Orang Syiah Tarawih, Letakkan Quran di Kepala

SYRIAcare Indonesia, salah sebuah NGO yang mengambil berat nasib Muslim di Syria, telah memuat naik sebuah video di youtube pada hari Sabtu (13/7/2013)lalu. Tajuk video itu adalah "Solat Tarawihnya Orang-Orang Syiah".

Dalam video itu menyiarkan bagaimana orang Syiah melakukan tarawih. Tidak disebutkan sumber video atau aliran Syiah yang mana. Tapi kelihatannya Syiah dari Timur Tengah.

Imam solat memegang mikrofon, sementara satu tangannya dibiarkan lurus saja ke bawah.

Di belakangnya, puluhan makmumnya meletakkan Al-Quran di kepala mereka. Entah apa maksudnya. Laman Nahimunkar mengatakan bahawa "Bolehkah anda semua memberitahu kami, dari mana datangnya perintah kepada orang-orang Syiah sehingga mereka melakukan yang seperti ini?"

"Pernahkah ulama-ulama Islam dari zaman wafatnya Rasulullah shallahu 'alaihi wa sallam hingga hari ini ada yang menyuruh kepada ummat Islam untuk melalukan yang seperti ini?"

Pemilik akaun ‪zepp3lin memberi komen di media sosial youtube tersebut, "You guys come to conclusion quick. Where 's the sesat? They are reading the quraan and standing up for doas. So to respect the quraan book they put it on their head instead of down below at the feet. "

Ada juga yang berkata: "Orang Syiah ga pada hafal Quran", "Kenapa harus diletakkan di kepala", "This is not moslem".

Ada juga yang menulis komen "if this act not sesat there are plenty of sesat behavior came from shiah followers."

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

Comments