Thursday, July 10, 2014

Perbezaan Warna Api yang Telah diketahui Sejak Dulu

Kita mengetahui bahawa api merupakan sesuatu yang bersifat panas. Dalam segi pengertian secara ilmiah, api adalah tindakbalas pengoksidaan terhadap suatu material dalam proses pembakaran kimia, yang menghasilkan haba, cahaya dan pelbagai hasil reaksi kimia lain. Bila kita mentelaah lebih mendalam, api mempunyai warna yang berbeza-beza. 

Para saintis mempelajari api dan hubungannya antara suhu. Bermula dengan api berwarna merah. Kemudian suhu ditingkatkan dan warna api akan bertukar menjadi putih. Jika suhu terus dinaikkan, warna api akan berubah menjadi hitam. 

Fenomena ini disebut oleh para ulama yakni radiasi benda hitam. Yang menakjubkan adalah Nabi SAW telah menyebut fenomena ini, iaitu adanya perubahan warna api. Nabi Muhammad SAW bersabda, 

أُوقِدَ عَلَى النَّارِ أَلْفَ سَنَةٍ حَتَّى احْمَرَّتْ ثُمَّ أُوقِدَ عَلَيْهَا أَلْفَ سَنَةٍ حَتَّى ابْيَضَّتْ ثُمَّ أُوقِدَ عَلَيْهَا أَلْفَ سَنَةٍ حَتَّى اسْوَدَّتْ فَهِيَ سَوْدَاءُ مُظْلِمَةٌ

"Api dinaikkan suhunya selama seribu tahun sehingga berubah menjadi merah, lalu dinaikkan lagi selama seribu tahun hingga berubah menjadi putih, kemudian dinaikkan lagi selama seribu tahun hingga menghitam, dan itulah yang disebut dengan hitam legam," (At-Tirmidzi)

Sungguh benar sabda Rasulullah SAW. Maka kita harus meyakini apa yang Rasulullah berikan dan contohkan pada kita, selaku umatnya. Rasul adalah utusan Allah SWT. Melalui beliaulah Allah menyampaikan firmannya sebagai petunjuk bagi kehidupan kita. Oleh kerana itulah, segala apa yang dibawa oleh Rasul tidak dapat diragukan lagi kebenarannya.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

0 Responses to “Perbezaan Warna Api yang Telah diketahui Sejak Dulu”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam