Penemuan Islam Yang Mengemparkan Dunia

Kehidupan moden tidak terlepas dari penemuan-penemuan ilmuwan muslim. Projek 1001 kembali mengingatkan sejarah 1000 tahun warisan muslim yang dilupakan.

Ada sebuah lubang dalam ilmu pengetahuan manusia, melompat dari zaman Renaisans hingga kepada Yunani, kata Pengerusi Yayasan Sains, Teknologi dan Peradaban Profesor Salim al-Hassani pemimpin 1001 Penemuan.

Ketika ini Penemuan 1001 sedang pameran di Muzium Sains London. Hassani mengharapkan pameran tersebut akan mengimbas kembali sumbangan peradaban bukan barat, seperti kerajaan Islam yang suatu ketika dulu pernah menutupi Sepanyol dan Portugis, Itali selatan dan terbentang seluas daratan China. Inilah penemuan muslim yang luar biasa:

1. Operasi Bedah
Sekitar tahun 1000, seorang doktor Al Zahrawi menerbitkan 1500 halaman ensiklopedia bergambar tentang operasi bedah yang digunakan di Eropah sebagai rujukan perubatan selama lebih dari 500 tahun. Diantaranya, Zahrawi menggunakan larutan usus kucing menjadi benang jahitan, sebelum menangani operasi kedua untuk memindahkan jahitan pada luka. Dia juga yang dilaporkan melakukan operasi caesar dan mencipta sepasang alat-flop pembedahan.

2. Kopi
Kopi pertama kali dibuat di Yaman pada sekitar abad ke-9. Pada awalnya kopi membantu kaum sufi untuk berjaga bagi menunaikan ibadah pada larut malam. Kemudian dibawa ke Kaherah oleh sekelompok pelajar dan kemudiannya kopi disukai oleh seluruh kerajaan. Pada abad ke-13 kopi menyeberang ke Turki, tetapi pada abad ke-16 ketika kacang mula direbus di Eropah, kopi dibawa ke Itali oleh pedagang Venice.

3. Mesin Terbang
Abbas ibn Firnas adalah orang pertama yang cuba membina sebuah pesawat terbang dan menerbangkannya. Di abad ke-9 dia mereka bentuk sebuah peranti sayap dan secara khusus berbentuk kostum burung. Dalam percubaannya yang terkenal di Cordoba Sepanyol, Firnas terbang tinggi untuk beberapa saat sebelum kemudian jatuh ke tanah dan mematahkan tulang belakangnya. Reka bentuk yang dibuatnya pleh Abbas menjadi inspirasi bagi seniman Itali Leonardo da Vinci ratusan tahun kemudian.

4. Universiti
Pada tahun 859 seorang puteri muda bernama Fatima al-Firhi mendirikan sebuah universiti tingkat pertama di Fez Maghribi. Saudara perempuannya Miriam mendirikan masjid indah secara bersama menjadi masjid dan universiti al-Qarawiyyin dan terus beroperasi selama 1200 tahun kemudian. Profesor Salim al-Hassani berharap orang akan ingat ilmu itu adalah teras utama tradisi Islam dan cerita tentang al-Firhi bersaudara akan memberi inspirasi kepada wanita muslim.

5. Algebra
Kata aljabar berasal dari judul kitab pakar matematik terkenal Parsi abad ke-9 Kitab al-Jabr Wal-Mugabala yang diterjemahkan ke dalam buku The Book of Reasoning and Balancing. Membina akar sistem Yunani dan Hindu, aljabar adalah sistem penyatu untuk nombor rasional, nombor tidak rasional dan gelombang magnitud. Ahli matematik lain Al-Khawarizmi juga yang pertama kali memperkenalkan konsep angka menjadi bilangan yang boleh menjadi kekuatan.

6. Optik
Banyak kemajuan penting dalam pembelajaran optik datang dari dunia muslim, kata Hassani. Diantara tahun 1000 masihi Ibn al-Haitham membuktikan manusia melihat objek dari refleksi cahaya dan masuk ke mata, bertentangan dengan teori Euclid dan Ptolemy bahawa cahaya dihasilkan dari dalam mata sendiri. Fizik hebat muslim lain juga mendapati fenomena pengukuran kamera dijelaskan bagaimana mata gambar dapat dilihat dengan sambungan antara optik dan otak.

7. Muzik
Pemuzik muslim mempunyai kesan signifikan di Eropah. Di antara banyak instrumen yang hadir ke Eropah melalui timur tengah adalah gambus dan rahab, biola. Skala not muzik moden juga dikatakan berasal dari abjad Arab.

8. Berus Gigi
Menurut Hassani, Nabi Muhammad SAW mempopularkan penggunaan berus gigi pertama kali pada tahun 600. Menggunakan ranting pohon Siwak untuk membersihkan gigi dan menyegarkan nafas. Bahan kandungan di dalam Miswak juga digunakan dalam ubat gigi moden.

9. Engkol
Banyak dasar sistem automotif moden pertama kali berasal dari dunia muslim. Dengan menukar gerakan putaran dengan gerakan lurus, pemutar memungkinankan objek berat terangkat relatif lebih mudah. Teknologi tersebut ditemui oleh Al-jazari pada abad ke-12, kemudian digunakan dalam penggunaan basikal hingga kini.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

Comments