata dalam salah satu bukunya, "Fakta menunjukkan bahawa sekiranya Nabi telah menyampaikan persoalan imamah sesuai perintah Allah dan mencurahkan segenap potensi yang baik dalam hal ini, mustahil akan berkecamuk perselisihan, pertengkaran, dan peperangan. Demikian pula, tidak akan terjadi perpedaan-perbezaan dalam perkara pokok mahupun cabang dalam agama ini. "(Lihat Kasyf al-Asraar hal. 55).

Demikian pula, Khomeini telah menyematkan bagi imam-imam Syiah dengan sitat-sifat ketuhanan. Khomeini berkata, "Sesungguhnya atas para imam kedudukan yang terpuji dan khilafah yang terbentuk. Tunduk terhadap pemerintahan dan kekuasaannya semesta alam. "

Adapun para nabi, maka Khomeini menyifati mereka 'alaihimus salam dengan sifat lemah. Khomeini berkata, "Dan kita katakan bahawa para nabi tidak diberi taufiq dalam melaksanakan maksud dan tujuan mereka diutus. Dan bahwasanya Allah Subhanahu wa Ta'ala akan mengutus di akhir zaman seseorang yang akan menyelesaikan malasalah-masalah para nabi. "Seseorang yang mereka maksudkan adalah imam mereka yang masih ghaib.

Bacalah sebelum mati

Kesakitan bila nyawa dicabut oleh malaikatul maut tidak dapat dibayangkan sama sekali.

Walau bagaimanapun Nabi ada bersabda, maksudnya: “Bahawa Rasulullah mengingatkan tentang mati dan keseksaannya, maka sabda Baginda: Iaitulah sakitnya 300 kali tetakan pedang.”

Bayangkanlah jika kita ditetak atau dipukul dengan kayu, rotan mahupun besi bukan banyak, cuma sekali saja, itupun sudah tidak dapat digambarkan kesakitannya. Inikan pula ditetak dengan 300x tetakan.

Bayangkanlah sendiri. Cuba kita tanggalkan pula kuku daripada isinya, pastinya sakit tidak tertahan. Daging disiat-siat dan dilapah hidup-hidup, dahaga yang amat sangat sehingga air lautan di dunia ini tidak mampu menghilangkannya.

Semuanya ini cuma secebis dari perbandingan kesakitan maut,malah beribu-ribu kali lebih sakitnya daripada itu.

Oleh itu, untuk meringankan keseksaan roh ketika dicabut oleh malaikat maut, maka digariskan beberapa amalan tertentu yang perlu diamalkan. Antaranya:-

Sebelum tidur:

  1. Bacalah surah Al-Ikhlas tiga kali
  2. Selawat ke atas Nabi
  3. Membaca tasbih


Amalan harian:

  1. Sentiasa membaca Al-Quran
  2. Memelihara solat terutama solat fardu
  3. Menghormati (jangan bercakap) waktu azan diperdengarkan
  4. Membaca tasbih
  5. Membanyakkan sedekah
  6. Sentiasa berzikir menyebut Allah


Amalan yang perlu dijauhi:

  1. Dusta
  2. Khianat
  3. Mengadu domba
  4. Kencing berdiri


Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Bersuci kamu sekalian dari buang air kecil kerana sesungguhnya kebanyakkan seksa kubur itu dari sebab buang air kecil.”

Pada suatu hari malaikatul maut datang untuk bertemu dengan Nabi Idris as lalu Nabi Idris meminta agar malaikatul maut mencabut nyawanya dan kemudian Allah menghidupkannya kembali. Permintaan ini dilakukan untuk Nabi Idris as mengetahui kesakitan sakaratul maut agar taqwanya lebih mendalam dan teguh lagi. Maka Allah memberikan wahyu kepada malaikatul maut supaya mencabut nyawa nabi Idris dan meninggalkan ketika itu juga. Malaikatul maut menangis dan memohon kepada Allah supaya Dia (Allah) menghidupkan kembali Nabi Idris lalu dimakbulkan Allah.

Setelah di dapati Nabi Idris as sudah hidup kembali, malaikatul maut bertanya: “Ya saudaraku, bagaimana rasanya kesakitan maut?” Jawab Nabi Idris: “Sesungguhnya ibarat terkelupasnya kulit dalam keadaan hidup-hidup, maka rasa sakit menghadapi maut itu lebih dari 1000 kali sakitnya.” Kata malaikat maut: “Secara berhati-hati dan tidak kasar yang telah saya lakukan khusus mencabut nyawa engkau itu, belumlah pernah aku lakukan terhadap seseorang pun.”

Diriwayatkan lagi bahawa Nabi Isa as telah menghidupkan beberapa orang yang telah mati dengan keizinan Allah. Maka sebahagian orang kafir berkata: “Sesungguhnya engkau telah menghidupkan orang-orang yang telah mati yang masih baru, yang mungkin mereka itu belum benar-benar mati. Maka cuba hidupkan untuk kami orang yang telah mati seperti zaman yang awal dulu.”

Kata Nabi Isa as: “Cubalah kamu pilihkan?” Mereka berkata:Hidupkanlah untuk kami anak Nabi Nuh as (Sam bin Nuh).”

Maka Nabi Isa as pergi ke kuburnya, lalu mengerjakan solat dua rakaat dan berdoa kepada Allah. Dan Sam bin Nuh dihidupkan kembali, tetapi rambut dan janggutnya sudah beruban.

Nabi Isa as hairan kenapa jadi begitu. Berkata Sam bin Nuh: “Saya telah mendengar panggilanmu dan saya mengira hari kiamat telah tiba, maka rambut dan janggut saya berubah menjadi putih seperti ini dari sebab takutnya hari kiamat. Berkata Nabi Isa as: “Sudah berapa tahun kau meninggal dunia?” Kata Sam:

“Semenjak 4000 tahun lalu maka belumlah hilang sakit dari sakaratul maut.”

Betapa kerapnya malaikat maut melihat dan merenung wajah seseorang, iaitu dalam masa 24 jam sebanyak 70 kali, andainya manusia sedar hakikat tersebut, nescaya dia tidak akan lalai mengingati mati. Tetapi oleh kerana malaikat maut adalah makhluk ghaib, manusia tidak melihat kehadirannya, sebab itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan oleh Malaikat Izrail. Justeru itu tidak hairan jika ramai manusia yang masih mampu bersenang riang dan bergelak ketawa, seolah-olah dia tiada masalah yang perlu difikir dan direnungkan dalam hidupnya.

Walaupun dia sebenarnya adalah seorang yang miskin amal kebajikan serta tidak memiliki sebarang bekalan untuk akhiratnya, dan sebaliknya banyak pula melakukan dosa.

Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Bahawa malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang sedang gelak ketawa. Maka berkata Izrail: Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok bergelak ketawa.” Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhati oleh malaikat maut, kecuali orang-orang soleh yang sentiasa mengingati mati.

Golongan ini tidak lalai dan sentiasa sedar terhadap kehadiran malaikat maut, kerana mereka sentiasa meneliti hadis-hadis Nabi s.a.w yang menjelaskan mengenai perkara-perkara ghaib, terutama mengenai hal ehwal mati dan hubungannya dengan malaikat maut. Meskipun mata manusia hanya mampu melihat alam benda yang nyata, tidak mungkin dapat melihat kehadiran malaikat maut itu. Namun pandangan mata hati mampu melihat alam ghaib, iaitu memandang dengan keyakinan iman dan ilmu.

Sebenarnya manusia itu sedar bahawa setiap makhluk yang hidup pasti akan mati, tetapi manusia menilai kematian dengan berbagai tanggapan. Ada yang menganggap kematian itu adalah suatu tabi’e biasa sebagai pendapat golongan atheis, dan tidak kurang pula orang yang mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebabnya yang zahir sahaja.

Dia mengambil logik bahawa banyak kematian disebabkan oleh sesuatu tragedi, seperti diakibatkan oleh peperangan, bencana alam seperti gempa bumi, banjir, kebakaran dan juga kemalangan sama ada di udara, laut dan daratan termasuk kemalangan jalan raya. Selain itu mereka juga melihat kematian disebabkan oleh serangan penyakit yang merbahaya seperti penyakit barah, sakit jantung, AIDS, demam denggi, ta’un dan sebagainya.

Disebabkan manusia melihat kematian hanya dari sudut sebab musabab yang lumrah, maka manusia sering mengaitkan kematian itu dengan kejadian-kejadian yang disebut di atas. Jika berlaku kematian di kalangan mereka, lantas mereka bertanya, “sebab apa si pulan itu mati, sakitkah atau kemalangankah? “.

Tidak ramai manusia yang mengaitkan kematian itu dengan kehadiran malaikat maut yang datang tepat pada saat ajal seseorang sudah sampai, sedangkan malaikat maut sentiasa berligar di sekeliling manusia, mengenal pasti memerhatikan orang-orang yang tempoh hayatnya sudah tamat.

Sesungguhnya malaikat maut menjalankan arahan Allah SWT dengan tepat dan sempurna, dia tidak diutus hanya untuk mencabut roh orang sakit sahaja, ataupun roh orang yang mendapat kecelakaan dan mala petaka. Jika Allah SWT menetapkan kematian seseorang ketika berlaku kemalangan, atau ketika diserang sakit tenat, maka Izrail mencabut roh orang itu ketika kejadian tersebut.

Namun ajal tidak mengenal orang yang sihat, ataupun orang-orang mewah yang sedang hidup rehat dibuai kesenangan. Malaikat maut datang tepat pada waktunya tanpa mengira orang itu sedang ketawa riang, atau mengerang kesakitan. Bila ajal mereka sudah tiba, maka kematiannya tidak tertangguh walau sesaat.

Walau bagaimanapun ada ketikanya Allah SWT jadikan berbagai sebab bagi sesuatu kematian, yang demikian itu ada hikmah disebaliknya.

Misalnya sakit tenat yang ditanggung berbulan-bulan oleh seseorang, ia akan menjadi rahmat bagi orang beriman dan sabar, kerana Allah Taala memberi peluang dan menyedarkan manusia agar dia mengingat mati, untuk itu dia menggunakan masa atau usia yang ada untuk berbuat sesuatu, membetulkan dan bertaubat dari dosa dan kesilapan serta memperbaiki amalan, serta menambah bekalan untuk akhirat, jangan sampai menjadi seorang yang muflis di akhirat kelak.

Begitu juga orang yang mati mengejut disebabkan kemalangan, ia akan menjadi pengajaran dan memberi peringatan kepada orang yang masih hidup supaya mereka sentiasa waspada dan tidak lalai dari berusaha memperbaiki diri, menambah amal kebajikan dan meninggalkan segala kejahatan. Kerana sekiranya ajal datang secara tiba-tiba pasti akan membawa sesalan yang tidak berguna. Di kalangan orang solihin menganggap bahawa sakit yang ditimpakan kepada dirinya adalah sebagai tanda bahawa Allah SWT masih menyayanginya. Kerana betapa malangnya bagi pandangan orang-orang soleh itu jika Allah SWT mengambil roh dengan tiba-tiba, tanpa sebarang amaran terlebih dahulu. Seolah-olah Allah SWT sedang murka terhadap dirinya, sebab itulah Allah SWT tidak beri amaran terlebih dahulu kepadanya. Keadaan orang itu ibarat orang yang tidak menyedari adanya bahaya di hadapannya, jika tiada amaran terlebih dahulu nescaya dia akan menjerumus ke lembah bahaya itu.

Selain itu Allah Taala menjadikan sebab-sebab kematian itu bagi memenuhi janjiNya kepada malaikat maut, sebagaimana diriwayatkan oleh Saidina Abbas r.a dalam sebuah hadis Nabi yang panjang.

Antara lain menjelaskan bahawa Izrail merasa kesedihan apabila dibebankan dengan tugas mencabut roh makhluk-makhluk bernyawa kerana di antara makhluk bernyawa itu termasuk manusia yang terdiri dari kekasih-kekasih Allah, iaitu para rasul a.s.w., para nabi-nabi, para wali-wali dan orang-orang solihin.

Selain itu malaikat maut mengadu kepada Tuhan betapa dirinya tidak disenangi oleh keturunan Adam, dia mungkin dicemuh kerana dia ditugaskan mencabut roh manusia, yang akan menyebabkan orang akan berdukacita, kerana kehilangan sanak keluarga dan orang-orang yang tersayang di kalangan mereka.

Diriwayatkan bahawa Allah SWT berjanji akan menjadikan berbagai sebab-sebab kepada kematian yang akan dilalui oleh keturunan Adam. Sehingga keturunan Adam itu akan memikirkan dan mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebab yang dialami oleh mereka.

Apabila berlaku kematian, mereka akan berkata bahawa si anu itu mati kerana menghidap sakit, ataupun kerana mendapat kemalangan, mereka akan terlupa mengaitkan malaikat maut dengan kematian yang berlaku itu.

Ketika itu Izrail tidak perlu bersedih kerana manusia tidak mengaitkan kematian tersebut dengan kehadiran malaikat maut, yang sememangnya diutus oleh Allah SWT pada saat mala petaka atau sakit tenat seseorang itu bertepatan dengan ajal mereka yang sememangnya telah tiba.

Namun pada hakikatnya bahawa ajal itu adalah ketetapan Allah, yang telah termaktub sejak azali lagi. Semuanya telah nyata di dalam takdir Allah, bahawa kematian pasti tiba pada saat yang ditetapkan. Izrail hanyalah tentera-tentera Allah yang menjalankan tugas seperti yang telah diamanahkan kepadanya.

Walau bagaimanapun adalah menjadi hak Allah Taala untuk menentukan kematian seseorang itu sama ada bersebab atau tidak, sebagaimana yang dinyatakan pada awal tulisan ini, bahawa ada ketikanya malaikat maut datang hendak mencabut roh seseorang, tetapi manusia yang dikunjungi malaikat maut sedang dalam keadaan seronok bergelak ketawa, hingga malaikat maut merasa hairan terhadap manusia itu.

Ini membuktikan bahawa kematian itu tidak pernah mengenal, sama ada seseorang yang sedang sakit ataupun ketika sihat dan segar bugar. Firman Allah Taala Yang bermaksud:

“Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) mencepatkannya. “(Surah Al-A’raf: ayat 34)

Allah merahsiakan saat kematian kita, adalah untuk melihat sejauh mana kita melaksanakan amalan yang telah ditetapkan kepada kita dan sedalam mana pula kita meninggalkan larangannya. Manusia yang hatinya sentiasa ingatkan mati, akan melaksanakan tugas yang telah diamanahkan kepadanya dengan lebih jujur, bersungguh-sungguh dan ikhlas untuk mendapat keredhaan Allah. Manusia begini sentiasa merasai setiap tingkah lakunya diperhatikan oleh Allah SWT. Dan ia juga mengetahui setiap tanggungjawab dan amanah yang dipikul akan ditanya satu persatu oleh Allah di akhirat kelak. - Halaqah

Saturday, February 23, 2013

Tentera Namrud lawan nyamuk

Kebinasaan Namrud ini terjadi pada hari Rabu, ia dibinasakan Allah SWT dengan tentera nyamuk.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan tidak ada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia sendiri.” (Al-Muddatsir: 31) 
Namrud mempunyai tentera sebanyak tujuh ratus ribu penunggang kuda dengan senjata yang lengkap. Namrud berkata kepada Nabi Ibrahim: “Hai Ibrahim, jika Tuhanmu mempunyai malaikat, maka kirimkanlah kepadaku untuk berperang denganku. Jika sanggup ambillah kerajaanku ini.”

Maka Nabi Ibrahim as. munajat kepada Allah SWT: “Ya Ilahi sesungguhnya Namrud dengan tenteranya menunggu kedatangan tenteramu, maka kirimkanlah kepada meraka tentera daripada selemah-lemah makhlukmu iaitu nyamuk.”

Ketika Namrud dan tenteranya telah berkumpul di padang yang luas, maka Allah memerintahkan nyamuk keluar dari lautan. Lalu keluarlah tentera nyamuk hingga menutupi permukaan bumi dan langit.

Kemudian nyamuk bertanya:
“Ya Tuhan kami, apakah yang harus kami laksanakan?”

Allah berfirman: “Aku telah menjadikan rezeki kamu semua pada hari ini berbentuk daging tentera Namrud.”

Kemudian Allah SWT memberikan kekuatan kepada nyamuk-nyamuk tersebut. Lalu nyamuk-nyamuk tersebut menyerang tentera Namrud, menghisap semua darah mereka, Allah memerintahkan kepada nyamuk agar menunda penyeksaan terhadap Namrud. Agar ia dapat melihat sendiri kehancuran tenteranya. Maka nyamuk-nyamuk itu pun membiarkan Namrud sehingga ia dapat pulang ke istana.

Nabi Ibrahim as. merasa hairan dan takjub melihat peristiwa tersebut. Kemudian Allah berfirman kepadanya:

“Wahai Ibrahim, demi kemuliaan dan keagungan-Ku, sekiranya engkau tidak meminta kepada-Ku supaya mengutus tentera nyamuk, tentu aku akan mengirimkan yang lebih halus daripada nyamuk, jika seribu di antaranya berkumpul menjadi satu tidak mencapai besarnya nyamuk, tentu akan aku musnahkan juga mereka dengannya.”

Ketika telah dekat seksaan untuk Namrud, lalu Allah memerintahkan seekor nyamuk untuk menjalankan tugas tersebut. Nyamuk itu berkeliling di sebatang pohon selama tiga hari. Setelah sampai tiga hari, maka ia masuk ke dalam kepala Namrud melalui lubang hidungnya. Kemudian ia memakan otak Namrud selama 40 hari.

Begitu besar sifat pengasih dan penyayang Allah SWT. Allah tidak menyeksa Namrud dengan segera, tetapi masih diberi masa ia bertaubat. Masa tiga hari yang diberikan terhadap nyamuk tersebut tidak digunakan oleh Namrud untuk menerima kebenaran Allah SWT. Maka jadilah Namrud tergolong ke dalam orang-orang yang dimurkai Allah SWT.

Friday, February 22, 2013

Data perceraian: Lelaki Saudi masih tidur dengan bekas Isteri mereka

Talal Al-Bakri, seorang pegawai Saudi, mencadangkan adanya undang-undang yang boleh melindungi hak-hak perempuan yang bercerai. Dia merasa prihatin bahawa selama ini ramai lelaki Saudi yang masih terus 'tidur' bersama dengan bekas isteri mereka selepas perceraian melalui proses tanpa kehadiran si isteri.

Al Bakri, seorang ahli Dewan Syura (Parlimen) mengatakan undang-undang baru itu diperlukan kerana adanya peningkatan yang tinggi dalam kes perceraian di kerajaan Saudi, negara dengan ekonomi terbesar di Arab.

"Saya akan menjadi salah satu penyokong terkuat undang-undang yang akan melindungi hak-hak perempuan Saudi ini, termasuk faedah, hak penjagaan anak, dan hal-hal lain," katanya kepada harian berbahasa Arab Saudi 'Sabq'.

"Undang-undang ini juga menjadi penting mengingat fakta bahawa ramai lelaki menceraikan isteri mereka tanpa memberitahu mereka dan mereka terus tidur dengan isteri mereka selama berbulan-bulan. Ini tidak adil kerana sejak perkahwinan dengan persetujuan dari dua belah pihak, perceraian juga harus diselesaikan di hadapan dua orang itu. Saya berkeras menentang perceraian tanpa kehadiran si isteri. "

Bakri berkata Dewan Syura sudah bersetuju dengan cadangan ini.

Arab Saudi, pengeksport minyak terbesar di dunia, mempunyai angka perceraian tertinggi di dunia, dengan satu kes perceraian berlaku setiap setengah jam pada tahun 2010 sahaja. Data rasmi menunjukkan Kerajaan Saudi mencatat 18.765 perceraian selama tahun 2010, lebih dari 35 peratus dari angka perkahwinan Saudi.

Melawan negara Perancis seorang diri demi Islam

Namanya Rasyid Nikaz, seorang ahli peniagaan Perancis (keturunan Algeria) membayar denda bagi muslimah yang didenda kerana bertudung di Perancis dan Belgium. Sebagaimana kita tahu perancis melaksanakan larangan mengenakan tudung di kawasan umum. sSbagai reaksi kerajaan Perancis tersebut, berduyun-duyun kaum wanita Perancis mengenakan tudung, dan bagi muslimah yang ditangkap oleh pihak berkuasa akan dikenakan denda.

Maka sejak Perancis menguatkuasakan undang-undang tersebut, Rasyid Nikaz menyediakan dana 1 juta Euro yang dikhaskan untuk membayar denda bagi muslimah bertudung. Beliau memberitahu kepada semua wanita muslimah Perancis yang hendak bertudung "Pakai tudung sesuka kamu, jika terkena denda sayalah yang akan membayarnya".
Beberapa media menunjukkan gambar jutawan bersama dengan isterinya juga mengenakan tudung keluar dari pejabat polis dengan menegakkan kepala (jauh dari kerendahan) selepas membayar denda bagi 2 muslimah yang didenda. Atas peranannya ini, Syeikh Al-Khuwainy mengibaratkannya sebagai "Satu orang yang mengalahkan satu Negara". Semoga Allah Ta'ala merahmati Rasyid Nikaz dan hartanya di dunia-akhirat.

Thursday, February 21, 2013

Negara Syiah kini berperang lawan tikus

Negara Syiah Iran yang 'khabarnya' terus menentang usaha Barat agar mereka dapat menyelesaikan projek nuklearnya, nampaknya kini telah ditugaskan oleh 'musuh' baru.

Times London melaporkan pada hari Selasa (19/2/2012) bahawa Badan Persekitaran Tehran ketika ini tengah berurusan dengan 'tentera' tikus yang bermaharajalela di 26 daerah di Teheran.

Menurut agensi tersebut, kerana racun yang digunakan untuk membunuh kawanan tikus kurang berkesan, akhirnya pasukan penembak tepat dikerahkan sebagai gantinya.

"Makhluk-makhluk ini telah tumbuh secara resisten terhadap racun tikus, sehingga dewan penanggulangan bencana Iran beralih ke cara yang tidak konvensional. Mereka telah mengarahkan 10 penembak tepat yang keluar pada waktu malam untuk memburu kawanan Tikus dengan senapang yang dilengkapi dengan teropong infra-merah, "Times melaporkan.

"Kami menggunakan racun kimia untuk membunuh tikus pada siang hari, dan penembak tepat pada waktu malam, seolah-olah ini menjadi seperti perang," kata Muhammad Hadi Heydarzadeh, Ketua Badan Lingkungan Hidup Tehran.

Menurut laporan itu, tikus yang diburu oleh pasukan penembak tepat, mempunyai berat 4.5 kilogram, jauh lebih berat dari tikus biasa. Kawanan tikus 'raksasa' ini menduduki wilayah Vali Asr, di mana jalan-jalan di bandar in dipenuhi dengan restoran dan gerai makanan segera.

Ismail Kahram, pensyarah universiti dan penasihat lingkungan bandar, mengatakan kepada laman Qudsonline.ir bahawa "Tikus-tikus ini nampaknya mempunyai mutasi genetik, mungkin sebagai akibat dari radiasi dan bahan kimia yang digunakan pada mereka."

"Mereka (tikus) sekarang jauh lebih besar dan kelihatan berbeza. Ini adalah perubahan yang biasanya memerlukan evolusi selama berjuta-juta tahun. Berat mereka telah melonjak dari 60 gram, kini mencapai lima kilogram. Bahkan, kucing sekarang lebih kecil daripada tikus-tikus ini, "kata Kahram.

Wednesday, February 20, 2013

Kerana melempar batu, kanak-kanak Palestin boleh dihukum penjara 20 tahun

Tentera yahudi telah menangkap tiga remaja Palestin di sebuah kampung di Salfit, Isnin pada waktu malam (18/02/2013), penduduk tempatan melaporkan.

Rabi Samir Salih Sultan (15 tahun), Murad (18 tahun), dan Nour Attallah Farid Sultan (15 tahun) ditahan dalam serangan Isnin lalu di penempatan Haris, Salfit. Sementara itu menurut seorang jurucakap tentera Yahudi tiga orang ditangkap di Haris, dan satu di Qalqiliya.

Belum diketahui alasan penagkapan tiga remaja tersebut. Namun Kumpulan hak asasi tawanan, Addameer, mengatakan bahawa tuduhan yang paling biasa terhadap kanak-kanak Palestin adalah melempar batu kepada Yahudi yang hukumannya boleh mencapai 20 tahun penjara di bawah undang-undang tentera Israel.

Subhaanallah, air liur kucing itu suci

"Dan sungguh, pada haiwan ternak itu terdapat pelajaran bagi kamu," (QS. An - Nahl 66).

Anda suka kucing? Jika dipelihara dan dijaga, kucing adalah binatang yang lucu. Namun sebahagian dari kita ada yang was-was jika memelihara kucing. Terutama kerana cara penjagaannya. Tapi kucing berbeza dengan anjing.

Kucing termasuk binatang yang suci. Suci badannya dan suci liurnya.

Sebagaimana disebutkan dalam hadis bahawa ada seorang budak wanita yang membawa makanan untuk Aisyah ra, tapi ketika itu beliau sedang solat.

Kemudian budak ini meletakkan makanannya. Tiba-tiba datang seekor kucing dan memakan makanan itu.

Setelah Aisyah ra selesai, beliau mengambil bekas gigitan kucing. Kemudian Aisyah ra menceritakan bahawa Nabi SAW bersabda, "Kucing itu tidak najis, kerana mereka termasuk binatang yang sering berkeliaran di tengah-tengah kalian."

Aisyah menambah, "Aku pernah melihat Nabi SAW berwudhu dari sisa air yang diminum kucing," (HR. Abu Daud 76 dan disahihkan Al-Albani).

Hadis ini menunjukkan bahawa kucing adalah binatang yang suci, dan air liurnya juga suci. Abu Yusuf, Imam Malik, Imam Syafie, dan Imam Ahmad berpendapat bahawa kucing suci badannya dan air liurnya tanpa makruh.

Sementara kencingnya dan kotorannya, majoriti ulama berpendapat statusnya najis.
Diterjemahkan dari sumber islampos

Tuesday, February 19, 2013

Subhaanallah, tahukah anda, Allah jadikan jalan di gunung-gunung

Tahukah anda apakah kegunaan gunung? Dan tahukah anda, Allah jadikan jalan di gunung-gunung tersebut?

"Dan Dia mencampakkan di bumi gunung-gunung supaya ia tidak goncang bersama kamu, dan sungai-sungai dan jalan-jalan agar kamu mendapat petunjuk". Q.S.Al-Nahl; 15:15

PENJELASAN AYAT

Ulama tafsir yang bernama Imam Al-Tabari mengatakan: Allah mencampakkan di bumi ini gunung-gunung yang sangat kukuh sehingga ia tertancap kuat supaya ia yakni bumi tempat kediaman kamu itu, tidak goncang bersama kamu.

Dalam ayat ini juga Allah menerangkan adanya jalan-jalan yang terbentang dari bawah menuju ke atas agar kamu mendapat petunjuk lahiriah menuju arah yang anda kehendaki dan agar kamu tidak tersesat.

FAKTA ILMIAH

Penemuan ilmiah yang dilakukan para saintis baru-baru ini menunjukkan kepada kita bahawa pada gunung terdapat jalan-jalan yang berbagai bentuk yang membujur mengikuti arah gunung agar kita tidak tersesat. Fungsi diciptakannya gunung itu sendiri selain ia menjulang tinggi dan besar pada kerak bumi, juga dimaksudkan sebagai pasak bumi dan memperkukuhnya.

Dalam ayat di atas, al-Quran menyebut "Allah mencampakkan" boleh jadi pencampakkan yang dimaksudkan adalah terjadinya pertembungan yang besar atau gempa yang dahsyat pada awal penciptaan alam semesta yang mengakibatkan lahirnya gunung-gunung seperti yang kita lihat sekarang ini.

SISI ILMIAH MUKJIZAT AL-QUR'AN

Al-Quran telah berbicara kepada kita sejak 14 abad lalu tentang pentingnya gunung sebagai pasak bumi dan juga jalan-jalan yang terbentang sepanjang gunung tersebut. Hal ini menunjukkan kepada kita bahawa ayat ini adalah salah satu mukjizat ilmiah al-Quran dan ayat ini juga menegaskan kepada kita bahawa tidak ada pertembungan antara ayat-ayat Al-Quran dan ilmu pengetahuan.

Subhanallah ....

Diterjemahkan dari sumber islampos.com

Monday, February 18, 2013

Penyakit menimpa ke atas perempuan tidak bertudung

Penyakit yang menimpa perempuan tidak berjilbab
Rasulullah bersabda, "Para wanita yang berpakaian tetapi (pada hakikatnya) telanjang, lenggak-lengkok, kepala mereka seperti punuk unta, mereka tidak akan masuk syurga dan tidak mencium semerbak harumnya (HR. Abu Daud) Rasulullah bersabda," Tidak diterima solat wanita dewasa kecuali yang memakai khimar (tudung) (HR. Ahmad, Abu Daud, Tirmidzi, bn Majah)

Kajian ilmiah kontemporari telah mendapati perempuan yang tidak bertudung atau berpakaian tetapi ketat, atau telus, akan mengalami pelbagai penyakit kanser di bahagian anggota tubuhnya yang terbuka dan yang mengenakan pakaian ketat-ketat. Majalah perubatan Britain mengeluarkan hasil kajian ilmiah ini dengan mengutip beberapa fakta, antaranya bahawa kanser milanoma pada usia awal, dan semakin bertambah dan merebak sehingga di kaki. 

Sebab utama penyakit kanser ini adalah pakaian ketat yang dikenakan oleh perempuan di bawah terik matahari dalam waktu yang panjang selepas bertahun-tahun. Sarung kaki nilon yang mereka kenakan tidak sedikitpun bermanfaat dalam menjaga kaki mereka dari kanser. Majalah perubatan Britain tersebut telah pun telah melakukan undian tentang penyakit milanoma ini, dan seolah keadaan mereka mirip dengan keadaan orang-orang penderhaka (orang-orang kafir Arab) yang di da'wahi oleh Rasulullah. Tentang hal ini Allah berfirman: "Dan ingatlah ketika mereka katakan: Ya Allah andai hal ini (Al-Qur'an) adalah benar dari sisimu, maka hujanilah kami dengan batu dari langit atau datangkanlah kepada kami azab yang pedih" (Surah Al-Anfaal: 32)

Dan sungguh telah datang azab yang pedih ataupun yang lebih ringan dari hal itu, iaitu kanser di mana kanser itu adalah seganas-ganasnya kanser dari pelbagai kanser. Penyakit ini merupakan akibat dari sengatan matahari yang mengandungi ultra violet dalam waktu yang panjang disetiap pakaian yang ketat, pakaian pantai (yang biasa dipakai orang-orang kafir ketika di pantai dan berjemur di sana) yang mereka kenakan. Penyakit ini terkadang mengenai seluruh tubuh dan dengan kadar yang berbeza-beza. Gejala awal adalah seperti bulatan berwarna hitam agak lebar. Kadang-kadang berupa bulatan kecil saja, kebanyakan di kawasan kaki atau betis dan di kawasan sekitar mata, kemudian merebak ke seluruh bahagian tubuh disertai pertumbuhan di kawasan yang biasa dilihat, pertautan limpa (kawasan di atas paha), dan menyerang darah, dan menetap di hati serta merosakkannya.

Ia juga boleh menyerang janin di dalam rahim ibu yang sedang mengandung. Orang yang menderita kanser ini tidak akan hidup lama.

Dari sini, kita mengetahui hikmah yang agung anatomi tubuh manusia di dalam perspektif Islam tentang perempuan-perempuan yang melanggar batas-batas syariat iaitu bahawa model pakaian perempuan yang benar adalah yang menutupi seluruh tubuhnya, tidak ketat, tidak telus, kecuali wajah dan telapak tangan. 

Semakin jelaslah bahawa pakaian yang sederhana dan sopan adalah upaya preventif yang paling bagus agar tidak terkena "azab dunia" seperti penyakit tersebut di atas, apalagi azab akhirat yang jauh lebih dahsyat dan pedih. Kemudian, apakah setelah adanya kesaksian dari ilmu pengetahuan kontemporari ini-padahal sudah ada penegasan hukum syari'at yang bijak sejak 14 abad silam-kita akan tetap tidak berpakaian yang baik (tudung), bahkan malah tetap bertabarruj???

(Sumber: Al-I'jaaz Al-Ilmiy fii Al-Islam wa Al-Sunnah Al-Nabawiyah, Oleh: Muhammad Kamil Abd Al-Shomad)

Sunday, February 17, 2013

Jenis pekerjaan yang perlu dijauhi pada akhir zaman

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam telah memberi amaran kepada umatnya untuk berwaspada dengan pekerjaan-pekerjaan yang haram ini. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam menyebutkan salah satu tanda rosaknya akhlak umat manusia dengan ketidak pedulian mereka terhadap cara mencari harta kekayaan. Di antara mata pencarian yang dilarang adalah:

a. Pekerjaan yang berupa kesyirikan dan sihir, seperti dukun/bomoh , paranormal, peramal nasib, dan hal-hal yang sejenis dan semakna dengannya.

b. Pekerjaan yang menuju kesyirikan, seperti membuat patung, melukis gambar makhluk yang bernyawa, dan perkara-perkara yang sejenis dan semakna dengannya.

c. Menjual beli hal-hal yang diharamkan oleh syariat, seperti bangkai, babi, darah, anjing, patung, lukisan makhluk yang bernyawa, minuman keras, dadah, dan lain sebagainya.

Dari Abu Mas'ud al-Ansari ra bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam melarang harta dari harga jualan anjing, upah wanita pezinaan, dan upah seorang dukun. 

Dari Abu Juhaifah ra ia berkata: "Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam telah melarang harta hasil jualan darah, penjualan anjing, upah budak perempuan yang bekerja untuk berzina (upah mucikari). Beliau melaknat perempuan yang membuat tatu, perempuan yang meminta ditato, orang yang memakan harta riba, orang yang memberi riba, dan orang yang membuat patung. "

Dari Jabir bin Abdillah ra bahawasanya ia telah mendengar Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda di Mekah pada tahun penaklukkan Mekah: "Sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya telah mengharamkan penjualan khamer, bangkai, babi, dan patung." Maka ada seseorang bertanya: "Wahai Rasulullah, bagaimana pendapat anda tentang menjual lemak bangkai, kerana ia boleh digunakan untuk mengecat perahu, meminyaki kulit, dan orang-orang biasa menggunakannya untuk minyak lampu penerangan? "Maka beliau menjawab:" Tidak boleh menjualnya, ia tetap haram. "


Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam lantas bersabda: "Semoga Allah memerangi kaum Yahudi. Ketika Allah mengharamkan atas mereka lemak bangkai, mereka mencairkannya lalu menjualnya dan memakan harganya. "4)

Dari 'Aisyah radiyalaahu' anhuma ia berkata: "Ketika diturunkan ayat-ayat di akhir-akhir surat Al-Baqarah tentang riba (ayat 275 dan sebagainya), Nabi Shallallahu 'Alaihi wa Sallam keluar ke masjid dan membacakannya kepada masyarakat. Beliau Shallallahu 'Alaihi wa Sallam kemudian mengharamkan perdagangan khamer, minuman keras.5)

d. Memakan harta riba.

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah riba yang masih ada pada diri kamu, jika kamu benar-benar beriman. Jika kamu tidak mahu melakukannya, maka terimalah pengumuuman perang dari Allah dan Rasul-Nya. "(QS Al-Baqarah [2] :278-279).

e. Menimbun bahan-bahan perdagangan ketika harganya murah dan diperlukan oleh masyarakat dengan tujuan meraih keuntungan yang berlipat kali ganda pada ketikaa harganya melambung tinggi. Dari Ma 'mar bin Abdullah al-Ansari ra dari Rasulullah Shallallahu' Alaihi wa Sallam, beliau bersabda:

"Barang siapa menimbun, ia telah berbuat salah." Dalam lafaz yang lain: Tidak ada orang yang melakukan penimbunan selain orang yang berbuat salah. "

Dari Umar bin al-Khattab ra, ia berkata: Saya mendengar Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda: "Sesiapa menimbun bahan makanan yang diperlukan oleh kaum muslimin, Allah Subhanahu wa Ta'ala akan menimpakan penyakit lepra dan kebangkrutan kepadanya. "

f. Perjudian.

Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak (minuman keras), perjudian, berkorban untuk berhala-berhala, dan mengundi nasib dengan anak panah adalah perbuatan keji dan termasuk perbuatan syaitan, maka jauhilah oleh kalian perbuatan-perbuatan tersebut agar kamu mendapat keberuntungan.

Sesungguhnya syaitan bermaksud menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran meminum arak dan melakukan perjudian dan menghalang-halangi {melalaikan} kalian dari dzikir kepada Allah dan dari solat. Maka mengapa kamu tidak mahu berhenti? (Surah Al-Maidah [5]: 90-91).

g. Memakan harta anak yatim secara zalim.

Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka). (Surah An-Nisa '[4): 10).

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesama kamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama suka di antara kamu. (Surah An-Nisa '[4]: 29).

i. Mencuri atau merompak.

Pencuri laki-laki dan pencuri perempuan, maka potonglah (pergelangan) tangan-tangan mereka sebagai hukuman dari Allah atas kejahatan mereka. (Surah Al-Maidah [5]: 38).

j. Mengurangkan timbangan dan sukatan.

Kecelakaan bagi orang-orang yang melakukan penipuan dalam timbangan, iaitu kalau menyukat milik orang lain untuk dirinya, ia meminta disempurnakan. Namun, apabila mereka menyukat barang dagangan mereka untuk orang lain, ia merugikan orang lain (dengan mengurangkan sukatan). (Surah Al-Muthaffifin: 1-3).

k. Korupsi dan penipuan terhadap rakyat.

Dari Ma'qil bin Yasar ra ia berkata: Saya mendengar Nabi Shallallahu 'Alaihi wa Sallam telah bersabda: "Tidak ada seorang hamba pun yang diberi amanah oleh Allah untuk menjadi pemimpin sebuah masyarakat lalu ia tidak memimpin mereka dengan ketulusan (kejujuran), kecuali ia tidak akan mendapatkan bau syurga. "Dalam lafaz Muslim:" ... kecuali Allah mengharamkan syurga atasnya. "8)

l. Menunda-nunda bayaran gaji pekerja dan pekerja atau mengurangkan hak-hak mereka.


Dari Abu Hurairah ra dari Nabi Shallallahu 'Alaihi wa Sallam, beliau bersabda: "Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman' Ada tiga golongan yang Aku menjadi musuh mereka; orang yang memberikan sumpah setia dengan menyebut nama-Ku lalu ia mengkhianati, orang yang menjual orang merdeka lalu ia memakan hasil penjualannya, dan orang yang menggaji seorang pekerja lalu si buruh menyelesaikan pekerjaannya sementara ia tidak mahu membayar upahnya. "




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam